Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal BMW´s innstegsmodell med 114d være kjedelig når Ford klarer å være spennende og innovativ med den sammenlignbare modellen Focus 1,0 EcoBoost? Dette forstår jeg ikke med mindre poenget for BMW er å være svært kynisk overfor kundene. Som sagt... jeg forstår BMW´s hensikter, men jeg er ikke imponert.

Chris Harris er cool og han er uten tvil et fenomen når det gjelder seriøs biljournalistikk på internettet. Porsche 918 Spyder er interessant og legg merke til at Chris snakker om at V8 motoren er en såkalt "flat-plane" (altså i motsetning til en mer normal "cross-plane" V8). Dette betyr at motoren i konseptet er en ren racingmotor som tåler høyere turtall (9000 rpm) og kan bygges med et lavere tyngdepunkt. Lyden er også ganske artig iom. at den mer minner om to synkrone R4 motorer enn om en tradisjonell V8 motor... :)

Vekten... 150-200 Kg lettere enn 997 GT3 i relativ forstand (kg/hk)... helt utrolig. Interessant er det også at Chris trekker parallellen til 959... a technical showcase... 1987 rendez-vous. Svaret på dette er iht. Porsche at supersportbilene og alminnelige biler vil smelte sammen på et teknisk nivå. Teknikken som er tilgjengelig på 918 vil bli tilgjengelig i andre Porsche modeller... og andre biler... ikke om flere år, men innenfor uoverskuelig fremtid.

En annen ting som er kult med 918 Spyder er selve navnet. 918 følger den legendariske 917 som modellnummer... bare 42 år senere. Det er litt som om BMW idag skulle bygge en slags E27 M1 som en historisk forlengelse av E26 M1 anno 1978. 918 Spyder klarer forøvrig en runde rundt Nürburgrings Nordschleife på 7:14.00.... 8)

Porsche 917K anno 1971

pibgw6csumzh85fjb7g6.jpg

Porsche 917/30 var datidens technical showcase. V12 motoren på 5374 cm3 ytet intet mindre enn 1580 HK med maksimalt turbotrykk. Dette var nok til at bilen klarte 0-100 Km/t på 1,9 sekunder, 0-160 Km/t på 3,9 sekunder og 0-320 Km/t på 10,9 sekunder. Topphastigheten var 420 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flate-plane veiv var forøvrig noe av det første som ble brukt i V8'ere, men ble etterhvert bytta ut i cross-plane.

Forskjellen i lyden kommer av at V8'erene folk flest er vant til å høre (burbleburbleburble) tenner på venstre-høyre-venstre-venstre-høyre-venstre-høyre-høyre.

Dette skaper da den karismatiske pulseringa i eksosen som gjerne bytter annhver gang fra side til side bak bilen.

En flat plane vil da tenne på Høyre-venstre-høyre-venstre-høyre-venstre osv.

Dette skaper da en god balanse slik at man slipper tunge motvekter på veiva, noe som igjen gjør at motoren reagerer en hel del raskere :)

Om man skal bli enda mer nerdete kan man også nevne at dette skaper et veldig jevnt eksostrykk, noe som forenkler manifoildesignet en hel del :wink:

Edit:

For å ikke skryte for mye av balanse! Flate-Plane er på ingen måte en godt balansert løsning, men det er ikke så veldig vesentlig i en racemotor, samt at dens ofte brukte korte slaglengde,lette råder og stempler på sett og vis løser dette problemet greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant på flere måter og kanskje mest fordi 114d ikke er mer økonomisk enn 116d EfficientDynamics Edition... snarere tvert imot. 116d EfficientDynamics Edition yter i tillegg 21 HK og 25 Nm mer... fra en like stor motor (1598 cm3). Heller ikke utslippet av CO2 er mindre på 114d... 109 gram/kilometer vs. 99 gram/kilometer for 116d EfficientDynamics Edition.

Hva er så poenget med 114d? I Danmark er 114d 12000 kroner billigere enn 116d EfficientDynamics Edition. Jeg vil tro at dette er en konstruert pris der BMW "subsidierer" prisen for å få solgt 114d i bestemte markeder (type: leasing/firmabil) og/eller tilpasset modellen i forhold til bestemte konkurrerende bilmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går svært fort, men det er helt klart noe vesentlig som mangler. Toyota TMG EV klarer Nordschleife på 7:22.33 (Porsche 918 Spyder 7:14.00). Motoren er elektrisk og yter 476 HK samt 900 Nm fom. <> 0 rpm... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt frustrert over hvor mange ganger folk misforstår hva Fredrik sier.

Jeg syntes heller ikke at 114d virker som en veldig fascinerende ny bil. Slike biler er jo veldig i vinden for tiden, og bmw burde absolutt prøve mer når de først skal lansere en slik forholdsvis rimelig "miljøbil"..

Det med parallellene til Boxster blir som å sammenligne innstegsmodellene til f.eks Harley Davidson og Yamaha. Disse to produsentene har nok et litt ulikt marked, hvor Harley satser mer på tradisjon og historikk men prøver også å framstå som et premium-merke på linje med Bmw..

Harleyen til 130000kr har enkel flytende bremsecaliper framme, støtdempere som ikke hører hjemme på en lavpris-kina scooter og "unionmade" stål med sveiseperler på.

En tilsvarende priset Yamaha har doble flytende skiver, monoblokkcalipere, avanserte Showa Støtdempere, magnesiumsdeler og maskinsveist aluminium..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal BMW´s innstegsmodell med 114d være kjedelig når Ford klarer å være spennende og innovativ med den sammenlignbare modellen Focus 1,0 EcoBoost? Dette forstår jeg ikke med mindre poenget for BMW er å være svært kynisk overfor kundene. Som sagt... jeg forstår BMW´s hensikter, men jeg er ikke imponert.

Hm, når man oppretter en miljøbil linje (i), er det nærliggende å tro at BMW bruker sin fremste miljøteknologi i nettopp denne bilen, og selvsagt også de nye 3 sylindrede motorene her, ikke i en som du nettopp sier, leasingbil type som 114D er.

Selvsagt kommer I3 motorene også til F20, personlig vil jeg mye heller hatt denne motoren fremfor den møkkjedelige 114D.

At du trekker frem Ford og sin løsning er underlig, da de ikke har en egen miljø satsing på en egen bil linje.

Så ikke rart at de dytter ting inn i melk og brød biler...

Selvsagt skal BMW tjene penger på disse I bilene, noe annet hadde vært skandale, om ikke SV hadde styrt skuta der nede...

Fatter ikke helt problemet, annet at man forventer ting ifra biler/linjer man ikke skal forvente for mye ifra...?

Er som å forvente at en Porsche boxter skal ha fremragende komfort, og ha plass til en familie på 4, det du ser er vanligvis det du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford har deres EcoBoost motorkonsept som stadig blir mer interessant. Spesielt den tresylindrede bensinmotoren på 999 cm3 har imponerende ytelser. 125 HK ved 6000 rpm og 200 Nm mellom 1400 og 4500 rpm er virkelig spitzenklasse. Montert i en Focus tilbyr motoren et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,50 liter/mil. 0,42 liter/mil ved landeveiskjøring.

BMW´s nærmeste konkurrent er F20 116i. Den har en rekkefirer på 1598 cm3 som yter 136 HK ved 4400 rpm og 220 Nm mellom 1350 og 4300 rpm. Gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring oppgis til å være 0,55 liter/mil. 0,46 liter/mil ved landeveiskjøring.

Forskjellen i ytelse og forbruk er med andre ord marginal, men Ford klarer dette med en motor som har nesten 40% mindre slagvolum. Dette er både nyskapende og imponerende rent teknisk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg hørte BMW skulle "låne" litt motorer og teknikk til Toyota her for en stund siden, slik at de på sin side kunne tilegne seg deres Hybrid teknologi :wink: Men så leste jeg at nå skulle BMW brenne alle broer og heller stå helt på egene ben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på fornemmelsen av at BMW er litt ute å kjøre når det gjelder strategiske samarbeidspartnere. De trenger uten tvil relativt hurtig en eller flere bilprodusenter å samarbeide med på det globale plan. Enten må BMW vokse organisk eller bør de alliere seg med en annen stor bilprodusent med det samme behovet. Det store spørsmålet er hvem. Det er ganske enkelt ingen åpenbare kandidater. Volvo?.... :?

La oss igjen hedre det gamle norske bandet Madrugada. Jeg vender stadig tilbake til denne kompilasjonen med låten "Hold on to you" og Luc Besson´s "Angel-A"... det er kunst... :)

http://www.youtube.com/watch?v=kFrZlM8JRGo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...