Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

"Test" av Alfa 159 vs E91.

http://www.autofil.no/907071/alfa-romeo ... -haandverk

Når jeg browser finn må jeg si jeg får skikkelig lyst på en svart 159 sportwagon med 19" og deilig skinninteriør. Den ser jo fantastisk ut i forhold til en vanlig E91. Men så er jeg samtidig utrolig skeptisk til Alfa, kanskje uten grunn....

Med like god tilgang på 3.partdeler som til BMW, og et litt bedre kvalitetsrykte så hadde jeg ikke vært i tvil.

alfa-romeo-159-sportswagon-03.jpg

alfa-romeo-159-sportwagon-10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt opptatt av dette, og synes det er ille hvor fort utviklingen har gått de siste årene.

F.eks er veldig mange bomstasjoner automatisert, slik at man overvåkes og blir loggført hvor man har vært når.

Og nå klages det over hvor dyrt det er å kreve inn bompenger, og man vil påby brikke i alle biler. Utrolig.

Jeg synes generelt det er utrolig hvor lite opptatte folk er av personvern.

Endel ledende IT-folk pleide for noen år siden å spekulere i når folk flest ville begynne å interessere seg for å verne privatlivet sitt. Det kan virke som om de har sluttet å vente på at dette skal skje.

Ofte virker det som manges holdning der at det er bra med mest mulig overvåkning, for da blir de som gjør noe galt tatt; men de selv har ikke noe å skjule - og dermed ingen ting å tape på mer overvåkning. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å kjørte her endag og begynte å tenke på hvordan eldre Porscher var/er på vinterføre. Har du Fredrik noen erfaringer/synspunkter på dette? Tenker i hovedsak på vektfordeling og styring.

[ Bilde ]

Et par ganske så fine og inspirerende 911 bilder i tråden nå (både fra deg og Space)... 8)

Vedr. klassisk 911 på vinterføre er det helt klart at en vektfordeling på ca. 40:60 gjør noe med bilens kjøreegenskaper. Spesielt siden den ikke har noen former for elektroniske eller mekaniske hjelpemidler som vi tar som en selvfølge idag. Differensialsperre var heller ikke standard på de alminnelige modellene, men dette er normalt ikke nødvendig med såpass mye vekt over de drivende hjulene. Allikevel må kjøreegenskapene pga. den enkle bakakselen karakteriseres som skumle/lumske... great balls required.

Når det gjelder 911 modellene før 993 (denne modellen fikk en ny og moderne bakaksel) har jeg mer sansen for stilen enn kjøreegenskapene. Jeg hadde jo en klassisk 1984 911 Carrera Coupé med 3164 cm3 motoren på 231 HK. En på alle måter fantastisk bil, men etter en snurrings på lett glatt føre på Ullernchausséen ved Smestad i Oslo mistet jeg både motet og lysten. Bilen ble derfor solgt og et par uker senere gikk den rett i veggen i Økerntunnellen i Oslo. Årsaken var den samme og bilen ble kondemnert.

Jeg måtte bare erkjenne at 911 (slik de var på 80-tallet) ikke passet meg og mine kjøreferdigheter. Jeg konverterte til de frontmotoriserte Porschene (924/944/928) og for meg var dette Nirvana. 50:50 vektfordeling, differensialsperre (928 S), skikkelige langturegenskaper, god plass til å være sportsbiler, gode ytelser (spesielt 928 S), gode dynamiske egenskaper (spesielt 944) og ikke minst hadde de mengder av sjarme. Porsche bygget ganske enkelt fabelaktige sportsbiler... den gangen som idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":1ok2ankr]"Test" av Alfa 159 vs E91.

http://www.autofil.no/907071/alfa-romeo ... -haandverk

Når jeg browser finn må jeg si jeg får skikkelig lyst på en svart 159 sportwagon med 19" og deilig skinninteriør. Den ser jo fantastisk ut i forhold til en vanlig E91. Men så er jeg samtidig utrolig skeptisk til Alfa, kanskje uten grunn....

Med like god tilgang på 3.partdeler som til BMW, og et litt bedre kvalitetsrykte så hadde jeg ikke vært i tvil.

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Jeg liker Alfa Romeo, men utfordringen er at et sexy design ikke er godt nok når BMW modell for modell tilbyr noe som grunnleggende er vesentlig bedre. Med unntak av de aller mest avanserte og profilerte modellene synes jeg at det er tilsvarende med Ferrari vs. Porsche også. Tyskerne bygger ganske enkelt biler som er mer gjennomførte og driftssikre... og da gir valget seg selv for min del også. Litt trist egentlig, men når man selv må betale gildet er det nok best å safe litt... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske fornuftig introduksjon til Tesla Model S... :)

Noen flere refleksjoner rundt Tesla Model S... :)

Så er de norske prisene på Tesla Model S offentliggjort. Avhengig av batteripakke og effekt er prisene hhv. 446500, 506000 og 595000 kroner. Spesielt Model S Performance med 416 HK og M5 ytelser er direkte billig... tidenes kupp når det gjelder bil sier jeg... :)

http://e24.no/bil/teslas-familiebil-til ... n/20314819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig at den endte opp under 600.000,- Helt klart et kupp!

Har sett et par rendringer av den som stasjonsvogn også. Det hadde nok også solgt rimelig bra her i landet. Den så også veldig bra ut!

Blir spennende å lese om barnesykdommer og utfordringer etter hvert som kundene får bilene sine.

F.eks. er det mulig å få opp dørene når bilen har stått ute en vinternatt, og det ligger frost og snø over håndtakene? Må en da av med votter/hansker, skrape håndtak osv før en får de til å komme ut av døren?

Ellers så er jeg mer og mer sikker på at E61 blir neste bil. Spørsmålet blir motoriseringen...

523i, 520d, 525d, 530d. Hadde gjort seg med en sekser etter å ha død litt innvendig hver gang jeg har startet Touranen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":11vjex0c]

Ellers så er jeg mer og mer sikker på at E61 blir neste bil. Spørsmålet blir motoriseringen...

523i, 520d, 525d, 530d. Hadde gjort seg med en sekser etter å ha død litt innvendig hver gang jeg har startet Touranen :)

Hvis det er LCI du tenker på så tror jeg faktisk ikke 523I er så aller værst, iallfall ikke i disse "bensin tider". Man har de kreftene man trenger i de 190 hestene og bilen oppleves som slettes ikke trøst, har kjørt en god del 523I LCI og det er mye med denne motoren som overrasker meg. Veldig stillegående og komfortabel og har ett herlig, klassisk seksersnerr når man trøkker på 8) Med automat så durer den til 100 på 8,6 sekunder og har ett blandet forbruk på 0,74 l/per mil, noe som absolutt ikke er galt i en stor familiebil med en bensin sekser under panseret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidlige varianten av E61 523i har 177 HK og klarer 0-100 Km/t på 8,8 sekunder (9,5 sekunder med automat). Et annet alternativ fra denne tiden er E61 525i som har 218 HK. Motoren er en effektredusert variant av den store rekkesekseren på 2996 cm3. De 41 hestekreftene gjør underverker på akselerasjonen. 0-100 Km/t klarer den på 7,4 sekunder eller 7,9 sekunder med automatgear... og bensinforbruket er faktisk lavere enn for den eldre 523i modellen. Snakk om vinn-vinn alternativ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige modellen, altså N52B25 på 2497 ccm yttet 177 hester og 230 nm! Den er litt dauere til 100 med sine 8,7 sekunder med automat, og forbruker hele 0,93 l per mil på blandet og 13,4 l per mil i byen. Det er soleklart at da N53B25 kom i 2007 så var dette en vesentlig mer effektiv og bedre motor på alle måter, de koster litt mer på bruktmarkedet men er også lettere å få tak i. N52 solgte ikke så bra i Norge da den var i salg samtidig som M54 520en, men med N53 523en solgte faktisk brukbart i LCI versjonen og er lettere å finne på makredet :)

Edit: Ser Fredrik var litt før meg der med litt andre tall. Mine tall er hentet fra Carfolio.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at 523i (190hk) fungerer fint. 0-100 er oppgitt med samme tid som e46-en jeg hadde (320Ci, 2.2), men e61-en føltes hakket kvikkere ut. Mulig dette har med girkassen å gjøre, da jeg hadde 5-trinns på e46-en, og har nå 6-trinns. Jeg er derimot ikke like sikker på om den hadde virket like "kvikk" med automat. På papiret stjeler denne endel, men jeg har tilgode å teste en.

525i fikk man forøvrig som 2,5l 192hk, 2,5l 218hk og 3.0 218hk. Sistnevnte kom med faceliften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2gnj74yc]Hørtes overraskende bra ut egentlig!

Trodde den var tregere.

Hvordan er tallene for den tidligste varianten da? Er jo litt begrenset hvor mange slike som ligger ute også.

Ratter E61 LCI selv.

En glimrende familiebil på mange måter.

Den ene detaljen som ikke hører hjemme i den pakken jeg har, er en diesel firer.

Den bruker mer suppe en forventet, men er som en I4 diesel flest, gir tilfredsstillende ytelser, men lukt og lyd og vibrasjoner (tonet veldig ned ifht E9* og E83 forøvrig) er ikke premium materiale.

Uten å ha prøvd 523i/525i vil jeg likevel anbefale deg disse.

Et presumptivt forbruk bør ikke holde deg tilbake!

Spesielt har jeg hørt mye bra om sistnevnte!

525ix må jo være ok?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt interessant!

Jeg kjører stort sett kun langkjøring (Oslo-Fredrikstad) og da ligger Touranen på mellom 0.48 og 0.6 på mila, litt avhengig av tid på døgnet, og om jeg bruker cruisekontrollen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...