Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

thundercunt: Hehehe... "Jeg bor da på den fattige siden av veien, der man får tregt internett og mindre utsikt"... en rimelig bitter kommentar... :lol:

Jeg tror helt klart at det sosiale og økonomiske rotteracet etterhvert begynner å bli slitsomt for mange i Norge. Det har aldri vært meningen med kapitalismen (eller andre økonomiske ideologier) at alle skal ha alt. Selv i USA eier knapt 1% av befolkningen over 35% av all privateid velstand/rikdom. I de såkalte BRIK landenen (Brasil, Russland, India og Kina) er det ennå værre. Der eier knapt 1% av befolkningen opp mot 90% av all privat velstand/rikdom.

De vi ser i Norge nå er et gradvis skifte mot en mer USA lignende økonomisk samfunnsfordeling og dette betyr at en velstilt andel av befolkningen vil være tildels veldig mye rikere enn resten av befolkningen. Mange vil nok føle at den tradisjonelle egalitære tanken om at i Norge er vi alle relativt like blir utfordret. Det er ikke så morsomt å hele tiden se at noen har alt, mens man selv må nøyes med middelklasse kompromissene. Andre vil for alltid være gjelds og/eller leieboligslaver.

Hva er nytt ved denne modellen spør du kanskje - slik har det jo alltid vært. Nei... faktisk ikke. Det nye i Norge er at mange flere har veldig mye og mange flere vil aldri få vesentlig. Toppen og bunnen av samfunnskaken har blitt større på bekostning av middelklassen. Alle har fått mere fordi samfunnskaken har blitt større, men fordelingen av kaken er helt annerledes og skjevere enn den var for bare 10-15 år siden.

Nå tror mange sikkert at jeg er en skikkelig sosialist, men det er jeg ikke. Jeg er økonomisk og politisk liberal, men jeg liker allikevel ikke den utviklingen vi ser i spesielt Norge nå. Den er grunnleggende urettferdig og skaper alt for store økonomiske problemer for alt for mange. Spesielt boligmarkedet i de store byene er en stor utfordring i denne sammenhengen. Hvis renten stiger 3-4% og/eller arbeidsløsheten stiger bare litt vil mange få store økonomiske problemer. Det er dette vi ser i resten av Europa fra Danmark til Spania.

Et poeng som mange ikke reflekterer så mye over er at den økonomiske modellen som Norge er på vei mot også krever et ekstremt fleksibelt arbeidsmarked. Folk må kunne bli ansatt og sparket over en lav sko (type: "svingdørs" arbeidsmarked). Det er dette vi ser i USA når man i løpet av et par måneder kan skape en halv million nye jobber for så i den neste måned miste halvparten. Ergo må lånemulighetene i bankene være tilsvarende fleksible og dette betyr mer leasing/lån av verdier som boliger og biler (les: folk kan ikke stille sikker jobb som sikkerhet for et lån). Folk flest blir ekte forbrukere og ikke eiere... til fordel for den ene 1/3 av samfunnet som allerede har alt. De rike blir rikere på bekostning av alle andre.

Mrk. Dette kan lett bli en følsom diskusjon. Husk at kravet for å delta i denne tråden er at du bidrar med innlegg som bringer diskusjonen videre på en sakelig måte. Meningen med tråden er at vi alle skal bli klokere og ikke dummere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er jo de kvinnfolka som rattet rundt i nye Audi TT, 1-Serie Cab og MB SLK som de har fått av sine velstående ektemenn. Lukter dårlig samvittighet lang vei :lol: Eller de som tar av gårde i mennenes biler, i går så hadde en fin ung frue parker mannens nye Cayenne Turbo i hekken på en Avensis. Med seg i Porscha hadde ho tre barn, derav ett spedbarn #-o Var heldigvis ikke noen personskader...

http://www.agderposten.no/nyheter/porsc ... -1.7800416

Irriterer meg litt over slike folk, kommer kjørende og ser regelrett ned på oss andre i trafikken. Hvor mange fine folk i X5 stirrer ikke ned på meg når jeg kommer i E34en min på originaldekk, mulig det er noe jeg bare føler men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk ikke. Det er ganske mange som etterhvert har en temmelig eplekjekk attitude i trafikken og i samfunnet forøvrig. Bare se på styremedlemmer/sjefer som bevilger seg selv store lønnspålegg og bonuser tiltross for at virksomhetene de leder går med underskudd og medarbeidere derfor må sies opp. Helt galt er det i banksektoren der ledelsene, tiltross for massive statlige økonomiske redningstiltak, aldri har fått større lønnspålegg og bonuser. Så stort er dette problemet at EU måtte innføre en lov mot bonussystemer i bank og finanssektoren. Mange sier at markedet regulerer seg selv, men slik er det dessverre ikke når grådigheten først har fått overtaket.

http://www.information.dk/453828

Over til noe helt annet:

En av de helt store utfordringene med enhver alminnelig hybridteknikk (elektrisitet- hydrogen/lpg gass) er behovet for en infrastruktur der man kan opplade batteriene eller etterfylle gass. Tesla har også erkjent dette og vil derfor bygge ut et nettverk i Europa med hurtigladestasjoner. Denne teknikken tillater en oppladning av batteriene til ca. 50% (tilsvarer 200-250 Km) i løpet av kun en halv time. Ladestasjonene vil delvis bli drevet av solceller.

Franske PSA (Peugeot og Citroën) går som alltid deres egne veier når det gjelder teknikk. Så også med hybridteknikken og de har derfor utviklet et system de kaller Hybrid Air. Dette er et mekanisk system som består av trykkluft og hydraulikk. Hydrauliske pumper/motorer utnytter bremseenergien til å pumpe luft inn i en beholder opp til ca. 250 bar. Denne luften kan reverseres og via det hydrauliske systemet gjenbrukes til fremdrift. En tank med luft holder til 400-500 meter (hvis bilen kun kjøres på luft)... noe som er rikelig i bytrafikk. Systemet genererer 40 HK og vil i kombinasjon med en 1,6 liter dieselmotorer på 82 HK (totalt 122 HK) medføre et gjennomsntilig drivstoffforbruk på kun 0,29 liter/mil ved blandet kjøring i en Citroën C3.

Hvis denne teknikken virker etter hensikten er dette utvilsomt noe av det mer intelligente når det gjelder hybridteknikk idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at amerikanerne nå også må innstille seg på at æraen med store V8 motorer er over og at biler med høyeffektive rekkefirere vil dominere bildet i overskuelig fremtid. Ryktene skal ha det til at Ford Mustang anno 2015 vil komme med en EcoBoost rekkefirer på 2,3 liter som yter over 400 HK... :shock:

http://www.autoblog.com/2013/03/09/amer ... -all-w-po/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg har lagt merke til at AMS (og andre bilmagasiner) har vært tildels temmelig kritiske til bilprodusentenes offisielle statistikker vedr. drivstofforbruk på deres modeller. EU innfører derfor nye og mye strengere målemetoder innen 2017. Her er det et etterslep på noen år fordi bilprodusentene skal ha tid til å implementere ny teknologi iht. de nye kravene.

Vår gamle E46 318d Touring med 5-trinns manuell gearkasse (115 HK og 265 Nm) klarer uten alt for disiplinert kjøring et gjennomsnitlig drivstofforbruk på ca. 0,54 liter mil ved blandet kjøring (M47D20 motor uten common-rail). Gjennomsnitlig forbruk betyr i denne sammenhengen en mix av 1/3 landeveiskjøring (80 Km/t), 1/3 bykjøring (kontinuerlig stop & go) og 1/3 motorveiskjøring (120 Km/t).

Dagens F31 316d med 6-trinns manuell gearkasse (116 HK og 260 Nm) klarer iht. BMW et gjennomsnitlig drivstofforbruk på ca. 0,47 liter/mil ved blandet kjøring (N47D20 motor med common-rail).

Godt og vel 11% reduksjon av gjennomsnitlig drivstofforbruk i løpet av 10 år er med all respekt ikke alt for imponerende for to sammenlignbare biler og spørsmålet er om F31 316d virkelig klarer 0,47 liter/mil ved blandet kjøring. Vår M47D20 motor har kjørt over 325000 Km og klarer stadig et gjennomsnitlig drivstofforbruk på rundt 0,55 liter/mil. Jeg synes at dette er ganske bra alt tatt i betraktning. Ved ren landeveiskjøring kan jeg ved bruk av cruisekontrollen og et ikke alt for kupert terreng klare godt under 0, 50 liter/mil ... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dieselmotorer da;

De som har hatt eldre diesler, og sammenligner med nye vil se at her står det virkelig ganske stille på forbruksfroten, ihvertfall i praksis. Store deler av årsaken til dette er NOX krav, hvorfor? Sett fra et kalibreringsstandpunkt så vil man enkelt kunne bedre bsfc (brake specific fuel consuption) ganske kraftig, med enkle grep. Problemet er at nox utslippene stiger kraftig når man gjør dette, så det blir da å veie forbruk opp mot avgasskrav.

Når jeg mapper disse, så endrer jeg på den viktigste parameteren her, som bedrer bfsc (mao, mer effekt per dråpe diesel), dette fordi man ikke bryr seg så fælt om nox når man trimmer.

Paradokset er da at ved de aller fleste typer tuning, som påberoper seg bedre økonomi, er ikke disse parameterne endret, og det er isåmåte tilnærmet umulig å påvirke bsfc i noen særlig grad.

Når det gjelder ladeluft, så generelt så bedrer ladeluft drivstofføkonomien (bsfc) om man ser kun på motoren, men det er klart at resten av bilen spiller stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at det sosiale og økonomiske rotteracet etterhvert begynner å bli slitsomt for mange i Norge. Det har aldri vært meningen med kapitalismen (eller andre økonomiske ideologier) at alle skal ha alt. Selv i USA eier knapt 1% av befolkningen over 35% av all privateid velstand/rikdom. I de såkalte BRIK landenen (Brasil, Russland, India og Kina) er det ennå værre. Der eier knapt 1% av befolkningen opp mot 90% av all privat velstand/rikdom.

De vi ser i Norge nå er et gradvis skifte mot en mer USA lignende økonomisk samfunnsfordeling og dette betyr at en velstilt andel av befolkningen vil være tildels veldig mye rikere enn resten av befolkningen. Mange vil nok føle at den tradisjonelle egalitære tanken om at i Norge er vi alle relativt like blir utfordret.

Jeg var dessverre litt for optimistisk vedr. den økonomiske samfunnsfordelingen i USA. Virkeligheten er at 1% av befolkningen har over 50% av all privateid velstand/rikdom. Eller sagt på en annen måte... de 400 rikeste personene i USA har til sammen mer velstand/rikdom enn de 150 millioner økonomisk dårligst stillte personene i USA. Dette er fullstendig absurd og vil ende i en sosial katastrofe hvis intet drastisk blir gjort med omfordelingen av samfunnsgodene.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 43501.html

Anyway... Always Look on the Bright Side of Life... :)

2mogk6t1c8nizuyi6did.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Mathopen og Skarefjellet! Snerpete fruer til folk som eier diverse firma, eller er gift med folk som har høyere stillinger på marinebasen.

Så de verste er de som lever på andre. Hehe. De som tjener de største pengene er det sjeldent man ser noe til. Men det er nok fruene i Cayenne som ler mest av de med billigere biler på parkeringen utenfor rimi. Ser stygt på deg, så et selvtilfreds skråsmil, løfter armen høyt og trykker på fjernstyrte sentrallåsen og sender deg nok et blikk i halvveis sidesyn.

Tenkte meg ærlig talt at du bor der eller et par andre steder i Bergen. Tror du kan trøste deg med at disse folkene som du føler ser ned på deg kun er ekstremt opptatt av fasade, og egentlig ikke har så mye annet å tilby. Gruppen som disse prøver å fremstå som en del av har jeg inntrykk av at ikke gidder å bruke så mye energi på hva andre har, og hvordan de selv oppfattes. Kjenner både nok av folk som har klart å tjene mye penger, og som gjør sitt beste for å vise det, men som på ingen måte har klart å inkludere særlig med stil og substans i dette, folk som prøver med alle midler å være en del av denne gjengen (forbruk som ikke står i forhold til inntekt for å si det kort) og heldigvis folk både med og uten penger som har sett at livet har viktigere ting å by på enn å ha en 1. år nyere Cayenne med 1" større felger enn naboen. I de mer klassiske rikmannsstrøkene i Bergen er det nok av svært velbemidlede folk som kjører Yaris og Polo, og som ikke enser hva andre kjører så lenge det ikke er for stort, vulgært eller bråker for mye.

For min del ser jeg mer på om bil og bolig ser noenlunde velholdt ut, enn hvor kostbart det er, men jeg har samtidig venner som er gode eksempler på at heller ikke det er noe å dømme ut fra, selv om det ofte gir en viss pekepinn på hva slags type mennesker det er.

Endte opp på fest sist sommer hos noen som nok er typen til å se stygt på alle andre på parkeringsplassen mens de sørger for å vise best mulig hva de selv kjører (de har ihvertfall bygget huset slik), som viste seg å være den gjengen de jeg nevnte over prøver å være en del av. Var ærlig talt bare trist å se voksne mennesker rundt 50 år ha så lite å komme med annet enn fancy eiendeler, selvskryt og breial oppførsel. Egentlig forståelig at de er slik, for tviler på at de har mye annet å bidra med. Har også fått vite i ettertid at han som hadde festen lurte til seg tomten på et nachspiel fra en litt for ærlig og naiv person.

Har en del venner i midten av 20-årene som ved hjelp av hardt arbeid tjener godt over snittet, og ingen av de bruker pengene på hverken nye eller dyre biler. De har i stedet investert i egen bolig, og kanskje en ekstra leilighet.

Kort sagt, ikke kast bort tid på å bry deg for mye om hva andre synes om deg så lenge du trives med hvordan du har det. For alt du vet så har han som parkerte en gammel Carisma til høyre for deg mye mer penger enn han som parkerte en Q7 på handicap-plassen til venstre for deg.

Johs Lunde burde illustrere poenget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde et par år i et småpent strøk i Bergen, og fant snart ut at de hyggeligste menneskene ofte hadde de billigste bilene - og ofte den mest ordnede økonomien. Det var nok dette som overbeviste meg om at det ikke var om å gjøre å kjøre den nyeste og dyreste bilen.

Hvis du ser ned på folk som ikke har like fin bil som deg når du parkerer Cayennen din utenfor den lokale Rimibutikken, dummer du deg ganske enkelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring i denne sammenhengen er at mange som virkelig er velstående har tilgang til fine tjenestebiler, men at de typisk har en mindre prangende bil privat. De flasher velstand på andre arenaer enn fremkomstmidler (les: bolig/landsted, kultur, nettverk, familien etc.). Mange av disse holder en forbausende lav profil og er temmelig udmyke i forhold til livets realiteter. De fleste kunne ikke drømme om å gjøre noen fortred eller være uforskammede mot fremmede eller kjente. Det er heldigvis ikke alle med store formuer som er like tabloide som f.eks Røkke var da han var up and coming i norsk næringsliv eller Petter Stordalen idag. Jeg tror at man kommer lengst ved å holde en relativt lav profil når det gjelder å vise hvor velstående man er. Ikke alt kostbart glimrer som gull og diamanter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dessverre litt for optimistisk vedr. den økonomiske samfunnsfordelingen i USA. Virkeligheten er at 1% av befolkningen har over 50% av all privateid velstand/rikdom. Eller sagt på en annen måte... de 400 rikeste personene i USA har til sammen mer velstand/rikdom enn de 150 millioner økonomisk dårligst stillte personene i USA. Dette er fullstendig absurd og vil ende i en sosial katastrofe hvis intet drastisk blir gjort med omfordelingen av samfunnsgodene.

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 43501.html

Anyway... Always Look on the Bright Side of Life... :)

Der kom Al Gore-linken, ja. :)

Det store spørsmålet er for meg hva Al Gore ville gjort annerledes (les: mye bedre) hvis han fikk oppfylt drømmen sin om å bli amerikansk president når han forsøkte i 1988, 1992 og 2000.

Det er meget mulig at USA ikke har - og har hatt - det lederskapet som er nødvendig for at landet skal styrke sin rolle i sentral verdensøkonomi.

Imidlertid synes jeg man i Norge fokuserer veldig på problemene i USA samtidig som man ser en rekke av oppslag av typen "Kina øker og øker". Folkerepublikken Kina (som styres av en elite i kommunistpartiet som bl.a. mener at kuppforsøket i den tidligere Sovjetunionen høsten 1991 var berettiget) har de siste 30 årene gitt folk mulighet for å tjene penger i et friere økonomisk marked, men uten de sosiale og politiske rettigheter vi er vant til å ha.

Et av resultatene av dette er framveksten av en kinesisk middelklasse. Noe som ikke nevnes like ofte, er at svært mye av rikdommen eies og kontrolleres av veldig, veldig få. Med stigende lønninger står Kina overfor en omstilling, der de ikke lenger kan regne med å være førstevalget når noen er ute etter industriproduksjon som først of fremst er billig.

Den store ukjente faktoren for Kina er imidlertid at svært mange innbyggere ikke har fått noen som helst del i den økonomiske framgang landet har vært gjennom. Samtidig består Kina av flere etniske folkegrupper, der flere føler seg diskriminerte av de etniske han-kineserne som utgjør flertallet.

Hva som skjer hvis landets økonomiske utvikling bremser opp og folk blir utålmodige over ikke å få uttrykke sin misnøye mot myndighetene, kan bli interessant å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...