Fredrik Skrevet Mars 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 11, 2013 Ja... ca. 300 millioner (!) fattige bønder har ikke fått del i den kinesiske veksten og det er ingen tvil om at dette representerer både en sosial og miljømessig bombe. Enn så lenge har kommunistpartiet kontrollen, men den sosiale tyngdekraften arbeider langsomt og sikkert mot den herskende eliten. Reaksjonen mot den kinesiske fredsprisvinneren anno 2010, Liu Xiaobo, viser med all tydelighet hvor nervøse de er for enhver politisk opposisjon. Mitt poeng med den aktuelle linken var ikke for å fremheve Al Gore´s meritter (jeg nevnte han vel heller ikke), men derimot for å bruke artikkelen som en isolert kilde for mine påstander. Jeg er ikke så veldig imponert over Al Gore. Han sier noe og gjør noe annet privat i relasjon til miljø/klima... og virker derfor umiddelbart litt hyklersk på meg. Edit: Jeg rettet et par skrivefeil - var litt trett igår kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 11, 2013 Share Skrevet Mars 11, 2013 Jeg vil gjerne utdype min "der kom Al Gore-linken"-kommentar: I utgangspunktet ønsket jeg å kommentere Fredriks innlegg nær toppen av forrige side. I i mellomtiden leste jeg oppslaget som Aftenposten hadde laget om Al Gores siste utspill og vurderte om jeg skulle bruke linken som et eksempel på den type kjendis-vinklede USA-oppslag norsk presse ofte velger. Og mens jeg brukte tid på å bestemme meg for ikke å bruke linken, dukket den opp uansett. Som påpekt på, ok, forrige side har USA tradisjonelt hatt ganske store forskjeller fra Norge ikke bare når det gjelder eierforhold, men også på arbeidstagersiden i landets arbeidsliv. Som norsk kan man forbløffes over hvordan det i USA går an å miste jobben, gå personlig konkurs og måtte se på at banken overtar hjemmet, flytte til en annen del av landet, få ny jobb, (forhåpentligvis) ta lærdom av det man har vært gjennom og bygge et nytt og kanskje større nytt hus. Slik har vi det ikke i Norge, hører man ofte - gjerne med et sammen med et selvtilfreds "heldigvis". Her vil man kvalifisere for støtte og hjelp fra det offentlige - men spørsmålet jeg reiser er hvor lett det er å gå videre etter først å ha blitt plassert på listen over hjelpemottagere? Etter å ha sett en enslig, arbeidsledig nordmann bli gående på støtte fra NAV i årevis fordi han ikke ville reise fra fritidsaktivitetene(!) han deltok i, for å begynne i en jobb han hadde fått noen timer unna, er jeg ikke sikker på at det norske systemet alltid er bedre. Amerikanerne på sin side, har praktisert sin i generasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 Absolutt... og du fremhever flere viktige forskjeller mellom Norge og USA. En av de aller viktigste er at hele lånesystemet i relasjon til bankenes boliglån er forskjellig. I Norge hefter du f.eks personlig for et boliglån. Kan du ikke betale de månedlige avdragene er du forpliktet til evt. å selge boligen slik at du kan imøtekomme dine økonomiske forpliktelser overfor banken. Normalt er boligen tinglyst på deg (med eller uten heftelser) og den er således juridisk din eiendom tiltross for dine forpliktelser overfor banken. Slik er det ikke i USA. Der er boligen bankens eiendom (du har frem til lånet er nedbetalt i praksis kun en borett) og dette betyr at man til enhver tid kan "kaste håndkledet i ringen" å flytte hvis man ikke kan klare sine økonomiske forpliktelser eller av andre årsaker ganske enkelt vil/må flytte. Banken eier formelt boligen og annullerer din borett. Evt. økonomiske salderinger gjøres opp eksplisitt. Det er klart at et slikt system i den grad på godt og vondt fremmer mobiliteten i et samfunn (konkret og sosialt). Det er lett å erhverve en bolig og det er lett å komme av med den igjen. Folk kan enkelt flytte der det er arbeide og hele samfunnet er gearet for at det skal være enkelt å hyre nye medarbeidere. Det er tilsvarende lett å si opp medarbeidere og mange praktiske "flaskehalser" som vi sliter med i spesielt Skandinavia er derfor ukjente i USA. Jeg er ikke en prinsipiell motstander av et slikt system, men jeg har ikke sansen for primitive hybrider der man f.eks gjør det enkelt å si opp medarbeidere uten at man samtidig endrer på det økonomiske fundamentet for den enkelte i relasjon til f.eks boliglån. Det er dette vi nå ser tendensen til her i Danmark og det er jeg en klar motstander av. En gammel favoritt der med Fred Astaire og Ginger Rogers... den epoken er fantastisk i relasjon til film og teknikk generelt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 I relasjon US vs Norge. Så har amerikanerne gjentatte ganger utvist en enorm vilje og egenskap ifht omstilling. Man så det under WWII bl.a, og er det et land som kan reise seg igjen, er det dem. De har høy areidsmoral, er ekstremt opptatt av landet sitt, og det er relativt sett billig å produsere der. Sett ifht Norge, som lever av oljen, og som ikke utnytter dette til fulle/ser etter alternative industrielle arb i fremtiden, men med en stadig større offentlig sektor, og etterhvert verdens sosialkontor (skulle likt å sett UD sine budsjetter over de siste 10 år) I tilegg allverdens idiotiske støtte og velferdsordninger, i en befolkning som ikke vil flytte på seg ifht jobb... En ting er å ha det bra, en annen ting er å investere i fremtiden. Her scorer Norge svært, svært lavt! USA tror jeg på mange måter, gitt at de får kontroll på økonomien selvsagt - igjen kan være det fyrtårnet i verden, som de har vært i endel tiår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Som et lite apropos til hvordan man i Norge har en tendens til å framstille utviklingen i Kommunistkina i mer positive vendinger enn situasjonen hos vår allierte USA, tar jeg med at Terje Svabø i Aftenposten skriver om SVs tidligere leder Erik Solheim under overskriften Diktaturets løpegutt. Her kan vi bl.a. lese: Han er en av Kinas kommunistpartis ivrigste talspersoner i Norge. I side opp og side ned avslører han en både naiv og skremmende sløv holdning til det autoritære ettpartisystemet. Han hyller den økonomiske fremgang, men bagatelliserer den sosialt og voksende totalt uakseptable kløft mellom fattig og rik. Pål T. Jørgensen følger opp der Svabø slapp og skriver om Solheim som Diktaturets beundrer. Her siteres Solheim på hvordan han møtte daværende diktator i Syria Hafez al-Assad: Assad framsto overfor oss som en godslig bestefar-type med få klare uttalelser, men med stor omsorg og varme. Som en forklaring på at al-Assad slo ned et opprør i 1982 og drepte 20-40.000 av sine egne innbyggere, skriver Solheim: I Midt-Østen vinner du ikke respekt ved å vise svakhet Nå avdøde al-Assad var far og læremester til dagens syriske diktator Bashar al-Assad. Det kan også være på sin plass å minne om at Erik Solheim ofte blir betegnet som å tilhøre en moderat sentrumsfløy i SV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 12, 2013 Håpløst og det er nok ikke tilfeldig at han ikke er minister idag. Måten han smalt med dørene da han fikk avskjed i nåde fra Miljøverndepartementet forteller det meste... og for ikke å snakke om "pamfletten" av en bok han akkurat har kommet med... Apropos mindre velegnede ministre og at det ennå en gang er funnet hestekjøtt i lasagne fra Coop... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mars 13, 2013 Share Skrevet Mars 13, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2013 Det tror jeg faktisk ikke. Det er ganske mange som etterhvert har en temmelig eplekjekk attitude i trafikken og i samfunnet forøvrig. Bare se på styremedlemmer/sjefer som bevilger seg selv store lønnspålegg og bonuser tiltross for at virksomhetene de leder går med underskudd og medarbeidere derfor må sies opp. Helt galt er det i banksektoren der ledelsene, tiltross for massive statlige økonomiske redningstiltak, aldri har fått større lønnspålegg og bonuser. Så stort er dette problemet at EU måtte innføre en lov mot bonussystemer i bank og finanssektoren. Mange sier at markedet regulerer seg selv, men slik er det dessverre ikke når grådigheten først har fått overtaket.http://www.information.dk/453828 Nå følger også tyskerne og sveitserne etter.... http://www.b.dk/globalt/merkel-vil-grib ... loenninger http://www.business.dk/global/schweiz-l ... ektoerloen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2013 Chris Harris on Cars: Exploring VW Group DNA... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 I går la jeg merke til at nye Kia Ceed faktisk ser ganske bra ut! Ser faktisk bedre ut enn på bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Jeg fikk assosiasjoner til Ford på den fronten der. Synes også den var litt for spiss, og at frontlyktene går for langt opp på panseret. likevel er det ingen tvil om at sør-Koreanerne har kommet seg betraktelig når det kommer til bildesign. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Ikke verst. Ser også at de har kommet seg betraktelig i interiøret. Verste jeg har sett de siste årene er disse "funky" interiørene som bl.a. Ford har fått ros for. Ser ikke ut i måneskinn: Det ser bra ut helt til du kommer over styringen til A/C, så blir det stygt. Ikke bedre at veldig mange har en slik sølv/champagne farge på "aluminiumen": Liker generelt sett tyskernes interiør, men Ford har havnet litt i bakleksen i min bok. Da liker jeg mye bedre interiørdesignet til bla Mazda, her med gamle og nye 6: Her er også diskuterte Ceed: Tøft og moderne, uten å se rotete og billig ut. Du kan virkelig se fremgangen om vi sammenligner med en 2010 modell Ceed: Koreanerne kommer, og de kommer fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Synes den nederste Mazdaen (Nye 6?) hadde det klart peneste interiøret, men helt enig i at Ford sine interiør ikke er noe særlig. Forferdelig rotete og lite avslappende. Heller ingen tvil om at Kia/Hyundai utvikler seg fort i riktig retning og nå er seriøse konkurrenter til tilsvarende biler fra Japan og Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Synes den nederste Mazdaen (Nye 6?) hadde det klart peneste interiøret, men helt enig i at Ford sine interiør ikke er noe særlig. Forferdelig rotete og lite avslappende. Heller ingen tvil om at Kia/Hyundai utvikler seg fort i riktig retning og nå er seriøse konkurrenter til tilsvarende biler fra Japan og Europa. Ja, nye Mazda 6 er absolutt en flott bil innvendig og utvendig. Tror grunnen til at jeg liker interiøret i nye Mazda så godt er at det ser veldig tysk ut. Alt er ryddig og pent, og de har ikke falt i Ford-fellen med å "freshe" opp interiøret for mye. Mye samme grunnen til at jeg liker interiøret i E90en min så godt. Samme kan forsåvidt sies om jobb bilen, en 2012 W212. Ikke noe fancy, men veldig funksjonelt og ryddig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 14, 2013 Share Skrevet Mars 14, 2013 Mazda har kikket på MB sin løsning ser det ut til. Koreanerne liker det flashy, begynte nesten å brekke meg. Kjørte en 2012 model Q5 med Sline på Mandag, betjeningsmessig og interiør layout/design og girkassen Stronic var skuffende, det som imponerte var støynivået ifht drivlinje, en moderne diesel uten knakking, her har BMW en lang vei å gå. Men nå skal det vel komme en ny diesel modelserie H2 2013? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå