Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Magien i A4'en ligger i avrundingen av viduet bak, samt hele hekken, hvor e91 er litt "Nissan", selv som facelift, selv om det da hjalp litt.

Magien i 3-serien er 6 sylindre (om en har råd) og RWD. ( + mer aktivt community, og knallgod tilgang på deler og stasj).

Jeg blir virkelig ikke klok på hvilken bil jeg vil ha neste gang. Ser vel ut som vi må ha 2 bruksbiler nå, og Anja vil gjerne ha en liten bil med automat.

Hun synes Mini er fine, så jeg skulle nok fått til et kompromiss der med en Cooper S (med manuell). De koster jo "ingenting" lenger heller :)

Må nok bare beholde Touranen en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja også må vi jo ikke glemme at det hele er en smakssak også :) Mini er kule konebiler (sorry 316 med det er en jentebil) og madammen her går også å prater støtt og stadig om en Mini, selvsagt en Cooper S. Dette er seriøst mye morrobil for pengene nå og utvalget er overraskende bra på Finn.no :)

Også er det jo ett BMW produkt da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":w7qxq003]Jeg må si at A4 (B8, 2008 - ) er en mye lekrere bil enn e90/91, både utvendig og innvendig. Spesielt som avant.

Hadde de hatt bakhjulstrekk hadde jeg vært "all over" den.

[...]

Nydelige linjer!

Jeg hadde lett kjørt A4 med Quattro.

Det jeg er minst begeistret for ved Audi heter Møller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele VAG er noen juksepaver når det kommer til tall og informasjon, særlig når det gjelder ytelser. Joda, RS6 er raskere enn M5 på papiret med den taper mot M5 hver bidige gang likevel.

angående tall og vag:

rs6 (c6) og m5 (e60):

rs6 (C6) er ikke raskere enn bmw m5 (f10) på papiret: 0-100 på 4,6/4,5 sek (rs6 c6 avant/sedan) mot 4.3 sek (m5 f10), derfor taper den mot (f10) m5 hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er så interessant å diskutere hvilken bil som er hurtigst av f.eks BMW M5 og Audi A6 RS6. Det har vi gjort mange ganger før og vi blir ikke enige. Det er mye mer interessant å diskutere hvor fort utviklingen generelt nå går når det gjelder nettopp akselerasjonsverdier. Jeg forholder meg kun til offisielle akselerasjonstider fra bilprodusentene.

BMW oppgir f.eks 0-100 Km/t på 4,4 sekunder (+/- et par tiendedeler) for F10 M5, men det er ingenting (alt er relativt) i forhold til hva helt moderne bilmodeller nå er istand til. Teknologien når det gjelder gearkasser driver denne utviklingen på en temmelig imponerende måte.

Et veldig godt eksempel er den nye Porsche 911 GT3 fra 991 serien. Den har en motor som yter 475 HK og veier 1430 Kg. Den har en PDK gearkasse og klarer som best 0-100 Km/t på 3,5 sekunder. Denne modellen erstatter 911 GT3 RS 4.0 som var den siste inkarnasjonen av GT3 modeller fra 997-serien. GT3 RS 4.0 har en motor som yter 500 HK og veier 1435 Kg. Den har en manuell gearkasse og klarer som best 0-100 Km/t på 3,9 sekunder. Ingen av bilene har ladeluft (turbo og/eller kompressor) og ingen av modellene er derfor Porsches hurtigste 911 modeller.

Det interessante her er hva PDK gearkassen gjør med akselerasjonsverdiene. 0,4 sekunder på dette nivået er temmelig mye og det skal bli interessant å se hva den neste 911 Turbo modellen basert på 991-serien klarer 0-100 Km/t. 911 Turbo S fra 997-serien (530 HK/1585 Kg) klarer som best 0-100 Km/t på 3,1 sekunder med en PDK gearkasse.

Den helt nye Ferrari F12berlinetta klarer også 0-100 Km/t på 3,1 sekunder, men det er med hele 740 HK. F12berlinetta har også en dobbelclutch gearkasse og veier 60 Kg mindre enn 911 Turbo S fra 997-serien. Ferrarien har imidlertid en topphastighet Porschen ikke kan matche... 340 Km/t vs. 315 Km/t.

Lamborghini Aventador er ennå mer ekstrem tiltross for at den har 40 færre hestekrefter enn F12berlinetta. 0-100 Km/t klarer den på 2,9 sekunder med 4x4 og en dobbelclutch gearkasse. Topphastigheten er 350 Km/t. Ferrari LaFerrari med 800 HK og dobbelclutch gearkasse klarer 0-100 Km/t på 3,0 sekunder (+/- et par tiendedeler) og har en tilsvarende topphastighet.

Hvis jeg skal forsøke meg på en konklusjon tyder mye på at bilprodusentene nå opplever en teknisk begrensning vedr. ytterligere forbedringer av akselerasjonsverdiene. Rundt 3,0 sekunder 0-100 Km/t er trolig hva man kan oppnå med dagens teknologi såfremt bilene også veier mer eller mindre rundt 1450 Kg. Skal akselerasjonsverdiene forbedres må enten antall hestekrefter økes betydelig og/eller vekten reduseres vesentlig... vekt/effekt forholdet må endres signifikant. Det er i denne sammenhengen verdt å merke seg at spesielt Porsche og Ferrari langsomt, men sikkert reduserer vekten på deres modeller. Ferrari LaFerrari veier 1250 Kg og Porsche´s nye 911 GT3 RS modell vil trolig veie rundt 1350 Kg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Car and Driver med Csaba Csere i spissen inviterer til et besøk på Petersen Automotive Museum i Los Angeles. De har en ganske imponerende samling biler og Csaba gir som vanlig en god briefing... i godt parløp med kurator Leslie Kendall. Denne gangen i forhold til historisk signifikante bilmodeller som f.eks. Ford GT40 MK III, Ford Thunderbird, Porsche 356 "Continental", Toyota 2000GT m.fl. Programmet er informativt og absolutt verdt å bruke litt tid på i påsken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":2eb8v7kp]Jeg må si at A4 (B8, 2008 - ) er en mye lekrere bil enn e90/91, både utvendig og innvendig. Spesielt som avant.

Hadde de hatt bakhjulstrekk hadde jeg vært "all over" den.

[...]

Nydelige linjer!

Jeg hadde lett kjørt A4 med Quattro.

Det jeg er minst begeistret for ved Audi heter Møller...

Jepp. Jeg sitter selv å ser på en "nestebil". Jeg vil ha krav om stasjonsvogn og firhjulstrekk. Automatgir er en fordel, men ikke krav. E91 x-drive, A4 Avant Quattro og Subaru Impreza er noen av de jeg ser på. Sistnevnte er en bil jeg har fått øynene opp for i det siste(bilde under). Ellers synes jeg 3-serien og A4 er penest som stasjonsvogn! F30 er faktisk en modell som går an i sedan. :)

Modellene må ha m-tech, s-line eller wrx(? ihvertfall slik som den under).

2010-Subaru-Impreza-WRX-STI-Carbon-Concept-Roof-Material.jpg

Men i første omgang blir leilighetskjøp prioritert og Mercedesen må holde i ett til to år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik om jeg skulle handla en Porsche fra 80 tallet i Tyskland, noen spesiell modell jeg burde se på? Er keen på en 911, men pris er jo viktig. Målet er å ha den i garasjen i Antibes inntil den er veteran :) slik at den er billig å hente hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik om jeg skulle handla en Porsche fra 80 tallet i Tyskland, noen spesiell modell jeg burde se på? Er keen på en 911, men pris er jo viktig. Målet er å ha den i garasjen i Antibes inntil den er veteran :) slik at den er billig å hente hjem.

Det valget er lett, E24 M635CSI 8)

911 er jo noe alle har :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E91 x-drive, A4 Avant Quattro og Subaru Impreza er noen av de jeg ser på. Sistnevnte er en bil jeg har fått øynene opp for i det siste(bilde under). Ellers synes jeg 3-serien og A4 er penest som stasjonsvogn! F30 er faktisk en modell som går an i sedan. :)

[ Bilde ]

Men i første omgang blir leilighetskjøp prioritert og Mercedesen må holde i ett til to år til.

Om så Subaruen hadde vært verdens beste bil å kjøre ville jeg aldri kjøpt den når den ser ut som den gjør. Tror du hadde dauet av interiøret også, om du er vane med tysk kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter selv å ser på en "nestebil". Jeg vil ha krav om stasjonsvogn og firhjulstrekk. Automatgir er en fordel, men ikke krav. E91 x-drive, A4 Avant Quattro og Subaru Impreza er noen av de jeg ser på. Sistnevnte er en bil jeg har fått øynene opp for i det siste(bilde under). Ellers synes jeg 3-serien og A4 er penest som stasjonsvogn! F30 er faktisk en modell som går an i sedan. :)

En WRX STi på bildet. Subaru er forbausende bra. Hvis design og image en hovedinteresse, og hvis man er så opptatt av såkalt "opplevd kvalitet" at man jevnlig føler behov for å vrenge bilen inn i nærmeste busslomme bare for å kjenne beruselsen ved å la hendene gli over plasten i dashbordet, er Subaru en av de første bilene man bør styre unna. Du finner mer premium plastkvalitet i endel interiører fra 1980-tallet.

Er man derimot mer interessert i kjøreopplevelsen, er dette en utmerket drivers car.

Og når dette kombineres med et av markedets to beste firehjulstrekksystemer og et gjennomført kvalitetsnivå der varsellamper ikke blinker i utide, kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig.... :(

Edit: Dette innlegget ble påbegynt før jeg leste innlegget rett over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du at motoren skal være foran eller bak? Dette er grovt sagt den første og viktigste beslutningen man må foreta iom. at Porsche på 80-tallet hadde flere modeller med motoren foran (924/944/928). Hvis formålet med bilen i noen grad er ment som en økonomisk investering er det stort sett bare 911 som kan sies å være en nogenlunde sikker pengeplassering. I så fall har du to valg: en senere såkalt G-Modell (911 i perioden 1973-89) og 964 (911 i perioden 1988-94).

Holder vi 911 Turbo (930) utenom er det ingen 911 fra denne perioden som idag tilbyr store fartsressurser. 0-100 Km/t ligger i området rundt 6 sekunder og topphastigheten opp mot 260 Km/t. 964 Carrera 2/4 er naturligvis den beste (den er i prinsippet en kraftig oppgradert G-Modell), men også den dyreste. Det kan derfor være fornuftig å kikke på den mer klassiske G-Modellen.

Her har du to valg: 911 SC med 204 HK eller 911 Carrera 3.2 med 231 HK. Entusiastene verdsetter naturligvis Carrera 3.2 for den kraftigere motoren, men jeg ville heller ha fokusert på tilstand og pris. Hvorvidt man ender opp med en SC eller Carrera har etter min mening mindre betydning i et større perspektiv. Dette er 911 modellene jeg umiddelbart vil anbefale. Husk at en original bil alltid vil være betydelig mer verdt enn en uoriginal bil uten papirer og en historie.

Det finnes imidlertid også et par frontmotoriserte Porscher fra 80-tallet som er verdt å vurdere. Spesielt 928 har fått en renessanse de senere årene og tilbyr en unik opplevelse for den som våger å gå egne veier i Porsches fantastiske verden. Jeg ville evt. ha vurdert en 928 S4 iom. at den modellen på mange måter bør oppfattes som en slags 964 i relasjon til de eldre utgavene. 928 var Porsches ekvivalent til f.eks BMW E24/31... altså mer en GT enn en sportsbil i ordets rette betydning. I tilfellet S4 har 928 en V8 på 4957 cm3 som yter 320 HK og 430 Nm (automatgear eller manuelt gear).

Porsche 944 har også fått en slags renessanse de senere årene, men kanskje først og fremst som banebil. Motoren er Porsches egen (en halv V8 fra 928) og finnes i tre størrelser (2479 cm3, 2681 cm3 og 2990 cm3). Den beste er den største og dermed også normalt den dyreste. Fartsressursene er on par med E46 330i. Porsche 944 finnes imidlertid også med turbo (951) og dermed også med litt høyere ytelser, men jeg ville heller ha valgt en 944 S2 (2990 cm3). Denne motoren er mer solid og når det gjelder eldre Porscher er de mer anonyme modellene ofte i bedre stand enn toppmodellene, som dessverre har en tendens til å tiltrekke seg mindre pertentlige kjøpere.

Ergo er mitt råd til deg i følgende prioriterte rekkefølge: 911 SC/Carrera 3.2, 928 S4 og 944 S2. Har du råd har du imidlertid også lov. En original og pent vedlikeholdt 964 Carrera 2/4 er kanskje ikke det mest økonomsk fornuftige valget, men du verden for en fin oldschool 911 den er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter selv å ser på en "nestebil". Jeg vil ha krav om stasjonsvogn og firhjulstrekk. Automatgir er en fordel, men ikke krav. E91 x-drive, A4 Avant Quattro og Subaru Impreza er noen av de jeg ser på. Sistnevnte er en bil jeg har fått øynene opp for i det siste(bilde under). Ellers synes jeg 3-serien og A4 er penest som stasjonsvogn! F30 er faktisk en modell som går an i sedan. :)

En WRX STi på bildet. Subaru er forbausende bra. Hvis design og image en hovedinteresse, og hvis man er så opptatt av såkalt "opplevd kvalitet" at man jevnlig føler behov for å vrenge bilen inn i nærmeste busslomme bare for å kjenne beruselsen ved å la hendene gli over plasten i dashbordet, er Subaru en av de første bilene man bør styre unna. Du finner mer premium plastkvalitet i endel interiører fra 1980-tallet.

Er man derimot mer interessert i kjøreopplevelsen, er dette en utmerket drivers car.

Og når dette kombineres med et av markedets to beste firehjulstrekksystemer og et gjennomført kvalitetsnivå der varsellamper ikke blinker i utide, kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig.... :(

Edit: Dette innlegget ble påbegynt før jeg leste innlegget rett over. ;)

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte innlegget ditt, men tolket jeg det rett om du mener at Subaruen er god å kjøre, solid bygd og et enkelt bilhold, men samtidig så er interiøret ikke mye å skrive hjem om?

Jeg er som som også [space] påpeker enige i at tyskernes interiør og kvalitetsfølelse overgår det mest på veiene. Og jeg vet jeg går mot megselv om jeg velger en bil med kjipt interiør ettersom jeg tidligere har kritisert BMW for sine interiørvalg i E90/E60 og delvis F30. Audi har derimot vært veldig forut sine konkurrenter på de siste modellene om interiør som diskutert tidligere, ineriørmessig kan jeg se over dette ved en slik Subaru om det ellers generelt er bra biler.

Det som fikk meg interessert i Subaruen er utseende og kjøreegenskapene samt et forhåpentligvis enkelt bilhold. Jeg tror det er mye bil for pengene.

Dette blir ikke aktuelt før om 1-2 år og da har de sikkert sunket enda litt i pris.

Mercedesen jeg har nå er jeg storfornøyd med, den er god å kjøre og har en "all over" kvalitetsfølelse selv om den er 15 år(snart 16) gammel og minste motoren og ingen ekstrautstyr, sitter godt på veien og er moro å ratte rundt i. Det er ikke noe klagbar støy inne i coupeen og heller ingen ulyder.

Problemet jeg ser med denne om et par år er plassmangel og praktiske løsninger, da jeg regner med jeg vil stifte en familie engang i fremtiden, samt ha en sikker bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor Trend´s Wide Open Throttle diskuterer bl.a litereffekten til BMW M12/13 motoren, som ble brukt i F1 for Brabham, Arrows og Benetton´s biler. På det meste i 1983 hadde denne rekkefireren på 1,5 liter 1300 HK (hele 1500 HK i tester). Angus MacKenzie påpeker de relevante historiske linjene i forhold til BMW´s nåværende fokus på rekkefirere med overladning (husk at dette konseptet stadig er ganske nytt i USA).

Den mest artige kommentaren er når Angus minnes en samtale med Paul Rosche, som var ansvarlig for BMW´s F1 program på 80-tallet. Angus spurte Rosche følgende spørsmål: "How did you know when you got to the limit of the engine?" Rosche svarte: "It was very simple... we just blew the crankshaft out of the bottom of the engine". Underforstått at da hadde de funnet motorens grenser... :P

Trist... av mine fire tidligere Porscher er det idag kun én som stadig er EU godkjent. Det er 944´en, som også er den nyeste fra siste halvdel av 1985... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1660hk greide de under lab tester hos bmw mener jeg bestemt. Har ikke kilde foran meg, men leste dette i et litt"ordentlig" (og gammelt) skriv.

Kjørte vel kvallik med ca 1300 som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...