TRF Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Vakkert klipp fredrik. Dog skjønner jeg ikke sammenligningen med de andre proschene. Det er jo tilsvarende LM-P vs Gt-etellerannet i dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 4, 2013 Share Skrevet Mai 4, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2013 Vakkert klipp fredrik.Dog skjønner jeg ikke sammenligningen med de andre proschene. Det er jo tilsvarende LM-P vs Gt-etellerannet i dag.. Min sammenligning var mer av overfladisk art i relasjon til effekt og motor/modellhistorie, men også det interessante i at dagens mest effektfulle alminnelige kommersielle 911´er (hvis vi ser bort fra monsteret GT2/RS) har like mye effekt i forhold til hva som var Porsches state of art innen hardcore racing på slutten av 70-tallet. I denne sammenhengen synes jeg det er ekstra interessant å se på motorens størrelse i relasjon til hva vi nå ser er trenden rent motorteknisk. Vesentlig mindre motorer med mye mer effekt. Dette var også poenget på slutten av 70-tallet. For Porsches del i relasjon til f.eks 936, men også i relasjon til 931, 937 og 939. De siste er bedre kjent som 924 Turbo og 924 Carrera GT/GTS/GTR... Werther: En artig historie som viser et viktig poeng med eldre Porscher i relasjon til andre tidsmessige tilsvarende sportsbiler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Mai 7, 2013 Share Skrevet Mai 7, 2013 Et lite spørsmål ang Porsche: Spotta en utrolig flott (ny??) Porsche Carrera 4s i går. Trodde først det var en utenlandsk bil, pgs skilt-nr, men det det var norskt flagg på skiltet. Det var ikke et vanlig skilt slik som alle biler får ved nyregistrering i dag. Skiltet hadde kun tall, 5 siffer, og ingen bokstaver. Noen tanker om hva dette kunne vært? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 8, 2013 Share Skrevet Mai 8, 2013 Jeg traff også en bil med et slikt skilt her en dag, men det var en ny Mercedes ML. Eneste som sa den var fra Norge var skiltrammen som hadde forhandlerreklame. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 8, 2013 Share Skrevet Mai 8, 2013 Hadde skiltet røde felt i begge ender så er det eksport skilt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 8, 2013 Share Skrevet Mai 8, 2013 Det var ikke tyske eksportskilt om det er de du mener, de kjenner jeg igjen. Var forøvrig ingen røde felt om du mener noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mai 8, 2013 Share Skrevet Mai 8, 2013 Norske tollskilt/eksportskilt, ikke tyske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 Uten at jeg har spesiell kunnskap om norske bilskilter høres tollskilter ut som en plausibel forklaring. De er iallefall hvite med 5 sorte tall samt røde striper på sidene med bl.a nasjonalitetsmerke. Over til noe helt annet... musikk... overkompresjon og "brickwall limiting". Jeg kom over en interessant dansk artikkel som tar for seg hvordan musikken idag blir ødelagt fra studielyd til f.eks MP3 format. Intet nytt i dette, men artikkelen har en referanse til en norsk artikkel som tar for seg lydkvalitetens skandaløse forfall og den er absolutt interessant. Spesielt i relasjon til eksempelet de trekker frem der de forteller at selv lyden på CD´er har endret seg i årenes løp. Som eksempel viser de til de første årgangene med Dire Strait´s CD "Brothers in Arms" vs. senere årganger med den samme CD´en. Jeg har denne CD´en og den ble kjøpt året den kom ut... 1985. Hvis jeg sammenligner f.eks låten "Money for Nothing" (trommeintroduksjonen) med den tilsvarende låten som idag finnes på Spotify (20th Anniversary Edition fra 2005) kan man tydelig høre forskjell på lydkvaliteten. Som artikkelen påviser høres forskjellen spesielt på skarptrommen og dynamikken på lydbildet i forbindelse med den. Originalversjonen fra 1985 er fantastisk og har vært spilt i alle mine biler siden den gangen (den samme CD´en kjøpt hos H.P. Hagen´s platebar på Majorstuen i 1985). Det er derfor utrolig trist at vi idag nesten 30 år senere får betydelig dårligere lyd... både når man kjøper CD´en og streamer den på f.eks Spotify. Det er ikke merkelig at folk tyr til vinyl som en midlertidig løsning på problemet, men selv det er lavmål i et bredere perspektiv synes jeg... http://jyllands-posten.dk/digitalt/lyd/ ... d-til-mp3/ http://www.lydogbilde.no/nyheter/lydkva ... se-forfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 Jeg må forøvrig komme med en anbefaling. Jeg tok notis av div. anbefalinger i pressen og kjøpte 4 stk. Goodyear Efficient Grip Performance i størrelsen 195/65-15 til vår E46. Makan til fabelaktige dekk har jeg ikke opplevd på mange år... komfortable, støysvake og presise i styreretningen... anbefales... I september er det forøvrig valg til den tyske Forbundsdagen (tilsvarer et Stortingsvalg) og det tyske arbeiderpartiet (Sozialdemokratische Partei Deutschlands - SPD) har sagt at hvis de vinner valget vil hastigheten på Autobahn bli satt ned til maksimalt 120 km/t. Det vil også bli innført en generell fartsgrense på 80 Km/t på landeveiene (som i Danmark). Kanskje noe å tenke på når det gjelder årets bilferie i Europa. Det kan bli den siste med fri hastighet på Autobahn... http://www.b.dk/globalt/strid-om-tysk-f ... aa-120-kmt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 Harry Metcalfe, som er en av mine favoritt bilentusiaster, viser oss sin nyeste bil... Lancia Delta Integrale Evo II. De av oss med noen få ekstra år på baken husker denne modellen like godt som BMW E30 M3 og Porsche 944. Lancia var et virkelig stort merke blandt bilentusiaster og Fiat burde skamme seg i forhold til hvordan de har forvaltet bilmerket de siste 20 årene. Uansett... Harry forteller på en glimrende måte hvorfor nettopp Lancia Integrale fortjener en plass blandt de store bilmodellene i historien... Jepp... Top Gear ved Richard Hammond har også gjort en hyllest til Lancia Integrale... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mai 9, 2013 Share Skrevet Mai 9, 2013 Det utrolige ved lydkvaliteten på cder i dag er ikke at det er cden, eller det digitale mediet sin feil, men hva de gjør bak spakene i mastringsprosessen. Meget godt forklart i denne videoen, hvor Ian Shepherd tar for seg albumet til filmen Sound City, som er en hyllest til det analoge studioet med samme navn: Altså er det ikke noe i veien for å produsere cder med god lyd. Det verste eksempelet på overkompresjon finner en på Metallicaalbumet Death Magnetic: http://en.wikipedia.org/wiki/Death_Magnetic Ikke verdens beste album i utgangspunktet, men lydkvaliteten gjør det faktisk ikke lyttbart i det hele tatt. Det morsomme her er at hele albumet ligger som enkelttracks på "Guitar Hero". Her har ikke sporene denne forferdelige kompresjonen, noe som førte til at fans rippet disse sporene, mixet dem selv og la ut på x, med vesentlig bedre lydkvalitet enn originalutgivelsen. Se illustrasjonen: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Metal ... veform.png Album på toppen, Guitar Hero nederst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 ":l6z41cr8]Det utrolige ved lydkvaliteten på cder i dag er ikke at det er cden, eller det digitale mediet sin feil, men hva de gjør bak spakene i mastringsprosessen.Meget godt forklart i denne videoen, hvor Ian Shepherd tar for seg albumet til filmen Sound City, som er en hyllest til det analoge studioet med samme navn: Altså er det ikke noe i veien for å produsere cder med god lyd. Nemlig... og takk for Shepherd´s geniale forklaring på hva som er helt galt med platebransjen idag. Jeg har de første originale CD´ene med bl.a Tom Petty, Nirvana og Neil Young og det er intet galt med lyden på disse. Ergo har problemet med overkompresjon oppstått senere... på slutten av 90-tallet eller enda senere. Jeg liker nostalgien med vinylplater, men det blir etter min mening litt som å gå over bekken for å hente vann. Man kan få den samme lyden... dog uten skraping og pickupsus... på en CD (hvilket jeg foretrekker). Utfordringen er imidlertid de håpløse plateselskapene og nå også f.eks Spotify. På den annen side finnes det en motbevegelse som krever loseless kompresjon og dette er bra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 Drive er tilbake... og de stiller et veldig interessant spørsmål: BMW E30 M3... Most Overhyped Classic?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 9, 2013 Share Skrevet Mai 9, 2013 Sensurert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå