Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vel... en periode av livet er avsluttet og en ny begynner. Eldstemann har flyttet hjemmefra og dette betyr at vi nå er kun tre personer i hverdagen. Dette igjen gir noen nye muligheter på bilfronten og det vil jeg for enhver pris utnytte etter så mange år (20) med relativt fornuftige familiebiler. Ergo er jeg ferdig med dieselpurker og stasjonsvogner... nå er det skikkelige sportsbiler som gjelder... :)

BMW E85 Z4 er en skikkelig sportsbil og absolutt en seriøs konkurrent til f.eks Porsche Boxster. Som jeg skrev i et tidligere innlegg er det mest dagsformen som bestemmer hvilken modell som "all over" er den beste. Selv Z4 med M54B22 motoren gjør en virkelig god figur selv om den er litt lavt gearet til intensiv kjøring på motorveier. Det er med andre ord mange muligheter i denne enden av sportsbilmarkedet.

Når det gjelder oldschool 911 stiller saken seg litt annerledes iom. at vi i praksis snakker om veteranbiler. Med mindre man har stålkontroll på vedlikeholdet er dette ikke biler som kan brukes til daglig kjøring og det gjør både en praktisk og økonomisk forskjell over tid. Når dette er nevnt kunne jeg godt tenke meg å få såpass stor kontroll over vedlikeholdet med en G-serie (911 i perioden 1973-89) slik at den kan brukes til alle former for kjøring hver dag. Litt som vi ser i Petrolicious filmene... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et godt poeng, men hva? For meg er f.eks E46 330i ikke en god erstatning for E85 Z4 3.0. Alternativt så er vi over på en M3, men det har jeg egentlig ikke lyst på. Golf VII GTI med 220 HK?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":18v4q96d]Jeg TROR jeg ville gått for en bil der du faktisk har mulighet til å ha med alle på tur.

Godt poeng du har der! Vet ikke om det er helt deg Fredrik men en E24 635CSI er jo en uslåelig klassiker, eller E9 som du har sagt du er svak for. Dette er jo veteranbiler som kan brukes til daglig kjøring iallfall sommeren igjennom. Eldre amcar skal jeg ikke foreslå en gang tror jeg, er mer ett norsk fenomen det at skal man ha veteranbil så kjøper man amcar. Men som du har sagt tidligere så er jo ikke en Mustang Mk1 feil da :wink:

330I skjønner jeg godt du ikke vil ha, da er du jo på en måte tilbake til start igjen :? Ellers så ville jeg holdt en knapp på Z4, du kan jo ikke gå bort i fra BMW :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker da i retning oldschool 911 fremfor boxster og z4.

I min sparing, og jakt etter kosebil må begge gutta kunne sitte på samtidig, om enn trangt. Da er 911 finfin. Dessverre utgår en haug med biler jeg ville hatt i "drømmegarasjen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget og forskjellen... og jeg er enig. I denne sammenhengen er en 911 klart mer praktisk enn en Boxster eller E85 Z4. Hmmm... dette blir dyrt, men helt sikkert veldig morsomt... :P

Over til noe helt annet....

Tesla Model S klarer i praktiske tester over 500 Km med 480 Km batteripakken. Litt forsiktig bruk av "kraftpedalen" (gasspedalen) i motbakkene og selv en såpass krevende distanse er overkommelig for Model S. Batteriteknologien har utviklet seg mye de siste årene og Tesla ligger uten tvil helt i front på dette området... :)

http://e24.no/bil/tesla-med-superlader/20278863

http://e24.no/bil/teslas-superladere-aa ... g/21402443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser at det nytter å få på plass infrastruktur når det er private eiere bak initiativet.

Må si de ladestasjonene kom opp overraskende fort. Et par slike nedover sverige mot Gøteborg, og en i Århus og København, så kan en kjøre Skandinavia rundt med Teslaen.

Fantastisk arbeid av Tesla. Jeg vil ha en som bil nr 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Bangle´s designfilosofi kalles populært for "flame design", men konkret handler det om at Bangle overførte elementer fra designskolen dekonstruktivismen til bildesign. Dekonstruktivismen var en designretning som oppsto på begynnelsen av 80-tallet og er kjennetegnet ved utstrakt bruk av forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster. Det motsatte av ro, symetri og balanse i et design, men samtidig nyskapende og alt annet enn kjedelig. Den mest kjente eksponenten for dekonstruktivismen er den amerikanske arkitekten Frank Gehry.

E85 Z4 var Chris Bangles andre selvstendige prosjekt hos BMW og det er etter min mening også den modellen som er mest vellykket mhp. å vise dekonstruktivismen overført til bildesign. Designet er helt oppstykket av kryssende linjer har ingen egentlige rette flater. Modellen har heller ingen klar livlinje og bilens front/bakender er runde og skarpt avkortet. E85 fremsto som unik da den ble presentert og skapte fullstendig forvirring og resignasjon i kontrast til Bangles første selvstendige prosjekt hos BMW... E65.

At E65 var kritisert fra første dag er en underdrivelse. Bangle fikk på pukkelen og måtte tåle en såpass nedverdigende kritikk at den kom til å prege hele hans tid hos BMW. E85 Z4 kunne ikke rette opp det negative intrykket som var skapt med E65, men overordnet er det nettopp E85 som best forklarer hvorfor E65 var slik en designmessig fadese.

Det ble tidlig klart at dekonstruktivismens friske linjer ikke uten videre kunne overføres til en større modell som E65. Hverken kundegruppen (som er overveiende konservativ i smaken) eller modellens store karosseriflater kunne adoptere forvrengte og oppløste former samt kurver og diagonaler uten et tilsynelatende fast mønster... som nettopp er kjennetegnet ved dekonstruktivismen. E65 er derfor kun et "halvt" designprosjekt med en rekke merkelige kompromisser som BMW i ettertid har gjort alt for å skjule. Det mest fremtredende i denne sammenhengen er designet på bilens bakende og bagasjeromslokk... også lett syrlig kalt for "Bangle Butt".

Chris Bangle er ute med riven igjen når det gjelder det overordnede designet på dagens bilmodeller. Han mener at designet idag er lite nyskapende og innovativt sett fra et utviklingsmessig ståsted. Han savner mer nytenking og oppgjør med gamle designkonsepter. Utfordringen i denne sammenhengen er at verdens bilmarkeder beveger seg i forskjellige tempoer som en følge av bl.a finanskrisen og det faktum at markedene befinner seg på ulike nivåer i utviklingen.

BMW´s overordnede designlinje er idag derfor mer konservativ enn da Bangle var øverste sjef for design hos BMW. Dette er et paradoks, men forklarer trolig på en god måte hvorfor han valgte å etablere sitt eget designkontor. Bangle var for innovativ og progressiv for BMW. Han ville gå enda lenger enn designet på E85 Z4, men den utviklingen var for usikker og risikobetont for BMW´s ledelse.

Dette er forståelig, men det skal bli spennende å følge utvikling når det gjelder i3 og i8. Mye kan tyde på at BMW har mindre å tape med disse modellene og at de derfor designmessig representerer Bangle´s åndelige arv hos BMW... :)

http://www.carscoops.com/2013/08/chris- ... gn-is.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng du har der! Vet ikke om det er helt deg Fredrik men en E24 635CSI er jo en uslåelig klassiker, eller E9 som du har sagt du er svak for. Dette er jo veteranbiler som kan brukes til daglig kjøring iallfall sommeren igjennom. Eldre amcar skal jeg ikke foreslå en gang tror jeg, er mer ett norsk fenomen det at skal man ha veteranbil så kjøper man amcar. Men som du har sagt tidligere så er jo ikke en Mustang Mk1 feil da :wink:

Jeg elsker E24, men jeg liker dessverre ikke å kjøre den. Jeg klarer ikke å finne en god sittepossisjon bak rattet og jeg tror at årsaken er rattets litt merkelige vinkling kombinert med setenes utforming. Når det gjelder E9 er jeg om mulig enda svakere for den modellen, men disse er ikke lette å finne i god stand. Jeg har kikket på flere her i Danmark uten å finne et tilfredsstillende eksemplar. Det er faktisk mye lettere å finne en skikkelig like gammel 911. Spesielt når det gjelder rust klarer 911 tidens tann mye bedre.

Jeg er avstandsforelsket når det gjelder enkelte amerikanske biler, men jeg tror jeg lar det bli med tanken. Jeg er hverken typen eller har kunnskaper nok om disse bilene som f.eks Ford Mustang mrk.I eller Ford Thunderbird mrk.I... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entusiastbiler som er, eller er i ferd med å bli veteraner.

Dette er ikke for alle å eie.

Å drifte disse... Ifht deler er en ting, en annen ting er at man - i mine øyne bør kunne være litt kyndig til å skru, og ha plass og mulighet til dette.

Ellers blir gleden kortvarig med en slik gammel bil.

Jeg tror å kunne ha en morsom entusiast bil, vel, E85 er moderne og fornuftig ifht motor og løsninger, en ekte roadster, som ikke er for hardcore.

Snakker vi gammel 911 eller generell gammel bil, baller det på seg ifht kjøreegenskaper og issues som rust og andre trivielle ting.

Hva med en E63?

645ia...

Evt E85.

Personlig syns jeg 3 serie cab, i E46 er jævlig flott, hvis man har en M54B30 også...

Men kos deg med valget, det er halve moroa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Porsche 944 S2 Cabriolet og den er temmelig sjelden. Det ble kun produsert 5656 stk. der under 3254 stk. ble solgt i Europa. Motoren er en selvpustende rekkefirer på 2990 cm3 som yter 211 HK ved 5800 rpm og 280 Nm ved 4000 rpm. Søstermodellen med targatak er en av mine kandidater når det gjelder fremtidig entusiastbil. Den ble produsert i perioden 1989-91 i totalt 14071 stk.

Jeg har tidligere hatt en standard 944 fra annen halvdel av 1985 (den såkalte 1985/B modellen med facelift). Den hadde en rekkefirer på 2479 cm3 som ytet 163 HK ved 5800 rpm og 205 Nm ved 3000 rpm (en tidligere variant av treliteren i S2). Totalvekten var ikke høyere enn ca. 1200 Kg så fartsressursene var absolutt fornuftige i forhold til konkurrerende bilmodeller som f.eks Alfa Romeo GTV6 2.5. Såvidt jeg vet går denne Porschen stadig i Ålesund området... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...