Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for en litt mer informativ film om i8. Jeg liker denne bilen... den gir litt wow-effekt på samme måte som M1 gjorde for 30 år siden. Det er sannelig på tide at BMW kommer med en skikkelig sportsbil igjen som er lav og bred slik de skal være... :)

 

Bortsett fra en kort tid på slutten av 80-tallet da jeg overtok min mors gamle  '73 Boble har jeg ingen større erfaring med Volkswagen. Min far kjøpte en ny Golf I da jeg var barn, men bortsett fra håpløst varme turer til Sørlandet og Danmark med hele familien (to voksne, tre barn og en hund) og en tilhenger på slep har jeg ingen store minner om denne bilen. Jeg husker at jeg likte Golf II og IV, men i likhet med deg er det egentlig først med Golf VII at jeg virkelig har blitt oppmerksom på modellen. VW´s designspråk på dagens modeller tiltaler meg og jeg liker også måten de kjører på (understyringen er langt mindre fremtredende enn tidligere). VW har også en motorportefølje som er imponerende. Spesielt TSI motorene er flotte konstruksjoner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del timer i både Golf mk3 og mk5, og må si at på de to generasjonene har det skjedd utrolig mye. 5'ern er behagelig å kjøre, også om man skal kjøre langt, i motsetning til 3'ern hvor man kjente det i ryggen i flere dager.. :P

 

Har nesten mer sansen for 3'ern enn 5'ern i utsende, da 3'ern har mer sjarm, selv om den ikke nødvendigvis er så 'pen' designmessig.

 

Men har kjørt det nok til å bli overbevist. Skal jeg ha meg 'andrebil' noen dag, som bare skal være en billig bruksbil, blir det definitivt en Golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... en Golf VII med litt motor står definitivt på interesselisten over biler som skal undersøkes nærmere. Vi er iallefall veldig tilfreds med vår lille Up. I forhold til hvor enkel og billig den er gjør den jobben den er satt til på en glimrende måte. Man merker også at bilen er en ekte Volkswagen på linje med Polo og Golf. Bare måten dørene i Up´en lukker med en ordentlig solid lyd er helt unikt i klassen. Jeg synes at Up på mange måter mer er en slags arvtager etter Boble enn Golf er det idag. Up minner om en Golf I der det viktigste er ført videre i en ny intelligent innpakning. Golf VII minner i så henseende ikke mye om Golf I.

 

Dagens Golf er et premiumprodukt på linje med 1-serien. Dette er vel og bra, men ikke nødvendig når man tenker over hvor bra selv enkle biler kan være hvis konseptet er riktig. Bare tenk på bilmodeller som f.eks VW Boble, Morris Mini, BMW '02, Golf I. Arven etter Mercedes-Benz W201 (som var den første lille premiummodellen) er definitivt ikke bare positiv når man tenker over hvor bra selv veldig enkle bilmodeller kan være... :)

 

Det mest negative med Up! er navnet. Det burde ikke ha vært vanskelig for VW å finne et bedre navn etter en passatvind eller havstrøm. Calima, Marin, Joran, Namib, Sharki, Taifun... bare for å nevne noen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått inntrykk av kvalitet og driftsikkerhet. Hadde en '92 Golf med 75hk diesel som var gått over 300k km. Denne ble kjørt over 30k km og det eneste som kostet med den, utenom diesel og oljeskift var en dieselslange til 30kr som tok 3minutter å bytte. Meget imponert over den, sammenlignet med mine egne erfaringer med eldre BMW'er som er litt motsatte av hva du fikk med E46'n.. Golf har definitivt begynt å bevege seg oppover i klassene, og jeg tror dette begynte med MKV.

 

Sant som du sier. Kjøregledle er mer enn ekstrautstyret man har med bilen, og hvor komfortabelt det er å sitte der. Det er beregnet for alle som vil komme seg fra A til B raskest mulig med mest mulig komfort. Når jeg kan ha kjøreglede på min Suzuki FZ50 så sier det seg selv at det ikke trenger å være fancy :)

 

Navnet skiller seg nå veldig ut iallefall, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100000 visninger og nesten 4000 innlegg... såpass hadde jeg aldri trodd at denne tråden skulle utvikle seg. Jeg er veldig overrasket og ikke minst litt stolt av prestasjonen iom. at tråden tross alt er ganske spesiell når alt kommer til alt. Morsomt er det iallefall og tusen takk til alle som har bidratt med innlegg eller bare fulgt tråden på avstand... :)

 

Kveldens underholdning fra Youtube. Vinner Porsche denne gangen også?... :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris on Cars: Lola Drayson B12/69EV elektrisk Le Mans formelbil med 850 HK og 4000 Nm. Dette er utvilsomt fremtiden... romskip vs. 1800-talls teknologi... som dagens biler rent faktisk er (les: bensinmotoren ble oppfunnet i 1876). Virkelig imponerende, men jeg vil savne godlyden i Porsche 911 GT3 som vi hørte på slutten av del nr. 2 i EVO Car of The Year filmen i mitt forrige innlegg. 0-160 Km/t på bare 5,0 sekunder er imidlertid helt utrolig hurtig... warp speed... :)

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto Motor & Sport (AMS) melder idag at Volkswagen gjør et overraskende trekk med konseptbilen XL1 (omtalt tidligere i tråden) ved å overføre hele drivlinjen til Up!... omtalt som den såkalte Twin Up!. Dette medfører at den 800 cm3 store tosylindrede dieselmotoren får følge av en elektrisk motor (derav navnet "Twin"). Tilsammen vil drivlinjen yte 75 HK og 215 Nm i kombinasjon med en 7-trinns DSG gearkasse. Den helt store nyheten er imidlertid drivstofforbruket som gjennomsnitlig er... hold dere fast... 0,11 liter/mil jmf. gjeldende normer. Co2 utslippet er 27 gram/Km. 0-60 Km/t tar 8,8 sekunder, 0-100 Km/t tar 15,7 sekunder og topphastigheten er 140 Km/t. Vi snakker med andre ord om en ren by/pendlerbil, men du verden så økonomisk og ikke minst praktisk når den i tillegg har en drivstofftank på 33 liter... :)

 

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131107/volkswagen-twin-up-blir-supersnal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da blir rekkevidden 300 mil! I tillegg kommer sikkert noe strøm da jeg antar at Twin up! blir plug-in hybrid som XL1. Det er overraskende om denne komme i vanlig produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette er helt vilt, men det skulle faktisk ikke forundre meg om nettopp Volkswagen bygger en skikkelig EV-dödare. XL1 prosjektet er jo initiert av ingen ringere enn Ferdinand Piëch og han vet hva han holder på med. Det skal bli veldig spennende å se hva Volkswagen melder ut på den internasjonale bilsalongen i Tokyo senere i måndeden. Virkelig spennede... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto Motor & Sport (AMS) melder idag at Volkswagen gjør et overraskende trekk med konseptbilen XL1 (omtalt tidligere i tråden) ved å overføre hele drivlinjen til Up!... omtalt som den såkalte Twin Up!. Dette medfører at den 800 cm3 store tosylindrede dieselmotoren får følge av en elektrisk motor (derav navnet "Twin"). Tilsammen vil drivlinjen yte 75 HK og 215 Nm i kombinasjon med en 7-trinns DSG gearkasse. Den helt store nyheten er imidlertid drivstofforbruket som gjennomsnitlig er... hold dere fast... 0,11 liter/mil jmf. gjeldende normer. Co2 utslippet er 27 gram/Km. 0-60 Km/t tar 8,8 sekunder, 0-100 Km/t tar 15,7 sekunder og topphastigheten er 140 Km/t. Vi snakker med andre ord om en ren by/pendlerbil, men du verden så økonomisk og ikke minst praktisk når den i tillegg har en drivstofftank på 33 liter... :)

 

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131107/volkswagen-twin-up-blir-supersnal

Virkelig et imponerende konsept! Får en til å spekulere litt på rene elbiler med dagens teknologi og om det er liv laga. Hvis denne og eUP! blir priset likt så skal man jo være rimelig spesielt interessert for å kjøpe el versjonen.

 

Spekulerte litt på i3 nå da vi skulle ha en bil nr 2. Hvis man kunne kjøpt den med REX til en fornuftig pris kunne det vært mer aktuelt men ren el blir litt for snevert bruksområde for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig et imponerende konsept! Får en til å spekulere litt på rene elbiler med dagens teknologi og om det er liv laga. Hvis denne og eUP! blir priset likt så skal man jo være rimelig spesielt interessert for å kjøpe el versjonen.

 

Spekulerte litt på i3 nå da vi skulle ha en bil nr 2. Hvis man kunne kjøpt den med REX til en fornuftig pris kunne det vært mer aktuelt men ren el blir litt for snevert bruksområde for oss.

 

Vi valgte en alminnelig VW Up! Bluemotion med 75 HK (High Up!) som vår bil nr. 2. Den skal imidlertid fungere som primærbil og vår eneste bil frem til jeg finner ut hva slags bil jeg vil leke med de nærmeste årene. Up´en fungerer imidlertid glimrende som en liten familiebil (vi er kun tre stk. i familien nå som eldstemann har flyttet hjemmefra). Den er like hendig enten vi skal inn til Aarhus sentrum (8 Km) eller til København (300 Km). Vi skal også bruke Up´en når vi skal på vinterferie i Norge (750 Km). Dette er også poenget med en økonomisk bil med stempelmotor (bensin/diesel/hybrid) kontra en ren elektrisk bil. Jeg liker absolutt Model S og f.eks i3, men de passer ikke til vårt behov.

 

RNJ: Hehehe... et artig garasjekonsept. Hvis jeg kan velge på øverste hylle ønsker jeg meg en "garasje" som i filmen "Skulk med stil" (Ferris Bueller´s Day Off)... :)

 

http://www.nydailynews.com/life-style/real-estate/house-ferris-bueller-day-sale-article-1.1419244

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...