Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Men W204 var dessverre ikke like gjennomarbeidet som modell som den burde, bakseteplassen var knapp, interiøret er nøkternt, prisene høye, ikke de mest effektive motorene gjorde at den ofte ble en god nummer to eller nummer tre i biltester mot A4 og 3-serien. Nye C-klasse sies å ha mer eller mindre lukket dette gapet mellom seg og sine konkurrenter, den er mer gjennomarbeidet, prisene og motorene er mer konkurranse dyktige :)

 

Nå har W204 vært en av de mer problemfrie bilene i sin klasse. I motsetning til med E90 står de ikke med registerhavari og turbohavarier om hverandre inne på verkstedene.

Bakseteplassen har vært relativt liten helt siden W201. Jeg synes det er synd W205 har økt lengden med 10 cm, da MB ikke lenger har noen kompakt rwd-bil.

W204 startet på 360 000kr. Samme gjør W205. W202 startet i 1995 på 350 000kr.

Motorene i W204 blir med over i W205. Samme bensin- og dieselmotorene. 220CDI ble flere ganger kåret til beste motoren i test pga effekt og forbruk. Selv min kompressor-bensin (siste årsmodell 2010) lå på 0,67 på blandet. Både kompressor- og turbomotorene var bedre enn 4ererne til BMW. C63 har dobbelt så mye sjarm som E90 M3 også.

Registrerte at W204 som regel gjorde det bedre i tester i andre land, mens den i Norge ofte havnet midt på treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har W204 vært en av de mer problemfrie bilene i sin klasse. I motsetning til med E90 står de ikke med registerhavari og turbohavarier om hverandre inne på verkstedene.

Bakseteplassen har vært relativt liten helt siden W201. Jeg synes det er synd W205 har økt lengden med 10 cm, da MB ikke lenger har noen kompakt rwd-bil.

W204 startet på 360 000kr. Samme gjør W205. W202 startet i 1995 på 350 000kr.

Motorene i W204 blir med over i W205. Samme bensin- og dieselmotorene. 220CDI ble flere ganger kåret til beste motoren i test pga effekt og forbruk. Selv min kompressor-bensin (siste årsmodell 2010) lå på 0,67 på blandet. Både kompressor- og turbomotorene var bedre enn 4ererne til BMW. C63 har dobbelt så mye sjarm som E90 M3 også.

Registrerte at W204 som regel gjorde det bedre i tester i andre land, mens den i Norge ofte havnet midt på treet.

Jeg mener ikke at bilen ikke er driftsikker, men den er ikke like gjennomarbeidet som sine konkurrenter. Da tenker jeg på total pakka som bagasjeplass, kjøredynamikk, design, pris og forbruk. Her gjorde som regel 3-serie og A4 det vesentlig bedre i både norske og utenlandske tester, E92 M3 gjorde mer eller mindre kort prosess med C63 i de testene de ble satt opp mot hverandre. En flott bil som hadde imponerende lyd og utseende men der stoppet det, ikke var den komfortabel å kjøre, ikke var den presis på styringen og den hadde ikke ett like avstemt og presist understell og drivverk som M3en. Autocar gikk faktisk så langt som å kalle bilen en skuffelse kjøremessig... Hvordan den kan ha mer sjarm enn E92 M3 vet ikke jeg, de har begge selvpustende V8ere, bakhjulstrekk og masse fun faktor. Eneste er at M3 var ca 236 ganger bedre :P

Ja W204 var i følge ADAC en av de mer problemfrie bilene i sin klasse, sammen med E90 og Audi Q5 :) W205 gjør mer eller mindre alt bedre enn hva W204 gjorde, bortsett ifra design. MB har vel ikke vært mer nærmere blink med en mellomklasse modell siden 190 modellen, hadde det bare ikke vært for den kjøredymiske, romsligere og billigere 3-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W202 har et klassisk Mercedes-Benz design og jeg tror at det er derfor jeg også liker W204 bedre enn W203 og W205. Jeg synes egentlig at W202 holder seg veldig godt (kanskje spesielt som sedan) og med V6 eller kompressorvariantene går den ganske bra også selv etter dagens standard (mrk. at C280 kom både med rekkesekser og V6 motor).

 

Klassisk er også dette dragracet på en kvart engelsk mil  (402 meter) som nesten selvfølgelig blir vunnet av Porsche 911 Turbo S. Det som imidlertid er litt interessant er at i8 klarer distansen kun 0,2 sekunder bak M4 tiltross for at den har 69 færre hestekrefter (dog 20 Nm mer). M4 veier imidlertid 127 Kg mer enn i8 og det må ta litt av skylden i denne sammenhengen. Jeg tror helt klart at hybridløsninger a la BMW i8 og Porsche 918 er fremtiden når det gjelder sportsbiler... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos design... jeg kom over en litt artig historie der en gammel radio er sentral i en fortelling om familieminner fra barndommen. Radioen er interessant fordi den har radiorør istedenfor transistorer. Dette gjør at lyden kan oppleves som bløtere og mer fyldig. I tillegg er det artig  at stasjonsøkeren er manuell med mange eksotiske steder og navn langs frekvensbåndene. Jeg synes også at det grønne "øyet" som indikerer at radiorørene er tilstrekkelig varme er spennende iom. at det tar opp til et minutt før lyset langsomt kan skimtes... iallefall på min 1960 Radionette Duett Hi-Fi... som jeg forøvrig arvet etter min mormor og som virker helt fint. Denne radioen kostet 575 kroner (står på en oblat bak på radioen) og dette tilsvarer ca. 6500 kroner i dagens pengeverdi. Radioen var med andre ord temmelig kostbar iom. at man kunne få et helt hus for 50-60000 kroner i 1960. Jeg elsker forøvrig designrelasjonen i den aktuelle artikkelen... :)

 

http://cgdailydrive.com/50-year-old-german-radio-ultimate-automotive-accessory/

 

1960 Radionette Duett Hi-Fi

gallery_38233_76_2692404.jpg

 

Dagens E24 bringer kort historien om det norske industrieventyret Radionette. Bygningen som det refereres til er idag en del av Sandvika Storsenter som ligger helt ut til E18 der XXL Sport og Villmark holder til... :)

 

http://e24.no/digital/europas-foerste-radio-for-lysnettet-var-norsk/23304543

 

Aftenposten har kjørt Citroën C4 Cactus og er faktisk imponert over bilen. Den beste modellen er BlueHDi 100 med manuelt gear (som vi har), men denne varianten selges foreløpig ikke i Norge... :)

 

http://bil.aftenposten.no/bil/Den-kuleste-bilen-fra-Frankrike-73645.html#.VCaW3hY08fw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radionette gikk vel såpass dårlig etterhvert at Tandberg ble presset til å ta de under seg? Det kunne jo gått begge veier, da konkurransen fra billigere japanske merker ble større, som kunne stille med lavere priser. Å drive storstilt radio og tv fabrikk i Norge ble vel for dyrt som mye annet.

Kvalitet er disse to merkene hvertfall, og har idag en stor affeksjonsverdi.

FM tunerne er knivskarpe og med en avstemt antenne og riktig værtype er disse absolutt det beste å bruke til å motta langbølge fra verden. Når det gjelder FM er forskjærsknivet i antenneinntaket nok til å få inn det meste i grisgrendte strøk!

Jeg kan linke til dokumentaren om Tandbergfabrikken for de som er interessert i det. Ledelse, utvikling og politikk er står sterkt i denne dokumentaren og historien om Tandberg generelt.

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest ettertraktede modellene fra Tandberg har etterhvert blitt ganske dyre. Spesielt high-end spesialmodellene er internasjonale samlerobjekter sammen med tilsvarende modeller fra bl.a danske Bang & Olufsen. Det er forøvrig flere likhetstrekk mellom nettopp Tandberg og Bang & Olufsen. Den danske ekvivalenten er litt eldre, men fokuset på design og kvalitet er fellesnevnere som preget begge produsentene og preger Bang & Olufsen idag. Bang & Olufsen har i motsetning til Tandberg alltid hatt hovedkontoret i en mindre by på Jylland. Struer (ca. 10000 innbyggere) er omtrent så langt vekk fra København som man kan komme geografisk og kulturelt i Danmark. En tilsvarende beliggenhet i Norge ville være noe i nærheten av Narvik. Kanskje har beliggenheten i Struer vært en årsak til at Bang & Olufsen har kunnet bevare firmaets særpreg og kvaliteter... langt vekk fra det politiske og økonomiske etablissement i København.

 

Takk for en interessant dokumentar Fredrk24. Et stykke norsk industrihistorie som burde føre til noen refleksjoner. Norge hadde så absolutt noe å være stolt av før oljeeventyret begynte på 70-tallet. Vi hadde fremgangsrike gründere den gangen som idag. Den største forskjellen var at firmaene den gangen stort sett var lokalt forankret. I noen tilfeller var firmaene nesten synonymt med byen de var sprunget ut av som f.eks med Sandefjord og Anders Jahre. Det var et sosialt og økonomisk gjensidig avhengighetsforhold som Vebjørn Tandberg av flere årsaker åpenbart tok svært alvorlig. Slik er det ikke idag og dette er ikke nødvendigvis bare en god ting. Utfordringen idag er at kapitalinteressene ingen grenser kjenner og det kan gjøre veldig vondt den dagen det er firmaet/avdelingen i din by som står øverst på rasjonaliseringslisten. Med primært lokal tilknytning er jeg temmelig sikker på at viljen til overlevelse og omstrukturering er større enn om firmaets ledelse og eiere knapt vet hvor din by er på kartet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maybach var en stor og viktig bil/motorprodusent frem til slutten av WW2, men som vi begge to poengterer er dette lenge siden og det er heller ikke til å legge under en stol at Maybach´s historie er belastet av krigen. Nesten alle de store stridsvognene som f.eks Panzerkampwagen VI - Tiger I hadde en V12 bensinmotor fra Maybach.

Akkurat det siste er litt ironisk med tanke på det du skriver om MTU Friedrichshafen GmbH og industrielle dieselmotorer. Tyskerne hadde store problemer med deres satsing på bensinmotorer i stridsvogner under krigen. De hadde kort rekkevidde og branner i motorene pga. varme var ikke uvanlig. Sovjettene visste bedre... deres geniale T-34 hadde en V12 dieselmotor. Det bør nevnes at tyskerne imidlertid var av avhengig av at motorene kunne kjøres på syntetisk bensin og at dette var årsaken til at selv store motorer gikk på bensin og ikke på diesel. Denne historien ender som kjent med panserslaget ved Kursk (Operation Zitadelle) i juli måned 1943. En del av formålet med operasjonen (dog langt fra det viktigste formålet) var å få kontroll over de oljerike områdene i Bessarabia.

Det skal bli spennende å se hva Mercedes-Benz viser frem istedenfor Maybach. Kanskje de bygger en etterfølger til modellene 770 "Großer Mercedes" (1930-43) og/eller W100 600 (1964-81). Mercedes-Benz bygget forøvrig to stk. (2) coupé varianter av W100 med to dører og den er ganske artig... :)

tuf1pd3uibmps5zkb6zm.jpg

Ellers kan man jo alltid kikke litt på Top Gear episoden der Clarkson og May viser frem et par av deres egne biler... hhv. en 1968 Mercedes-Benz W100 600 og en 1972 Rolls-Royce Corniche. Denne episoden er helt klart interessant med tanke på denne diskusjonen... :)

http://www.youtube.com/watch?v=aVDKztQ-n1U

http://www.youtube.com/watch?v=5GFNxvauy28

 

Apropos Mercedes-Benz W100, eller 600 som den også er kjent som, så var den faktisk ganske sexy som coupé og ikke minst i europeisk utførelse (viktigst av alt når det gjelder bl.a frontlysene). Tenk at denne modellen ble produsert helt frem tom. 1981. Ikke engang oljekrisen i 1973-74 klarte å stoppe produksjonen av Große Mercedes selv om den har et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på utrolige 2,68 liter/mil. Det ble i perioden 1964-81 bygget 2677 stk. W100 i forskjellige utførelser. Mercedes-Benz hadde primært to varianter av W100 på programmet: 600 og 600 Pullman som hadde en akselavstand på hhv. 3,20 meter og 3,90 meter. Man kunne imidlertid mer eller mindre fritt spesifisere bilene etter eget ønske. Dette var populært blandt ymse autoritære statsledere, popstjerner og andre notabiliteter som kjøpte modellen. Det skal etter sigende finnes to stk. W100 i Norge... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helst at vi unngår chattekommentarer i denne tråden. Hvis dere ønsker å skrive i tråden skal det f.eks være noe som kan utfylle informasjonen som har kommet frem i andre innlegg og/eller noe som kan ha en interesse for andre som leser/skriver i tråden. Hvorvidt en Sølvsuper 11 koster 500 eller 1000 kroner på et loppemarked er ikke spesielt interessant. Hva som evt. gjør en Sølvsuper 11 spennende er mye mer interessant og det er slik informasjon denne tråden handler om... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke nødvendig å skrive en halv salme hvis man egentlig bare skal svare på noe? Ja, jeg kunne skrevet at lyden før i tiden var mye bedre på grunn av teknologien med rør som ble brukt for å skape lyd i stedet for elektroniske duppeditter, men det var liksom ikke poenget nå. Men jeg skjønner hva du mener og hvis jeg ikke har noe mer å svare så skal jeg la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Mercedes 600 så er det vel flere biler i landet men to av dem skal være originale Norsksolgte biler hvis jeg ikke har hørt feil. Ene solgt ny til direktøren av sirkus Arnardo av alle ting og den andre til en eller annen skipsreder, begge på begynnelsen av 70 tallet en gang :)

Dette et iallfall en av de to "Norske" 600ene, hvilken av de det er vet jeg ikke. Den til venstre i bildet er en bil som er importert senere og har den siste tiden stått annonsert til salgs hos bilforhandleren Sandven.

post-47692-0-52822000-1411976514_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...