Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt mer Ultravox i full HD for spesielt interesserte. Dette klippet er fra en konsert i 2010 i The Roundhouse i London. Låten er "Lament" som er en av de store fra Ultravox sammen med "Vienna" og "Dancing with tears in my eyes". Jeg liker i tillegg spesielt låtene "Man of two worlds" og "When the times comes (I'll cry). Låtene er mer enn 30 år gamle så det er litt viktig å forstå hvilken kontekst de er komponert til. Det var en annen verden med et annet tempo og idealer... :)

 

 

http://open.spotify.com/track/4er8ZbgWBq9iCGt0DyyYck

http://open.spotify.com/track/0qbCDEtxTQTrBOwfbFDoDS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vienna" og "Dancing with tears in my eyes" må jeg vel nesten si at er mine favoritter ifra Ultravox, ellers så synes jeg ikke "A View to a kill" ifra Duran Duran er så aller verst. Dette var jo intromusikken til James Bond filmen ifra 1985 med samme navn, forøvrig Roger Moore sin siste James Bond film i en alder av 58 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duran Duran er ikke helt min greie, men akkurat "A view to a kill" er ganske fin... spesielt fordi den kan relateres til James Bond med Roger More. Han er etter min mening den beste James Bond selv om Sean Connery er en mye tøffere og kul type. Det var mye håpløs musikk på midten av 80-tallet, men det som var bra er til gjengjeld veldig bra... akkurat som bilene fra den perioden uten sammenligning forøvrig. Det man generelt kan si om både musikken og bilene er at diversifiteten var stor og en god del bredere enn den er idag. Mindre band kunne plutselig være på toppen av hitlistene med en låt... noe som ikke minst A-ha's "Take on me" er et eksempel på. Dette er forøvrig en veldig bra dokumentar som viser hvordan synthmusikken oppsto og ble en viktig del av begynnelsen på 80-tallet.

 

Jeg bodde i England og gikk på skole i Canterbury i 1984/85 og fikk således både musikken og det britiske samfunnet inn i blodet på godt og vondt. Det var barske tider kun to år etter Falklandskrigen og etterdønningene etter industrinedleggelsene på 70-tallet. Margareth Tatcher var stadig statsminister og temmelig forhatt blandt folk flest. Jeg var faktisk i forbindelse med et politisk møte invitert til Westminster og der opplevde jeg Tatcher på nært hold. Hun var en opplevelse selv om jeg langt fra var enig med henne politisk (jeg er blå, men ikke så blå). Forøvrig så var det ganske vanskelig for meg som utlending å få tillatelse til å overvære møtet i parlamentet (det var en annen tid), men med litt hjelp fra den norske ambassaden og gode venner i det liberale partiet kom jeg inn mens de folkevalgte hadde møte... :)    

 

 

Et annet synthband fra den samme tiden er Simple Minds. De hadde flere store nummere på hitlistene bl.a "Don't You (Forget About Me)" og "Alive and Kicking", men jeg liker best albumet "New Gold Dream" fra 1982. "Big Sleep" er en låt fra dette albumet og det fine i denne låten er bassgangen som Derek Forbes gjennomfører. Opptaket er fra de legendariske jule/nyttårs konsertene i Glasgow (bandet var/er fra Skotland).

 

https://www.youtube.com/watch?v=N6XqBEhK5aA

 

Apropos... hvis det er én låt som virkelig kan fange stemningen da jeg bodde i England var det U2's "In the name of love" fra platen Unforgettable Fire anno 1984 (som forøvrig intet har med synthmusikk å gjøre, men er tilsvarende sosialrealistisk så det holder).

 

https://www.youtube.com/watch?v=LHcP4MWABGY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket meg varm om E36 mange ganger tidligere (bl.a i denne artikkelen: http://bimmers.no/page/index/_/bimmers/e36-et-tilbakeblikk-r60 . Modellen er idag dessverre undervurdert fordi E46, som var en direkte teknisk videreutvikling av E36, var vesentlig bedre på alle områder. Allikevel var E36 en milepæl for BMW og her forteller BMW selv hvorfor... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også glad i synt fra 80-tallet. I den sammenheng fortjener også Icehouse å være med med sin new wave/synthpop

 

 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for tiden forlagt residensen til Gran Canaria og her er det ikke helt uventet veldig mange småbiler. Selv har jeg den noe tvilsomme fornøyelsen å ratte en ny Toyota Yaris som leiebil. En kjedeligere og mer uinspirerende bil skal man skal lete lenge etter.

 

Her er ganske få BMW'er men av disse er det veldig mange pene og velholdte E46. Fortsatt er E46 i mine øyne den klart peneste 3-serie og det er en fornøyelse å se de på veien. Jeg kom over en flott E46 compact

 

post-69487-0-52242300-1420271121_thumb.j

 

post-69487-0-41895600-1420271135_thumb.j

 

Jeg liker litt rare biler og selv E46 compact syns jeg er fin :smile:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så inspirert at jeg satte på Ultravox-CDen min. Den er fra 1984, men spiller som den var ny (på en CD-spiller fra 1996).

Legger med bilde - legg merke til prislappen på 99 kr. Tilsvarer vel 200kr i dag. Dog var det en røverpris i forhold til en annen CD jeg har fra samme år - Steely Dan sin "aja" kostet 138 kr (250kr i dag)...prisene på musikk har endret seg.

Disse CDene var det faren min som kjøpte/solgte i en sjappe i Oslo sentrum på 80-tallet. Har fortsatt Neonskiltet som hang i vinduet. Lysrøret er fra 80-tallet det også.

Det du skriver om tiden i England får meg av en eller annen grunn til å tenke på den litt triste musikkvideoen til Bronski Beat sin "Smalltown Boy". Var ikke så mange åpne homofile artister på første halvdel av 80-tallet...

 

 

post-47117-0-71992600-1420396734_thumb.j

post-47117-0-55715900-1420396736_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner var en sjeldenhet i popindustrien på slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80-tallet. Det fantes hederlige unntak som f.eks Debbie Harry i Blondie, men generelt dominerte menn scenen på denne tiden. Flere av disse inkl. Ultravox fikk hurtig karakteristikken "boyband" og årsaken var rent kommersielt. Med mangel på kvinnelige innslag var det opplagt at bandene måtte bli mindre maskuline for å kunne tiltrekke seg et yngre kvinnelig publikum. 70-tallet var de langhårede gitarheltenes tiår og bl.a synthmusikken var en reaksjon på dette. Som en bonuseffekt på mindre maskulinitet ble det også lettere for homofile artister å profilere seg. Ingen i A-ha er homofile (såvidt jeg vet da), men deres største publikum er/var i Latinamerika og der er de faktisk mest kjent som et band med homofile preferanser (trolig som en kontrast til den machokulturen som generelt hersker der). Det er/var ellers generelt en del misforståelser rundt dette og mange band fikk derfor et "boyband" stempel uten å egentlig være homofile eller spesielt rettet mot homofile.

 

Når det gjelder tidlig synthbasert musikk vil jeg gjerne fremheve det svenske bandet Adolphson & Falk og spesielt platen "Med rymden i blodet" fra 1982. De gjorde deres egen vri på New Romantic stilretningen (en variasjon av New Wave) og skrev fantastiske låter som handlet om datateknologi, astronomi og kosmos... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=aWRaP97D-Vg

https://www.youtube.com/watch?v=Mcgfy-VVTBM

 

gallery_38233_76_97180.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RNJ: Jeg har alltid likt E36 og E46 Compact. Den eneste større "feilen" med disse bilene er at de ikke kunne fås med fem dører iom. at dette helt sikkert hadde appellert til flere kjøpere og dermed gjort modellene mer populære. Jeg blir også tiltrukket av litt spesielle biler og vår nåværende Citroën C4 Cactus er et veldig godt eksempel på dette. Man kan mene ganske mye om designet, men Citroën har lange tradisjoner for å gå deres egne veier, ofte i en helt annen retning enn den øvrige bilverdenen. Porsche 928 var også ganske sær da den kom på markedet og fikk mye pepper for designet, men du verden for en fantastisk konstruksjon den var/er. Jeg kjørte også oldschool Land Rover i mange år og det manglet ikke på kommentarer i den sammenhengen heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt det flyet på Gran Canaria fra jeg har vært der. Kjørte gocart på banen rett ved da jeg var 12 år.

 

DC10 som er nevnt over ble etter hvert til MD11, som jeg har flydd med hos KLM mellom Amstedam og Detroit. Opplevde flyet som gammelt og bråkete i forhold til tilsvarende fly, og forstår hvorfor det nå er faset ut hos KLM.

 

Så tilfeldigvis akkurat denne videoen som burde passe bra i tråden nå:

http://www.tu.no/tutv/fly/2014/12/03/se-sas-nye-passasjerfly-sveve-i-tett-formasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende, men dagens fly er ikke like elegante og grasiøse som de var tidligere da størrelse og effektive transportløsninger var mindre viktig. Jeg synes også at det er noe eget med fire motorer under vingene på store passasjerfly. Det tilfører flyet ekstra tyngde og substans i designet. Designet på Boeing 747 er fra en annen æra, men tiltross for størrelsen ser det i motsetning til Airbus A380 elegant ut (spesielt som Air Force One, den amerikanske presidentens fly)... :)

 

 

Maserati... det sofistikerte valget av bil... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maserati <3

 

Det siste han sier fra 8min og utover stemmer igrunn veldig godt med den rike fiffen med gamle penger i f.eks england. De vil aldri bli sett i en flashy ferrari eller bråkete lambo... De vil heller skreddersy en maserati (har det fra gode kilder!)

 

Maserati er vel kanskje en av de siste ikke-utvannede bilmerkene...? Litt vanskelig å forklare...Men de er ikke allemans eie enda... Porsche var eksklusivt frem til de kom med boxter...og deretter cayenne og panamera.. Ferrari krydde det av når de lanserte 360.... Mens Maserati er fremdeles...sjeldent...eksklusivt...og fremdeles litt myteomspunnet merke som, selv om de nå kommer med dieselvolumbiler, fremdeles vil være litt sexy i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hva du forsøker å få frem. Det hele handler om at med en øket velstand blandt det brede lag i befolkningen går det inflasjon i fine biler og luksusgjentander generelt. For mange har råd til å kjøpe dyre gjenstander og da faller den underliggende eksklusiviteten i gjenstandene og dermed den sosiale stausen ved å ha dem. Dette er også årsaken til at ulike produsenter av merkevarer oppgraderer varesortimentet med enda dyrere luksusgjenstander (BMW med Rolls Royce, VW med Bentley, Daimler med Mercedes Maybach osv.). Dette gjøres for å skape en større distanse til de mer alminnelige modellene og dermed gjenopprette den underliggende eksklusiviteten og sosiale statusen.

 

Dette er imidlertid en vanskelig balansegang for produsentene iom. at de implisitt sender ut et budskap til forbrukerne om at det som tidligere var toppen av modellhierarkiet ikke lenger er det. Den relative statusen ved å ha f.eks en 5-serie eller 7-serie er dermed lavere idag enn den var for noen år siden. BMW merker dette veldig godt med f.eks 5-serien iom. at den modellen selges i bøtter og spann som f.eks firmabiler og alminnelige familiebiler (noe som var 3-seriens primære oppgave tidligere). Som en kompensasjon for denne inflasjonen når det gjelder mengden av bl.a 5-serier fokuserer BMW ekstremt på ekstrautstyr og nisjemodeller. Argumentet er at en 5-serie blir mer eksklusiv og unik med kostbart ekstrautstyr og at du som bilkjøper på den måten stausmessig kan distansere deg fra alle de andre som også har kjøpt en 5-serie. Hvorvidt dette objektivt er relevant kan diskuteres, men mange er tilfreds med dette alternativet... trolig fordi prisen for å kjøpe en dyrere modellserie etterhvert har blitt for høy. De ulike nisjemodellene har den samme markedsmessige misjonen ved at BMW ønsker å tilføre en øket følelse av eksklusivitet og status basert på en lavere produksjon uten at prisen på bilene galopperer for mye oppover relativt til basismodellene de er bygget på.

 

Strategien virker tilsynelatende for BMW, men spørsmålet er om ikke forbrukerne i spesielt vesten etterhvert begynner å bli litt lei av det evinnelige jaget på mer luksus og status. Mange etterlyser mer substans og karakter med produktene de kjøper og dette har ikke nødvendigvis så mye med en høyere pris på produktene å gjøre. Maserati tilbyr et alternativ i så måte, men jeg er usikker på om det er tilsiktet. Jeg tror heller at det handler om at eieren Fiat ikke har hatt de nødvendige økonomiske ressursene for å kunne utvikle merket. Dermed har Maserati ikke kunnet tilby modeller som har vært nok teknisk up to date og salget har dermed falt av seg selv. Det ser imidlertid ut til at det lave salget nå er en fordel for Maserati i relasjon til eksklusivitet og status... aldri så galt at det ikke er godt for noe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maserati er vel kanskje en av de siste ikke-utvannede bilmerkene...? Litt vanskelig å forklare...Men de er ikke allemans eie enda... Porsche var eksklusivt frem til de kom med boxter...og deretter cayenne og panamera.. Ferrari krydde det av når de lanserte 360.... Mens Maserati er fremdeles...sjeldent...eksklusivt...og fremdeles litt myteomspunnet merke som, selv om de nå kommer med dieselvolumbiler, fremdeles vil være litt sexy i fremtiden...

Jeg må si det er litt artig at du kan mene at Ferrari er utvannet mens Maserati ikke er det. Maserati har da vitterlig begynnt å levere diesel motorer til sine bil, i så måte VM Motori maskiner som man også finner i Jeep og Chrysler. Videre har de lansert Ghibli som er en 5-serie konkurrent som leveres med den nevnte dieselmotoren (hvilket Qattroporte også gjør). Og fortsatt så mener du at Maserati ikke er utvannet? Mens Ferrari som kanskje har "vannet" seg mest ut med FF som har firehjulstrekk ellers produserer superbiler med V8 og V12 slik de alltid har gjort. Det er nok lett å se på Ferrari som "dagligdags" om man bor i Dubai, Monaco eller Oslo hvor Ferrarier står på hvert gatehjørne men verden er litt større enn det.

Ellers så har Fredrik ett godt poeng med av det som før var premium og spesielt ikke lengere er det, er vel en grunn til at vi nå ser biler som S-klasse Mayback og Rolls Royce Ghost. Biler som er for dem som syens at 760LI og S600 ikke blir spesielt nok, alle markeder skal tilfredsstilles og disse modellene er nok helt nødvendig for de respektive merkene. 5-serie er blitt en vanlig bil, en 520d har i dag samme startpris som en 520I hadde i 1995 og med dagens pengeverdi samt velstand så sier det seg selv at folk unner seg slike biler da de ikke lenger er snakk om mye penger for en god bil som gir den vanlige mannen i gata status og selvrealisering. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg med vilje lar mitt "530d" emblem stå på bakluka for å kunne distansere meg litt ifra mengden som kjører leaset 520d. Har jeg først betalt 200 000 kr mer (eller fort 400 000 kr mer om jeg kjøpte den ny i 2010) for en bil så skal det synes, og det er nok en noe unorsk (med tanke på janteloven) men ny trend som bare blir større og større. Jeg skammer meg litt over at jeg faktisk tenker sånn, men blir beroliget igjen da jeg ikke er flau for å bli sett kjørende i min gode gamle 1994 520I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet "utvannet" i denne konteksten som at Maserati produseres i et langt mindre antall enn selv Porsche. Ergo er Maserati mindre "utvannet" enn Porsche. Wicky gjorde også et poeng av at slik var det ikke frem tom. Boxster ble introdusert på midten av 90-tallet. Før den tiden hadde Porsche en årlig produksjon på rundt 50000 biler og sogar ned mot 30000 biler enkelte år (totalproduksjonen for 2014 var ca. 165000 biler). Begrepet "eksklusivt" i mitt innlegg skal forstås på den samme måten. Porsche var mer eksklusivt før i tiden da produksjonen var lavere. Porsche var altså ikke finere eller mer påkostet før i tiden, men relativt mer eksklusivt fordi det var få av dem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...