Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... dette er nesten som når Reodor Felgen forklarer hvordan Il Tempo Gigante er konstruert... :-P

 

 

Chris Harris er kul, kul, kul... en skikkelig bilentusiast på alle måter og videoproduksjonene han lager begynner å bli virkelig bra... :)

 

 

Gammel, men god Chris Harris kvalitet. Musikken... by the way... er av samme mann som i "Car of the year 2014"... Dan Brown. Genialt!... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at Audi TT allerede ble (ferdig)diskutert i denne tråden før jeg ble fast leser, men i senere tid har jeg på forunderlig vis fått sansen for TT Mk1. Tidligere var jeg absolutt ingen fan av TT hverken designmessig eller mhp sportsligheten som vel er ganske fraværende sammenlignet med for eksempel Z3 eller Boxster. Jeg har alltid likt Audi A2 (og har 2 stk!) og har egentlig undret meg litt over min manglende entusiasme for TT.

 

I senere tid har dette endret seg, og jeg har begynt å fantasere om en TT Quattro som bruksbil. Det skal sies at jeg aldri har kjørt eller sittet på i en TT men forventer da heller ingen knivskarp kjøreopplevelse.

 

For rundt 100k får man faktisk både coupé:

post-69487-0-30147500-1423348416_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55683988

 

og toppløs (dog med forferdelige felger, syns jeg):

post-69487-0-57247100-1423348438_thumb.j

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51185169

 

Har jeg grunn til bekymring for min mentale helse? Er det andre som har meninger om TT? Kan en gammel TT Quattro gjøre nytten som bruksbil i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig sansen for Audi TT mrk.I Coupé (dog ikke helt i samme grad med cabrioletversjonen). Audi TT mrk.I var et fenomen da den kom på markedet. Aldri noen gang tidligere hadde man kunnet kjøpe en bil som i den grad egentlig var et designstudie... en designmessig prototype som var fullt utviklet. Modellen er tysk industridesign i reneste Bauhaus tradisjon på sitt aller beste (selv om designet faktisk er utviklet i California). Enkelt, effektivt, clean, dynamisk, stilfullt, moderne (selv idag)... det manglet og mangler ikke på superlativer når det gjelder designet på akkurat denne modellen. Den er teknisk basert på Golf IV... noe som isolert sett ikke er en dårlig ting, men akkurat dette faktum har Audi fått litt pepper for (Golf er Golf). Jeg synes imidlertid ikke at dette er noe å henge seg opp i iom. at modellen tross alt ikke utgir seg for å være en ekte sportsbil som f.eks den veldig mye dyrere Porsche Boxster (986).

 

Det jeg liker spesielt med Audi TT mrk.I er den designmessige reinkarnasjonen på Volkswagen Boble og ikke minst Porsche 356/911. Man ser tydelig det desigmessige slektskapet selv om TT designmessig fremstår som mye mer moderne enn selv dagens Boxster/Cayman. Porsche har ikke den designmessige friheten som Audi har, men Porsches (og VW/Audi's) nestor Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche) gikk så langt han kunne i forhold til at Audi TT skulle fremstå som en evolusjon på de historiske tradisjonene som VW, Audi og Porsche har i felleskap. Helt genialt!

 

Jeg er ikke i tvil... kjøp en TT mrk.I hvis du ellers mener at den kan fungere som bruksbil. Modellen er på min liste over kommende klassikere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicky: Det blir mest smak & behag. Jeg mener at Boxster (986) er priset for lavt i dagens marked (står på min liste over kommende klassikere), men det er også en helt annen type bil. Mange vil mene at Porsche emblemet er verdt nesten alt (som det var med bl.a 924), men da er vi tilbake til imaging igjen. TT mrk.I tilbyr etter min mening et mye mer elegant design (både utvendig og innvendig) samt at den er mye billigere å kjøre over tid. Som coupé (+ evt. med quattro) fremstår den også som langt mer praktisk enn Boxster... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De TTene kom jo med 3,2 liters V6er også så jeg regner med må være en artig bil, bortsett ifra at den sikkert er en del fremtung. Vet ikke helt om jeg liker designet på den, Audi kjørte ett litt sært designspråk på den perioden, det holder seg meget bra men er ikke videre pent å se på. Denne bilen var vel så si identisk med den opprinnelige konseptbilen mener jeg å huske, få biler har vel vært så like på konseptet som de først ble vist som denne generasjonen av TT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Harris er rå. Støtter han på patreon og har følgt han lenge hvor enn han har vært.

 

Carlos Lago fra Motortrend er jo også veldig dyktig. Han har en egen kanal hvor han i blant annet nerder seg en del og går i detaljer på visse biler i ny og ne.

Eksempel:

 

Audi TT hadde en litt dårlig start på livet. Er i praksis urelevant, men det blir jo noe drama rundt denne modellen i sine tidlige dager. Synes første generasjon Audi TT er en fin/kul bil i Coupe utgave med tanke på utvending og innvending design. Tanker rundt kjøreegenskaper skal jeg ellers holde for meg selv. Driftssikerhet kan jeg ikke uttale meg om.

 

Brukt og billig første generasjon (986) Boxster til rundt 150k kan fort bli veldig dyrt. Det ble gjort en del kostnadsbesparinger for å holde prisnivået lavt. Det har resultert i mye som kan gå galt. På en slik bil blir det fort dyrt. Det gjenspeiler seg nok i prisnivået/hvor attraktive disse er på bruktmarkedet. Eksempler på motorsvakheter. Noen ser jo på disse som billig utgaven av den mindre vellykkede 996. Selv bryr jeg meg ikke om image, men driftskostnader og "mekkevennlighet" gjør at jeg styrer unna.

Jeg foretrekker biler med tak, men skulle jeg gått for en fremtidig toppløs klassiker fra same tid så står S2000 høyest på listen min. I motsetning til 986 så kommer den til å stå i historiebøkene som noe unikt (positivt sett) takket være motoren med turtallssperre på opptil 9200rpm.

987.2 derimot er mye mer driftssikre med de nye motorene. En fin bonus er også at LSD ble tilgjengelig som orginalt tilbehør. I motsetning til den nyere 981 så får man hydraulisk styring og skikkelig håndbrekk (ikke elektronisk/knapp).

987.2 Cayman med utstyr som manuell girkasse, skikkelige sportseter, sportseksos og LSD  :love:  står dermed  høyt på ønskelisten min når prisene har gått ned til et nivå der de begynner å stabilisere seg. Blir det noen gang en "nyere"  Porsche på meg så blir blir det mest sannsynlig generasjonen å satse på for min del.

 

Sikle sikle...

 

14166443339_d4d2060ae4_h.jpg

2012-porsche-cayman-s-black-splash.jpg

 

Satser på at 987 (.2) faller litt i skyggen av den nye, lekre, lettere og kraftigere 981.. Siklefaktoren er ekstrem. Sier ikke nei takk til en slik heller.

 

83bRpTz.jpg

 

9YuVgaL.jpg

 

MGaTSb8.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skikkelig sansen for dagens 911 (991) og Boxster/Cayman (981/981c), men 911 (997/2) og Boxster/Cayman (987/987c) er uten tvil et mye bedre kjøp. Ikke bare som lett brukte biler, men som nogenlunde økonomisk og fornuftige sportsbiler, entusiastbiler og investeringsobjekter. Porsche er "hot" på alle måter og prisen på de helt nye modellene signaliserer dette. Porsche tilbyr imidlertid mye bil for pengene i forhold til f.eks Ferrari og Lamborghini, men de nyeste modellene er allikevel høyt prissatt i forhold til modeller som akkurat har gått ut av produksjon... uten at de er så veldig mye dårligere... :)

 

Eldre modeller som f.eks Boxster (986) tilbyr ikke like mye effekt og ytelser, men velger man fornuftig blandt de ulike variantene er det utvilsomt enkelte modeller som er bra selv idag.

 

På den annen side finnes det nye 911 modeller som plasserer seg pent i modellhierarkiet som en gylden middelvei (dynamisk, ytelsesmessig og prismessig)... 911 Carrera GTS... :)

 

 

Litt ved siden av... apropos lett brukte 911'er... :cool:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en personlig favoritt, men hvis man ikke helt får til det med prevansjon, så er det jo bra å ha et relativt kjørevillig alternativ i brødboksklassen. Ikke minst kan man jo anta at også denne kommer med X-drive, og da blir den jo straks mer interessant, ikke minst i forhold til konkurrentene. Dog er den fortsatt ikke noe for meg..

Endret av Hansh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 225i xDrive kan helt sikkert være ett ypperlig alternativ i denne klassen om man vi ha noe annet enn de kjedelige "smør og brød" 7-seterene :) Greit at BMW har en bil til ethvert behov, da selger de flere biler som igjen generer mer penger i kassa. Det igjen gir mer penger til å utvikle f eks spennende M-modeller og øvrige modeller for oss ande ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...