Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Apropos gammelt bekjentskap med et band eller en musiker så har jeg et slikt forhold til Neil Young... både med og uten "garasjebandet" Crazy Horse. Neil Young har jeg alltid hørt på (vanskelig å unngå siden mannen har vært aktiv på musikkfronten siden 1968), men det var først i 1992 at jeg så lyset. Dette var året da Bob Dylan hadde 30 års jubileum som musiker og det ble derfor holdt en stor konsert til ære for ham i Madison Square Garden i New York. Mange forskjellige artister skulle delta med deres "Dylan" bidrag og Tom Petty var en av dem. Han hadde jeg vært en stor fan av siden tidlig på 80-tallet så derfor måtte jeg selvfølgelig se konserten på TV. Tom Petty (inkl. hans band The Heartbreakers) gjorde en bra konsert sammen med mange andre artister, men det var Neil Young som virkelig leverte varen med et par helt geniale varianter av "Just Like Tom Thumb's Blues" og "All Along the Watchtower". Jeg ble enormt imponert og mitt nå 23 år gamle forhold til Neil Young's omfattende produksjon begynte.

Her bør jeg nevne at jeg som musikkentusiast har hørt aktivt på Tom Petty i en del flere år enn med Neil Young, men Tom Petty har ikke hatt like stor betydning for meg som Neil Young. Tom Petty er en fantastisk låtskriver, men han er for meg mer "easy listening" enn Neil Young.

Den første platen jeg kjøpte av Neil Young var "Ragged Glory" som kom i 1993... altså året etter "bobfesten". Deretter fulgte livealbumet "Weld" som var en slags fortsettelse på "Rust never sleeps" fra 1979. Så fulgte eldre plater som f.eks "Zuma", "Harvest" og "After the gold rush". Neste plate var "Harvest Moon" og "Mirror Ball" (utgitt sammen med Pearl Jam") da den kom. Deretter fulgte et par eldre plater samt den ikke helt vellykkede "Broken Arrow" for å ende opp i den foreløpige siste platen "Psychedelic Pill". Neil Young har mange merkelige og enkelte direkte dårlige plater på samvittigheten, men jeg oppfatter dette mest som at overgangen mellom geni og galskap ofte kan være syltynn. Jeg har også følelsen av at Neil Young er litt av en opportunist... den som intet våger, intet vinner. Jeg liker Neil Young både som soloartist og sammen med Crazy Horse. For meg er dette to sider av samme sak, men ganske mange andre liker enten det ene eller det andre. Jeg er imidlertid spesielt svak for platene "Ragged Glory", "Weld" og "Psychedelic Pill". Disse hører sammen rent stilmessig og er etter min mening noe av det beste Neil Young har laget. Det er kun Neil Young & Crazy Horse som kan lage en låt som den nesten 17 minutter lange "Ramada Inn". Den er sår, trist og har et alvorlig tema, men samtidig er den melankolsk og veldig fin... helt typisk Neil Young... :)

Apropos Jeremy Clarkson og hans exit fra BBC. Mens dette skrives mangler oppropet for å få ham tilbake til "Top Gear" kun 40000 underskrifter fra og runde 1 million underskrifter. Please sign and contribute to reinstate Mr. Clarkson... :)

https://www.change.org/p/bbc-reinstate-jeremy-clarkson?source_location=trending_petitions_home_page&algorithm=curated_trending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Tesla's suksess som elbilprodusent så er fokuset på elbiler ikke akkurat en ny ting. Jeg tok et bilde av BMW's første elektriske bil da jeg besøkte BMW Welt i München for to år siden og nå fremheves den også av BMW selv... :)

gallery_38233_76_971046.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det vil jeg tro at den er, men den er ganske sikkert også en av verdens eldste konstruksjoner som Ferdinand Porsche sto bak. Den eldste av disse elektriske Lohner-Porschene fikk Porsche museet tak for ikke så lang tid siden og et litt nyere eksemplar hadde de fra før. Umiddelbart kan det virke som om det norske eksemplaret tidsmessig plasserer seg i mellom disse. Det som virkelig er interessant med disse bilene er at hvert av navene på forakselen inneholder en elektrisk motor... :)

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-280#entry2829161

http://bimmers.no/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstr%C3%A5d/page-160#entry2545482

Lohner-Porsche anno 1899 med Ferdinand Porsches barnebarn Wolfgang Porsche bak rattet. Man kan tydelig se de elektriske motorenes innbygging i navene på forhjulene.

evrkcygfbdlro7wvsnrl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at denne videosnutten har interesse for ganske mange. Jeg prøvde å reparere lykteglassene på min tidligere E46 med ulike varianter av sandpapir og polering med ganske bra resultat, men etter 3-4 måneder var lykteglassene nesten like matte igjen. Forøvrig akkurat som det poengteres i videoen, men det finnes heldigvis gode løsninger... :)

https://www.youtube.com/watch?v=xa3GpmKax1I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker og folk har forskjellige erfaringer på nettet. Noen sier at de får et perfekt resultat, mens andre sier at lakken ødelegger lysbrytningen i glassene. Det er også et spørsmål om lakken klarer varmen fra pærene over tid (gjelder mest halogenpærer). Noen mener derfor at klar kvalitetsfilm med UV filter fra f.eks 3M er veien å gå, men jeg vil tro at filmen kan være vanskelig å få festet ordentlig på lykteglassene som ofte har en kurvet overflate på moderne biler. Jeg tror at jeg ville ha testet klar film først... :)

Over til noe helt annet. Jeg har tidligere postet ulike filmer fra El Camino del Rey i Spania. Etter en rekke ulykker med tragisk utfall ble ruten stengt for noen år siden, men nå er den satt i stand og åpnet for publikum igjen. Nå er ruten ikke farlig og dette vil nok føre til at det kommer en annen type turister til "The King's pathway"... :)

http://www.caminitodelrey.info/en/#1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst fikk jeg det for meg at vi trengte en bruksbil og Volvo V70, BMW E46 og X3 var alle aktuelle kandidater. Det ble ikke noe av og for noen uker siden prøvekjørte vi en Citroën Cactus og både jeg og fruen var ganske begeistret for denne. Imidlertid tenkte jeg at innen vi bestiller så kunne vi se litt på et alternativ. Prøvekjøring i mandags og i dag var bilen på plass hjemme:

post-69487-0-93864100-1426795530_thumb.j

En Citroën C6 :smile: Sannsynligvis den dårligste investering jeg noen gang har gjort, men du verden for en bil. Som å kjøre på et flyvende teppe i forbausende stillhet. Ser frem til å bli bedre kjent med den (og få tatt bedre bilder enn mobilbildet ovenfor) og håper at alt fortsetter å fungere for det er mye som kan gå feil. Som Jeremy Clarkson sa da Top Gear testet bilen: ”there is no more comfortable way of loosing your money”.

Det startet med å lete etter en billig bruksbil og så har vi endt opp med det motsatte. Sånn kan det gå!

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... gratulerer så mye med en annerledes, men veldig interessant bil RNJ. Citroën C6 er et fantastisk designstudie som av en eller annen merkelig årsak passerte styrebordet hos Citroën og kom i produksjon. Slikt kan i moderne tid kun skje i Frankrike og det er denne intellektuelle holdningen, men lite rasjonelle tilgangen til økonomiske disposisjoner jeg elsker ved franskmennene. Det kan la seg gjøre og derfor gjør vi det... et slags latinsk "make a statement" for livets små og store gleder. C6 er alt en BMW ikke er og nettopp dette gjør C6 til en fantastisk fin bil (ikke til forkleinelse for BMW). Selv en erkebritisk type som Jeremy Clarkson måtte innrømme at C6 er en imponerende konstruksjon... :)

http://www.streetfire.net/video/042-top-gear-citroen-c6_183687.htm

Det jeg imidlertid synes at er interessant, i relasjon til at du først vurderte en C4 Cactus, er at den modellen har mer til felles med C6 enn mange tror... C6 er bare konseptet tatt ut til det ekstreme. Grunnleggende handler begge bilene om komfort på et helt annet nivå og ikke minst forståelsen av hvordan komfort skal defineres i forhold til hvordan f.eks tyske bilprodusenter gjør tingene. Tiltross for mye motgang med flere forskjellige modeller holder Citroën stadig fast på konseptet med den supermyke fjæringen, eksentrisk design og seter som man synker ned i. Ikke alle liker disse løsningene, men de som gjør det vil knapt ha noe annet. Du må gjerne poste både bilder av bilen og erfaringer i denne tråden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er mest imponerende, de som begir seg ut på en slik tur eller de som har laget turveien. Jeg havner nok i kategorien med [space] om at jeg heller ikke skal begi meg utpå noe slikt. Det holder med å bli klam i hendene av å se filmen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fascinert av slike trails/ruter, men jeg kunne aldri finne på å bevege meg ut på disse selv. Jeg har høydeskrekk så det holder og sliter med å stå på toppen av stigen når huset skal males. Det som virkelig fascinerer meg med disse rutene er at de er autentiske. Noen har har laget rutene fordi det var nødvendig og ikke fordi man skulle tiltrekke f.eks turister eller andre spesielt interesserte. Camino del Rey ble i 1901-05 laget i forbindelse med byggingen av et vannkraftverk der formålet var å frakte materialer og gjennomføre inspeksjoner av kanaler og tunneller. Hua Shan rutene ble påbegynt allerede 200 år før vår tidsregning. Formålet var å gi taoistiske pilgrimer adgang til de fem fjelltoppene som danner fjellkjeden Hua Shan. Toppene var/er hellige steder der det ofte er plassert templer etc... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...