Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... indiske Tata har helt klart vært en god ting for Land Rover og ikke minst Jaguar. De kanskje mest særpregede britiske av de britiske bilprodusentene trengte definitivt en stor innsprøytning av optimistisk vitalisme fra den tidligere kronjuvelen i Dronning Victoria's store imperium. Det er mye symbolisme i at den tidligere kolonien idag står bak to av Storbritanias mest kjente bilmerker. Det blir heller ikke mindre spesielt av at taperen av den andre verdenskrigen idag står bak Rolls-Royce, Bentley og Mini. Nedturen for britene i denne sammenhengen de siste 40 årene har vært hard og brutal på en måte som gjør at den stadig preger britisk kultur, humor og væremåte... noe ikke minst Jeremy Clarkson er et veldig godt eksempel på. Det ble nesten ikke laget en eneste Top Gear episode uten at han på en eller annen måte kom inn på dette fenomenet.

 

Jeg har hatt tre stk. klassiske Land Rovere... alle Serie III... to korte og en lang variant. Serie III er en av forgjengerne til dagens Defender som i løpet av året går ut av produksjon. Defender er en mer moderne bil enn Serie III, men konseptet og den grunnleggende layouten stammer stadig fra Serie II som kom på slutten av 50-tallet. Selv designet på Defender er umiskjennelig Serie II/III. Slikt er selvfølgelig sjarmerende, men viser også en håpløs mangel på produktutvikling som tidsmessig sammenfaller med britenes alvorlige økonomiske nedtur på 70 og deler av 80-tallet. At Tata så et potensiale i Land Rover og Jaguar er derfor ikke bare svært gledelig, men også helt avgjørende for at begge bilmerkene er her idag.

 

Jeg har virkelig sansen for den nye Land Rover Discovery Sport og jeg tror at den er spot on i den delen av markedet som den sikter seg inn på. Umiddelbart vil jeg tro at den ikke vil få noen problemer med å fremstå som mer seriøs og raffinert enn f.eks BMW X3 og Audi Q5. Så lenge det handler om 4x4 er få merkenavn sterkere enn Land Rover og Range Rover... :)

 

 

 

Hansh: Definitivt. Det er ingen tvil om at de tyske bilprodusentene nå arbeider på høytrykk med å utvikle elbiler. Som Porsches administrerende direktør, Matthias Müller, så klart uttaler: "Tesla has built an exceptional car. They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... indiske Tata har helt klart vært en god ting for Land Rover og ikke minst Jaguar. De kanskje mest særpregede britiske av de britiske bilprodusentene trengte definitivt en stor innsprøytning av optimistisk vitalisme fra den tidligere kronjuvelen i Dronning Victoria's store imperium. Det er mye symbolisme i at den tidligere kolonien idag står bak to av Storbritanias mest kjente bilmerker. Det blir heller ikke mindre spesielt av at taperen av den andre verdenskrigen idag står bak Rolls-Royce, Bentley og Mini. Nedturen for britene i denne sammenhengen de siste 40 årene har vært hard og brutal på en måte som gjør at den stadig preger britisk kultur, humor og væremåte... noe ikke minst Jeremy Clarkson er et veldig godt eksempel på. Det ble nesten ikke laget en eneste Top Gear episode uten at han på en eller annen måte kom inn på dette fenomenet.

 

Jeg har hatt tre stk. klassiske Land Rovere... alle Serie III... to korte og en lang variant. Serie III er en av forgjengerne til dagens Defender som i løpet av året går ut av produksjon. Defender er en mer moderne bil enn Serie III, men konseptet og den grunnleggende layouten stammer stadig fra Serie II som kom på slutten av 50-tallet. Selv designet på Defender er umiskjennelig Serie II/III. Slikt er selvfølgelig sjarmerende, men viser også en håpløs mangel på produktutvikling som tidsmessig sammenfaller med britenes alvorlige økonomiske nedtur på 70 og deler av 80-tallet. At Tata så et potensiale i Land Rover og Jaguar er derfor ikke bare svært gledelig, men også helt avgjørende for at begge bilmerkene er her idag.

 

Jeg har virkelig sansen for den nye Land Rover Discovery Sport og jeg tror at den er spot on i den delen av markedet som den sikter seg inn på. Umiddelbart vil jeg tro at den ikke vil få noen problemer med å fremstå som mer seriøs og raffinert enn f.eks BMW X3 og Audi Q5. Så lenge det handler om 4x4 er få merkenavn sterkere enn Land Rover og Range Rover... :)

 

 

 

Hansh: Definitivt. Det er ingen tvil om at de tyske bilprodusentene nå arbeider på høytrykk med å utvikle elbiler. Som Porsches administrerende direktør, Matthias Müller, så klart uttaler: "Tesla has built an exceptional car. They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now.”

Jeg har prøvd de nærmeste konkurrentene til Discovery sport, hhv BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60.

Discovery sport er mest lik Volvo når det kommer til kjøreopplevelsen, myk og litt kvapsete, føles større ut enn konkurrentene.

Og den "kjører" og oppleves som en SUV.

X3 er den som "krymper" i svingene, på en positiv måte, ser også ganske kompakt ut, tiltross for at plassen faktisk er større enn hva man skulle tro.

Discovery sport bringer med seg egenart og fleksibilitet man savner hos de andre, les 7 seter og justerbare bakseter.

Betjeningen av multimedia skjermen er dessverre ikke av de beste, her stiller den svakt sammen med Volvo'n.

Setene er nok også noe man er bortskjemt med ifra BMW, da dette er DS sin desiderte svakhet.

Personlig hadde jeg lave forventninger til X3, dette var bilen som overrasket meg mest positivt, sett bort ifra N47.

Ellers er motoren (140KW) og girkassen (9 trinns) glimrende og støysvak i Discovery sport.

Den har padleårer på rattet, litt meningsløst kanskje.

Men bilen i seg selv skiller seg ut ifra de andre konkurrentene, den har en maskulin sjarm og utseendet taler for bilen.

Og ordrebøkene fylles opp, fortjent i mine øyne.

Sett med mine BMW øyne er Discovery sport en noe forvirrende blanding av nytt og gammelt og kan minne mer om Freelander 2 enn om hva den gjerne vil assosieres med - sin lillebror Range Rover Evouqe.

Som fortjent nok har vært en kjempesuksess.

Q5 vekker svært lite følelser som Audi gjerne gjør hos meg, Volvo er vel, Volvo - den gjør det den skal hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Land Rover gjør det rette når de dreier fokuset vekk fra såkalt "sportslig" til komfortorientert med den nye Discovery Sport modellen. De fleste ser ironien med dette navnet selv om konteksten i denne sammenhengen henspeiler på at modellserien er rettet mot et annet markedssegment enn hardcore 4x4 som Land Rover tradisjonelt står for. De aller fleste som kjøper en Discovery Sport vil bruke bilen som en stor stasjonsvogn med den ekstra fremkommeligheten som 4x4 medfører når man skal på hytta eller det er snekaos i Oslo. Ergo er fokuset på komfort fornuftig og dette i kombinasjon med det britene kaller "distributed presence"... stil og klasse over bilens fremtoning... vil Discovery Sport definitivt bli en populær SUV. 

 

Mange (inkl. undertegnede) synes at det er ved å gå inflasjon i de tyske premium bilmerkene (Mercedes-Benz, Audi og BMW) og at bilmerker som f.eks Land Rover (inkl. Range Rover), Jaguar, Maserati og Alfa Romeo helt klart kan gjøre en stor forskjell i denne sammenhengen forutsatt at kvaliteten på alle måter er på nivå med tyskerne. Jeg tror at dette etterhvert kommer på plass og at de av oss som klarer og/eller har lyst til å tenke litt ut av boksen går en lys fremtid i møte. Man kan selvfølgelig ikke klandre det tyske premium trekløveret for å ha suksess, men som med alt annet kan det bli for mye av det gode når "alle" velger de samme tre bilmerkene. I denne sammenhengen er det veldig spennende å se hva som nå skjer med nettopp Land Rover, men også Jaguar og ikke minst Maserati. Jeg synes også at det er interessant å følge bilmerker som f.eks Peugeot og Opel. Skal disse ha en fremtid som selvstendige bilprodusenter er de tvunget til å følge VW/Audi linjen med høyere kvalitet og mer premium... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier endel fornuftig her Fredrik.

Posisjonen ifht sportslighet "eier" tyskerne, men det er mange andre kvaliteter bilkjøpere også etterspør.

Jeg tror Tata gjør mye bra med Land Rover og Jaguar.

Kvaliteten tror jeg det blir vanskelig å ta tyskerne på om enn så lenge.

Jeg snakker ikke her om skinnkvalitet eller design, men driftsikkerhet og pålitelighet generelt.

De andre merkene du nevner hhv Opel og PSA ser jeg liten grunn til å ha optimisme rundt.

Grunnen er enkel, ressursene er svært begrensede og utviklingen blir litt halvveis.

Se på Discovery sport og multirattet og ikke minst styringen av multimedia.

Se på hendlene rundt rattet, en myriade av forvirrende elementer, veldig lite premium.

Muligheten til å komme opp med enkle intuitive styresystemer er ofte der det svikter.

Spent på hvordan Volvo har gjort med sitt flaggskip XC90, de har pr idag et håpløst gammeldags system.

post-38418-0-74022700-1427618136_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstanden opp til de tyske premium bilprodusentene er stor, men ikke uoverkommelig stor. Audi klarte på 80 og 90-tallet oppgaven å bli et premium bilmerke og langt på vei kan man si det samme om BMW selv om distansen var større for Audi, som mer eller mindre startet fra scratch på begynnelsen av 70-tallet. Kun Mercedes-Benz og tildels Porsche kan sies å være gammel adel i denne sammenhengen. På den annen side finnes det eksempler på bilprodusenter som har foretatt en klassereise fra å være adelig til å bli ganske folkelig (relativt). Jaguar var virkelig premium på 70-tallet og deler av 80-tallet. De hadde sogar motorer med 12 sylindre der Mercedes-Benz og Rolls-Royce kun hadde motorer med 8 sylindre. BMW var nesten for en oppkomling å regne med kun rekkeseksere som de mest potente motorene. For bare åtte år siden måtte den tyske ledelsen i DaimlerChrysler mer eller mindre sparke amerikanerne ut av døren for å redde Mercedes-Benz fra å bli tatt med i dragsuget av økonomiske problemer som Chrysler på den tiden kjempet med. Idag er det Fiat som eier Chrysler og det sier ikke så rent lite om hvor tett på alvorlige problemer Mercedes-Benz var den gangen. Historien viser at mye kan endres på relativt kort tid i bilbransjen.

 

Jeg tror derfor at Tata vet hva de gjør med Land Rover og Jaguar. De tar et skritt av gangen og holder kursen stivt rettet mot de tyske premium bilprodusentene. Jeg er ikke i tvil om at de vil lykkes og det er jeg heller ikke med Maserati. Fiat har gjort en svært god jobb med å revitalisere Ferrari (dog skal Ferrari's tidligere sjef Luca di Montezemolo ha mesteparten av æren for dette) og i likhet med Tata har Fiat med Maserati blikket stivt rettet mot de tyske premium bilprodusentene. Hvorvidt dette også gjelder for Alfa Romeo (som Fiat også eier) er litt usikkert, men det skulle ikke forundre meg.

 

Felles for disse bilmerkene er at selve merkenavnene er sterke. Jaguar, Range Rover, Maserati, Alfa Romeo... klinger iallefall lystig i mine ører og jeg har ingen problemer med å se for meg disse merkene som direkte konkurrenter til f.eks BMW. Selvfølgelig forutsatt at den opplevde kvaliteten er på plass og at de i likhet med tyskerne har et godt øye for de små, men viktige detaljene. Jeg tror at det kun handler om tid før spesielt Jaguar er der, men også Range Rover og Maserati. Land Rover er billigere og mer "utilitarian" enn Range Rover... kanskje er siktemålet mer VW enn Audi. Jeg er usikker, men jeg tror at det evt. er plass til noen variasjoner over selve temaet premium... noe som også VAG for tiden undersøker med VW. Peugeot har i denne sammenhengen åpent uttalt at de sikter seg inn på det nivået der vi tradisjonelt oppfatter VW, mens VW altså undersøker om det er mulig å utvide vår forståelse av selve begrepet premium.

 

Apropos Land Rover Discovery Sport HSE Luxury. Denne videoen er tysk, men drøfter på en god måte noen av de spørsmålene vi stiller i vår diskusjon... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den amerikanske Motor Trend kanalen på Youtube er definitivt god å ha når det gjelder å supplere oss med gratis kvalitetsvideoer. Filmene de lager er alltid god underholdning. Det første bilmagasinet publiserte forøvrig Motor Trend så tidlig som i 1949... :)

 

Apropos hvilken bil som er raskest av McLaren P1, Porsche 918 Spyder og Ferrari LaFerrari... :-P

 

 

Så over til noe helt annet. Som tidligere fortalt vil franske PSA (morselskapet bak Peugeot og Citroën) skille ut Citroën DS konseptet som et eget bilmerke kalt "DS". Dette er allerede en realitet i Kina med modellen DS6 og det ser slettes ikke så dumt ut. Vi får i det minste håpe at noen av designlinjene etterhvert finner veien til Citroën's modeller her i Europa også. Jeg frykter at denne måten å utvikle samt selge biler på etterhvert vil spre seg til andre bilprodusenter også. Allerede nå ser vi at BMW undersøker denne muligheten med bl.a 3 og 5-serier med lang akselavstand i Kina. I likhet med PSA har også BMW en egen bilfabrikk i Kina. Utfordringen for oss er naturligvis at Europa ikke lenger har den største interessen blandt verdens store økonomier selv om EU totalt sett stadig er verdens desidert største økonomi.

 

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE7593346/Den-bedste-franske-SUV-kan-kun-k%C3%B8bes-i-Kina/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motortrend leverer mye av høy kvalitet. Utrolig hvor mye bra bilstoff det er på youtube om dagen. :)

 

Jeg ser også Fifth gear og diverse, men tar meg selv i hoppe over visse deler av showet. I episode 3 denne sesongen så testet de Citroen sin potteplante. (Cactus) :)

Planta sanket inn karakterene 9,9 og 8. Med andre ord, denne fikk karakterer som er helt i toppsjiktet av alt som er testet.

Tiff Nedell gav "laveste karakter", men sier i dette intervjuet at Cactusen var favoritt bilen hans denne sesongen. (se 1:30-2:20)

 

I motsatt enda så finner vi BMW sin 2-serie grevling med plass til 5 rumper. (Active Tourer). Denne høstet lovord som:

"This is a BMW for non car enthusiasts"

"Sold their soul"

"Not a BMW that drives like a BMW"

Karakterene ble 6,4 og 3. Det gir den en totalsum som ligger i bunnsjiktet av biler som er testet. Prinsipielle meninger låg nok mer bak de dårlige karakterene enn at det er enn dårlig bil.

 

 

For å ta noen andre motsetninger.

Porsche Boxster Spyder. Motor fra 911 Carrera S (som i GT4 :love: ) , men med noen hester mindre enn GT4.

01-2016-porsche-boxster-spyder-ny-1.jpg

 

I motsatt prissjikt så vil man nok finne Honda.

Bakhjulstrekk, midtmontert motor, 66hk fra en 660cc 3 sylindret turbo motor. Japanerene er morsomme så kanskje det blir en morsom liten bil også.

zknxph65vinittd4vfui.gif

Er litt rykter om en S1000 også (basert på s660). Tiden vil vise hva vi eventuelt får i Europa, men det er absolutt muligheter for å se en bil som blir en del rimeligere enn MX-5 ND 1.5. Gøy å se sportsbiler i den enden av skalaen også. :)

(Video for spesielt interesserte.)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst bredden jeg er imponert over når det gjelder Motor Trend. De har 5 subkanaler (Roadkill, Head 2 Head, Ignition, Dirt Every Day og Hot Rod Garage) som alle produseres som 20-30 minutters programmer av teknisk temmelig høy kvalitet (at jeg så ikke er spesielt interessert i Hot Rod får så være). Jepp... det lages mange fine bilprogrammer på Youtube om dagen. Årsaken er nok at har man et publikum (noe disse programmene absolutt har - Motor Trend har over 3 millioner abonnenter) tjener man også gode penger via Google's kommersielle tjenester.

 

Vi har nå kjørt vår Cactus BlueHDi 100 i ca. 20000 Km og jeg er stadig veldig fornøyd med bilen. Jeg er ikke overrasket over at den gjør det bra i ulike biltester, men Cactus er helt klart ikke for alle. Den ble årets bil her i DK, men juryen var delt på midten. Fagjuryen (biljournalister og andre fra bilbransjen) ga den topp karakter, mens lekjuryen (alminnelige bileiere) likte bilen i mindre grad. Dette bildet tror jeg er typisk for hvordan folk vurderer Cactus. Den skiller vannene og krever en god del ekstra for at man skal se kvalitetene. Det er en "intellektuell" bil mer en den er et hendig, praktisk og dyrt verktøy til å vise seg frem i. Det er ikke en bil man bare kjøper og kjører inn i solnedgangen med... for å si det billedlig... :)

 

Forøvrig lover Citroën faktisk ikke for mye når det gjelder drivstofforbruket. Vi har ingen problemer med å komme ned på rundt 0,35 liter/mil ved blandet kjøring (Citroën lover 0,31 liter/mil). Vi har som sagt BlueHDI dieselmotoren på 100 HK og manuelt gear.

 

Jeg liker at enkelte av Boxster/Cayman modellene har fått en ekte 911 motor (3,8 literen), men jeg har litt problemer med å forstå Spyder konseptet i relasjon til Boxster. 911 Spyder gir mening iom. at 911 er en 2+2, men Boxster har en midtmotor og er allerede en bil med kun 2 seter. Vel... ingen kan som Porsche utvikle spesielle nisjemodeller... :)

 

Mini Superleggera... med forhjulstrekk, men stadig cool... :cool:

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2015/03/super-mini-bliver-virkelighed/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt sunn amerikans konkurranse mot de tyske premiummerkene..

http://www.dagbladet.no/2015/04/02/tema/bil/aller/motor/dinside/38518669/

Ved første øyekast ser det ut som noe ifra Korea, men så ser man detaljene og at det faktisk ikke er så galt. Men tror det er gått for lang tid til at merker som Lincoln og Buick kan hevde seg mot tyske premium merker, er er det vel kun Cadillac som har noe de skulle sagt. Men jeg sier ikke neitakk til en 1977 Lincoln Mark V....stor bil ;)

post-47692-0-81976700-1427994956_thumb.j

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at enkelte av Boxster/Cayman modellene har fått en ekte 911 motor (3,8 literen), men jeg har litt problemer med å forstå Spyder konseptet i relasjon til Boxster. 911 Spyder gir mening iom. at 911 er en 2+2, men Boxster har en midtmotor og er allerede en bil med kun 2 seter. Vel... ingen kan som Porsche utvikle spesielle nisjemodeller... :)

 

Porsche 550 Spyder er nok Porschen mange kjenner Spyder navnet fra om man går tilbake i Porsche sin historie.. En bil som var produsert fra 1953-1956. Dette var en toppløs 2-seter bygget for racing. Godt inspirert av Porsche 356. (Legg merke til de 2 bulene på "bagasjelokket".)

porsche-551-spyder-14.jpg

 

-I 2004 var det en egen Porsche Boxster Spyder 550 50th Anniversary edition. Den ble solgt i 1953 eksemplar. Her ble Spyder navnet først tatt i bruk i sammenheng med Boxster. Det var vel ikke tvil om hvilken bil man siktet til da selv om denne modellen bare var en lett oppgradert Boxster uten mye racing preg slik som racing Spyderen fra 1950-tallet.

 

-I 2007 kom Porsche med en Boxster RS60 Spyder edition. Nok en modell med noen små oppgraderinger for å feire en historisk Spyder modell. Den ble solgt i 1960 eksemplarer. Det var en jubileumsmodell for å feire Porsche sin sier i "12 Hours of Sebring. Et løp som gikk Florida i 1960 og ble vunnet av Porsche 718 RS60 Spyder. Denne racing bilen hadde også markert bul på bagsjelokket. Spesielt bak sjåføren.

porsche_718_rs60_spyder_s_60_08.jpg

 

 

-Chris Harris hadde mye bra å skrive om forrige Spyder som kom i 2009. Den i likhet med den nylanserte Spyder, hentet motor fra den råeste Cayman ( R ). Men svakt nedtunet som er vanlig for Boxster modellene. Denne modellen delte de to bulene med historiske Spyder modeller, spesielt 550.  I tillegg så hadde den unikt og superlett "tak" for for å spare vekt. Taket var en ganske simpel stoffduk som man stroppet fast. Litt som en bikini istedenfor en utendørs jakke slik som en vanlig Boxster bruker.  :D Legg merke til på bildet under at det kan regne inn i bilen. Det er fordi bare den ene delen av taket er stroppet på plass. Om begge delene er på så er den fortsatt ikke like vanntatt som en vanlig boxster. Det tar ca 2 min å ta av/på taket. Rett i underkant av 2000 modeller ble produsert til verdensmarkedet av 987.2 Spyder.

(Denne bilen fikk også en liten spoiler. )

2011-porsche-boxster-spyder-roof.jpg

 

 

Ser man på den andre ferske Spyder modellen i Porsche sitt sortiment, 918 Spyder så kan men lett se de samme 2 bulene som kjennetegner en Porsche Spyder samt en mindre spoiler.

2014_porsche_918_spyder_9_1024x768.jpg

(Det finnes riktignok en Porsche, om ikke flere?,  som har hatt disse to bulene men ikke brukt Spyder navnet. Carrera GT. Den modellen hadde nok mer slekskap til 911 GT1. Derfor tror jeg Porsche gikk for GT istedenfor Spyder )

 

Nye Spyder som de andre moderne Spydere har en mer diskré spoiler. Ihvertfall sammenlignet med dagens GT-biler.

boxster-spyder-tracking-rtq.jpg?itok=vWj

 

Slik jeg ser det så er Spyder for Boxster, det GT3 er for 911, eller det GT4 er for Cayman.

Jeg tror disse mindre etablerte navnene (Spyder og GT4) er kommet for å bli.

 

Om man sammenligner spesifikasjoner fra Porsche Norge på Spyder vs GT4 bilene så vil man se at Spyder er 25kg lettere (noe som er delvis grunnet mangel på AC og radio). Ser man på effektkurvene (i brosjyrene) så er de identiske med unntakt av at Spyder sin hk kurve er marginalt flatet ut på toppen for å få 10hk mindre.

Spyder (DIN vekt): 1315kg, 375HK ved 6700rpm / 420NM ved 4750-6000 (230g CO2)

GT4 (DIN vekt):     1340kg, 385HK ved 7400rpm / 420NM ved 4750-6000 (238g CO2)

 

 

Nye Spyder koster 1.297.900 i Norge. I kjent Porsche stil så er det sikkert lett å bruke 200-300K i ekstra utstyr selv om det bare er liten 2 seter. Om det er noen i Norge som er så heldige at de får besilt en slik bil ny og frykter regnvær. Frykt ikke, taket er tett (såvidt jeg vet) og mye enklere og raskere og få opp.

boxster-spyder-roof-1.jpg?itok=D8re2Rou

 

Likevel så er cabben designet slik at den ligner bikini taket på forgjengeren. ^^

Uten tvil en fremtidig klassiker som bare kommer med manuell girkasse og selvpustende bensin motor.

Min nye drømme cabriolet.  :love:

p15-0191-a4-rgb-1.jpg

 

Edit: Korrigert info om taket på nye Spyder. Man låser det opp elektrisk, men det må løftes opp manuelt.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempefint innlegg bimmerR. De fleste av Porsches ulike Spyder modeller har vi ved forskjellige anledninger vært innom i tråden. Jeg synes spesielt 550 Spyder med en variant av Fuhrmann motoren er spennende... også i relasjon til racinghistorien med løp som f.eks Eifelrennen, Mille Miglia og Targa Florio. James Dean's tragiske dødsulykke gjør ikke 550 modellen mindre interessant i relasjon til en annen "king of cool" skuespiller fra Hollywood som også var interessert i Porsche... nemlig Steve McQueen. Han hadde bl.a en 356 Speedster som initierte selve "Spyder" konseptet. Mitt poeng med Boxster vs. Boxster Spyder kommentaren skal forstås i forlengelsen av disse modellene (roadster, speedster, spyder etc.)... så stor er forskjellen på konseptene heller ikke... :)

 

Den forrige Boxster Spyder basert på 987 generasjonen var under alle omstendigheter temmelig cool... :)

 

 

Her er forøvrig et bilde av den aller første Porsche Roadster samt den første varianten av denne igjen som primært var rettet mot det amerikanske markedet (som var og er det kommersielle fundamentet for disse modellene). Porsche 356 America Roadster har forøvrig det interne modellnummeret 540. Bildene er tatt av undertegnede ved et besøk på Porsche museet sommeren 2013.

 

gallery_38233_76_543200.jpg

 

gallery_38233_76_540306.jpg

 

Over til noe helt annet. Dette er en trend som jeg tror at vi kommer til å se mye mer av i årene fremover. I land som USA, Tyskland og Nederland er dette etterhvert en ganske stor industri... kommersiell restaurering av eldre bruktbiler og veteranbiler.

 

http://e24.no/bil/sa-opp-jobben-etter-30-aar-for-aa-satse-paa-veteranbiler/23426968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første øyekast ser det ut som noe ifra Korea, men så ser man detaljene og at det faktisk ikke er så galt. Men tror det er gått for lang tid til at merker som Lincoln og Buick kan hevde seg mot tyske premium merker, er er det vel kun Cadillac som har noe de skulle sagt.

 

Lincoln har en spesiell plass i amerikanernes hjerter iom. at presidentens offisielle bil i mange år stort sett var en Lincoln. Selve bilmerket Lincoln er faktisk oppkalt etter Abraham Lincoln som var president fra 1861 til 1865 da han ble skutt og drept i et attentat som en følge av motsetningene etter den amerikanske borgerkrigen. Abraham Lincoln's innsats under denne krigen gjorde at unionen av stater (i nord) kunne opprettholdes og slaveriet (i syd) kunne avskaffes. Det var grunnleggeren av Lincoln Motor Company, Henry M. Leland, som ønsket å hedre president Lincoln på denne måten. Leland er også kjent som en av grunnleggerne av Cadillac.

 

George H. W. Bush, som var president i perioden 1989-93, er foreløpig den siste presidenten som hadde en Lincoln som representasjonsbil. De senere presidentene har benyttet ulike modeller fra Cadillac (Brougham samt en håndbygget og bombesikret spesialvariant av DeVille Touring Sedan... også kalt "The Beast"). Mange amerikanere forbinder imidlertid stadig bilmerket Lincoln med selve presidentbilen. Årsaken til dette er trolig generell nostalgi fra 60 og 70-tallet (les: tv-serier, mote og musikk) samt det faktum at president John F. Kennedy ble skutt i en åpen Lincoln Continental. Denne hendelsen er viktig i amerikansk bevissthet og selvforståelse.

 

Lincoln som bilmerke oppfattes med andre ord stadig som premium i USA. Ford har eid Lincoln siden 1922 og etter noen år med liten fokus på produktutvikling har de nå planer om å revitalisere merket i USA og ikke minst i Kina der Ford er et av de aller største bilmerkene (Ford Focus har vært den mest solgte bilmodellen i en årrekke). Mye kan tyde på at Lincoln for Ford i Kina blir det samme som DS er for Citroën i Kina. Altså et særskilt premium bilmerke, men med mye av teknikken hentet fra et billigere søstermerke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...