Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var på vårmønstringen til NSK i dag og er som alltid overveldet av alle de fine bilene. Helt utrolig så mange flotte biler som finnes i avgifts-Norge! 240 Porscher og et utall av Ferrari og Lamborghini. I tillegg en masse andre kjente og mindre kjente biler. Meget imponerende!

Av moderne BMW'er så liker jeg M235i veldig godt!

post-69487-0-70489200-1431284229_thumb.j

post-69487-0-60945400-1431284240_thumb.j

post-69487-0-50760100-1431284252_thumb.j

post-69487-0-34294000-1431284266_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slo meg også når jeg gikk på Vårmønstringen til BMW CCN, det er utrolig mye fint på veiene her med tanke på de høye avgiftene. Det var veldig mye M4er og ellers generelt sett mye biler med stor motor, er mye bilentusiasme i Norge tross alt. Når varsler også regjeringen at avgiftene skal legges om ifra hestekrefter og vekt til CO2, det vil slå veldig posetivt ut på det meste ifra BMW som har mye hester og generelt lavt co2 utslipp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En el-bil kan f.eks ha utslipp på 0g CO2, hybrid på 50g CO2, en BMW bensin rekkefirer på 130g CO2 og en BMW bensin rekkesekser 175g CO2.

Skal staten basere avgiftene på slikt, belønne de som velger "grønnest" og fortsatt ha inn mye penger så kan det fort bli ekstremt dyrt om man går langt forbi 100g. Skal det lønne seg å velge grønt (si under 100g) så er det ikke sikkert det går så bra med avgiftene til "standardbiler". Avgifter skal staten ha og om vinnerene ligger på godt under 100g så vil ikke en bensin rekkesekser på 170g+  være særlig "grønne" lengre.

DN skrev at bensinbiler og dieselbiler blir dyrere.

Det vil nok bli en økning av el-biler samt tunge biler med 3 til 4sylindre + noe EL-hjelp på si. Hvor miljøvennlig slike biler er med tanke på produksjon, batteripakker som må byttes ut osv, kan jo diskuteres, men det kommer til å gi gode "miljøtall" på papiret.

Skal man basere avgiftene på CO2 så er et annet tema hva faktisk forbruk er. Dinside har en relevant artikkel.

Utslipp målet for den gjennomsnittlige nybil er under 130g CO2 i 2015. Snittverdien for nye biler var i Europa på 123,3g i 2014g. Norge låg på lave 110,4g mye takket være den kraftige økningen i el-biler. 

BMW som merke låg på 133,2g, knapt inn på topp 20.

Se mer tall her.

Innen 2021 er målet under 95g. Norge har nok planer om å slå det med god margin. 

Spørsmålet blir da hvor hardt staten skal gå ut mot biler som ligger godt over det CO2 nivået.

Ser man på rimeligste kommende sportsbil i Norge, Mazda MX-5 ND så skal utslipp for 1.5L ligge på ca 130g og 2l på 155g. 2 literen bruker da regenerative bremser for å senke utslipp fra 160g. Dette er gode tall for en sportsbil med sugemotor i dag. Nærmere 2020 derimot så risikerer bilen kanskje veldig høye avgifter. 

Vet ikke helt om jeg synes det er så rettferdig, eller miljøvennlig. En liten lett enkel bil som jevnt over forbrenner rent og av mange kjøres relativt lite bør vel ikke koste så mye?

Jeg synes det er dumt at ekstrem avgiftspolitikk skal være med å dominere bilparken i Norge til så høy grad og at fokuset på å ligge forran med tanke på CO2 utslipp er som det er. Sverige landet på 130,2g CO2 i 2014 så de klarer nok CO2 målet for 2015 helt fint til tross for at rekkeseksere og V8ere koster en brøkdel og at el-biler bidrar til statskassa. 

Sånn generelt så er jeg helt for at effektavgiften fjernes, det er på tide. Jeg bare håper at de kommende avgiftsendringene også hjelper litt mer tradisjonelle bilentusiaster.

Noe som kanskje er litt mer fasinerende enn avgifter, 911 (991) kuttet i to. :)

660024d1346327064-gas-tank-location-dsc_

660025d1346327064-gas-tank-location-dsc_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... når det gjelder nøkkelen til å forstå bl.a BMW's lett desperate downsizing av motorer er uten tvil fokuset på et lavere drivstofforbruk og dermed CO2 viktig. Porsche gikk sogar så langt i denne sammenhengen at de forsøkte seg på et fientlig oppkjøp av Volkswagen der planen var å redusere gjennomsnitlig CO2 med de mindre modellene i VW's sortiment. Dette gikk som kjent totalt i vasken og endte med at Volkswagen som en nødløsning måtte ta over Porsche for å unngå at Porsche ble kjøpt opp av amerikanske investeringsfond. Denne løsningen var definitivt ingen fordel for VW når det gjelder CO2, men det var en lav pris å betale for å beholde Porsche på tyske hender. Vi snakker tross alt om Tysklands fineste arvesølv og da er alle mer eller mindre dirty tricks tillat. Familiene Porsche, Piëch og Quandt (BMW) hører til blandt verdens rikeste og uten sammenligning Tysklands absolut mektigste.

Utfordringen for de tyske premium bilprodusentene er også det som er deres suksess. Tunge og/eller hurtige kontinentkryssere med store og kraftige motorer passer dårlig i en tid med fokus på lavest mulig drivstofforbruk og CO2. For å unngå en fullstendig underminering av suksessformelen er lettere og mindre bilmodeller med et lavere drivstofforbruk helt avgjørende, men dette er en vanskelig utfordring når markedet knapt kan få nok av klassiske tyske premiumbiler som f.eks 3 og 5-serien. I denne sammenhengen har BMW strategisk manglet en modellserie under 1-serien. Mini er derfor en forspilt sjanse, men til BMW's forsvar er det nok en utfordring hvorvidt BMW som merkenavn kan strekkes til å inkludere en modellserie under 1-serien. Ergo må de velge den nest beste strategien og det er downsizing når det gjelder motorer. For å kunne forsvare en slik strategi i et bredere perspektiv (economy of scale) må disse motorene som et minimum også kunne brukes i 3-serien og Mini. Derfor får vi nå tresylindrede motorer også i 3-serien, men spørsmålet er om det er nok når det gjelder gjennomsnitlig drivstofforbruk og CO2 for samtlige av BMW's modeller.

De franske bilprodusentene har det lettere iom. at de har få modeller i det desiderte premiumsegmentet. Ergo er det også lettere å få et lavere gjennomsnitlig drivstofforbruk og CO2... noe de aktuelle oversiktene også viser med all tydelighet. Det er nok dette fenomenet Ferdinand Piëch i realiteten fokuserer på når han kritiserer dagens regime i Volkswagen under administrerende direktør Martin Winterkorn. Jeg kan forestille meg at Piëch ønsker en mer teknisk tilgang enn praktisk tilgang til denne utfordringen og det kan man helt sikkert diskutere nytteverdien av når spesielt Renault og PSA (Peugeot & Citroën) har et såpass stort forsprang som de har. Her skal man selvfølgelig ikke utelukke at franske lobbyister med god hjelp av grønne organisasjoner har hatt mer hell med å påvirke Brussel enn tyskerne har hatt. Mange vil mer enn gjerne redusere tyskernes makt i EU-systemet og Angela Merkel's råkjør for blå reformer under finanskrisen er definitivt ikke glemt av den latinske blokken i EU.

Midt i alt dette kommer så plutselig Elon Musk med det elektriske vidunderet Tesla Model S. Jeg tar av meg hatten for ham, men spørsmålet er om elektriske biler kan og bør sammenlignes direkte med tradisjonelle biler (spesielt når det gjelder avgifter). Jeg savner et mer direkte fokus på totalregnskapet (som du også er inne på bimmerR) når det gjelder fremstilling av spesielt batterier og ikke minst hvordan strømmen produseres. Elon Musk går så et skritt videre med det nye konseptet "Home Battery" som tilbyr at vi alle sammen kan lagre strøm som f.eks er produsert med solpaneler. På den måten kan bl.a Model S gjøres enda mer "grønn" i land som ikke utelukkende har fornybar energi. Denne strategien gir virkelig mening i et land som f.eks Tyskland der solpaneler på en god dag faktisk står for opp mot 75% av landets strømforbruk. Jeg vil tro at Elon Musk etterhvert har fått en ganske høy stjerne i Brussel selv om ham også representerer en seriøs utfordring.

Jeg er selv litt av en "judas" i denne sammenhengen. Jeg elsker skikkelige biler og motorer, men jeg så tidlig hvilken vei det gikk og allerede i 1998 kjøpte jeg en dieselbil (en Peugeot 406 2,1 TD stasjonsvogn). Dette var flere år før menigmann fikk øynene opp for dieselbilenes fordeler og pumpeprisen lå på litt over 4 kroner for en liter diesel i motsetning til godt over 7 kroner for en liter bensin. Det skulle gå mange år før finansdepartementet så seg tvunget til å harmonisere prisene for å sikre statens nettoproveny på drivstoff og bilavgifter. I mellomtiden hadde jeg knapt 10 hyggelige år med en E46 318d Touring og da den ble solgt for to år siden var det tid for å gå mot strømmen igjen med først en VW Up! og deretter en Citroën Cactus BlueHDi 100. Hvilken av disse som er den beste "nisjemodellen" er mest en smaksak, men begge representerer idag fremtiden i relasjon til lavt drivstofforbruk og CO2. Ingen av bilene representerer imidlertid min drøm når det gjelder biler, men som de aktuelle oversiktene viser har de tyske bilprodusentene dessverre delvis sovet i timen i forhold til å kunne tilby billige og fornuftige "grønne" biler. BMW skal ha honnør for i3, men det ville ha vært bedre om de hadde hatt en mer lavpraktisk tilgang til utfordringen med å bygge biler som kan konkurrere mot de franske. Det er nok planen at spesielt 1-serien skal bli både enklere og lettere (alternativt en helt ny serie og/eller en utvidelse av i-serien), men spørsmålet er om EU/Brussel har tålmodighet til å vente... som denne artikkelen også tar for seg:

http://finans.dk/live/erhverv/ECE7694946/BMW-Jaguar-og-VW-risikerer-milliardb%C3%B8der/?ctxref=ext

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største kritikken den varslede avgiftsomleggingen har fått er jo nettopp det at de dyreste bilene blir veldig mye billigere mens de billigere bilene ikke blir fullt så billig. Videre så er det også en stort ønske om ikke å bare senke C02 utslippet men også skifte ut bilparken i høyere takt slik at det blir flere sikre biler på veiene, ett ledd i dette ville vært å øke vrakpanten i tillegg til at avgiften legges om eller settes ned. Jeg har ikke noe tro på at bilene skal bli noe dyrere i kommende år, det ville ikke vært særlig smart å gjøre uansett hvem som sitter i regjering. Med det salget vi har av elbiler i dag, og nå med nylig beskjed om at elbilfordelene er fredet til henholdsvis 2018 (halv årsavgift) og 2020 (fritak av engangsavgift) så vil Norge med god margin klare sine mål. Altså det skal ikke være nødvendig å justere opp bilavgiftene for å stimulere til kjøp av "grønne" biler, for de bilene selger som hakka møkk uansett :)

Mulig jeg er naiv men for en gangs skyld er jeg faktisk optimist når det kommer til bilavgifter i Norge, jeg tror dette kommer til å slå meget posetivt ut for de aller fleste "moro" biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Én ting er hva norske myndigheter gjør med avgiftene på biler i Norge... noe helt annet er hva f.eks BMW blir tvunget til å gjøre med modellsortimentet i relasjon til EU's miljøkrav. BMW vil ikke klare å møte disse kravene med den sammensetningen av modeller de har idag og de vil trolig heller ikke klare det selv om f.eks samtlige modeller i 3-serien skulle få tresylindrede motorer. Til det er 3-serien for tungt konstruert og da forstår man bedre hvor alvorlig dette for BMW i et bredere perspektiv. Det er ikke merkelig at de har satset milliarder av kroner på å viderutvikle bruken av karbonfiber, aluminium i bilene og nye motorserier. Spørsmålet er imidlertid om de har tid nok i forhold til EU's temmelig ambisiøse CO2 mål.

Her i Danmark og i en rekke andre land i EU blir man nå såpass hardt straffet økonomisk for å kjøre motorsterke biler (fokuset er på CO2 og ikke på hestekrefter) at temmelig mange tenker seg om minst tre ganger før de f.eks kjøper spesielt eldre motorsterke biler, men også nye biler med stor motor. Jeg tror ikke at det vil gå lang tid før denne virkeligheten i Norge blir den samme og i dette perspektivet passer det bra at staten reduserer bilavgiftene og premierer biler med et lavt CO2 tall. Poenget her er at at man ikke skal glede seg for tidlig hvis man i denne sammenhengen tror at dette er det samme som at tradisjonelle motorsterke biler blir billigere totalt sett. Forskjellen er bare at avgiftene vektes mot forbruk av bilene istedenfor kjøpet av bilene. Som en liten trøst har myndigheten dog antydet at overgangen blir innført gradvis slik at den virker mindre dramatisk for de som har nyere biler som kommer dårlig ut med det nye fokuset på drivstofforbruk og CO2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er absolutt med på den filosofien der, å flytte avgiften over på bruken av bil synes jeg også er greit nok. Men i ett land som fortsatt har samme årsavgift for en Lamborghini Aventador som for en Ford Fiesta 1,0 liter så er den veien lang og gå tror jeg, særlig når den sittende regjeringen har varslet at årsavgiften blir som den er. Bra for de med masse penger, urettferdig for han som kjøper Fiesta. Jeg er også glad for det, det betyr at min 21 år gamle E34 520I kan holdes gående innenfor fornuftige rammer i noen år til ;) I Storbritania ville denne fått en årsavgift på 6000 NOK pga CO2 utslipp og alder.... Ellers så har vi sluppet godt unna mye av de kravene EU har tredd nedover bilistene, man kan fortsatt helt lovlig kjøre en gammel dieselbil uten partikkelfilter inn i hvilken som helst storby i Norge. De har blitt truet lenge med dieselforbud og liknende men for en gang skyld gagner de norske polikerene sin tafatthet oss bilister. Eneste de har klart å få til er piggdekk gebyr i Norges to største byer (ett gebyr som burde vært i hele Norge)

Det jeg forøvrig ønsker av de nye avgiftene er en litt mer gjevn fordeling, jeg snakker ikke om ett prisnivå som i Tyskland eller Sverige. Det vil vi aldri få i Norge all den tid vi ikke har noen bilindustri, men jeg vil at fabrikatene skal slippe å måtte lage nedstrupa motorer for oss. BMW Norge har sagt at når de nye avgiftene er på plass så kuttes norsgesmodeller som 20d med 163 hester ut på dagen, for slik systemet er i dag er egentelig dette en helt tullete løsning. Samme gjelder for 211 hesters utgavene av Porsche Boxter, helt tullete å strupe ned en slik bil spør du meg. Men vi kan ikke annet vente å se hvordan dette vil slå ut, men siden svært få har den perfekte kombinasjonen av mye effekt og lavt forbruk som BMW så tror jeg det tegner bra for oss BMW entusiaster iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om definisjonen av morro biler er tunge biler som går best rett frem så vil vi nok se en forbedring. En fremtidig 5-serie som kanskje har 300-350 hybridhester vil nok komme langt bedre ut enn en 335I gjør idag.

Når jeg tenker morro bil så går det mer i retning av tradisjonell sportsbil, bakhjulstrekk, lav vekt, LSD, godlyd og god kommunikasjon med sjåføren.

Grønne biler er jevnt over ikke laget for å være morsomme. Se på I3, på papiret så er den faktisk ikke så ekstremt langt unna E30 M3. Jeg var veldig positiv til den, men fokuset ble på miljø, ikke sportslighet. Det til tross for at det er mulig å få til begge deler.

Tesla prøvde seg på å lage morrobil med Tesla Roadster, men i svinger så kunne ikke den måle seg med en tradisjonell Elise, eller biler som Boxster/Cayman. Denne bilen lages ikke lengre. Mye batterier = mye vekt, noe som ikke går så godt overens med morsomme kjøreegenskaper. Denne ble jevnt over for dårlig som sportsbil med tanke på prisen. Mens fremtidige biler som Elise og lignende vil fort bli for dyre pga CO2 avgifter selv om de er gode som sportsbil og ikke har så stor motor.

Slik utviklingen er med el-biler så vil de primært være designet for å være grønne, og mindre egnet for sportslighet. Skal man lage en el-bil som er sportslig så bør den treffe verdensmarkedet, noe som er tilnærmet umulig med dagens teknologi. Slike biler blir for dyre i land som USA og veldig mange andre steder. Lager Tesla en sportsbil fra bunnen av så er det kanskje litt håp for land som Norge, men slik markedet er så er ikke det prioritert.

Biler som vi ikke har, eller som ikke selges nevneverdig idag, f.eks Nissan 370Z, Mustang med V8 kommer fortsatt til å være håpløst dyre grunnet høyt CO2 utslipp.

Blir kanskje litt forbedring rundt biler som M235I, Ecoboost Mustang og M-biler og fremtidige Porscher med Turbo, men jeg ser ikke for meg kjempe store endringer. Forhåpentligvis tar jeg feil og disse blir langt rimeligere.

Dyrere biler som I8, kommer nok enda bedre ut, men den kan ikke akkurat sammenlignes med Porsche eller M-bil med bakhjulstrekk. Denne kommer relativt bra ut allerede slik hybridbiler favoriseres.

Håpet er nok mer i segmenter hvor Honda NSX er. Jeg vil tro pris kanskje er under I8, og fokuset på morro er høyere. Men den er nok for dyr for mange, og kanskje ikke sportslig nok for andre.

BMW og Toyota kommer kanskje med noe passende, Z5/Supra, men da snakker vi nok mer NSX prisnivå.

BMW er ganske forsiktige med å introdusere små lette Z-biler slik markedet er. Da blir det nok heller Mini Superleggera med FWD siden en BMW (Z) sportsbil med FWD forsatt er litt vanskelig å svelge. Roadster med FWD klinger ikke akkurat så godt i mange sine ører. Om BMW tør å satse på en sportslig Z3/4 vil tiden vise, men ser ikke ut som det skjer særlig der med det første. Ser vi på den nåværende Z-serien til BMW så er det jo tydelig og sportsbil fokuset ikke er høyt. 

Morrobiler som MX-5 og GT86 kommer nok dårligere ut med det nye avgiftssystemet.

Problematikken rundt rimeligere sportsbiler ligger i prisen på å lage grønne biler. Lettveksmaterialer, og hybridteknologi koster for mye. Det er hovedsaklig i de større dyrere bilene det gir mer mening. Om man laget biler som ble rimelige i Norge, f.eks noe ala GT86 hybrid så vil det bli vanskelig å selge en slik bil i USA siden hybridteknologien per i dag øker prisen for mye og de har mer tradisjonelle sportsbiler som gir mer for pengene. 

Problemet blir uansett å lage biler som allerede har en synkende kundegruppe som skal passe til verdensmarkedet. Det blir desverre veldig vanskelig for bilfabrikantene å tjene penger på det folk flest forbinder med morro-biler slik CO2 kravene er.

Ett annet problem er girkasser. Ekstrem eksempel er nye Mini Cooper S John Works.

Manuell: 155g

Automat: 133g

Differansen på denne er hele 22g, noe som med et avgifssystem som går på CO2 vil til enda høyere grad ta knekken på manuelle girkasser. Dette er noe man kan se på andre biler også, jeg har tidligere nevnt GT86, men det er jevnt over et problem.

Hele situasjonen med sportsbiler er en ond sirkel. Markedet er fallende, og de som ønsker å kjøpe slike nybiler ender ofte ikke opp med å ikke kjøpe de pga at det er blitt for mange kompromisser, eller at de ikke gir nok for pengene med tanke på kompromissene. Da velger mange heller å gå for eldre biler morrobiler, eller biler som er økonomiske og fungerer mer som nyttekjøretøy. Noe som dessvere gjør det enda vanskeligere for bilfabrikantene å fokusere på moderne biler bygget for morro.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo downsizing og VW (/Audi)

db2015al03376_large.jpg?itok=73lIxCWP

Den lile tassen på 1-liter og 3-sylindre sies å være god for 272hk og 270nm. Imponerende bensinmotor fra VW. 

Ellers imponerer de med en produksjonsklar W12 på 608hk/900nm. Nye dieselmotorer kommer også. Mer her.

Audi har vist en TT med 2,5l motor på nesten 600hk. Motoren sies å ikke være så langt fra produksjonsklar.

http://www.evo.co.uk/audi/tt/15954/591bhp-audi-tt-clubsport-turbo-concept-features-electric-biturbo-tech

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det bare er et tidsspørsmål før det kommer interessante "grønne" biler (også sett ut fra et "fahrfreude" perspektiv). Denne utviklingen vil tvinge seg frem etterhvert som det legges flere og større avgifter på biler som som er bygget etter en tradisjonell oppskrift. Stikkordet er lettvektsmaterialer og mindre motorer, men mye kan gjøres ved å endre filosofi i relasjon til hvordan bilene skal bygges. Vår Citroën C4 Cactus er langt fra et perfekt eksempel i denne sammenhengen, men hvis man tenker på hva slags bil den er, hvilken klasse den konkurrerer og hvor billig den er... har den mye for seg i relasjon til f.eks å være lettere uten at dette i nevnverdig grad har medført ekstreme kompromisser. Størrelsesmessig er den som en mellomting mellom Polo og Golf, men den er ca. 50 Kg lettere enn Polo og ca. 150 Kg lettere enn Golf (alle med en sammenlignbar firesylindret dieselmotor). i forhold til en BMW 116d veier C4 Cactus BlueHDi 100 ca. 250 Kg mindre. En lettere bil bruker også mindre drivstoff og slipper dermed også ut mindre CO2. C4 Cactus BlueHDi 100 har et realistisk gjennomnsnitlig dieselforbruk ved blandet kjøring på rundt 0,35 liter/mil og CO2 utslippet er 82 g/Km. Dette er det få like store biler som klarer. Personlig synes jeg at C4 Cactus er en langt mer spennende bil enn Polo og den oppleves også som vesentlig mer komfortabel og agil (i relasjon til å føles som mindre "satt" på veien) enn Polo.

Citroën har dog ikke fokusert på kjøreglede i tradisjonell forstand og bilen er såpass spesiell at mange heller vil kjøpe en annen bil, men mitt poeng er at det med dagens teknologi definitivt er mulig å konstruere fullverdige biler som er betydelig lettere uten å bruke eksotiske og avanserte komposittmaterialer/legeringer. Ergo behøver "grønne" biler heller ikke å være dyrere eller mer avanserte enn tradisjonelle biler. Tyskerne har ofte en helt egen evne til å gjøre tingene mer avanserte enn de behøver å være (type: gå over bekken for å hente vann).

Neste nivå er å benytte den samme filosofien i andre og større bilmodeller som f.eks MPV'er og biler på størrelse med 5-serien. Idag veier 520d minimum hele 1700 Kg... eller like mye som E34 540i med en fireliter V8 motor på 286 HK veide for 20 år siden. Selv E39 530i med en treliter rekkesekser på 231 HK veide 100 Kg mindre enn dagens 520d. Selvfølgelig skyldes mye av dette vesentlig bedre sikkerhetsdetaljer, men min påstand er at BMW fint kan klare å skjære 250 Kg av 5-serien uten at det ville gå på bekostningen av sikkerhetsdetaljene. Problemet er etter min mening hva som til enhver tid oppfattes som "standarden" i markedet. Hvis BMW f.eks tilbyr en dieselrekkefirer på rundt 200 HK i firmabilklassen... ja så kan ikke Mercedes-Benz og Audi være mye dårligere. Med mange hestekrefter må understelet og bremsene være kraftigere og dermed tyngre. En høyere topphastighet krever også mer fokus på lydisolering/vibrasjoner og dermed blir bilene enda tyngre osv. osv.

Vedr. veiavgifter er det først og fremst eldre dieselmotorer som blir straffet her i DK. E53 X5 3.0d har f.eks en årlig veiavgift på ca. 12000 kroner. E39 520d og E46 320d har en årlig veiavgift på ca. 6000 kroner. E60 M5 og E38 750i har en årlig veiavgift på ca. 12500 kroner.... bare for å nevne noen eksempler. Som en motsetning til dette har vår C4 Cactus en årlig veiavgift på 260 kroner...  :-k     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...260 kr i årsavgift i motsetning til vår VW E-UP som har 400 kr i årsavgift på tross av at det er en null utslips bil. Fra ett politisk korrekt ståsted så er det jo slike avgifter vi skulle hatt i Norge, men ifra ett entusiastisk ståsted så er jeg jo sjeleglad for den årsavgift ordningen vi har i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i DK er det ingen veiavgift/årsavgift på VW e-Up!... så på den måten virker avgiftssystemet i DK logisk nok, men det blir dessverre fort dyrt å være bilentusiast og/eller ha sansen for eldre BMW'er med litt motor. Jeg synes ikke at skatter og avgifter er så ille i Norge... og spesielt ikke hvis man tar i betraktning det høye lønnsnivået, men alt er selvfølgelig relativt. Jeg er imidlertid ganske sikker på at overgangen til avgifter på forbruk ikke er en ubetinget fordel for så veldig mange som interesserer seg for biler.

Apropos skikkelige motorer... rekkeåttere er ikke så vanlige, men Mercedes-Benz 300 SLR anno 1955 har en slik på 2981 cm3 som yter 310 HK ved 7400 rpm og 318 Nm ved 5950 rpm. Innsprøytningssystemet er hentet direkte fra Daimler-Benz DB 601 V12 motoren i WW2 jagerflyet Messerschmitt Bf 109... en konsekvens av at bilen var ferdig utviklet knapt 10 år etter krigen. Eksoslyden denne bilen har er fantastisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange interessante synspunkter på framtidige og nåværende avgifter her nå. Jeg er veldig usikker på hva som er det beste hvis man er litt over middels interessert i bil.

Virker som om Danmark ikke er landet hvis man har en eldre bil med ordentlig motor. Men hvordan er det med veteranbil i Danmark? Hvis avgiftene er like høye der så kan det ikke være mange registrerte veteranbiler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg også lurer på med Danmark er at man får jo biler helt ned i Polo størrelse som varebil med to seter. Her hjemme har jo dette smutthullet blitt tettet så til de grader at man må opp på biler som MB GL og Chevy Tahoe for å kunne registrere som varebil. Selv små kassebiler som Peugeot Bipper (lillebror til Partner) er så liten at den må registrers som personbil med hvite skiter da "kassa" ikke går inn bak. Nok ett idiotisk påfunn ifra sosialist regjeringen og misunnelsespolitikken deres...

Men, det jeg lurte på er om man kan sette inn bakseter i f eks en X5 som er registrert på gule skilter (danske varebilskilt)? Dette er jo mulig i Norge så lenge man betaler den ekstra avgiften for personbil, eller venter til bilen er 30 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg lurte på er om man kan sette inn bakseter i f eks en X5 som er registrert på gule skilter (danske varebilskilt)? Dette er jo mulig i Norge så lenge man betaler den ekstra avgiften for personbil, eller venter til bilen er 30 år...

I Norge er det avgiftsfritt å bygge om varebil til personbil etter 10 år:

http://www.toll.no/no/bil-og-bat/bygge-om-bil/statusendring-ved-ombygging-av-bil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...