Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fantastisk... Mr. Harris is the Man. Han formidler definitivt bilentusiasme på et høyt nivå og Porsche 911 GT3/RS er som en drøm. Vel... det danske avgiftssystemet for biler er forferdelig, men samtidig ganske rettferdig hvis man tror på at såkalt utjevningspolitikk er rettferdig (noe jeg gjør). Billige biler er faktisk temmelig billige, mens dyre biler er grusomt dyre... Citroën C1 får man fra 80000 DKK, mens f.eks Porsche 911 minst koster 1,9 millioner DKK. En BMW 3-serie koster minimum 450000 DKK eller ca. 505000 NOK for en 316i og en 5-serie koster minimum 612000 DKK eller ca. 685000 NOK for en 520i. Mer om danske bilavgifter her: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817284

 

Artig sammenligningsgrunnlag man får med en "Aygo" indeks (aka The Economist's såkalte "Big Mac" Index) og indeksen bygger også opp under mine eksempler med f.eks C1 vs. 3-serien. Det er imidlertid sterke krefter her i Danmark som ønsker å endre bilavgiftssystemet mer i retning mot det norske og jeg tror at dette er fornuftig i et lengere perspektiv. Når dette er nevnt synes jeg at danskene har et mer fornuftig avgiftssystem når det gjelder selve bruken av bilene. Her i DK blir man virkelig premiert avgiftsmessig hvis bilen har et lavt drivstofforbruk og et lavt utslipp av bl.a CO2.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drone er absolutt kult, kjekt hjelpemiddel til filming! For det er vel stort sett det man kan bruke det til, et filmredskap :) Er ikke direkte gøy å bare fly frem og tilbake dersom dronen ikke har kamera, men med en gang du har et GoPro hengende under der i en skikkelig gimball, med fatshark som sender bildet fra goproen til brillene du har på deg, da er det temmelig kjekt!

Sitter akkurat nå og redigerer en film som jeg filma for en entreprenør i området. Langbom/stikke som mudrer sjø, fint å vise til kunder og tilhengere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere nypriser på dagens Cayman og 911 for å se de litt opp mot bruktprisene vi har vært inne på.

porsche-group-test-mag-2015-10.jpg?itok=

 

5 av 5 981C modeller
Cayman 211hk  751.900
Cayman             834.900
Cayman S       1.039.900
Cayman GTS  1.160.900
Cayman GT4  1.400.900

 

Det er nå 21(!) 991 modeller. Nedenfor er prisene på 5 av de, alle som Coupe kombinert med bakhjulstrekk.

911 Carrera          1.332.900
911 Carrera S      1.561.900
911 Carrera GTS 1.743.900
911 GT3               2.073.900
911 GT3 RS         2.672.900

 

Bilen Chris Harris testet hadde nok kommet på underkant av 3 millioner. Sikkert utsolgt alle sammen for lenge siden. Den dyreste 911 i Norge er 911 Turbo S Cabriolet, startpris er 2,86 så da blir det fort over 3 millioner. Med årene så er det blitt en ekstrem bredde i utvalget.

 

_______________________

 

På temaet droner. Her er en film fra min bror. Dronen er bygget fra scratch med diverse deler fra garasjen. Servoer, motorer, etc bestilles billig fra Ebay.  Filmen viser rotvelt ikke så langt fra der jeg bor. Roten er ca 3 meter høy og 9 meter bred. Fikk langt bedre oversikt litt ovenfra. Stormen "Nina" var skyldig.

 

Kan legge til at han bygget fly, droner og mye forskjellig selv fra sratch (ikke byggesett, noen ganger med tegninger fra nett). Det er mulig å bygge ganske rå fly for ned i 300 kroner. Noe som er prisen på flyet i videoen (eksklusiv håndkontroll og batteri).

Her er en litt morsom video (med MANGE krasj) av første forsøk på å fly det. Propellen var feil vei, derfor det var umulig å fly.

 

Sånn skulle jomfruturen vært: (Gøy å fly, ikke så gøy å se på slike videoer.)

Flyet går fort og kan gjøre ganske mye akrobatikk, noe som begrenses på jomfruturen. Uansett imponerende med tanke på prisen på 300,- kroner.

 

___________

 

Når jeg er litt utenfor temaet biler, men som kanskje er litt relevant i denne tråden.  Lommelykt! :)  Vent, bare hør...  Den er bygget spesielt for utforsiking av bunkere og slikt fra andre verdenskrig. Den er bygget av en tysk replika granat, og bruker 3 stk Panasonic 18650 batterer som er tilsvarende det som sitter i Tesla Model S.

 

IMG_2957_zps729f8074.jpg

 

Bilde tatt med lys fra lommelykten. (Ingen fargejustering/redigering)

IMG_2948_zps2bda17e6.jpg

 

Den nederste granaten er lommelykten. :)

IMG_2994_zpsd70aa688.jpg

 

Mye unikt med den. For å nevne litt. Reflektor er borret opp for å ha plass til ekstra mange LEDer. Den har ett sett for ekstrem spredning, og ett sett for distanse. Bruker også miksing av forskjellige LEDer for å oppnå bedre lyskvalitet enn i tradisjonnelle high-end lykter. En knapp for hvert sett, og flere moduser på hver knapp. Lysmengden er tilsvarende det som sitter i high-end lykter i prisklassen 3000-5000,-.  Det er litt som å ha to gode billykter, men lysspredning og fargetemperatur som er tilpasset mørke bunkers fra krigens dager. Alt pakket inn i en tidsriktig granat. :D

IMG_2906___zpsfca17f21.jpg

 

Jeg bygget lykten for en kompis som samler på WWII ting og som liker å utforske litt. Jeg bygget den også litt i forbindelse med en konkurranse der den kom 3.plass.

 

Her er en snutt som viser overdreven modusskifting for å demonstrere hvor praktisk lykten er med tanke på ekstrem lysspredning, distanse, og hvordan strålene kan mikses. "One take", starter med sammenligning med en typisk billig LED lykt.

 

Videoen er tatt et sted ved Fjell Festning utenfor Bergen. Fjell Festning var det største tyske festningsverket i Norge under okkupasjonen. Man kan fint bruke en hel 12-timers dag for å få sett det meste som finnes der.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det var en ganske artig konvertering av Stielhandgranate 24 til en mer moderne nyttegjenstand. Nå vet jeg iallefall hva jeg skal besøke neste gang jeg er i Bergen (20 år siden sist). Droner er helt klart en artig hobby... vel vi (jeg og en kammerat) hadde faktisk et samarbeide med en dansk kommune der vi bygget en drone med kamera for å kunne tilby tjenester til den samme kommunen vedr. å observere grenselinjer mot elveløp. Dette er nødvendig for å kunne kontrollere at bøndene overholder de offentlige begrensninger for hvor tett på elveløpene de har lov til å så og gjødsle... :)

 

Over til noe helt annet... jeg trodde aldri at jeg skulle si dette, men jeg savner faktisk gutta i Top Gear. Hmmm... vel... så er det iallefall nevnt.

 

Over til noe helt annet igjen. Her i Danmark har Tesla Model S endelig begynt å bli populær. Det er totalt solgt rundt 700 stk. og antallet er nå kraftig stigende. Dette har så ført til en offentlig diskusjon vedr. hvorvidt det er rettferdig at bilen selges uten avgifter som i Norge. Noen mener at det er temmelig urettferdig og at staten mister for store inntekter som andre bileiere dermed direkte og indirekte må betale. Poenget er at finansministeriet mener at de samme menneskene som kjøper en Tesla ellers ville ha kjøpt en tilsvarende stor BMW, Audi eller Mercedes-Benz (virker ganske sannsynlig etter min mening) med høye avgifter og at dette medfører et inntekststap for staten på ca. 650 millioner kroner pr. år. Statens nettoproveny skal overholdes og derfor har alle biler med forbrenningsmotor fått en ekstra avgift for å kompensere for dette tapet (såfremt de ikke har et lavere gjennomsnitlig forbruk enn 0,30 liter/mil... noe bl.a vår Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 klarer med glans). Den offentlige diskusjonen vedr. dette fenomenet er naturligvis ganske heftig og frontene står steilt mot hverandre. For de som ikke har problemer med å lese dansk er denne diskusjonen ganske interessant... :)

 

http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen_omstilling/ECE2669904/klimaredaktoer-du-betaler-for-din-nabos-tesla/

http://politiken.dk/oekonomi/2050/groen_omstilling/ECE2681136/2050-redaktoer-jeg-blev-bestormet-af-vrede-teslafans/

 

Apropos droner og kamera... spesielt GoPro... fantastiske bilder... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av idag. Det å vise empati eller medfølelse overfor andre mennesker er et fenomen som interesserer meg ganske mye. Jeg tenker ikke først og fremst med våre aller nærmeste, men i et litt bredere perspektiv som f.eks samfunnsmessig og i siste ende politisk. Hva er det som driver oss til å vise medfølelse med andre mennesker vi ikke kjenner i vårt eget samfunn og hva er det som driver oss til å kanskje vise større medfølelse med mennesker fra et helt annet samfunn enn vårt eget. Hvis man antar at det som driver oss til å vise empati overfor andre mennesker først og fremst er hjelp til selvhjelp... altså ut fra antagelsen om at empati er en følelse utviklet av evolusjonen fordi den øker samholdet og samhandlingen i flokken (som igjen bedrer overlevelsesmuligheten til den enkelte), må det helt klart også være andre og/eller skjulte motiver involvert. Advokat Eirik H. Vinje drøfter denne problemstillingen i en artikkel i dagens VG (24.05.15) og artikkelen er vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/flyktningkatastrofen-i-middelhavet/empati-uten-empati/a/23457630/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at meninger som ikke er politisk korrekte slipper gjennom i Media-Norge. Jeg har lenge vært redd for at det går mot svenske tilstander i Norge, og det er ingen tvil om at Jonas Gahr Støre og nissene hans vil gjøre sitt beste for å kjøre Norge konkurs hvis de får makten igjen. Jeg er sjeleglad for at Erna har baller til å, i hvert fall midlertidig, sette en stopper for galskapen det ville vært og importere 10 000 syrere. Arbeidsledigheten kryper oppover (inkludert alle NAVere er den reele ledigheten over 12%) og både folk med og uten høyere utdanning sliter i markedet. Hva skal vi da med 10 000 til som går rett inn i ledighetskøen og der mest sannsynlig 99% av dem kommer til å koste Norge AS enorme summer over de neste 30 år? 

Når gjennomsnittssomalieren koster Norge 9 millioner kr, hvor mye mer fornuftig hadde det ikke vært å brukt de pengene der hvor det monner istedenfor tåpelig symbolpolitikk der Arbeiderpartipampene kan klø hverandre på ryggen, spise kake, tjene millioner av kroner før de kan gjøre som Brundtland og flytte ut av det landet de har ødelagt både sosialt og økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt i mot at Norge skal ta inn 10 000 flyktninger ifra Syria! Norge må hjelpe seg selv før de skal hjelpe alle andre og fungere som ett internasjonalt sosial kontor. De pengene de sparer på å begrense innvandringen kan de heller pumpe inn i eldreomsorgen og skolesektoren. Det er latterlig og ikke så rent lite provoserende å se hvor den rødgrønne regjeringen har kjørt landet, joda vi styrte bra klar av finanskrisen i 2009 men det skyldes det sorte gull under Nordsjøen og ikke sosialistisk politikk. Det at Norge er verdens beste land å bo i er sosialistenes fremste "propaganda våpen", vi har det utrolig bra her ja men vi kunne så absolutt hatt det bedre også. Vi nordmenn liker å se på oss selv som noen overmennesker som kan alt og har det best. 22. juli var en skikkelig vekker, i god og naiv norsk tankegang het det seg at terror aldri skjer i lille Norge.

En annen ting som provoserer meg grenseløst er den store debatten om bilavgifter! AP & co vil benytte tvang til å få folk over på nullutslips biler, det betyr at vanlige biler skal skattelegges noe voldsomt for å begrense salget av disse. Det at folk skal ha råd til trafikksikre biler kommer i andre rekke, miljø er aller viktigs. Høyre og FRP har skjønt at dette ikke går, folk skal ikke tvinges til å kjøpe nullutslipsbiler, men man kan gjøre disse bilene mer attraktive for bilkjøperene ved å holde avgiftene nede. Behovet er fortsatt veldig stort for "vanlige" biler derfor skal prisene på disse senkes for å gjøre de mer tilgjengelige for folk som har behov for en ny og trafikksikker bil men som ikke kan klare seg med f eks en elbil.

Videre har det i lengre tid irritert meg at folk som ikke vil jobbe har det alt for lett, det er for lett å si at man ikke vil jobbe. Det har gått så langt at det ikke lønner seg å jobbe, kan man sitte på ræva i sofaen hjemme og dra inn 25 000,- i måneden så gjerne det. Det er godt å se at dette nå skal tas tak i og strammes inn, jeg fryder meg over at alle de som jeg vet er på NAV nå skal få det tøffere. Så slipper jeg å lese statusoppdateringer på Facebook over hvor deilig det er å sitte i solveggen på en kafé og nyte det arbeidsledige livet mens jeg selv sliter meg svett for å betale for hus og BMW. Jeg er konservativ men jeg er absolutt for kapitalismen, folk som jobber og sliter skal få lov til å nyte enkelte goder som belønning i stede for å skattes ihjæl og sitte igjen med smuler. La nå storkara få lov å være i fred, tenk på alle de tusen arbeidsplassene de gir og hvilken betydning de har for norsk industri og utenlandskonkurranse. Blir de sjuke så la de få lov å legge seg inn på private sykehus, så blir det en mer ledig seng på det offentlige sykehuset for de som ikke har råd til å benytte seg av private tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å avspore den politiske diskusjonen, men denne tråden trenger noen sitater. Noen morsomme, noen fordi jeg liker de og noe fulle av visdom.  :)

 

"Gotta work on the nut behind the wheel before you start fixing bolts on the car".

 

"Its easier to get a driver at 11/10ths to hold back than it is to get a driver at 9/10ths to find the extra pace."

 

"The best way to make a small fortune in racing is to start with a large one and work down from there."

 

"Oversteer scares passengers. Understeer scares drivers."

 

"Friends don`t let friends apex early"

 

"Driving fast on the track does not scare me. What scares me is when I drive on the highway I get passed by some idiot who thinks he is Fangio."  Juan Manuel Fangio (Femdobbel Verdensmester Formel 1 )

 

"Oh yes. It`s not when you brake but when you take them off that counts. Most people don`t understand that." -Jackie Stewart

 

"Simplify, then add lightness." -Colin Chapman

 

"Sometimes you have to bring back only the steering wheel so the car owner will know that you`re giving it all you have. - Mario Andretti

 

"It is more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow. -Abner Perney

 

"If the car feels like it is on rails, you are probably driving too slow." -Ross Bentley

 

"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." -Colin Mcrae

 

"You can`t make a racehorse out of a pig. But if you work hard enough at it you can make a mighty fast pig. - Bob Akin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... absolutt fine visdomsord som er relatert til biler. Jeg tror at jeg liker Colin Chapman's "Simplify, then add lightness" best. Winston Churchill var viden kjent for sine sitater. De er ofte temmelig spydig utformet (sikkert et resultat av mange og lange netter med litt for mye alkohol... og han var klar over dette... "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me".), men de har som regel et glimrende poeng... som imidlertid ikke alltid var hans egne. Churchill sa: "You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life." Aristoteles sa: "There is only one way to avoid criticism: do nothing, say nothing, and be nothing". Personlig liker jeg i denne sammenhengen Albert Einstein's "Strive not to be a success, but rather to be of value." og "The mind is everything. What you think you become." som er en grunnleggende visjon i bl.a buddhismen... :)

 

Tilbake til advokat Vinje's artikkel i VG. Mitt poeng med å poste innlegget var først og fremst at jeg synes at hans drøfting av empati i forbindelse med flyktningedebatten er interessant. De aller fleste av oss synes at det som foregår i bl.a Syria er grusomt, men allikevel kan grunnlaget for hvordan medfølelsen med de forfulgte menneskene utfolder seg være forskjellig. Noen utnytter utvilsomt situasjonen til egen vinning (indirekte og/eller i en større sammenheng), mens andre i deres frustrasjon over grusomhetene som begås lar seg villede av de samme personene (og dette er Vinjes egentlige poeng). Det politiske og følelsesmessige veikartet stemmer ikke alltid med landskapet/terrenget.

 

Jeg synes at situasjonen i bl.a Syria er vanskelig å ta inn over seg rent intellektuelt (den kan knapt bli mer meneskelig primitiv), men hva vi skal gjøre med problemet er nesten vanskeligere. Mange millioner mennesker er på flukt og mange flere kan det bli hvis IS klarer å få ordentlig fotfeste i Afrika og/eller begynner å samarbeide med andre grupper i Afrika som er like barbariske (og de finnes). Ergo handler flyktningeproblemet om et enormt antall mennesker og en folkevandring mot Europa som har en størrelse som vi aldri har opplevd tidligere og neppe har kapasitet til å håndtere på en ordentlig måte. Betyr dette så at man ikke har medfølelse med de samme menneskene hvis man er kritisk til flyktningene skal komme til Europa? Nei sier Vinje og det er jeg helt enig med ham i. Poenget er at flyktningene selvfølgelig ønsker å komme vekk fra terroren i Syria og/eller fattigdom og forfølgelse i Afrika, men dette betyr ikke nødvendigvis at de også har et oppriktig ønske om å bo i vårt samfunn. De vil vekk fra krig og fattigdom, men vil de virkelig vekk fra alt de kjenner... hvis de hadde hatt et valg? Jeg tror ikke det og dette bør vi respektere selv om vi selv synes at vi har det veldig fint her oppe i nord (spesielt svenskene har alltid hatt en helt egen evne til først og fremst lære andre å kjenne på seg selv). Ergo er det en bedre idé å gjøre hva vi kan for disse menneskene så tett på deres eget samfunn som overhode mulig og trolig redder vi mange flere flyktninger på den måten. I ytterste konsekvens kan det være at vi redder vårt eget samfunn på den måten også, men akkurat dét er det nok større politisk uenighet om.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant diskusjon og fin artikkel av Eirik H. Vinje. Takk for linken!

 

 

---

 

Jeg var på 60-års bursdagsfeiring i lørdags for Citroën DS på Youngstorget i lørdags. Helt fantastisk bil og utrolig at den er 60 år. Ikke rart at den var en sensasjon da den ble lansert!

 

post-69487-0-34365100-1432545690_thumb.j

 

post-69487-0-67038900-1432545700_thumb.j

 

post-69487-0-78897000-1432545719_thumb.j

 

post-69487-0-60810300-1432545761_thumb.j

 

post-69487-0-63905500-1432545788_thumb.j

 

post-69487-0-35832300-1432545805_thumb.j

 

post-69487-0-19707300-1432545816_thumb.j

 

post-69487-0-29089000-1432545872_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig og der skulle jeg gjerne ha vært. Blir nesten nostalgisk her jeg sitter når jeg ser bildene av Youngstorget og Møllergaten 19 i bakgrunnen. DS som cabriolet tror jeg er ganske sjelden sammen med DS som stasjonsvogn (den er virkelig sær og noe for seg selv). CX'en ser lang ut... er det en Prestige? Ellers er SM modellen alltid verdt å bruke litt tid på... en stygg-pen skjønnhet som briljerer med Maseratimotor og geniale tekniske løsninger. C6 er vel så langt den siste ordentlige modellen fra Citroën som også var klassisk sær... C4 Cactus er bare sær, men stadig en veldig bra Citroën... :)

 

Apropos eldre modeller fra Citroën... har noen besøkt Cité de l'Automobile, Musée national de l’automobile, Collection Schlumpf i Mulhouse/Mülhausen? Det skal visst være et ganske bra museum når det gjelder eldre franske biler... og over 100 eldre Bugattier har de også (verdens største samling). Jeg planlegger å stikke innom dette museumet på vei til sommerhuset i Sydfrankrike. Jeg har lyst til å kjøre Cactusen nedover, men de andre i familien er ikke så begeistret for den ideen. Vi leier nok heller en C5 med full pakke (dieselmotor med minimum 200 HK og Hydractive 3 understel)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode sitater fra Winston Churchill.   :)

 

"Simplify, then add lightness" var nok en filosofi som Renault hadde i hodet når de designet Sport Spider.

Superkul fransk sportsbil som var bygget i få eksemplar. Her en en til salgs i Norge med under 7000km på telleren.

13_574718160.jpg

 

Ellers synes jeg Mazda har laget en fin reklame for nye MX-5. "Driving matters". Bilen kommer til å få mye omtale fra begynnelsen av neste måned.

(Voiceover av Aaron Paul fra Breaking Bad og Need For Speed for de som måtte lure.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig og der skulle jeg gjerne ha vært. Blir nesten nostalgisk her jeg sitter når jeg ser bildene av Youngstorget og Møllergaten 19 i bakgrunnen. DS som cabriolet tror jeg er ganske sjelden sammen med DS som stasjonsvogn (den er virkelig sær og noe for seg selv). CX'en ser lang ut... er det en Prestige? Ellers er SM modellen alltid verdt å bruke litt tid på... en stygg-pen skjønnhet som briljerer med Maseratimotor og geniale tekniske løsninger. C6 er vel så langt den siste ordentlige modellen fra Citroën som også var klassisk sær... C4 Cactus er bare sær, men stadig en veldig bra Citroën... :)

 

Apropos eldre modeller fra Citroën... har noen besøkt Cité de l'Automobile, Musée national de l’automobile, Collection Schlumpf i Mulhouse/Mülhausen? Det skal visst være et ganske bra museum når det gjelder eldre franske biler... og over 100 eldre Bugattier har de også (verdens største samling). Jeg planlegger å stikke innom dette museumet på vei til sommerhuset i Sydfrankrike. Jeg har lyst til å kjøre Cactusen nedover, men de andre i familien er ikke så begeistret for den ideen. Vi leier nok heller en C5 med full pakke (dieselmotor med minimum 200 HK og Hydractive 3 understel)... :)

 

Ja, jeg tror det var en lang CX Prestige. Jeg har ikke besøkt Citroën-museet men har flere ganger kjørt forbi Mulhouse. Neste gang blir det kanskje et stopp på museet.

 

Her er et bilde av Maserati-motoren i SM (også tatt i lørdags). Det skal vist være litt av et kunststykke å holde denne kjørende:

 

post-69487-0-63562500-1432579592_thumb.j

 

 

Finnes mange gode sitater fra Winston Churchill.   :)

 

"Simplify, then add lightness" var nok en filosofi som Renault hadde i hodet når de designet Sport Spider.

Superkul fransk sportsbil som var bygget i få eksemplar. Her en en til salgs i Norge med under 7000km på telleren.

13_574718160.jpg

 

 

 

Renault Spider er fin! En annen Renault jeg er tiltrukket av er Clio V6 Her er en på finn:

 

https://www.finn.no/finn//car/used/object?finnkode=58267577

post-69487-0-95271100-1432579577_thumb.j

 

 

Jeg har aldri kjørt den og den skal angivelig ikke være på topp hva kjøreegenskaper angår, men likevel syns jeg det er fasinerende at et firma som Renault tar seg bryet med å følge opp på Renault 5 turbo 2 og legge motoren der hvor baksetene var.

 

Hadde jeg hatt 10 plasser i garasjen og penger nok så skulle denne få en plass :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg tenkte faktisk på å trekke akkurat den bilen med den annonsen også. Men husket at du hadde vist bilde tidligere og jeg tror også Fredrik har nevnt modellen så tenkte å begrense meg.

Men men. Den er absolutt verdt litt mer publisitet. Broom hadde nylig en artikkel om den annonserte bilen.

 

Jeg digger disse i blå.

clio_v6255_002.jpg

 

Som du er inne på. Kjøreegenskaper var nok ikke helt på topp basert på det jeg har lest og sett.  Å bygge en fremhjulsdreven bil om med midtplassert motor og bakhjulstrekk er ekstremt kult. Men det kom også med flere ulemper, Blant annet så ble de ble relativt tunge. Phase 1 fra 2001-2003 veide 1355kg (227hk). Phase 2 fra 2003-2005 veide 1400kg (255hk). Til sammenligning så veide en Renault Clio 182Trophy (fra 2005) 1090kg med 180hk motor.

Motoren satt noe høyt i Clio V6 med medfølgende høyt tyngdepunkt. Det kombinert med kort akselavstand gav sine utfordringer.

Når de gikk for Phase 2 utgaven av bilen så fikk Renault hjelp av Porsche.

Jeg har vanskeligheter for å svelge prisen på disse. Men samtidig så er de ufattelig kule, sære og unike. Ja, jeg har lyst på en. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...