Werther Skrevet Mai 25, 2015 Share Skrevet Mai 25, 2015 Clio V6 var en liten drømmebil for meg når den ble lansert. Definitivt en av 2000-tallets kuleste biler. Jeg har søkt etter en slik på finn jevnlig i årevis uten å ha sett noen noen gang, så disse er sjeldne. Litt moro å tenke over at bilene er montert sammen i Uddevalla rett over grensen. Litt dumt at jeg ikke husket på Citroen-treffet på Youngstorget. Jeg gikk nemlig to kvartaler unna der i samme tidsrom på lørdag... Og tenkte nylig på brukeren RNJ og hans C6, og om utgiftene på bilen hadde holdt seg i sjakk den siste tid. Jeg besøkte det museet i Mulhouse i 1993, og det var et utrolig utvalg av biler der. Har en del bilder, men kun på papir. Så det anbefales hvis det er like velfylt den dag i dag. Eneste ulempen er at det er for store avstander mellom biler og publikum, så mulighet til å studere interiør er ikke der. Derfor foretrekker jeg carspotting gatelangs - der får man nærkontakt med biler i sitt rette element der de hører hjemme. bimmerR, RNJ og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 25, 2015 Share Skrevet Mai 25, 2015 Og tenkte nylig på brukeren RNJ og hans C6, og om utgiftene på bilen hadde holdt seg i sjakk den siste tid. Jo, C6'en lever og har det bra. Jeg har ikke hatt utgifter på bilen etter jeg kjøpte den men det er kun fordi jeg kjøpte den av en seriøs forhandler med garanti. Forhandleren har derimot hatt en del å gjøre og jeg er ganske sikker på at de har tapt penger på salget. Det er enda ting som ikke virker og jeg tenkte å skrive et innlegg om kjøpsopplevelsen og selve bilen når alt er fikset og jeg har hatt første langtur. bimmerR, Werther og Fredrik reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2015 Det vil vi helt klart høre mer om RNJ... Apropos franske biler med motoren riktig plassert (altså bak/over bakakselen) så har franskmennene lange tradisjoner med dette konseptet. Spesielt Renault har historisk hatt mange modeller med motoren bak (også før Renault 5 Turbo gjorde konseptet virkelig berømt) og de har ikke gitt opp enda. Den nye Renault Twingo har motoren bak (deler chassis med Smart) og det går faktisk rykter om en R-variant. Ellers var jo Alpine en fransk bilprodusent som bygget ganske artige sportsbiler og GT-modeller med motoren bak. Den mest kjente er A110, men også 80-talls modellen A310 med V6 motor (PRV) var litt kul... Takk for tilbakemelding vedr. bilmuseet i Mulhouse Werther. Vi tar turen innom iom. at vi allikevel skal besøke Freiburg som ligger mer eller mindre rett over grensen i Tyskland... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RNJ Skrevet Mai 26, 2015 Share Skrevet Mai 26, 2015 Ellers var jo Alpine en fransk bilprodusent som bygget ganske artige sportsbiler og GT-modeller med motoren bak. Den mest kjente er A110, men også 80-talls modellen A310 med V6 motor (PRV) var litt kul... Ryktene sier at Alpine gjenoppstår: http://www.dinside.no/896258/renault-alpine-gjenoppstaar Fredrik og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 26, 2015 Share Skrevet Mai 26, 2015 (endret) Jeg har noe erfaring med andre generasjons Smart fortwo (W451 2007-2014) nettopp pga motorlayouten og bakhjulstrekk. Jeg har kjørt 71hk utgaven (1l NA) og 84hk utgaven (1l turbo). Med vekt ned i 750kg så skulle man tro (/håpe) at det kanskje var litt sportsbil gjemt under skallet på disse. Ikke har de assistert styring heller. Det finnes et triks som gjør at man kan koble ut ESP (som også tar bort ABS). Man kan holde inne to knapper før man starter opp motoren. Men eneste måten å slå på igjen systemet er da å slå av tenningen og starte bilen opp igjen, så langt ifra så praktisk som en ESP knapp. Dette er mulig i en smartfortwo. En så liten bil, med så kort akselavstand sidelengs får ihvertfall meg til å trekke på smilebåndene. Men i praksis så er det veldig vanskelig å gjøre noe med disse bilene så lenge forholdene ikke er veldig sleipe. De er jo naturlig nok satt opp til å være understyrte også. Det værste er automatkassen som styrer en clutch. Det er litt som å ha en 80 år gammel dame som man forteller; nå kan du clutche og gire for meg. 0-100 blir ikke akkurat imponerende med slik giring. Muligheten til å raskt hoppe inn i en liten luke er heller ikke der. Det er heller ikke noe særlig god styrerespons. Så sportsbilambisjonene er ikke helt der. Noe som kanskje ikke kommer som et sjokk for de fleste. Jeg synes uansett de er litt småkule til å være en liten bybil. De sportslige begrensningen har riktignok ikke hindret japanerene og andre i å slenge Hayabusa motor og diverse i disse. Sjekk youtube for Smart fortwo driftebil, fortwo dragbil som gjør wheelie etc.. Smart-bilen som hadde sportsbil ambisjoner var Roadsteren. Denne hadde dessverre automatkasse som minnet om fortwo. Jeg har vært passasjer i Brabus utgaven. Kort fortalt, den levde ikke opp til mine forventninger til en liten lett sportsbil. Nå lages ikke Roadster lengre. Nye Smart Fortwo leveres derimot med mulighet for manuell girkasse for første gang. Men såvidt jeg vet så kan man ikke koble ut ESP skikkelig. Samme med twillingbroren Renault Twingo. ESP kan kobles ut men noe som heter "ASR" er fortsatt på. Litt morsomt at disse har 45-graders vinkel på hjulene. Fantastisk svingradius. (Noe som ikke kan sies om Renault Clio V6.) Forhåpentligvis vil en Twingo RS-variant være mer sportslig fokusert over hele linja, men det er lenge siden det har vært noen nye rykter på den fronten så hvem vet om den noengang kommer. Synes dette bildet med nye Fortwo og Cactus er litt morsomt. "Stor" litenbil. vs liten "storbil". En annen fransk bil med motoren bak er Renault Twizy. Weeee Ellers har Alex Goy testet 991 GT3. En skikkelig RR-bil som også har noe omdiskutert girkasse. ____ Jeg hadde ikke hatt noe imot å høre litt om RNJ sine erfaringer med BMW 130I heller. Endret Mai 27, 2015 av bimmerR Fredrik, scoot og RNJ reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2015 (endret) Apropos størrelsen på Citroën C4 Cactus så "lyver" bildet litt iom at bilen faktisk er en god del større enn man umiddelbart tror når man ser bilder av den (ikke ulikt Mini). Den har en akselavstand på 2,60 meter (det samme som den alminnelige C4) og dette er bare 3,7 cm kortere enn f.eks Golf 7. Cactus er imidlertid 9,5 cm kortere enn Golf 7 og dermed mer kompakt bygget (kortere overheng foran og bak). Man merker derfor at Cactus er en god del større enn typiske småbiler som f.eks f.eks Polo når det gjelder benplass bak og bagasjeplass... Tilbake til biler med motoren bak/over bakakselen samt midtmotor og storhetstiden for dette konseptet på 60 og 70-tallet. Porsche 911 med spinoff modellen 914 (midtmotor) anno 1969 kjenner "alle", men Porsche var langt fra alene om å tilby denne tekniske løsningen. I bilens barndom (relativt) var ikke minst Tatra og VW kjent for å ha motoren bak, men allerede i 1951 kom Renault med familiebilen Frégate som også hadde motoren bak. I 1956 kom de med Dauphine og på begynnelsen av 60-tallet med modellen 8/10 som også hadde motoren bak. Simca 1000 anno 1961 var en annen populær fransk småbil med motoren bak. Det var med andre ord først på begynnelsen av 70-tallet at konseptet med motoren foran (gjerne tverrstilt og med forhjulstrekk av hensyn til interiørplassen) etablerte seg når det gjelder små biler (Golf er et godt eksempel i denne sammenhengen). Det som imidlertid er litt interessant er at på den samme tiden ble konseptet med motoren bak mer populært i sportsbiler (og her er vi tilbake til bl.a Alpine A110). Det var Lamborghini med modellen Miura anno 1966 som først brøt med frontmotorkonseptet (formelbiler unntatt). Dette førte til at Ferrari ble tatt litt på sengen med 365 GTB/4 "Daytona" som hadde frontmotor, men allerede i 1968 ble Dino presentert og i 1971 ble 365 GT4 BB vist frem på Salone dell'Automobile di Torino. Maserati kunne ikke være dårligere (på denne tiden eid av Citroën) og det samme året ble Bora presentert. Allerede året etter ble den billigere spinoff modellen Merak presentert og året etter kom også Lamborghini med en mer folkelig modell med midtmotor i form av Urraco. Omtrent samtidig begynte BMW å sysle med tankene om å bygge en ren sportsbil og i 1972 ble konseptbilen BMW Turbo vist frem i forbindelse med de olympiske lekene i München. Den var designet inhouse av Paul Bracq og hadde midtmotor. Det skulle imidlertid gå seks år før en produksjonsmodell var klar, men da hadde Giorgetto Giugiaro finpusset designet og Lamborghini skulle bygge bilen (åpenbart fordi de hadde stor teknisk ekspertise med midtmotor konseptet). Lamborghini hadde imidlertid store økonomiske problemer og BMW besluttet derfor å bygge bilen som vi idag kjenner som M1 selv. Flere andre bilprodusenter kastet seg også på "bølgen" med midtmotor... Lotus med modellene Europa og Esprit. Mercedes-Benz med konseptmodellen C111. Matra Bagheera er en annen... Fiat X1/9 en tredje (den historiske forgjengeren til Toyota MR2).... bare for å nevne noen eksempler... Endret Mai 27, 2015 av Fredrik bimmerR og RNJ reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet Mai 27, 2015 Share Skrevet Mai 27, 2015 (endret) Som Fredrik trekker frem med Cactusen, så er ikke Cactus så liten som man får inntrykk av når man ser den ved siden av en Fortwo. Til tross for at Fortwo er en liten bil, så ser veldig mange biler krympet ut ved siden av den. Ganske spesielt. Det samme kan man si om en moderne Mini av nyere genereasjon. Er faktisk ok plass til 4-personer på opptil 180 og bagasje. Noe som virker rart når man ser bilen ved siden av en Fortwo. Ellers er det også mulig å få 28 personer inn i en moderne mini (eller 23 i en klassisk Mini). Referanse. Se hvor stor Fortwo er sammenlignet med en klassisk Mini. Tenk at den lille Minien har plass til 4 (/23 personer), mens Fortwo bare er en "liten 2-seter". The mind boggles. Så kan vi gå fra Mini og videre mot Porsche. Bonusbilde: Nostalgisk bilde fra Porsche fabrikken her. (Twitter) Endret Mai 27, 2015 av bimmerR Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2015 Apropos små klassiske 911'er. "Kermit" er en liten legende når det gjelder Chris Harris. Han bygget den selv (vel bygget den om)... hadde den i noen år... solgte den... savnet den... og kjøpte den tilbake. Dette kunne jeg også tenke meg å gjøre med min gamle Porsche 928S... https://grrc.goodwood.com/road/news/chris-harris-green-porsche-911#Z0BJtQGBX5c5C3Y4.97 bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2015 Over til noe helt annet, men allikevel ganske kjent. For noen dager siden fikk jeg et nytt pass på den norske ambassaden i København. Passet var ganske alminnelig, men umiddelbart var fargen på omslaget mørkere rødt enn tidligere og det fikk meg til å lete frem et gammelt norsk pass fra min mormor som ble udstedt i 1941. Min mormor var presseattaché for den norske eksilregjeringen i London under krigen og det medførte at hun hadde et diplomatpass. Fargen er klart lysere rød og passet er mye større. Jeg har også et pass fra min mor som er utstedt i 1960. Det har en anelse lysere rødfarge, men ellers den samme størrelsen. Tilsvarende var mitt første pass fra 1984 identisk med min mors. Mitt siste pass fra 2005 var mindre (dog større en dagens pass), men hadde den samme lyse rødfargen. Dagens pass har en mørk rødfarge og nærmer seg det danske passet som har en ganske dyp rødfarge. Merkelig... hvorfor?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 27, 2015 Share Skrevet Mai 27, 2015 Du er stadig norsk statsborger regner jeg med, selv etter så mange år i Danmark? Er det noen fordeler eller ulemper med å være norsk statsborger og samtidig bo og jobbe permanent i utlandet? Hvordan blir det med tanke på de helsetjenester og andre velferdsordningene du har krav på i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Mai 28, 2015 Share Skrevet Mai 28, 2015 Drone er absolutt kult, kjekt hjelpemiddel til filming! For det er vel stort sett det man kan bruke det til, et filmredskap Er ikke direkte gøy å bare fly frem og tilbake dersom dronen ikke har kamera, men med en gang du har et GoPro hengende under der i en skikkelig gimball, med fatshark som sender bildet fra goproen til brillene du har på deg, da er det temmelig kjekt! Sitter akkurat nå og redigerer en film som jeg filma for en entreprenør i området. Langbom/stikke som mudrer sjø, fint å vise til kunder og tilhengere Så du har på deg briller som viser bilde av det dronen filmer? Dette har jeg ikke hørt om! Tøft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2015 Drone med virtual reality briller/headset er rimelig kult ja. Det beste med slike briller/headset er at det er mye lettere å fly tilbake til utgangspunktet iom. at man ikke behøver å tenke motsatt av hva man ser når man bruker kontrollene. Spesielt med fly er dette viktig fordi alt går mye hurtigere. I praksis minner det hele mye om first shooter dataspill og det er faktisk litt skremmende å tenke på at militære droner styres på den samme måten... Apropos hvordan det er å være norsk statsborger etter å ha bodd mange år i Danmark så merker jeg ikke så mye til dette i hverdagen. Det som irriterer meg mest er at jeg etter å ha bodd 15 år i Danmark stadig ikke har stemmerett i et Folketingsvalg, men stemmerett i et Stortingsvalg har jeg (selv om det altså er 15 år siden jeg har bodd fast i Norge). Jeg kan stemme til kommune og regionsvalgene, men det er ikke det samme. For å få stemmerett i et Folketingsvalg må jeg evt. bli dansk statsborger. Danmark aksepterer nå dobbelt statsborgerskap (ergo kan jeg være både norsk og dansk), men det gjør Norge ikke. Hvis jeg blir dansk statsborger mister jeg iht. norske myndigheter retten til å være norsk statsborger og det er for min del ikke aktuelt. Jeg tror imidlertid at det bare er et tidsspørsmål før Norge også aksepterer dobbelt statsborgerskap (spesielt for nordiske statsborgere som også har andre spesielle rettigheter på tvers av landene). Når det gjelder helsetjenester og andre sosiale rettigheter i f.eks Danmark får man automatisk dette når man utvandrer fra Norge (altså flytter på fast basis iht. folkeregisteret). Det er ingen forskjell på meg og dansker generelt på dette området. Man har som utlending kun lov til å kjøpe fast eiendom etter søknad til Indenrigsministeriet (tilsvarer Kommunaldepartementet i Norge). For alminnelige beboelseshus er dette bare en formalitet, men for hytter/sommerhus skal man ha en relevant tilknytning til Danmark (f.eks familieforhold) for å kunne bli eier. Det er forøvrig ganske mange nordmenn her i Århus og man kan vanskelig gå rundt i byen uten å høre norsk (spesielt dialekter fra sørlandet og sydvestlandet). Jeg har ikke møtt så mange fastboende som kommer fra Oslo, men de finnes de også. Man har en fordel rent språkmessig hvis man snakker et dannet bokmål uten for mange særnorske ord. De aller fleste forstår uten videre alt hva jeg sier og jeg har dermed heller ikke følt et behov for å legge om språket. Jeg snakker derfor til daglig et tilpasset dannet bokmål (riksmål)... noe som sikkert også kan merkes på måten jeg skriver her inne... Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2015 (endret) BMW står for stort design... moderne design... og design som definitivt definerer fremtiden (iallefall når det gjelder biler), men designet som presenteres i denne filmen forstår jeg ikke (no offence). Jeg ser poenget med å ha et holistisk perspektiv på design i relasjon til kjøretøyer generelt, men jeg forstår ikke relasjonen til biler konkret. Chris Bangle var opptatt av såkalte "oppløste" linjer for å kunne skape mer spennende panelflater med konkave og konvekse skyggevirkninger. Det gir etter min mening substans og tyngde til ellers kjedelige panelflater som generelt ikke tilfører nye perspektiver og "liv" til designet. Jeg liker Alfredo Häberli's fokus på detaljer og materialkvalitet, men dette er intet nytt og jeg ser ikke umiddelbart hvordan dette kan tilføre BMW noe ekstra som de ikke allerede vet. Jeg forstår heller ikke hvordan båt/seilbåt designmessig er relevant i relasjon til biler. Kanskje det hele bare er en intern intellektuell øvelse... hvilket isolert sett selvfølgelig har en stor verdi, men er knapt så interessant for oss andre. Jeg vet ikke, men Chris Bangle hadde et mer åpenbart designfokus tiltross for at han ble tildels kraftig kritisert for å være for progressiv og visjonær. http://www.alfredo-haeberli.com/home http://www.alfredo-haeberli.com/data/BMW_Spheres_Press-Release__5324.pdf Endret Mai 28, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2015 Litt mer goodies fra en gammel favoritt... Harry Metcalfe og Porsche 930 (911 Turbo fra g-serien)... bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2015 Det er fredag i slutten av måneden og derfor også Roadkill med Freiburger og Finnegan... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå