Fredrik Skrevet August 17, 2015 Forfatter Share Skrevet August 17, 2015 Jeg synes ikke at Model S er uengasjerende og kjønnsløs, men det er et poeng hva man sammenligner med. F10 M5 kan sikkert også oppleves som uengasjerende og kjønnsløs hvis man f.eks sammenligner med en 911 GT3. Hvis man skal sammenligne Model S med en alminnelig bil vil jeg mene at f.eks F10 550i eller F01 750i er mer nærliggende i relasjon til kjøredynamiske kvaliteter og komfortnivå. På den annen side finnes det knapt noen biler som er enklere å kjøre enn Model S. Det meste går automatisk bortsett fra å styre bilen med rattet (og det varer vel ikke lang tid før man i perioder kan slippe det også). Jeg synes at Model S på en måte "krymper" i størrelse når man kjører den og det er for meg et veldig positivt predikat. Man merker at tyngdepunktet er lavt og at bilen ligger plantet på veien. Styringen synes jeg også var veldig fint vektet for en såpass stor og tung bil. Model S føles langt fra satt og uvillig til å endre kurs (allefall så lenge det ikke går ulovlig fort på norske landeveier) og det er heller ikke noe jeg på forhånd hadde forventet. Det var også relativt lite rullestøy i Model S'en jeg kjørte, men årsaken er ganske sikkert at den står på 19" felger og ikke større felger. Du er en heldig mann Magnus iom. at du med P85D og M5 langt på vei har det beste fra to verdener (iallefall når det gjelder familiebiler fra den "Obere Mittelklasse" som tyskerne ynder å kalle disse bilene). Det du kanskje trenger som et mer sportslig supplement er en Porsche Cayman GT4 eller nettopp en 911 GT3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet August 17, 2015 Share Skrevet August 17, 2015 (endret) Er jo egentlig enig i det du sier. Uengasjerende og kjønnsløs er kanskje litt upresist, men hva med klinisk da? Savner liksom enkelte parametere som engasjerer - som får frem følelsene. For meg har alltid lyd vært en veldig viktig del av opplevelsen. Misforstå meg riktig - det er også veldig behagelig å slippe lyden av og til, og selvsagt skal ikke Teslaen ha lyd. Men med M5en feks kan jeg bare gi litt gass, gire ned et hakk, få en herlig mellomgassing og godt drag... Jeg vet ikke - lyd og giring gjør noe med følelsene. Selv med SMG.Men det er jo nettopp fraværet av disse tingene som bla gjør Teslaen til det den er.Merker jeg er veldig ambivalent til dette. Planen er jo fortsatt å selge M5en, og Teslaen er jo så absolutt en svært bra og fremtidsrettet bil.Løsningen er vel å ha den som bruksbil, og noe mer upraktisk og ufornuftig til de dagene hvor jeg trenger god gammel fossil stimuli. Endret August 17, 2015 av ///Magnus Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet August 17, 2015 Share Skrevet August 17, 2015 Forslaget til Fredrik er godt! Bytt M5 i GT3 eller Cayman GT4, eller hva med en e46 m3? De er nå billige og er fortsatt mye av det du er ute etter. Det vet du jo alt om . Fredrik og ///Magnus reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 17, 2015 Forfatter Share Skrevet August 17, 2015 ///Magnus: Jeg er helt enig... klinisk (effektiv)... i alt overveiende positiv forstand er en ganske dekkende betegnelse for Model S. Den er nesten for perfekt hvis man fokuserer på effektivitet og progressiv fremferd. I min verden er dette utvilsomt fremtiden, men det er også litt uvant å bli fraktet fra A til B på denne måten og nettopp dette tror jeg er litt av problemet (hvis man kan kalle det et problem). Model S krever... etter den første begeistringen... litt tilvenning for de av oss som bruker kraftige ottomotorer som gjengs målestokk. Alt annet enn den elektriske motoren er jo on par med tilsvarende klasseledende biler og vel så det. Jeg tror at hvis Model S hadde vært en BMW eller Porsche ville suksessen ha vært komplett fra dag én. Så bra og gjennomført er bilen. Jeg tror at veldig mye av kritikken mot bilen egentlig grunner i at Tesla mangler den overbevisningen og sikkerhet som f.eks en stor bilprodusent som BMW ville ha gitt markedet. Når dette er nevnt er det ingen tvil om at Tesla og Elon Musk vet dette og at det er en integrert del av hele forretningskonseptet. Investorene er naturligvis litt skeptiske, men pengene kommer allikevel på plass (ref: den siste emisjonen). Dette betyr jo helt enkelt at folk tror på konseptet og det viktigste i denne sammenhengen er nettopp at selve produktet (Model S) er gjennomført bra. Her kan man selvfølgelig også skyte inn at Tesla og Elon Musk tenker bredt... bilene er bare en del av et større konsept som også inkluderer batteripakker til hjemmebruk og ikke minst en overlegen infrastruktur med superladere (når de alle sammen er på plass)... ///Magnus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet August 17, 2015 Share Skrevet August 17, 2015 (endret) ///Magnus: Jeg er helt enig... klinisk (effektiv)... i alt overveiende positiv forstand er en ganske dekkende betegnelse for Model S. Den er nesten for perfekt hvis man fokuserer på effektivitet og progressiv fremferd. Jeg tror at hvis Model S hadde vært en BMW eller Porsche ville suksessen ha vært komplett fra dag én. Der drukner du vel litt i din kjærlighet for elekrisitet kjære Fredrik, model s er ikke nesten for perfekt, på langt nær, her er det uten tvil mye som må utbedres skal denne i det hele tatt kunne hevde seg mot vanlige motorsterkebiler med mindre hk, typ M4, nye M5 osv. (Familiebiler med litt ekstra krefter) Man ser jo bare hvor reint ubrukelig den blir fra kjørende stand, til tross for MYE mere hk. (Ref; tulletråden M4 vs tesla.) Kjøreegenskapene sies det jo at den ikke helt kan konkurrere med disse bilene på heller. Og skal tesla hevde seg, må de jo uten tvil ha en bil som kan konkurrere mot nett slike biler, ellers blir det bare en døll til butikken bil som går greitt fra 0-100. Og må si meg uenig at suksessen ville vert komplett fra dag en om dette var BMW eller Porsche, personlig er eg hverken noe fan av I3/I8 heller. Det er ikke nødvendigvis tesla som er problemet, det er elektrisiteten, om dette skal overta sitter vi som bilentusiaster igjen med veldig lite. Vi mister nesten all gleden vi har av å drive med bil. Det er rett og slett ikke interessant i det hele tatt, samma hvor framtidspogressivt eller bra det er. Nå prøver eg ikke skape noe diskusjon av dette, og eg virker kanskje lettere irritert og har skylapper hver gang det nemnes en tesla (innrømmer det), men grunnen er rett og slett at denne fremgangsmåten tråkker på det eg elsker ved bil. Men det skal sies, har ikke noe imot at folk kjøper tesla for all del, så lenge de snart må betale på lik linje og JEG slipper å røre elektriske biler til dagen eg dør, så er jo eg veldig fornøyd Endret August 17, 2015 av BMWE39turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 18, 2015 Forfatter Share Skrevet August 18, 2015 (endret) Jeg har ingen spesiell forkjærlighet for elektriske biler generelt... snarere tvert imot egentlig. Tesla Model S er unntaket som bekrefter regelen om at elektriske biler mangler mye for å kunne konkurrere direkte mot alminnelige biler. Det som skiller Model S fra andre elektriske biler er hvor komplett den er tiltross for at den bare har vært på markedet siden 2012 og er Tesla Motors første større bilmodell. Den ser ikke merkelig ut som f.eks BMW i3, den har en fornuftig rekkevidde (300 Km +) og den tilbyr både kjøreegenskaper og komfort på nivå med BMW 5-serie (i motsetning til alle andre elektriske biler som er på markedet idag). Bare det at Model S kan konkurrere mot 5-serien er litt av en sensasjon og dette er også årsaken til at alle de store bilprodusentene (inkl. BMW) nå utvikler elektriske biler med batteri og/eller brenselceller (hydrogen) som også har fremdrift ved hjelp av elektriske motorer. Det er derfor ingen tvil om at bl.a BMW ble tatt direkte på sengen av Model S jmf. hvor bra den faktisk er. Mange lar seg imponere over de relativt vannvittige 0-100 Km/t tidene Model S presterer (helt ned til 3 sekunder blank), men i realiteten er disse prestasjonene bare en bigevinst som bilen oppnår som en følge av at elektriske motorer presterer et maksimalt dreiemoment fra <> 0 rpm. Dette fenomenet er ikke forskjellig fra f.eks trikker, tog og store anleggsmaskiner. Tesla har selvfølgelig brukt dette for hva det er verdt i reklamesammenheng. Jeg synes langt fra at 0-100 Km/t prestasjonene er det viktigste med Model S, men litt artig er det selvfølgelig. Det mest imponerende er kjørelengden og ikke minst hvordan man med litt fornuftig planlegging og disponering av effekten (bl.a ved ikke å kjøre batteriet helt tomt) kan utnytte dette på en måte som ikke adskiller seg nevnverdig fra hvordan man vil kjøre en normal bil (altså tidsmessig i relasjon til en gitt distanse). Bjørn Nyland har redgjort for hvordan man går frem i sine interessante videoer https://www.youtube.com/user/bjornnyland og http://bimmers.no/topic/774238-bj%C3%B8rns-tesla-model-s-performance/ Jeg er ikke enig i at vi som bilentusiater mister mye ved en overgang til elektriske biler. Vi mister motor/eksoslyd, men for min egen del er dette faktisk ganske underordnet når man kjører en Model S. På mange måter føles det mer riktig at motor/eksoslyden ikke er der med tanke på hvor effektiv og progressiv fremferden er. Dette er fremtiden og etter over 100 år med ulike grader av støy fra en stempelmotor er det på tide at vi kommer videre. Jeg trodde aldri at jeg skulle skrive dette etter å ha vært bilgal i over 30 år, men så bra er faktisk Model S og det den representerer når det gjelder elektriske biler. Jeg er med andre ord sikker på at elektriske motorer i biler er helt suverent i forhold til stempelmotorer, men jeg er ikke like sikker på om batterier er veien frem når det gjelder energibærer. Hydrogen og brenselceller har mange fordeler fremfor batteriløsningen, men i likhet med lading av batterier er infrastrukturen en utfordring når det gjelder hydrogen også. Hva som blir den endelige løsningen er jeg usikker på, men det ene utelukker egentlig ikke det andre. Politikk, storkapitalen og praktiske hensyn vil avgjøre hva som blir den endelige løsningen... Endret August 18, 2015 av Fredrik ///Magnus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 18, 2015 Forfatter Share Skrevet August 18, 2015 (endret) Apropos batteri som energibærer i elektriske biler så har den britiske regjeringen akkurat besluttet å satse 5 milliarder kroner over fem år på et forsøksprosjekt der målet er å kunne utføre induksjonslading av batteriene "on the fly" mens man kjører på hovedveiene. Induksjonlading i denne sammenhengen er trådløs lading av batteriene og man forestiller seg at det skal bygges korte strekninger med denne teknologien med intervaler på ca. 30 Km. Dette vil sikre at batteriet alltid får nok strøm til man når frem til reisens mål eller til en superlader. Med varmekabler i bakken burde teknologien kunne fungere i all slags vær inkl. vintervær... https://www.gov.uk/government/news/off-road-trials-for-electric-highways-technology PS: Nå har også norske medier fanget opp nyheten. http://www.nrk.no/verden/snart-kan-du-lade-bilen-mens-du-kjorer-1.12504703 Apropos vintervær så er det ikke så veldig lenge til vinteren kommer (dagens high five kommentar)... Endret August 18, 2015 av Fredrik bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Apropos vintervær så er det ikke så veldig lenge til vinteren kommer (dagens high five kommentar)... Fredrik og bimmerR reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Magnus Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 (endret) Jeg lar meg også overraske av meg selv mtp at jeg faktisk har kjøpt en elbil. Har vært bilentusiast så lenge jeg kan huske, og som nevnt, hovedsaklig sportslige biler med litt lyd og krefter. Er også fascinert av mer terrengkapable biler som Land Rover, men det er en annen historie. Poenget er at TMS er svært langt fra de andre elbilene på markedet. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe en annen elbil - iallefall ikke som hovedbil.TMS er bygget opp fra grunnen av som en elbil, og har aldri vært tiltenkt en annen drivlinje, og det merkes. Det er så mye mer med den bilen enn hva drivstoffet er. Det er ikke en "elbil". Det er "bil 2.0". Og den har en elektrisk drivlinje. Som Fredrik nevner er Tesla også mye mer enn "bare" en bil. Supercharger-nettverket er virkelig helt fantastisk, og blir bare bedre og bedre. Jeg tror det er nøkkelen her, og Tesla rykker mer og mer fra konkurrentene for hver dag som går bare på grunn av det. Hele tanken rundt hvordan man kommuniserer, bruker og lever med bilen er ny. Den føles mer i tiden, og i tråd med hvordan vi bruker andre ting i livet vårt i 2015. Ref smart-telefoner, smart-tv og smart-hus. Dette er en smart-bil. Man må se den for hva den er, og det er mye, og ikke sammenligne den med vante referanser. Noe jeg selv fortsatt gjør... Endret August 18, 2015 av ///Magnus RNJ og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerR Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Tilbake til dagens (nydelige sommer) vær. Sku hatt en Spyder. En av mine moderne toppløse favoritter fra Porsche. Ut på tur med Henry.. https://www.youtube.com/watch?v=R_Bmi-2Yk20 Og når jeg er innom favoritter og ferske videoer. M Coupe. https://www.youtube.com/watch?v=vPIRpK-A_AA Kanskje ikke den beste videoen (eller fremlykter), men er ikke ofte det kommer noe om disse unike bilene. Fredrik, [space], Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Hva iallverden er det dere mener med Bil 2.0? Den er jo ikke mer innovativ enn at man har puttet i ett stort batteri for lengere rekkevidde og en kraftigere motor for å kunne gå bra og takle vekten. Det er ikke noe innovativt utstyr i bilen, det er ikke noen innovativ produsksjonmetode, ikke innovativ material bruk og heller ikke innovativt design. Den er dog innovativ i elbilsegmentet, med tanke på design og ytelser men spør du meg er ikke det nok til å kunne kalles Bil 2.0. BMW i3 er i såmåte mer innovativ enn Tesla, da en er laget av miljøvennlige materialer, lett resirkulerbare og i en fabrikk som utelukkende kun drives av vindkraft. I3 er også sprek men lagt ifra så sprek og romslig som Modell S, men det har nok heller aldri vært BMW sin plan. Nye 7-serie 740e Hybrid er det som kanskje kan være i nærheten av å kunne kalles Bil 2.0. Den er proppfull med innovativt utstyr som kommer til å bli malen for bilindustrien de neste 10 årene, den er laget av lettvektsmaterialer og lett resirkulerbare produktet. Samt at vi snakker om en luksusbil som forbruker kombinert 0,3 l per mil og slipper ut 29 g CO2, på toppen av det hele samtidig som den går ifra 0-100 på 6,3 sek og topper 250 km/t. Den er ikke like rask på 0-100 som Modell S, men er det virkelig det som er gjeldene for å kunne vurdere Bil 2.0? Eller er det det totale regnestykket man sitter igjen med når bilens levetid er over? Jeg synes det er for tidlig å konkludere med noe som helst, vi vet ikke hva fremtiden bringer. Nå åpner Tesla forhandler i Kristiansand i slutten av denne måneden, da skal jeg bort å få ordnet meg en ordentlig prøvetur av Modell S. Jeg skal gå til "oppgaven" med ett åpent sinn og se hvordan jeg reagerer på denne bilen, jeg tror ikke dette er noe for meg men det får vi se flobben og BMWE39turbo reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 18, 2015 Forfatter Share Skrevet August 18, 2015 (endret) Fredrik 90... mitt forslag er at du tar deg en god og lang tur i en Model S 70D eller 85D og så diskuterer vi videre når du har gjort dette. Det er forskjell på å virkelig ikke forstå hvor bra Model S er... og det å ikke ville forstå hvor bra den er. I bl.a denne tråden får du en sakelig briefing om bilen av folk som har kjørt bilen og/eller eier bilen. Dette burde hjelpe iallefall litt på forståelsen. Hvis du ikke vil forstå hvor bra Model S er kan vi andre ikke hjelpe deg. Jeg tror få regjeringer vil poste hele fem milliarder inn i et elbilprosjekt som på forhånd er dødsdømt... og dette er bare nok et eksempel på hvilken vei det går. Fremtiden er helt sikkert elektriske motorer og definitivt ikke stempelmotorer. Hvorvidt det blir elektriske motorer med batteridrift er mer usikkert, men hvis den tekniske utviklingen med batterier fortsetter som den har gjort frem til nå er det liten tvil om at energibæreren blir batterier. Hydrogen og brenselceller er som tidligere nevnt en annen mulighet, men ulike hybridvarianter er kun aktuelt i en overgang. Utfordringer med hybridløsninger er at de på mange måter er en nødløsning frem til en av teknikkene utvikles tilstrekkelig til å gjøre den andre teknikken i hybridløsningen redundant. Det kan f.eks vanskelig forsvares å bruke en stempelmotor som en del av en hybridløsning hvis en eller flere elektriske motorer er dobbelt så effektive. Det er dette Tesla Model S handler om og derfor er den ekstremt effektiv... Endret August 18, 2015 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Er kanskje en detalj men jeg synes det er innovativt hvordan tesla har puttet inn den store skjermen. Mulighetene denne bringer både nå og i framtiden ved åpning av API er vanvittig store. Og at det ikke er standard at premiumbiler oppdateres OTA slik Tesla gjør er helt vanvittig. Sikkert for å skvise penger ut av folk som må på verksted for å få det gjort. Kartoppdateringer som når bilen det sekundet de er ferdigstilt, nye funksjoner osv som bare er der etter ei enkel oppdatering gjort fra bilen synes jeg er helt herlig. Det er gøy å se hvordan en Tesla kjøpt i 2012 gang på gang har fått større og mindre oppdateringer som gir bilen et nytt nivå. Som en mobiltelefon som får ny software Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i software, men folk verdsetter forskjellige ting Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 (endret) Ja jeg skal prøve bilen før jeg kommer med min endelige konklusjon, men jeg fikk ikke noe svar på hva dere mener med Bil 2.0? Jeg trenger ikke å ha kjørt bilen for å høre disse argumentene ifra dere som kommer med denne bastante påstanden. Nei, fremtiden er ikke elektrisk kan jeg si da! Det er ikke første gang ett lands regjering har hatt en totalt feilslått satsing, det skjer hele tiden og er således dårlig argument for en elektrisk fremtid. Miljøbelastingene i form av produksjon, resirkulering og produksjon av strøm er noen av årsakene til at fremtiden ikke er elektrisk. Jeg tror på en hybrid fremtid, der stempel motoren lever videre i en eller annen form og drives av ett kunstig fremstilt drivstoff. Hverken jeg eller du kan spå fremtiden, vi før vente å se hva som skjer. Ting har pekt i feil rettning før og vil gjøre der igjen, så at du tar disse tegnene på alvor forstår jeg ikke helt. Jeg kan derimot være med på at eldrift vil i fremtiden være ett tredje alternativ til fremdrift i biler, i dag har vi kun diesel og bensin. Er kanskje en detalj men jeg synes det er innovativt hvordan tesla har puttet inn den store skjermen. Mulighetene denne bringer både nå og i framtiden ved åpning av API er vanvittig store. Og at det ikke er standard at premiumbiler oppdateres OTA slik Tesla gjør er helt vanvittig. Sikkert for å skvise penger ut av folk som må på verksted for å få det gjort. Kartoppdateringer som når bilen det sekundet de er ferdigstilt, nye funksjoner osv som bare er der etter ei enkel oppdatering gjort fra bilen synes jeg er helt herlig. Det er gøy å se hvordan en Tesla kjøpt i 2012 gang på gang har fått større og mindre oppdateringer som gir bilen et nytt nivå. Som en mobiltelefon som får ny software Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i software, men folk verdsetter forskjellige ting Men den skjermen er jo ikke akkruat praktisk i bruk, livsfarlig å bruke under kjøring og vanskelig å få inn i designet på en bra måte. En skjerm hvor man må ta blikket ifra veien for å bla igjennom menyer og finne riktig funksjon er ikke innovativ spør du meg. Det er her BMW sitt nå snart 15 år gamle Idrive system stadig er genialt, særlig i de siste versjonene hvor man knapt trenger å ta blikket ifra veien. En hel bilindustri har kopiert dette konseptet siden 2001 fordi det funker utrolig bra, og mest av alt er sikkert og pålitelig. Endret August 18, 2015 av Fredrik 90 BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet August 18, 2015 Share Skrevet August 18, 2015 Hvordan er blikket mindre fra veien på iDrive kontra tesla? Dessuten er talekommandoer såpass sofistikerte at man vil på sikt foretrekke dette. Som referanse er hele denne posten lest inn på min telefon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå