Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Fordi Bosch leverer programvare også til BMW, så tror mange at også BMW er omfattet av jukset. Men det er ikke programvaren per se som er problematisk, men tuningen som VW har gjort. Bosch avviser at de er ansvarlige for hvordan VW implementerer programvaren. En mer utfyllende artikkel om dette.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng, men jeg tenker allikevel at det er noe mystisk med hvordan den aktuelle softwaren har kommet på plass og evt. hvordan Bosch fikk kjennskap til hvordan VW hadde til hensikt å manipulere med avgasstestene. Hvis Bosch bare leverer de elektroniske komponentene og firmwaren... hvordan visste de hva slags planer VW hadde? Jeg tror at firmwaren ble tilpasset av Bosch slik at den kunne håndtere/bearbeide data på en annen måte (f.eks flere inn/utgående parametere) enn normalt. Bosch visste hva som foregikk, men sa ingenting fordi VAG trolig er deres viktigste kunde og miljøet på toppen av tysk bilindustri er relativt lite. Alle kjenner alle og alt fra sjefer, designere til ingeniører jobbshopper mellom de ulike bilprodusentene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten funfact... 29 september 1913 ble Rudolf Diesel, oppfinneren av dieselmotoren (28.februar 1892) meldt savnet fra en båt... og han ble funnet død i vannet 10 oktober.... Mange sa det var drap...men det ble konkludert at han tok selvmord...

 

 

Men en annen ting...At VW har lurt systemet er en ting...men.... er det ikke egentlig en positiv ting? Altså om bilen kjører rett frem i lengre perioder...så slipper den jo ut mye mindre avgasser? Kanskje man skulle gjort det slik at den softwaren er "online" hele tiden? De kan jo tydeligvis fikse og trikse motorene sine...

Endret av Wicky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med den løsningen er at motoren mister signifikant med effekt og/eller får en lite hensiktsmessig effektkurve (f.eks manglende bunndrag eller "huller" i mellomregisteret). I USA er det viktigst å ha et lavt NOX utslipp og for å klare dette samtidig som de aktuelle modellene i USA hadde like mye effekt som i Europa måtte VW jukse når bilene ble testet for NOX. Alternativet hadde vært å redusere effekten, men dette hadde ikke sett bra ut i markedsføringen for spesielt Audi (som brukte de samme motorene). Vorsprung durch Technik klinger litt hult i denne sammenhengen... :)

 

Det som er ganske ironisk i denne saken er at nettopp lavere effekt trolig kommer til å bli resultatet når VW skal rette opp motorstyringen på de aktuelle bilene. Nå har det kommet fokus på NOX utslippet og dermed så må dette bringes ned på det avtalte nivået... også på de europeiske bilene (selv om utslipp av NOX stort sett ikke har vært et tema i Europa). Da offentligheten her i Europa ikke kjente til problemene VW hadde med NOX i USA var alle glade. Det er jeg ikke så sikker på at eierne av VW, Audi etc. blir i fremtiden når bilenes motorer kommer til å yte mindre.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... og dette er bare én av problemstillingene som kommer i kjølevannet av denne skandalen. Alternativet er at bilene blir dyrere fordi de slipper ut mer avgasser enn forskriftene sier. Rent teoretisk vil en motor miste effekt og/eller bruke mer drivstoff hvis NOX utslippet reduseres (mer EGR for lavere forbrenningstemperatur og/eller fetere drivstoff/luft blanding), men vi må vente å se hva som blir resultatet når VW nå går igang med å endre på motorstyringen på de aktuelle bilene.

 

Jeg synes forøvrig at det er kjempefint at det nå kommer flere entusiastfilmer med gamle BMW'er. Porsche kan ikke være alene med alle de kule oldschool 911 filmene. Forøvrig hvor er Environmental Protection Agency (EPA) når det gjelder disse gamle bilene?... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, hadde jeg hatt 250.000 på sparekonto nå så hadde de brent i lomma.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65000689

 

For få år siden synes jeg disse så gamle og kjipe ut, men nå må jeg si jeg synes de er nydelige, og ikke minst hvordan denne her er satt opp med senking, felger, fargekombo osv.

Byttet ut vinga med en ducktail, eller bare vanlig luke så hadde det, om mulig, enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinga bak og frontspoiler er jo ekstrautstyr som man fikk til de når de var nye. De utgjør en meget stor forskjell i hastigheter over 200 km/t i forhold til en bil uten, så det blir rimelig fjernt å modifisere bilen ned til dårligere kjøreegenskaper. Ducktail ser jeg på som jålete smånips skal jeg være ærlig, og det øker neppe verdien på en slik bil. Ønsker man en potent og oppegående bil burde man la den være som den er. For de som bare cruiser gatelangs kan man heller kjøpe en billigere 2.7S og la den være original.

En ting som er verdt å ha i bakhodet er at luftkjølt 911 generelt er på ingen måte gratis i drift. De koster mye å ha på service, og man skal ikke se bort i fra at motor og girkasse kanskje må sees over i løpet av et litt lengre eierskap. Gammel bil på godt og vondt, men mindre komplisert enn mye annet.

Angående Rudolf Diesel så var det nok selvmord eller uhell som konsekvens av alkohol. Jeg har lest at han hadde ganske lav sosial intelligens, og ikke gikk så godt overens med folk. Det var nok noe av grunnen til at han aldri rakk å bli rik på sin oppfinnelse, men istedenfor ble en bitter alkoholiker som døde tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Har hørt at ved kjøp av 964 så kan en ta antall km den har kjørt og oversette direkte til utgifter med overhaling, service osv den trenger for å bli i topp stand.

 

Sånn sett virker jo 996 med potensiell ny motor til 150.000 ikke sååå avskrekkende lenger.

 

Det beste er vel å finne seg en entusiasteid e46 m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg skal høre meg litt rundt etter midler når lånet på bruksbilen er nedbetalt. En 964 står veldig høyt på ønskelisten, men er noe dyr for øyeblikket.. Skulle egentlig kjøpt for 2-3 år siden. Spørsmålet er om de har stagnert, eller om de stadig kommer til å stige i pris fremover. Jeg er litt redd for det siste, så lurer på å ta sjansen på å kjøpe, så man ikke sitter der om 10 år å tenker, "helsike, at jeg ikke kjøpte da...."

 

Porsche+9641402509400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si, hadde jeg hatt 250.000 på sparekonto nå så hadde de brent i lomma.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65000689

 

For få år siden synes jeg disse så gamle og kjipe ut, men nå må jeg si jeg synes de er nydelige, og ikke minst hvordan denne her er satt opp med senking, felger, fargekombo osv.

Byttet ut vinga med en ducktail, eller bare vanlig luke så hadde det, om mulig, enda bedre.

 

En nydelig g-serie med det helt rette stuket. Jeg synes ikke Carreravingen er så malplassert i dette tilfellet, men jeg liker de gamle 911'ene best uten. Fargen kalles forøvrig "indischrot" på tysk (indisk rød). Prisen er heller ikke så gal forutsatt at bilen er teknisk fornuftig. Hvis ikke blir det fort veldig dyrt som Werther er inne på. Disse Porschene er ikke billige å holde i god stand selv om vi snakker om relativt enkel teknologi idag. Hvorvidt de klassiske 911'ene blir ustabile i høyere hastigheter uten vingen synes jeg er ganske uinteressant. Dette er biler for hyggeturer opp Numedal og over fjellene til Ålesund a la E85 Z4... good memories... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singer har vel klart å putte inn en motorisert vinge på eldre karosseri uten at det ødelegger det klassiske utseendet. Eller husker jeg helt feil?

Jeg ville nok prøvd å få til noe sånt. Er jo morsomt å kunne ta en tur på autobahn uten å ha hjertet i halsen. Mener at min 71-modell hadde løft i hekken i 180 uten hekkspoiler.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... litt avhengig av hvor mye bensin man har i bensintanken, motvind og vektbalansen ellers i bilen kan man få løft allerede et godt stykke før 200 Km/t med disse gamle 911'ene hvis de ikke har en vinge bak. En helt annen grunn til ikke å kjøre alt for fort med disse bilene er støynivået i coupéen. Allerede ved 140-150 Km/t blir det temmelig uholdbart i lengere tid. Jeg ville derfor idag aldri ha kjørt en slik 911 på Autobahn. Jeg kjørte min gamle 1984 911 Carrera 3.2 til de sydlige delene av Tyskland og det holdt i lange baner. Jeg gjør det ikke en gang til. Ikke at jeg var fremmed for å kjøre langt med Porscher. Alle de tre andre (924, 944 og 928S) ble kjørt til den franske rivieraen, Spania og sogar til Gibraltar, men disse modellene har med sine vannkjølte frontmotorer et helt annet støy og komfortnivå... :)

 

Rob Dickinson som står bak Singer Vehicle Design (han er forøvrig fetter av Bruce Dickinson som er forsanger i Iron Maiden) har et temmelig konservativt syn på hvordan en klassisk 911 skal være. Clean... null tullball... og mest mulig slik Butzi Porsche tegnet den bare med et lett sportslig og teknisk anstrøk i Norbert Singer's ånd (han var i en årrekke teknisk ansvarlig for Porsches racingadeling)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ingen problemer med min Carrera 3.2 mtp støy. Synes den faktisk var overraskende bra på langtur til Tyskland - sportssetene satt man utrolig bra i gjennom mange timer (beste setene jeg noen gang har hatt), ok støynivå for mine ører selv med sportseksos og ikke minst et snilt bensinforbruk på bare 0.9 pr mil i hastigheter på 130-150 km/t. En hyggelig konsekvens var da at man kunne kjøre 90 mil pr tank. Med 996, og spesielt 996 Turbo kommer man snaue 40-45 mil pr tank pga ekstremt lavt tankvolum på bare 55-60l og forbruk på 1.5...Ikke alltid utviklingen går riktig vei.

Ruf er min favoritt blant den skogen av leverandører som har tunet 911 opp gjennom årene. Ruf gjør ting utrolig gjennomført der de demonterer alt, fjerner vekt, bygger inn veltebur og bruker mye tid/kostbare deler på motortrimmingen. Det er virkelig en god grunn til at de står på egne bein som produsent, for det de gjør bærer ikke preg av "fort og gæli, kjappe penger" som det ofte kan være med en del tunerfirmaer. Hadde jeg vært steinrik måtte jeg nok hatt en 993 CTR2 som bruksbil og en Yellowbird som helgebil.

post-47117-0-82694000-1443634364_thumb.j

post-47117-0-54975000-1443634369_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...