Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mye snakk om diesel i det siste, jeg hadde egentlig siktet meg inn på en E91 LCI 320xd(selv alt jeg har sagt om E91), prøvekjørt og alt. MEN så er det dette med diesel som jeg skjønner kanskje kan ha en usikker fremtid i møte på en eller annen måte etter det som har skjedd, altså er jeg skeptisk. Jeg kjørte tilfeldig forbi Mazda-forhandler og der stod det en CX3 Optimum, svingte innom og avtalte prøvekjøring. Den fås i diverse motorer, men med AWD som jeg må ha er det bare 150hk bensin eller 105hk diesel tilgjengelig, jeg tror jeg ganske sikkert vil gå for en bensinmotor neste gang nå og venter i disse dager på et komplett tilbud med innbytte. Altså svarte CX3en(optimum-pakken såklart) til alle forventninger og overrasket meg på mange punkt! Denne likte jeg særdeles godt, alt var tight og fin og JA jeg vil påstå den stiller sterkt mot Tiguan, Q3 og X1.

Eller er det kanskje ikke behov for bekymringer?

post-43083-0-02494300-1443653122_thumb.j

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum bil det der, men verditapet er vel vesentlig høyere på en ny cx3 enn en e91lci selvom prisen er den samme.

Etter noen år med diesel har det blitt min klare favoritt i bruksbil, så lenge bensinalternativet Ikke har turbo. Jeg tenker hvertfall å vente en stund før vi investerer i nybil så vi vet mer om utviklingen til dieselmotorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det amerikanske finansmagasinet Fortune hadde igår en ganske interessant artikkel om VW skandalen der de skriver at VW's ledelse og europeiske næringslivsledere generelt har et managementproblem og at det trolig er kulturelt betinget. De refererer til ukulturen i FIFA og trekker paralleller til VW's ledelse før og etter skandalen ved å stille spørsmål om hvordan slikt i det hele tatt er mulig. De mener at hvis et firma eller en organisasjon blir tatt i å manipulere markedet bør de umiddelbart samarbeide mest mulig med myndighetene for å begrense skadeomfanget. Dette kan gjøres på flere måter, men Fortune mener at det europeiske rettssystemet der man normalt ikke umiddelbart innleder et samarbeide med myndighetene/påtalemyndighetene med sikte på å få en redusert straff uvilkårlig vil gjøre en skandale mer omfattende enn den i realiteten er. Hvis VW umiddelbart hadde lagt alle kortene på bordet overfor myndighetene og startet forhandlinger med sikte på en redusert tiltale og straff ville skadeomfanget overfor samfunnet og ikke minst uskyldige borgere/forbrukere ha blitt signifikant redusert.

 

Dette gjøres f.eks ved å gi myndighetene informasjon om underliggende og avgjørende betingelser for skandalen. VW kunne f.eks umiddelbart ha fortalt myndighetene hvor lang tid de har manipulert markedet, omfanget av biler, hvilke underleverandører som er involvert, hvem som er direkte ansvarlige, hvilke andre bilprodusenter som trolig er involvert (ledelsen i VW vet helt sikkert om andre bilprodusenter har gjort det samme eller på andre måter har oppnådd de samme fordelene mhp. manipulering av data og komponenter i bilene), om de også har manipulert på andre måter med bilene (et føre var prinsipp) etc. På den måten får myndighetene lettere innsikt i skandalen og kan foreta grep som hindrer tilsvarende skandaler på samme nivå eller andre nivåer/områder. Myndighetene kan så belønne VW for informasjonen ved å redusere tiltalen og dermed omkostningene for VW.

 

http://fortune.com/2015/09/30/volkswagen-vw-lawsuits/?xid=soc_socialflow_twitter_FORTUNE

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne mener og at deres våpenlovgivning gir et tryggere samfunn..

 

Hvem som faktisk visste hva, og direkte eller indirekte var delaktig, er det som blir spennende å se, da VW må ha visst at f eks myndigheter trolig relativt lett kunne få vite om dette, og ikke minst visst konsekvensene det kunne få. Foreløpig er det en del ting som ikke går opp i mitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som vanlig er også amerikanerne dårlig informert og uttaler seg på sviktende grunnlag. Når ledelsen ikke visste om jukset, så er det bare én ting som kan gjøres umiddelbart, og det er å undersøke saken. I et så stort konsern er ikke det gjort i en håndvending. VW samarbeider med myndighetene, og har lagt seg skinnflat for offentligheten. I Europa omtales VWs håndtering av skandalen med beundring, til tross for de enorme konsekvensene vi ser konturene av. Som vanlig er det mye skrik og skrål, men det aller meste kommer til å koke bort i kålen. Det er også vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å antyde at det amerikanske rettssystemet er bedre enn det/de europeiske. Det har jeg ikke nok kunnskap om ulike juridiske systemer til å uttale meg om. Jeg tror at poenget i artikkelen er (og jeg tror at det er underforstått at amerikanerne mener at kommersielle firmaer/organisasjoner hele tiden prøver å presse grensene maksimalt som en naturlig del av et fritt marked) at når skaden først har skjedd er det bedre at ledelsen i firmaene/organisasjonene har noe å forhandle med myndighetene om (vedr. tiltale/straff) enn at de gjør hva de kan for å tåkelegge, trenere samt evt. unngå etterforskning.

 

Mitt inntrykk er at journalisten mener at den europeiske måten å håndtere disse spørsmålene på virker naiv og lite effektiv. I amerikansk optikk vet firmaer og organisasjoner (iallefall på VW's nivå) nøyaktig hva de gjør og skal behandles deretter av myndighetene (altså med deres egne våpen... økonomiske og praktiske forhandlingskort). Her må jeg skyte inn at jeg også tror at VW hele tiden har visst hva de gjorde, men at de håpet at det ikke ble oppdaget og at de nye motorene med urea tilsetting (AdBlue) ville bringe fokuset vekk fra de eldre motorene.

 

I denne sammenhengen er det interessant å reflektere over hvordan amerikanerne reagerer når firmaer og organisasjoner blir så store og mektige at de begrenser den frie konkurransen. Deres såkalte antitrustlovgivning som medfører at myndighetene kan forhindre dannelsen av karteller og monopoler ble etablert så tidlig som i 1890 årene. I praksis gjøres dette ved hjelp av tvungen oppsplitting av firmaene/organisasjonene eller justering av markedstilgangen. Det er først nå at EU offensivt gjør noe av det samme her i Europa med Margrethe Vestager (tidligere dansk finansminister) i spissen.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet deg ikke som at det var ditt synspunkt, men Fortune sitt, og kommentaren var ment mot dem, og at amerikanere veldig ofte tror de vet best, og mangler både innsikt og forståelse for hvordan ting fungerer i Europa.

 

Samtidig har nok vi i en del tilfeller for lett for å avfeie amerikansk tankegang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt sannsynlig at de dieselbilene som VAG skal endre motorstyringen på kommer til å få noe redusert effekt (en konsekvens av redusert NOX utslipp), men hvor mye effekt er det egentlig snakk om? Hvis effektforskjellen, som var konsekvensen av VAG's manipulasjon med motorstyringen for å klare utslippskravene i USA, kan gi en indikasjon er det snakk om rundt 15 HK og 40 Nm primært ved turtallsområdet 2700-2800 rpm.

 

Det er med andre ord et signifkant tap av effekt i mellomregisteret. 15 HK kan trolig ikke merkes uten videre, men et tap på 40 Nm kan helt sikkert merkes under akselerasjon. Det er Jalopnik som refererer til en test utført av The Fast Lane Cars i USA som viser dette. De antok at hvis man gjennomførte en effekttest på rulle med en av de aktuelle dieselbilene ville bilens motorstyring oppdage forskjell avhengig av om bakhjulene også rullet (bilen hadde forhjulstrekk). Bingo! Motoren merket forskjell og utviklet mest effekt hvis bakhjulene også rullet fordi programvaren da antok at bilen ikke ble kjørt i en test.

 

De amerikanske utslippskravene er strengere enn i Europa og det er ikke sikkert at de endringene som VAG kommer til å gjøre på bilene her kommer til å få like store konsekvenser rent effektmessig, men noe effekttap vil det sannsynligvis være snakk om og/eller et marginalt høyere drivstofforbruk.

 

http://jalopnik.com/heres-how-much-horsepower-volkswagens-lose-from-their-d-1734341446

 

 

Over til noe helt annet. The Project Apollo Archive har på Flickr lagt ut 8400 originale bilder som ble tatt under måneferdene med Apollo programmet i årene 1969-1972. Med tanke på at bildene er over 40 år gamle er det ikke så rent lite imponerende hva NASA gjennomførte den gangen... :)

 

https://www.flickr.com/photos/projectapolloarchive

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere ganger i tråden vært innom de sentrale eierfamiliene i Volkswagen AG (VAG). Dette er viktig for å forstå bakgrunnen for dagens situasjon i VAG konsernet samt Porsche (som nå er en del av VAG). Ferdinand Porsche den eldre (som bl.a utviklet VW "Boble" og Porsche 356) fikk to barn... Ferdinand Anton Ernst (normalt omtalt som "Ferry") og Louise (gift Piëch). Ferry fikk fem barn... Ferdinand Alexander (designet 911 og normalt omtalt som "Butzi"), Gerhard, Hans-Peter, Wolfgang (idag styreformann i Porsche Automobil Holding SE) og Susanne. Louise fikk fire barn... Ernst, Louise, Ferdinand (utviklet bl.a Porsche 917, Audi Quattro, Bugatti Veyron samt var i en årrekke styreformann i VAG) og Hans-Michel.

 

Volkswagen AG er blandt Tysklands viktigste og største industrikonserner. Konsernet er også en veldig viktig del av Tysklands historie og selvforståelse (signifikant mer enn f.eks Mercedes-Benz og BMW). VAG er ikke bare et bilde på det moderne og suksessrike Tyskland (det økonomiske mirakel - Wirtschaftswunder), men også et bilde på positiv omstilling fra det totale nederlaget Tyskland befant seg i da den andre verdenskrigen var avsluttet. Det går en direkte linje fra Ferdinand Porsches geniale konstruksjoner på 1920 og 30-tallet til dagens VAG som er verdens største bilprodusent med over en halv million medarbeidere og en årlig omsetning som er dobbelt så stor som Norges brutto nasjonalprodukt (BNP).

 

Berlingske Tidende (danskenes pendant til norske Aftenposten) bringer idag et portrett av familiene Porsche og Piëch som jeg synes er veldig opplysende og fornuftig. Det er ikke så mye nytt i artikkelen som vi ikke har vært innom i tråden tidligere, men som en sammenfatning er artikkelen bra skrevet... :)

 

http://www.business.dk/transport/to-klaner-slaas-om-porsche-og-volkswagen

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske forskere har funnet ut at VW og Audi slipper ut 10 ganger mer NOx enn BMW og Mercedes. Det er merkelig at norske Transportøkonomisk institutt (TØI) ikke har avdekket en slik dramatisk forskjell i sine målinger. Kan de ha vært for opptatt av gjennomsnittet, og oversett det store spriket mellom ulike modeller? Det er inntrykket jeg sitter med etter å ha skumlest flere av rapportene fra TØI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hele historien vedr. dieselskandalen er merkelig. Ikke bare i relasjon til VAG, men også alle andre impliserte parter som f.eks myndighetene, ulike institutter relatert til transport og miljøet, bilorganisasjoner samt bilbransjen generelt. Det virker som om "alle" visste at både kravene til utslipp og de konkrete utslippene fra bilene var urealistiske og direkte falske. Nå etter at ånden er sluppet ut av flasken har de samme "alle" travelt med å unnskylde seg selv samt legge skylden over på alle andre. Jeg synes stadig at sammenligningen med doping i profesjonelle sykkelløp er relevant. Det er flere besynderlige likheter i forhold til hvordan en stor syndebukk (les: Lance Armstrong og VW) skal stå til rette for noe som er galt i en hel bransje. Jeg unnskylder på ingen måter Lance Armstrong og VW, men det får være måte på ansvarsfraskrivelser de andre impliserte partene i skandalene skal ha lov til å gi uttrykk for. Det kan imidlertid virke som om den tyske regjeringen nå har fått nok og tar et reelt ansvar.

 

http://finans.dk/live/erhverv/ECE8082976/Angela-Merkel-melder-klart-ud-over-for-VW/?ctxref=ext

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at AP sin representant sier til E24 at de har jobbet hardt i mange år for å bekjempe utslipp av NOx, men det var da virkelig de som ledet landet og som gjorde dieselbiler billigere og bensinbiler dyrere for noen år siden. Hadde de hatt et snev av livserfaring burde de visst hvor stor belastning dieselbiler er for nærmiljøet. Jeg kan ikke skjønne at en voksen person ikke har lagt merke til dieselbiler som spyr ut sot og dritt, og lukter helt j....Min første erfaring med dieselbiler var når faren min en periode i 1995 kjørte en 1979 Passat diesel, og man behøvde ikke være rakettforsker for å skjønne at den var lite miljøvennlig. Følte at man fikk kreft av å gå forbi bilen på tomgang, og den sotet like ille som Mercedes sine CDI-motorer.

Sånn litt på siden. Taxibransjen i Oslo har de siste årene fått flere og flere Toyota Prius hybridbiler, og det er ingen tvil om at det er mer gunstig for nærmiljøet der de står lydløse og "utslippsløse" og venter på holdeplassene. Det er dog fortsatt veldig mye Mercedes E200/E220 CDI, men også noen få E300 Bluetec Hybrid.

En litt artig episode fra onsdag - jeg satt i bilen parkert rett rundt hjørnet fra Majorstukrysset, også hørte jeg plutselig noe intens rakling som nærmet seg. Rundt hjørnet kom en eldre Hyundai H-1 varebil 2.5D med den verste røykutviklingen jeg noen gang har sett! Han la igjen en ekstrem tett tåke 200m etter seg mens han raklet med et nærliggende havari forbi meg - jeg lukket vinduet mens fotgjengere dro jakka foran munn/nese og løp gjennom blå/hvitrøyken. Miljøvennlig på høyt plan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første erfaring med dieselbiler var når faren min en periode i 1995 kjørte en 1979 Passat diesel, og man behøvde ikke være rakettforsker for å skjønne at den var lite miljøvennlig.

 

Det var nok fryktelig miljøskadelige biler, ja. Men siden 1979 har dieselmotorene forandret seg stort. Sot, partikkelstøv og lukt er ikke lenger et problem, så sant du ikke fjerner partikkelfilteret for å få noen ekstra hestekrefter og traktorlyd (mange gjør det), eller kjører bil fra jukseprodusenter (VW). Problemet med dieselbiler i dag er det ikke dieselen i seg selv som står for, men renseteknikken. I utgangspunktet produserer bensin- og dieselmotorer like mye NOx, men mens rensingen av bensineksos er svært effektiv, har rensingen av dieseleksos den uheldige bivirkning at den produserer NO2, som er den farlige bestanddelen av det som omtales som NOx.

 

Det er ganske enkelt å gjøre noe med utslippene fra dieselmotorer, hvis de rette instanser er villige til å ta kostnadene. TRF-Racing har skrevet om dette i denne tråden. Kort sagt er det bare å gjøre noen endringer i sammensetningen av dieselen, og hvis staten er villig til å redusere sine avgifter vil det ikke koste bilistene noe ekstra. Da vil dieselen bli mer miljøvennlig enn bensin, i tillegg til at den er mer energieffektiv.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn med noe kort. Jeg spaserer i Oslo sentrum rundt en time hver dag, og dette har jeg gjort siste 4,5 årene. Jeg er faktisk ikke i tvil om at den lokale forurensingen i sentrum har blitt adskillig verre i løpet av denne tiden. Før var det som oftest bare i kuldegrader man kjente en svovelaktig lukt i lufta. Nå kjenner jeg svovellukt hver dag dersom det ikke er regnvær.

 

Jeg har tidligere kjørt min gamle dieselbil i Tyskland og forsto meg ikke helt på deres Umwelt-zone tiltak i sentrumsdelen av storbyene den gang. Jeg måtte den gang parkere bilen utenfor byen og ta kollektivt inn til byen. De tyske byene det dreier seg om er en god del større enn Oslo, og har nok en god del fler biler. Skulle alle kjørt Euro 0-3 biler i sentrum ville nok den lokale luftkvaliteten vært direkte uholdbar. Det er ingen tvil om at det må gjøres grep for å få luftkvaliteten til det bedre i Oslo sentrum og de andre større byene i Norge. Luftkvaliteten i Leipzig feks. var faktisk utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...