Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er klart at med knapt 60 stk. CTR'er som ble bygget av Ruf Automobile GmbH (29 fra scratch og resten konvertert fra div. kundebiler som SC, Carrera, 930 etc.) og ikke minst med de formidable ytelsene (husk at dette var på slutten av 80-tallet), som satte selv Ferrari F40 i forlegenhet... eksisterer det et internasjonalt marked som alltid er villig til å betale store penger for en ekte CTR "Yellowbird" med dokumentasjon. Det er iallefall en som gjorde en veldig god handel med den aktuelle CTR'en fra Åkrehamn... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hvor mange ganger Yellowbird på ringen videoer er postet i denne tråden så er nok ikke jeg den enste som aldri går lei. Den siste videoen var nok den beste utgaven jeg har sett. :)

 

Mitt forhold til Yellowbird stammer faktisk fra Gran Turismo spillene på Playstation. Det er nok ikke så mange som har et fysisk forhold til disse bilene, så da er det greit å oppleve bilen slik man kan.

Jeg spilte ganske aktivt en periode for noen år siden ilag med en del andre i Europa som holdt et bra nivå på kjøringen. Den ultimate bilen å mestre var (CTR) Yellowbird. Hatt det ufattelig mye gøy med RUF i det spillet.

Litt spesielt med GT spillene er at Porsche ikke er representert grunnet avtaler med EA/Microsoft. Så skal man kose seg med 911 der så så blir det RUF.

Jeg er ikke med i nevnte video, men her et klipp fra hvor tre av de jeg kjørte med iblant knivet om førsteplass.

Jeg vet ikke hvor godt det kommer frem for folk som ikke har kjørt bilen i spillet, men når man kjører med ratt og pedaler så sitter man og ratter akkurat slik som Stefan Roser kjører for å holde Yellowbird`n på veien samtidig som man prøver å opprettholde mest mest mulig fart. Jeg føler/tror GT5 klarer å ta opp essensen av bilen og RUF sine modeller. Man måtte ihvertfall jobbe veldig aktivt med balansen. Noe som gjorde bilene til favoritter for meg.  :) De var på ingen måte lettkjørt gjennom svingene og dermed mer givende når man mestret bilen.

 

Å eie, og kjøre en slik bil på ekte må være et privilegium. Å mestre den må være fantastisk. I mine øyner så er det den ultimate bilen å temme. Yellowbirden jeg linket til var godt over min prisklasse for en kosebil. Jeg unngår alltid billån, men dette var et tilfelle da jeg småseriøst vurderte å si farvel til all sunn og økonomisk fornuft. Ironisk nok så hadde det det sikkert vært et veldig fornuftig kjøp rent økonomisk.

 

Iløpet av de senere tiår så er det to ganger hvor det i mine øyner har vært en heftig superbil trio.

I skrivende stund har vi LaFerrari, 918 og P1.

På 80-tallet var det F40 og 959 hvor Yellowbird`n var den gale outsideren som utkonkurrete de andre to på både toppfart og tid rundt Ringen.

Akkurat det med toppfart kan man f.eks lese en test om her.

sc00bf30a7.jpg

 

Til tross for at jeg digger Yellowbird så liker jeg egentlig en standard smal, vingeløs 911 med pustemotor bedre, men Yellowbird er og forblir Yellowbird. Perfekt slik den er.

1987-ruf-ctr-yellowbird-911-turbo-header

 

Som en kontrast til drømmen om Yellowbird så storkoser jeg med med E36 M3 i det virkelige liv. Lørdagskveld så skulle jeg kjøre hjem, en tur på 10-12 minutter. Tok en stor omvei så turen tok 20++ minutter. Når jeg kom hjem og skulle parkere så snudde jeg og doblet lengden enda en gang. :D

Våt asfalt kombinert med svingete veier sent på en lørdagskveld er en fornøyelse å kjøre på siden E36 M3 er en bil som virkelig trives ved og over grensen for veigrep uten at den er i nærheten så dødlig som en Yellowbird. Kombinert med responsiv rekkesekser så kan virkelig golydpedalen fungere som en forlengelse av rattet. Da kan den fine balansen nytes i perfekt harmoni med motoren.  :love:

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen et fantastisk flott innlegg i tråden fra deg bimmerR og tusen takk for det. Det begynner å bli mange år siden jeg hadde mine Porscher, men jeg har aldri glemt hvordan det var og de har egentlig alltid ligget i bakgrunnen uansett hva jeg har hatt av biler. Ikke fordi Porsche er "bedre" enn BMW (for det er Porsche ikke nødvendigvis), men fordi jeg hadde 4-5 utrolig fine år med mine Porscher. Jeg vet ikke hvor mange kilometer jeg totalt kjørte med disse bilene (altså 924, 944, 928S og 911 Carrera 3,2), men rundt 150-160000 Km er plausibelt. Jeg har savnet opplevelsen, men hvis jeg skal være ærlig er det nok like mye tiden jeg savner som bilene. Tiden kan jeg ikke få tilbake uansett hvor mange penger og fine Porscher jeg har. Idag har jeg hverken tid til å kjøre biler like intensivt (les: lange turer sydover på kontinentet inkl. overnatting i bilene) og heller ikke en like bekymringsløs mentalitet som jeg hadde den gangen og det begrenser mye for min del. Moralen i denne historien er derfor:.... har du muligheten, pengene og tiden når du er ung... kjør på!... det blir aldri helt det samme når du blir eldre... :)

 

Apropos moderne 911'er. Nå har begge innstegsmodellene turbo og er like fantastiske som alltid. Selv 911 Carrera stiller med 370 HK og 450 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,6 sekunder (4,2 sekunder med Sport Chrono). Topphastigheten er 295 Km/t. 911 Carrera S har 420 HK og 500 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,3 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono). Topphastigheten er 308 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble plutselig veldig mye Porsche i tråden og for å balansere dette litt... hva er vel bedre enn å fortelle en historie som inkluderer både BMW M1 og Alpina. Car and Driver har idag en artikkel som kort tar for seg historien om BMW M1. Den er viden kjent for de aller fleste her inne, men litt overraskende refererer historien også til Burkard Bovensiepen ved at han, da produksjonen av M1 ble lagt ned i 1981, ble kontaktet av BMW i et håp om at Alpina kanskje kunne videreutvikle bilen og gjøre den til en verdig motstander av f.eks Porsche 930 (den første 911 Turbo generasjonen). Av ulike årsaker var dette dessverre ikke aktuelt for Alpina, men det kan du evt. lese mer om i selve artikkelen... :)

 

http://blog.caranddriver.com/how-the-bmw-m1-supercar-almost-got-a-second-lease-on-life-and-why-it-didnt/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å slippe Porsche. En kollega fortalte i dag at han har kjøpt en 1999 som er bygget om til 2010-look. Har ikke tenkt på det før, men det er faktisk et av de rimeligste alternativene hvis man skal ha seg en grei 911. Selvsagt ikke noe for puristene, men hvis det bare er ren kjøreglede man er ute etter så er det vel ikke så verst? Får sannsynligvis kikket på den i morgen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at en 996 ser ut som en 997 II. Det er nok ikke helt billig, men bilene er teknisk veldig like så hvorfor ikke? Det er først og fremst fronten på 996 som er mindre vellykket etter min mening (selv om heller ikke interiøret er top notch). 996'ene kan man kjøpe billig og kan man få den til å se ut som en 997 uten å totalt ødelegge budsjettet er mye gjort for å få en grunnleggende fin bil billig... :)

 

Apropos Singer 911 (som helt klart er alt annet enn billig) så fremgår det av denne notisen at iallefall én bil er bestilt fra Norge... :)

http://www.multivu.com/players/English/7686051-singer-vehicle-design-porsche-911-book/

 

Vedr. Mazda MX-5 ND 1,5 liter vs. 2,0 liter så synes jeg også at den filmen er interessant. Jeg tenker at man i de aller fleste sammenhenger kommer ganske langt med 1,5 liter, men at 2,0 liter gir mer ro og komfort hvis man liker å kjøre lange søndagsturer eller skal bruke bilen til banekjøring. Det er et spørsmål om temperament... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde denne vært et interessant alternativ som kommende klassier. Ser velholdt ut, og veteran om to år. Ekstra insteressant for en som har vokst opp med Toyota, den gang de hadde noen spennende modeller her:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66691497&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+carUsed+-+resultPolePosition+-+click

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde denne vært et interessant alternativ som kommende klassier. Ser velholdt ut, og veteran om to år. Ekstra insteressant for en som har vokst opp med Toyota, den gang de hadde noen spennende modeller her:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66691497&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+carUsed+-+resultPolePosition+-+click

Så veldig bra ut synes jeg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...