Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jepp... den nye MX-5 modellen (ND) står høyt i kurs og er helt klart på min "vil ha" liste også. Det som er litt interessant er at Mazda 25 år senere stadig er 100% tro mot det opprinnelige konseptet. Jeg kjøpte som kjent en av de aller første Mrk.I (NA) bilene som kom til Norge etter å lest en veldig tidlig test av modellen i det britiske bilmagasinet CAR (som jeg på 80 og 90-tallet abonnerte på).

 

Det var på alle måter en ganske interessant opplevelse. Jeg kom mer eller mindre direkte fra en Porsche 944 etter å ha hatt en Mercedes-Benz W201 190E 2,3 i et års tid, men selv om MX-5'en selvfølgelig var annerledes ga den allikevel på mange måter grunnleggende mye av den samme kjøregleden som 944'en. Min "Miata" var innstegsmodellen med 115 HK fordelt på 940 Kg. Porschen veide 1180 Kg og hadde 163 HK. MX-5'en hadde 8,2 Kg pr. hestekraft, mens 944'en hadde 7,2 Kg. For sammenligningens skyld så har dagens F30 320i med 184 HK også 8,2 Kg pr. hestekraft.

 

Selvfølgelig er BMW'en hurtigere rett frem og når det gjelder toppfart, men noe annet skulle også bare mangle. Jeg er imidlertid helt sikker på at både den 25 år gamle MX-5'en og 944'en er vesentlig mer interessante på en svingete landevei. 944'en var en mye bedre langturbil enn MX-5'en (selv om jeg faktisk kjørte min MX-5 til det sydlige England). Porschen var tungt gearet for en høy topphastighet og den kunne uten problemer holde en marsjfart på 180-190 Km/t. MX-5'en var ikke konstruert for europeiske motorveier og selv 130-140 Km/t var relativt slitsomt pga. den lave gearingen. Den var best i området rundt 80-120 Km/t.

 

Allikvel var min MX-5 fantastisk og det er definitivt den jeg savner mest i relasjon til 944 (som også er en fantastisk konstruksjon). Ulike motorjournalister mener at den nye MX-5'en er minst like bra som den første generasjonen og det forteller meg at jeg snart må avtale en prøvetur med min lokale Mazda forhandler. Det hadde på mange måter vært litt OK å kjøpe en ny sportsbil som f.eks MX-5 istedenfor en gammel klassiker med tanke på garantier og moderne sikkerhetsutstyr (type: fred i sinnet selv om det aldri blir det samme)... :)

 

Min gamle MX-5 "Miata" Mrk.I fotografert i Wimbledon i London (eksisterer denne bilen stadig?)

 

gallery_38233_76_31147.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 24 timer I en F48 nå, X-drive 20d.

Har skrevet en artikkel på 750 ish ord. Kommer her på bimmers snart.

:smile:

I den forbindelse hører jeg gjerne fra dere med ting dere lurer på.

Evt spm.

Takk!

Ser det er163 hk utgaven, fatter ikke hvorfor forhandlerne i så stor grad velger den nedtrimmede utgave av 20d motoren på sine demobiler. Det må da være mye bedre å velge 190 hk for å vise hvordan bilen kan være på sitt beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er163 hk utgaven, fatter ikke hvorfor forhandlerne i så stor grad velger den nedtrimmede utgave av 20d motoren på sine demobiler. Det må da være mye bedre å velge 190 hk for å vise hvordan bilen kan være på sitt beste.

Det er vel den motoren de fleste velger? Viser folk at 163 hester er helt ok i stedet for en motor de ikke vil ta seg råd til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den motoren de fleste velger? Viser folk at 163 hester er helt ok i stedet for en motor de ikke vil ta seg råd til.

Men da må det være bedre å velge 18d motoren med 150 hk. Vil tro du sparer mer på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den nye X1 modellen med xDrive, men umiddelbart synes jeg at den er for dyr med tanke på at den ikke har det samme 4x4 systemet som F31 har med kun en langsliggende motor (les: F48 X1 er basert på F45 2-serien Active Tourer). X1 xDrive20d med 163 HK koster minimum 502000 kroner, mens F31 320d xDrive med 163 HK koster 470000 kroner.

 

X1 xDrive20d med 190 HK koster minimum 516000 kroner og F31 320d xDrive med 190 HK koster 484000 kroner. Ikke den helt store forskjellen kanskje, men hvis jeg ikke tar feil er X1 primært forhjulsdrevet, mens F31 primært er bakhjulsdrevet (rett meg hvis jeg tar helt feil). Det er om ikke annet en stor forskjell når vi først snakker om BMW'er... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke usansynlig at jeg tar en prøvetur i MX-5 ND til neste år. Veldig ettertraktet bil for min del.

Hadde vært artig om jeg fikk kjørt ND 2.0 utgaven og sammenlignet med M3n. :)

Får vel kanskje vite mer om FIat sin utgave til neste år, en fremtidig Abarth utgave vil muligens stå på høyt min liste også.

Er allerede noen heldige i Norge som har fått kjørt nye MX-5 på Rudskogen og skrevet litt om det.

Kan nevne at prisforskjellen fra 1.5 sport til 2.0 sport bare er 35k i skrivende stund. Sammenligning av utstyr og priser her.

 

BN53700 ruller rundt i Tønsberg og har hatt samme eier siden 2004 er blant de mange tingene man kan lese om Fredrik sin gamle MX-5. :)

Jeg pleier å bruke vegvesenet sin side for å få opp informasjon om biler. Greit å ha linken i favoritter. Vegvesenet har også en "bil og henger" app som gir samme informasjon på mobilen. Der kan man lagre egne kjøretøy for å lett hente opp infoen igjen.

 

Ellers kan det hende at det kommer flere rimelige sportsbiler i fremtiden som til en viss grad bygger på samme konsept som MX-5 1.5.

Toyota S-FR Concept.  Her er det også snakk om 1.5l bensinmotor på 130hk. motor i front, bakhjulstrekk, 6-trinns manuell girkasse. Hovedforskjellen sett opp mot MX-5 er at at Toyotaen er en 2+2 med tak. Til tross for det så er den bare 7,5cm lengre, 4cm smalere og ryktes å bare veie 980kg.

Personlig er jeg ikke så begeistret for designet til konsept bilen, men med litt endringer så krysser jeg fingrene for at bilen ser bedre ut og settes i produksjon.  :)

005-toyota-sfr.jpg?itok=ZpIQTXWk

 

001-toyota-sfr_0.jpg?itok=TPe0ISGR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den helt store forskjellen kanskje, men hvis jeg ikke tar feil er X1 primært forhjulsdrevet, mens F31 primært er bakhjulsdrevet (rett meg hvis jeg tar helt feil). Det er om ikke annet en stor forskjell når vi først snakker om BMW'er... :)

Jeg klarer ikke å finne hvor jeg har lest det, men jeg tror nye X1 også kan variere fordelingen fra nesten 100% foran til 100% bak, og at den i utgangspunktet har rundt 60% av kraften på bakakselen på samme måte som andre xDrive.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne hvor jeg har lest det, men jeg tror nye X1 også kan variere fordelingen fra nesten 100% foran til 100% bak, og at den i utgangspunktet har rundt 60% av kraften på bakakselen på samme måte som andre xDrive.

Det stemmer dessverre ikke.

Dessverre fordi X1 har en totalt forandret X-drive ifht tidligere, denne er som Fredrik sier FWD basert, bakhjulene blir koblet inn ved behov.

Vi snakker Haldex 5.

Tenk A3 "Quattro" vs sine større søsken, helt likt konsept, markedsføringen og branding blir brukt for det det er verdt.

Så "X-drive", er ikke lenger X-drive dessverre. X-drive i F48 er et enklere system.

Det er fordeler med X1 sitt system også, det er lettere, man får mindre svingradius, mindre drivstofforbruk og et par andre ting.

Men det dynamiske AWD systemet i X-drive finnes ikke her.

Dessverre har jeg ikke fått "kjent" på det, mtp på vinter glatta, på tørt føre merker man ikke veldig forskjell ifra tradisjonell X-drive.

Testbilen skulle ifølge selger ha sine originale 190hk og det "kjentes" slik ut også.

Men glemte å se i vognkortet.

:-)

Var litt bekymret for mangel på ZF sin glimrende 8 trinns kasse, denne har en løsning ifra Aisin.

Men sistnevnte fungerte bra, holder likevel en knapp på ZF.

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen gutter. Det er faktisk litt artig å vite at min gamle MX-5 stadig kan formidle kjøreglede til en heldig eier. Jeg sjekket med registeret og det viser seg også at min tidligere Porsche 928 S stadig kjører (fortsatt i Asker)... snart 36 år gammel. Det gjør også min tidligere Porsche 944 i Ålesund... snart 31 år gammel... :)

 

Jeg er enig i at designet på S-FR konseptmodellen fra Toyota ser litt merkelig ut, men jeg liker idéen med at den er en 2+2 og ikke en ren toseter. Akkurat som med 911 vs. Boxster/Cayman gir 2+2 løsningen i 911'en en vesentlig mer romslig kupe. Selv om det er for trangt til at voksne kan sitte bak gir den ekstra plassen både et øket komfortnivå og gjør bilen mer praktisk til daglig bruk (les: det er stadig f.eks plass til en bærepose bak hvert forsete). Noe av det mest kritiske med den nye MX-5'en er mangelen på ekstra plass i bilen. Det er f.eks ikke koppholdere i midtkonsollen og heller ikke lommer i dørene. Når det i tillegg er svært begrenset bagasjeplass betyr dette at selv en kortere tur nedover på kontinentet må planlegges ned til minste detalje. Dette problemet har man ikke i en bil med 2+2 seteløsning.

 

Takk for utfyllende svar vedr. 4x4 løsningen på den nye X1 modellen Lasse. Jeg ser frem til at artikkelen "går i trykken"... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer dessverre ikke.

Dessverre fordi X1 har en totalt forandret X-drive ifht tidligere, denne er som Fredrik sier FWD basert, bakhjulene blir koblet inn ved behov.

Vi snakker Haldex 5.

Tenk A3 "Quattro" vs sine større søsken, helt likt konsept, markedsføringen og branding blir brukt for det det er verdt.

Så "X-drive", er ikke lenger X-drive dessverre. X-drive i F48 er et enklere system.

Det er fordeler med X1 sitt system også, det er lettere, man får mindre svingradius, mindre drivstofforbruk og et par andre ting.

Men det dynamiske AWD systemet i X-drive finnes ikke her.

Dessverre har jeg ikke fått "kjent" på det, mtp på vinter glatta, på tørt føre merker man ikke veldig forskjell ifra tradisjonell X-drive.

 

Du har nok rett ja. I utgangspunktet framhjulsdrift til det blir behov for noe annet. Men når den først kobler inn bakhjulene kan den overføre 100% av kraften dit. Er dette vanlig på Haldex? Trodde VAG var maks 60-70% kraft på bakhjulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens episode av "Ignition" (Motor Trend) med Jason Cammisa er litt ekstra artig i relasjon til bimmers+ artikkelen der jeg skrev om BMW og rekkeseksere - en kort motorteknisk gjennomgang. Jeg er i et avsnitt kort innom at det finnes to typer V8 motorer/konfigurasjoner... "crossplane" og "flatplane". Forskjellen handler om hvordan veivakselen er utformet og dermed hvordan tenningsrekkefølgen i sylindrene er. Motorene har en helt forskjellig karakteristikk og dette gjelder også for motor/eksoslyden de utvikler. Jason Cammisa forteller og illustrerer dette fenomenet på en veldig god måte i denne filmen. Det begynner etterhvert å komme mange fine og ikke minst teknisk kompetente biler fra USA. Amerikanerne kan definitivt hvis de virkelig vil og tror på at Made in USA gjør en forskjell... :)

 

http://bimmers.no/page/articles.html/_/bimmers/bmw-og-rekkeseksere-%E2%80%93-en-kort-motorteknisk-gjen-r53

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...