Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det som jeg syns er kjekt med m3 er hvor godt den fungerer til alt fra bykjøring, lukeparkering, banekjøring og ferietur. Uten å bli lei støy, dårlig sikt bakover og kjørekomfort.

Det er vel heller ikke et minus at ess 550kitet er bolt-on på s54. Bare bytte coiler så er det tut og kjør med 550hk.. Ganske grei ytelse for 400 000 med driftssikkerhet på kjøpet.

Men uansett, hvis jeg hadde hatt økonomi til det, ville jeg heller hatt en 911 med dkg enn m3 eller m4..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid mange Porscher, og en av mine favorittvideoer er jo nettopp Stefan Roser på Ringen.

Filmen kalles "Fazination at the Nurburgring" - og er en klassiker.

 

Jeg er så heldig å eie nettopp en slik bil, og i en ganske sprek farge og. Sikker på at Trådstarter tillater noen bilder :)

 

post-87319-0-21470000-1448379411_thumb.j

post-87319-0-36371900-1448379433_thumb.j

post-87319-0-91260900-1448379438_thumb.j

post-87319-0-91433700-1448379462_thumb.j

post-87319-0-35682500-1448391282_thumb.j

post-87319-0-59635400-1448391289_thumb.j

post-87319-0-51640000-1448391307_thumb.j

Endret av Mittelfahrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mittelfahrer, fortell gjerne om bilen. Hvordan du opplever kjøreegenskapene, hvordan er det med deler og priser på disse bilene og mer. :)

Ser du også har en E28 M5. Kanskje du her flere biler du har lyst å fortelle litt om? :)

 

Ellers synes jeg det er interessant at Porsche kommer med egne sentre for klassiske/brukte biler. I første omgang må man til Nederland, men Porsche har planer om 100 slike butikker/verksted innen 2018. Mer info her.

Det sier vel litt om markedet for klassisk Porsche.  :)

porsche_classic_centre.jpg?itok=glOvbrd4

car_photo_559888.jpg?itok=Mxg59OmG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av bilene står i Norge, så det blir litt vanskelig :) 

E28 M5`en skal nå til nederland for restaurering regner jeg med - CTR`en er muligens for verdifull til å kjøres....

 

Jeg har en 964 C4 på hånden nå, på sikt blir det antageligvis en slik + M5`en som entusiastbiler.

 

En bil jeg har store forhåpninger til er nye Alfa Giulia Quadrafoglio - kan fort hende at jeg bestiller en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruf CTR er helt klart en veldig artig bil, men såvidt jeg kan se på filnavnene på bildene er de hentet fra FB (JPD Japan) og bilen har japanske skilter. Unnskyld at jeg spør, men er dette din bil og/eller er bilen evt. kun et spekulasjonsobjekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min bil, kjøpt i Japan. Om det er et spekulasjonsobjekt? Tja, det meste har sin pris. 

Men jeg kjøper som regel biler for å ha dem selv. I blandt blir de solgt, men det begrenser seg til en bil eller to i året.

 

Det meste gromme står i Japan. der jeg kjøpte E28 M5`en min også :) Den kommer til Norge om 2 uker.  Den luftet jeg for salg her inne,

men E28 M5 er såpass spesiellt at jeg tror den blir helrestaurert og blir en sommerbil... M88 motor i E28 chassis borger for mye morro.

 

Endret av Mittelfahrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var ny for meg, så jeg tar sjansen på at den ikke allerede er vist. Deilig bil og deilig farge. Og i tillegg en herlig historie om karen som bygde bilen uten egentlig å ha noe peiling. Pass på å få med det han sier om bilens verdi i videoens siste minutt. "You have ruined your car. It has no resale value!" :-D

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte forbi en som hadde en burgunder 993 på henger natt til lørdag.

Så ut som en turbo som hadde gått på en skikkelig smell. Krasjet hele fronten, og hele ene siden, hjulstilling rimelig ute, og manglet hele bakskjermen. Så ikke pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk besøk av stormen Gorm, som hadde kast med orkan styrke, igår kveld. Et par trær i hagen veltet og det ene over hekken mot naboens kjøkkenhage. Det måtte fjernes som første jobb i morges... tungt arbeide iom. at det var et stort grantre. Det andre treet står ennå, men med en vinkel på 60 grader. Jeg feller treet til helgen...  :roll:

 

993 Turbo er relativt sjelden... kun rundt 6000 ble bygget. I den andre enden av sportsbil skalaen... jeg liker virkelig den nye MX-5'en... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratter en X5 40e nå, mao den mye omtalte hybriden.

Smått fascinerende hvordan en stor F15 kan gli omkring lydløst på e drift.

Er ikke lenge siden jeg kjørte en E70, som jeg personlig syns har "holdt" seg godt - inntil nå.

F15 er kanskje basert mye på sin forgjenger, men F15 er mye mer sofistikert.

Ellers så er jeg litt delt med tanken på hybrid.

Skrevet en artikkel om 225xe nå og denne deler batteripakken med F15 og ganske sikkert også de andre hybridløsningene til BMW.

Selve batteriet er en løsning på 8 celler, hvor hver og en kan skiftes ut manuelt.

Selve bytte og servingen av dette foregår ganske sirlig.

Hver BMW lokasjon må oppfylle gitte krav og en dokumentert opplæring er påkrevd for å ha lov til å drifte i serien og hybridene.

Ved en eventuell reparasjon blir selve bilen skjermet og ved endring evt serving av batteripakken blir lokket over kastet, ødelagt eller ei - og et nytt lokk blir montert over igjen.

Batteriene er gjemt ganske greit, men vekten øker betydelig.

På 225xe har vekten øket med nesten 180kg kontra tradisjonell drivlinje og med F15 snakker vi om endel kg på dette igjen.

Mao for kjøreegenskapene sin del tror jeg en konvensjonell drivlinje fremdeles er fornuftig.

Jeg har stor sans for hybriden, den er silkemyk å kjøre og svært effektiv.

Den er ikke brutal sterk som en diesel er og lyden ifra en i6 diesel kler disse bilene unektelig svært godt.

Imorgen går X5 40e opp 20.000.- i pris også men interessen rundt denne bilen er stor.

Tiltross for det tror jeg hybrid drivlinje er mer fornuftig på en mindre og lettere bil, der man får mer km på samme batteri pakken.

Nå går ryktene om at i midten av 2016 vil batteripakken til i3 bli 50% kraftigere, så utviklingen på dette står ikke stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også at i3 skulle få betydelig bedre rekkevidde på 2017-modellen, og der ble jeg ganske nyskjerrig. Jeg har snust litt på elbil i det siste, da jeg etter planen skal pendle en del til Stavanger de neste årene, og har da ca. 350,- i reiseutgifter pr. dag (ferje, bensin og bompenger). Selv om man må begynne å betale for elbil her og der etterhvert vil det fortsatt være litt å spare her.

 

Pr. dags dato er Nissan Leaf 30kw (kommer på nyåret) den eneste bilen som har lang nok rekkevidde til å klare denne turen tur/retur uten bekymring (med unntak av Tesla, men det er en helt annen klasse og pris), noe som er viktig da det ikke er lademuligheter der jeg tilbringer dagen.

 

Leaf er ikke en drømmebil, men vil tro den gjør det den skal, og det til en forholdsvis grei sum. Det jeg ser på som en forholdsvis stor ulempe/usikkerhetsmoment her er at det mest sannsynlig kommer ny modell i 2018, med en god del lengre rekkevidde enn dagens modeller, og da er jeg redd den gamle blir nærmest uselgelig. Man kan kjøpe mye bensin for 200K i verditap...

 

i3 er sånn sett et mye tøffere valg, men fire seter og en litt rar (/tungvindt?) dørløsning gjør at jeg er litt usikker på denne også. En evt. elbil vil også bli bilen som stort sett benyttes til barnehagekjøring og slikt, og da er jeg redd bakdørene vil bli et (kone-) problem i lengden. Likevel må den absolutt vurderes om rekkevidderyktene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant info Lasse. Jeg er ikke i markedet for en X5 40e, men en tilsvarende F30/31 330e er veldig interssant. Den har, i likhet med i Norge, stadig en fornuftig pris her i Danmark og en samlet effekt på 252 HK og 420 Nm er ikke å forakte. 0-100 Km/t går løs på rundt 6 sekunder og topphastigheten er 225 Km/t (som holder til de fleste formål). Et beregnet gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring (så lenge det er juice på batteriet) på 0,21 liter/mil er imidlertid fenomenalt.

 

Dette er helt klart fremtiden hvis man vil ha en tysk premium hybridbil istedenfor f.eks en helelektrisk Tesla. Jeg ser definitivt poenget hvis man ikke ønsker å betale merprisen for å være en innovatør når det gjelder elektriske biler. På mange måter får man det beste fra to verdener med 330e og X5 40e. F30 330e veier 165 Kg mer enn F30 330i, men stadig 165 Kg (interessant sammenfall) mindre enn f.eks en F11 530d... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også at i3 skulle få betydelig bedre rekkevidde på 2017-modellen, og der ble jeg ganske nyskjerrig. Jeg har snust litt på elbil i det siste, da jeg etter planen skal pendle en del til Stavanger de neste årene, og har da ca. 350,- i reiseutgifter pr. dag (ferje, bensin og bompenger). Selv om man må begynne å betale for elbil her og der etterhvert vil det fortsatt være litt å spare her.

 

Pr. dags dato er Nissan Leaf 30kw (kommer på nyåret) den eneste bilen som har lang nok rekkevidde til å klare denne turen tur/retur uten bekymring (med unntak av Tesla, men det er en helt annen klasse og pris), noe som er viktig da det ikke er lademuligheter der jeg tilbringer dagen.

 

Leaf er ikke en drømmebil, men vil tro den gjør det den skal, og det til en forholdsvis grei sum. Det jeg ser på som en forholdsvis stor ulempe/usikkerhetsmoment her er at det mest sannsynlig kommer ny modell i 2018, med en god del lengre rekkevidde enn dagens modeller, og da er jeg redd den gamle blir nærmest uselgelig. Man kan kjøpe mye bensin for 200K i verditap...

 

i3 er sånn sett et mye tøffere valg, men fire seter og en litt rar (/tungvindt?) dørløsning gjør at jeg er litt usikker på denne også. En evt. elbil vil også bli bilen som stort sett benyttes til barnehagekjøring og slikt, og da er jeg redd bakdørene vil bli et (kone-) problem i lengden. Likevel må den absolutt vurderes om rekkevidderyktene stemmer.

Mtp å benytte i3 som en dd så tror jeg du vil bli positivt overrasket over størrelsen og at den faktisk kan fungere fint til det du nevner ovenfor.

Prøv en :-)

Vurderer det selv.

Men jeg tror nok det er fornuftig å vente litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...