Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg registrerer også at PSA har kastet inn håndkleet og innrømmet at deres dieselbiler bruker opp mot 60% mer drivstoff enn de offisielle tallene viser med alt hva dette betyr for et øket utslipp av nox og co2. Dette betyr at enkelte av deres dieselbiler faktisk bruker mer drivstoff pr. mil enn tilsvarende bensinmodeller. .

       

Som bruker av PSA sin 1.6-diesel...Offisielt forbruk 0,36 landevei, 0,43 blandet i følge Ford. Jeg ligger på 0,55 i kjørecomputer, noe som betyr 0,56 reelt forbruk. For all del, jeg klager ikke mtp min kjørestil, men det er ren svindel det fabrikantene har drevet med de siste 10 årene når det gjelder forbrukstall. Jeg hadde to stykk 80-talls Corollaer som gikk på 0,59-0,66 uten at jeg en gang forsøkte å kjøre økonomisk, og det er over 30 år gamle biler (!).  Selv min dinosaur fra Arlington, Texas, bruker langt mindre enn oppgitt forbruk (0,85-0.95 vs 1.1).

Når det gjelder elbiler og rekkevidde er jeg helt med på at Tesla sine modeller dekker 90% av bilkjøringen i dette landet, men for oss særinger er det fortsatt ikke bra nok, spesielt ikke Leaf, Ceed og I3 som kanskje tar 10 mil på en kald dag. Senest sist helg kjørte jeg Flensburg-Oslo på 8t (og fikk fortsatt tid til å se "Cast Away" med Tom Hanks når jeg kom hjem...), og med en Model S ville det nok tatt 4t mer. Min personlige rekord er vel 180 mil på en dag (tror jeg etter hukommelsen), men igjen - for spesielt interesserte. Mitt "verste" bil-minne må være Antibes-Frederikshavn på 24t i en Ford Fiesta 1.1. Faren min var sjåfør, og han slet med krampe i høyrebeinet flere uker etterpå :lol: 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg mener at det nå er liten tvil om hvilken vei utviklingen går når det gjelder biler. I en overgangsfase på 5-10 år vil det være ulike hybridløsninger (bensin/elektrisitet) samt små bensinmotorer som vil stå for det store bilsalget. Større motorer (bensin og diesel) vil være å få kjøpt, men de vil være svært dyre både i innkjøp og drift pga. store miljøavgifter både for bilprodusentene og bilkjøperne. Samtidig vil elektriske biler stå for en større og større del av markedet ettersom produksjonsvolumet for disse bilene stiger med årene. Det at en bilprodusent som General Motors (som produserte 10 millioner biler i 2015) har begynt å satse stort på elbiler viser at de har kontroll på markedsundersøkelsene, som forøvrig ble bekreftet i forbindelse med den massive interessen for Tesla Model 3 da den ble presentert for et par dager siden. Jeg tror imidlertid at temmelig mange av disse interessentene (primært i USA) ender opp med en Chevrolet Bolt istedenfor en Model 3 når alt kommer til alt (spesielt når de får vite at ventetiden for en Model 3 kan bli så lang som et par år). 

Et annet og veldig viktig aspekt i denne sammenhengen er at verdens største oljeprodusent, Saudi Arabia, har begynt å forberede seg på tiden etter oljealderen ved å planlegge et investeringsfond som blir mer enn dobbelt så stort som det norske oljefondet. De har i likhet med den norske staten sett skriften på veggen og handler deretter.

       

Jeg ser du har moderert deg litt siden sist vi diskuterte dette temaet. Da mente du bla at BMW innen 10 år åpenbart kom til å kun produsere elbiler. Slik blir det nok ikke heldigvis :) 

Jeg vil også tro store motorer på fossile drivstoff er å få i fremtiden også, men som du sier vil de være ilagt strengere avgifter på bruk. Elbilene vil fortsette å utvikle seg til å bli ett fullgodt alternativ, slik dieselbilen har utviklet seg de siste 35 årene. Jeg tror ikke de på noen som helst måte kommer til å ta over noe som helst, da skal vi nok adskillig lenger frem i tid. Dieselbilen er jeg litt usikker på, føler den har kommet så langt som den nå kan komme nå. Motorteknologien blir etterhvert så bra at bensinmotorer mer eller mindre kan matche dieselmotorens fordeler, det ser man jo bare på dagens effektive bensinmotorer med turbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... jeg mener stadig at BMW vil være helt i front og blandt de aller første (om ikke den første) tradisjonelle bilprodusenten som vil konvertere til å produsere primært elektriske biler. Jeg tror også at denne omleggingen er fullført innen 2025, men jeg kan selvfølgelig ta helt feil... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Neida... jeg mener stadig at BMW vil være helt i front og blandt de aller første (om ikke den første) tradisjonelle bilprodusenten som vil konvertere til å produsere primært elektriske biler. Jeg tror også at denne omleggingen er fullført innen 2025, men jeg kan selvfølgelig ta helt feil... :)

Jeg får ikke det til å stemme ettersom neste modell under I brandet er annonsert i 2020, skal BMW erstatte hele sitt modell sortiment i løpet av 5 år? BMW annonserer også at det vil komme en hel rekke "high end" modeller de nærmeste årene, blandt annet X7 (2018 og med bla V12 motor) samt en modell over 7-serien (men under Rolls Royce). Nei jeg tviler sterkt på at BMW kun skal lage elbiler i 2025, de har nok ekspandert sortimentet sitt med flere elbiler men de tradisjonelle modellene vil bestå. Det er kun 9 år til 2025 og jeg tviler på at bilverdenen er så lett å snu, etter over 120 år med fossilt drivstoff. Ja teknologien er under veldig rask utvikling men det hjelper ikke når det som utvikles er avhengig av infrastruktur, politisk vilje samt forbrukerens følelser opp i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke at BMW kun vil produsere elektriske biler rundt 2025, men at de primært vil produsere slike biler. De vil også produsere hybridbiler (bensin/elektriske biler) samt enkelte modeller med kun bensinmotor. Ja... det er kun 9 år til 2025, men Model S har også kun vært 4 år på markedet og se hvor langt Tesla har kommet på den tiden. Interessen for deres elektriske biler er overveldende nå som prisen har kommet ned på et mer folkelig nivå. Nå har de i løpet av tre dager fått over 250000 reservasjoner på Model 3 og selv om ikke alle ender opp med å kjøpe en slik bil forteller fenomenet allikevel mye om hvilken bilhistorisk revolusjon vi er vitner til. Det vi ser er et dramatisk skifte i forbrukeradferd og det er lite BMW og de andre tradisjonelle bilprodusentene kan gjøre enn å følge strømmen (i mer enn én forstand). If you can't beat them join them!

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg skriver ikke at BMW kun vil produsere elektriske biler rundt 2025, men at de primært vil produsere slike biler. De vil også produsere hybridbiler (bensin/elektriske biler) samt enkelte modeller med kun bensinmotor. Ja... det er kun 9 år til 2025, men Model S har også kun vært 4 år på markedet og se hvor langt Tesla har kommet på den tiden. Interessen for deres elektriske biler er overveldende nå som prisen har kommet ned på et mer folkelig nivå. Nå har de i løpet av tre dager fått over 250000 reservasjoner på Model 3 og selv om ikke alle ender opp med å kjøpe en slik bil forteller fenomenet allikevel mye om hvilken bilhistorisk revolusjon vi er vitner til. Det vi ser er et dramatisk skifte i forbrukeradferd og det er lite BMW og de andre tradisjonelle bilprodusentene kan gjøre enn å følge strømmen (i mer enn én forstand). If you can't beat them join them!

Da har jeg isåfall feiltolket deg, synes nemmelig det høres litt vel optimistisk ut. Vi ender nok opp med at I merket etterhvert vil ha en modell i hver kategori, neste ut skal etter sigende være I5 som blir noe i 5-seire størrelse. Men som jeg har vært inne på tidligere, så tror jeg dette ikke er noen erstatning men heller en utvidelse av dagens modellutvalg. 

Synes ikke Tesla har kommer så veldig langt, er jo i bunn og grunn samme teknologien på de nye modellene som har vært i bruk på Modell S siden 2012. Heller ikke det er videre revolusjonerende annet enn at man har enn vanlig elbil, men som i motsetning til andre har ett større batteri og kraftigere motor. Det som Tesla er revolusjonerende på er at de er de første til å gjøre dette i en stor bil, slik at den mer eller mindre kan fungere som en normal bil. Den dagen Tesla kan lades helt opp på 10 minutter og ha 1000 km rekkevidde, da kan vi så smått begynne å snakke om revolusjon :) Det vi har sett til nå er ikke annet enn en vanlig elbil med ekstra stort batteri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvor fort det er fysisk mulig å lade opp et batteri.

Men det er helt klart at vi er helt i startgropa for denne teknologien ennå, og at det i fremtiden kun vil være i historiebøkene vi leser om rekkeviddeangst.

5 år? 10 år? La oss tenke 20 år frem. Det er en spennende tid å leve i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet Tesla, for det er mer et fenomen enn bilprodusent, har altså lansert sin model 3. Og jeg gjør meg enkelte betraktninger  om det. Først og fremst ønsker jeg å minne på model X, som vel er ca 2 år forsinket til markedet. Så skal model 3 komme om ca 2 år...

Tesla/Musk er først og fremst ekstremt flinke til å markedsføre seg, men så er det det med å levere da og ha den produksjonelle kapasiteten til å få ting ut i livet. Selve bilen model 3 er helt ok, innvendig syns jeg ikke dette frister en mm, drivlinjen er ok. Men bilen er ikke noe for meg og Tesla/Musk "snakker" heller ikke til meg. Faktisk minnes jeg tiden hvor man lanserte mobiltelefoner gjerne 6-9 mnd før de kom på markedet. For deretter bli ennå litt mer forsinket, slik at når de kom på markedet hadde enkelte konkurrenter lansert heftigere modeller, eller specs på det lanserte produktet var utdatert/skiftet ut innen de kom på markedet.

for la oss stikke fingeren litt i jorden et øyeblikk, Musk har et poeng med sine "braging rights" på ant forhåndsbestilte salg av model 3, dette er uten tvil imponerende tall. Men så er det gjennomføringen av model X og dens forsinkelse som bekymrer meg, eller snarere - burde bekymre potensielle kjøper og fans av brandet/Musk. Hvis vi tar 2018 som utgangspunkt, vil vi nok med sannsynlighet kunne se 2019 før model 3 er å få kloa i. Dette grunnet nettopp model X men også hvor lite konkret info om model 3 som har kommet frem, selve designet virker heller ikke spikret. Og når den da kommer på markedet er jeg svært usikker på hvor mye volum de klarer å få til, mao - forvent et års ventetid eller mer, da snakker vi plutselig 2020!

personlig syns jeg lanseringen av model 3 virker veldig prematur, hvis vi tar utgangspunkt i 2019, som er en lang tid i denne bransjen, kan mye ha skjedd. Nye 3 serien er da like om hjørnet og det er nærliggende å tro at de vil kunne komme opp med tilsvarende specs/pris på sin elektriske løsning i 3 serien. Uten særhetene til interiøret av model 3 og en forventet høyere premium følelse. Tesla viser kanskje veien, men at de vipper eksisterende brands av pinnen, klarer jeg ikke å se.

En annen ting som også kommer til å forsinke denne prosessen er situasjonen Europa og verden nå er i, jeg tror at det vil være behov for melk og brød løsninger (fossilt drivstoff) i et betydelig antall år til. Den økonomiske situasjonen og den politiske uroen vil senke de teknologiske kravene og miljøhysteriet bør settes til side. Jeg tror derfor at majoriteten av solgte biler om 10-15 år fremdeles er diesel og bensinbiler. den økonomiske aspektet er for viktig til at elbilen skal bli tonangivende de neste 2 tiår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng Ron.

I tillegg later Modell 3 til å være basert på Modell S rent designmessig. Nå er sikkert ikke hele bilens design skrevet i sten men jeg tror ikke vi skal forvente radikale endringer i forhold til konseptet vi har sett. Hvis vi da snakker 2020 før bilen for alvor kommer ut så vil da designet være utdatert og gammelt. 

Så når det gjelder fremtiden for fossilbiler så tror jeg heller ikke den er så dyster som enkelte fanatikere vil ha det til. I kjølevannet av VW skandalen (som blåste over fort) så har en del myndigheter spurt seg om de har gått for langt i å sette krav til bilprodusentene. Dette kombinert med litt tøffere økonomiske tider gjør at man i fremtiden kommer til å trå litt varsomt om bilindustrien. Alle vet at bilindustrien er de første som lider om vi får nedgangstider, da ville det være dumt av Tyskland eller Frankrike å legge ytterligere restriksjoner på varene de selger. Er litt derfor Sverige fortsatt har høy årsavgift og drivstoff avgift på dieselbiler. Det stammer fra en tid da Volvo og Saab knapt hadde dieselbiler i sitt sortiment, så da måtte man stimulere til kjøp av bensinbiler som landet jo produserer mest av. Samme greia i USA..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig i de fleste sammenhenger å holde tingene litt fra hverandre så man ikke blander epler og pærer. At det er en tendens til miljøhysteri i Oslo's byregjering og når det gjelder havnivået generelt betyr ikke at man bør underdrive hvor skadelig utslipp av bl.a nox og co2 er. Det jeg reagerer mest på er hvor lite nyansert debatten er i relasjon til hvilke fremkomstmidler og installasjoner som står for de største utslippene. Det er temmelig lite fokus på bl.a rederiene, flyselskapene og f.eks kullkraftverkene i forhold til bileierne. Trolig er årsaken at bileierne er dårlig organisert og at de frem til nå har hatt relativt liten på påvirkningskraft overfor de store og mektige bilprodusentene.

Jeg vil også mene at det er viktig å løfte blikket utover Norge i denne sammenhengen. At noen i Norge synes at det har blitt litt mye snakk om Tesla de siste årene betyr ikke at det er slik ute i den store verden. Der er f.eks Model S en temmelig dyr bil som kun velstående mennesker har råd til. For de aller fleste representerer bilen det aller ypperste innenfor teknologiske fremskritt som bilbransjen kan tilby idag. Det er derfor ikke tilfeldig at f.eks BMW styreformann, Harald Krüger, jevnlig refererer til Tesla når han skal beskrive BMW's possisjon i markedet og fremtidsvisjoner.

Som jeg har vært inne på tidligere er Tesla's aller største utfordring i tiden fremover relatert til logistikk. Altså hvordan de skal klare å få produsert Model 3 i et tilstrekkelig høyt tempo og dermed mange nok. Hvis Elon Musk's masterplan skal lykkes må Model 3 ut på gaten i et mye større antall enn vi frem til nå har sett med Model S. Model 3 skal for Tesla være det 3-serien er for BMW eller Passat er for VAG. Det er med Model 3 de store inntektene for Tesla skal komme og den modellen investorene primært har satset deres penger på. I denne sammenhengen er det viktig å huske på at BMW ikke tjener de store pengene på lavvolumserier som 7-serien og de dyreste 5-seriene. Tesla Model S stiller i den samme klassen, men er i likhet med f.eks 7-serien ikke mindre viktig når det gjelder markedsføring og oppbygging av status for bilmerket Tesla.

I USA koster Model S mer eller mindre det samme som en 7-serie og er over 50% dyrere enn en 5-serie. Den gjennomsnitlig inntekten pr. år før skatt for en person med en bachelor (4 års universitet/høyskole studier) i USA tilsvarer nogenlunde det en ny 5-serie koster (innstegsmodellen). Model 3 koster i USA omtrent det samme som en 3-serie (innstegsmodellen) eller det samme som en person med kun vidergående skole gjennomsnitlig tjener i USA. Dette setter tingene i et perspektiv og som man kan se er markedet mange ganger større for Model 3 enn det er for Model S. Dette forklarer naturligvis også den store interessen for Model 3.

Det er etter min mening lite hensiktsmessig å stille Tesla opp mot BMW spesielt selv om begge bilprodusentene er profilerte og på hver deres måte representerer spissteknologi i bilbransjen. Det som er mye mer interessant for min del som datamann er hvordan begge bilprodusentene beveger seg mer og mer over på ren IT relatert teknologi. Der er BMW helt klart den av de tradisjonelle bilprodusentene som har kommet lengst når det gjelder masseproduserte bilmodeller. Tesla har imidlertid et relativt stort forsprang iom. at de på kunne starte på scratch så sent som på slutten av 2000 tallet. På den annen side er BMW's ConnectedDrive system ganske imponerende og ser ut til å ha store utbyggingsmuligheter.

Tesla som bilprodusent truer ikke BMW, men som alltid med signifikant ny teknologi ser vi et skifte når det gjelder fokus og definisjonsmakt. Det er den nye batteriteknologien, som primært er softwareorientert og ikke så mye mekanisk orientert, som evt. truer de tradisjonelle bilprodusentene. Lykkes ikke Tesla med å bli en stor bilprodusent som gjør bruk av denne teknologien vil helt sikkert en annen og trolig mer etablert bilprodusent gjøre det. Tesla har vist hvordan elbiler skal konstrueres og dette er også deres største suksess helt uavhengig av om de i et markedsperspektiv lykkes eller ikke.

http://www.wsj.com/articles/tesla-motors-says-reservations-for-model-3-surpass-276-000-1459724101

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2016 at 23.35, Ron Jeremy skrev:

for la oss stikke fingeren litt i jorden et øyeblikk, Musk har et poeng med sine "braging rights" på ant forhåndsbestilte salg av model 3, dette er uten tvil imponerende tall. Men så er det gjennomføringen av model X og dens forsinkelse som bekymrer meg, eller snarere - burde bekymre potensielle kjøper og fans av brandet/Musk. Hvis vi tar 2018 som utgangspunkt, vil vi nok med sannsynlighet kunne se 2019 før model 3 er å få kloa i. Dette grunnet nettopp model X men også hvor lite konkret info om model 3 som har kommet frem, selve designet virker heller ikke spikret. Og når den da kommer på markedet er jeg svært usikker på hvor mye volum de klarer å få til, mao - forvent et års ventetid eller mer, da snakker vi plutselig 2020!

personlig syns jeg lanseringen av model 3 virker veldig prematur, hvis vi tar utgangspunkt i 2019, som er en lang tid i denne bransjen, kan mye ha skjedd. Nye 3 serien er da like om hjørnet og det er nærliggende å tro at de vil kunne komme opp med tilsvarende specs/pris på sin elektriske løsning i 3 serien. Uten særhetene til interiøret av model 3 og en forventet høyere premium følelse. Tesla viser kanskje veien, men at de vipper eksisterende brands av pinnen, klarer jeg ikke å se.

En annen ting som også kommer til å forsinke denne prosessen er situasjonen Europa og verden nå er i, jeg tror at det vil være behov for melk og brød løsninger (fossilt drivstoff) i et betydelig antall år til. Den økonomiske situasjonen og den politiske uroen vil senke de teknologiske kravene og miljøhysteriet bør settes til side. Jeg tror derfor at majoriteten av solgte biler om 10-15 år fremdeles er diesel og bensinbiler. den økonomiske aspektet er for viktig til at elbilen skal bli tonangivende de neste 2 tiår.

 

Du har flere viktige poenger og jeg er heller ikke uenig med deg når det gjelder de fleste av dem. Elon Musk er flink til å snakke i store bokstaver (kanskje for flink) og han har uten tvil kommet ut for flere alvorlige utfordringer når det gjelder Teslas evne til å bli en masseprodusent av biler. Noen karakteriserer det at han ikke kunne forutse disse utfordringene som temmelig prematurt og lite realistisk. Allikevel... på 5-6 år har han utviklet to (tre hvis vi inkluderer Model 3) helt nye og temmelig revolusjonerende bilmodeller der det aller meste av teknologien er helt ny. Han har i tillegg måttet bygge opp hele infrastrukturen (utviklingsavdelinger, produksjonsfabrikker, underleverandører, ladestasjoner, servicenettverk etc.) fra praktisk talt ingenting. Vi snakker om et enormt prosjekt som ville ha tatt motet fra de aller fleste inkl. de tradisjonelle bilprodusentene. På den annen side er Elon Musk en mann som står bak selskaper som PayPal og SpaceX (supplyromskip til den internasjonale romstasjonen ISS)... så hvis noen skulle kunne påta seg en slik formidabel oppgave måtte det være ham.

Tesla's bilfabrikk i Fremont, California er en tidligere General Motors/Toyota bilfabrikk som når den er fullt ombygget og utbygget vil ha en kapasitet på ca. 250000 biler årlig. I tillegg har Tesla bygget en monteringsfabrikk i Nederland og planlegger en tilsvarende fabrikk i Slovakia. Krumtappen i hele infrastrukturen er imidlertid den såkalte gigafabrikken som skal produsere batterier i Nevada. Når denne fabrikken står klar til neste år vil den årlig kunne produsere nok lithium-ion batterier til ca. 500000 biler. Dette er mer enn hva Tesla selv skal bruke og resten av batteriene vil bli solgt som home-storage batterier (et kjempespennende marked) og til andre elbilprodusenter. Når fabrikken produserer for fullt er det beregnet at prisen for lithium-ion batterier vil falle med rundt 30%. Dette er en viktig detalje når det gjelder fremtidig profittmargin for Model 3 vis a vis en antatt kommende prisreduksjon på fossile premium bilmodeller i USA.

La oss derfor gjennomføre et tankeeksperiment å forestille oss at Tesla når målet om å produsere samt selge 50000 stk. Model 3 i 2018 (tilsvarer dagens årlige produksjon av Model S). Det er antatt at de aller fleste av disse kundene vil komme fra andre merker i premiumsegmentet (BMW, Audi, Mercedes-Benz etc.). BMW selger idag ca. 90000 stk. 3-serier årlig i USA. Hvis Tesla f.eks klarer å kapre 25000 av disse kundene (ca. 28%) vil det være et alvorlig tilbakeslag for BMW og spesielt hvis de ikke har en konkurrerende teknologi å slå i bordet med. Det er derfor ikke merkelig at BMW nå fokuserer sterkt på hybridmodeller som f.eks 330e. Jeg tror imidlertid ikke at dette er nok og at BMW samt de andre premium bilprodusentene vil bli tvunget til å utvikle rene elbiler. Alternativt vil BMW bli tvunget til å senke prisen på 3-serien for på den måten å kunne konkurrere mot Model 3 og det er her den kommende prisreduksjonen på lithium-ion batterier kommer inn i bildet. Tesla har såpass mye å gå på at dette ser investorene virkelig frem til at skal skje. Det er i praksis Model 3 og gigafabrikken de har satset deres penger på og ikke i så stor grad Model S og Model X. 

Alt dette avhenger imidlertid av om timeplanen for Teslas planer holder og at de beholder det positive momentet i markedet (spesielt i USA). Dette er også årsaken til at Elon Musk nærmest kontinuerlig forer markedet med stort snakk om Tesla. Han kjemper mot tiden og det er nok av konkurrenter som ikke vil at han skal lykkes med prosjektet.   

Jeg vet ikke om det er riktig å si at Elon Musk med Model 3 har "drept" bensinbilene, men denne artikkelen fra det australske magasinet RenewEconomy er allikevel interessant og poengterer noen av de momentene jeg har skrevet om i relasjon til Tesla generelt og Model 3 spesielt.

http://reneweconomy.com.au/2016/tesla-motors-elon-musk-just-killed-the-petrol-car-72847

Oppdatering 05.04.2016: Tesla har nå over 300000 reservasjoner på Model 3, men ligger allerede bak med produksjonsvolumet for Model S i første kvartal av 2016. Jeg tror ikke at Tesla på noen måter klarer å imøtekomme alle disse reservasjonene innen rimelig tid og det skal derfor bli spennende å se hva Elon Musk gjør med dette (reduksjon av prisen hvis folk vil vente med levering, gratis ekstrautstyr, gratis oppgradering av batteriet etc.?).

http://e24.no/bil/tesla/tesla-sliter-med-nye-forsinkelser/23652304

 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den tidligere omtalte "home-storage" batteripakken fra Tesla... eller mer korrekt Tesla Powerwall så er denne artikkelen i dagens Huffpost Business (et velrennomert og liberalt amerikansk nyhetsnettsted) ganske interessant. De spør hvorfor noen skulle bruke "skitten" strøm i en elektrisk bil og med skitten strøm mener de strøm som ikke kommer fra en fornybar kilde, men fra f.eks kullkraftverk. Det underliggende poenget er at frem til nå så har mange av de som har kjøpt en elektrisk bil vært spesielt interesserte og ofte folk med en høy utdannelse og derfor som regel ganske miljøbevisste.

Dette kan endre seg nå mener Huffpost iom. at det markedet som åpner seg med Model 3 er et helt annet marked enn markedet som de første elektriske bilene siktet seg inn på og spesielt markedet som Model S har som nedslagsfelt. De første elektriske bilene var såpass primitive at de stort sett kun appellerte til "miljøfrikere", mens Model S (inkl. mange andre moderne elbiler) er såpass dyr (spesielt utenfor Norge) at den primært har blitt solgt til såkalte tidlige innovatører (trendsettere med god råd). Model 3 sikter seg derimot inn mot et mer tradisjonelt forbrukerorientert marked (folk flest... altså i USA). 

Spørsmålet er så om disse også er miljøbevisste og spør hvor strømmen kommer fra... og ikke minst tar et ansvar i den sammenhengen og investerer i solpaneler og en Powerwall? Dette er kanskje litt vel optimistisk å tro, men hvis man som ny elbileier ikke reflekterer over slike spørsmål (f.eks her i Danmark hvor 50% av strømmen kommer fra kullkraftverk) er vi like langt mhp. utslipp av bl.a nox og co2.

http://www.huffingtonpost.com/entry/electric-cars-clean-power-tesla_us_5702a4b8e4b0a06d580644b5

 

Over til noe helt annet. I den siste episoden (2/8) av "Better Call Saul" på Netflix (anbefales) så er det en scene der "Fifi" figurerer (verdens eneste flygende Boeing B-29 Superfortress). Dette flyet har vi hatt fremme i tråden tidligere... som alltid er tråden ganske aktuell... :-)

Det er en del snakking i denne videoen, men det som kommer frem er ganske interessant (ihvertfall hvis man interesserer seg for gamle krigsfly). Boeing B-29 ble bl.a brukt til å slippe atombombene over de japanske byene Hiroshima og Nagasaki i 1945.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som argumenterer for at det kun er i Norge og kanskje et fåtall andre land at det er miljøvennlig å kjøre elbil, siden vi stort sett får vår elforsyning fra miljøvennlige og fornybare kilder. Dermed er elbilen globalt sett ikke så utslippsfri som kan kanskje skulle ønske, siden den må lades med "skitten" strøm. En annen utfordring med elbilen er vekt på batterier, i hvert fall med den batteriteknologien som er kommersielt tilgjengelig i dag. For å få tilstrekkelig rekkevidde, kreves et såpass tungt batteri at elbilene gjerne blir en del tyngre enn sine tilsvarende fossil-drevne fettere og kusiner.

Videre er det også en utfordring med ladetid og -effekt; den energien som skal tas ut i form av framdrift må nødvendigvis puttes inn i batteriet i forkant. Skal man gjøre dette på kort tid, kreves det høy effekt på ladingen, med de utfordringer det medfører i form av dyr infrastruktur og store belastninger på strømnettet. Det siste problemet tror jeg ikke man kan løse med ny batteriteknologi: utviklingen av nye batterier vil kunne øke lagret energimengde pr. kg batterivekt, men man må allikevel få energien inn i batteriet.

Hydrogenbiler vil løse mange av disse utfordringene: Man får rekkevidde som en fossillbil, "lading" går tilnærmet på samme tid som å fylle bensin- eller dieseltanken, og man trenger ikke belaste distribusjonsnettet for strøm for å "lade opp" hydrogenbilen. Jeg er klar over at det er energikrevende å produsere hydrogen, men vil man ikke kunne gjøre dette f.eks. ved hjelp av solenergi, i hvert fall i delene av verden som ligger i rimelig nærhet av ekvator? Og i Norge, hvor vi stort sett har miljøvennlig strøm, kan vi kanskje bruke strøm til å produsere hydrogen? Ser for meg at man nærmest kan produsere hydrogenet direkte på fyllestasjonen i små (kanskje mobile?) produksjonsenheter, slik at man unngår utslipp ifm. frakt av hydrogen fra produksjons- til salgssted. Råstoffet er som regel lett tilgjengelig i store mengder i form av såkalt dihydrogenmonoksid :wink:

Er ikke da hydrogen et mye mer bærekraftig drivstoff for framtidens biler enn ren elektrisitet lagret på batterier?

Ellers synes jeg det virker som om Mercedes er skikkelig i slag om dagen. Det jeg har lest av anmeldelser av nye E-klasse virker å være fullt av lovord om den nye modellen. Flere trekker fram at E-klassen faktisk har blitt kraftig forbedret også når det gjelder kjøreglede og sportslighet, noe som må trigge en del stramming av ansiktsmuskler hos BMW... jeg vil tro de kjenner på presset i forkant av laseringen av nye 5-serie. Det blir spennende å se hvordan den blir!

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...