Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når det kommer til støy er jeg enig med TRF her. Jeg går daglig nede ved Rådhuset, og selv i kø bråker Teslaene like mye som hvem som helst annen bil. Når det er sagt så er Oslo en ekstremt bråkete by i utgangspunktet. Det virker som halve byen blir gravd opp nå, og det er sperret og omkjøringer overalt. Masse anleggsmaskiner osv gjør sitt på støynivået. 

På den annen side sto jeg og sjekket noe i motorrommet på touranen, mens motoren var i gang. Det slo meg da at det ikke er tvil om at dette er gårsdagens teknologi. Hvem i all verden vil kjøre en bråkete dieselmotor den dagen de billige elbilene er et reelt alternativ? 

(bensinbiler/sportsbiler holder jeg fint utenom her) 

 

Ellers er VAG offensive om dagen ser det ut til:

http://e24.no/bil/volkswagen/tysk-avis-volkswagen-vil-knuse-teslas-gigafabrikk/23696959

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man opplever støy er som nevnt individuelt. Jeg hører lyse toner dårligere enn mørke og reagerer derfor mer på motorstøy enn f.eks dekkstøy. Ellers er jeg helt enig i at det er fornuftig å holde sportsbiler utenfor akkurat denne diskusjonen. Hvis det er noe jeg kommer til å savne i en fremtid med elektriske biler er det nettopp sportsbilene som vi kjenner disse bilene idag. På den annen side er det egentlig litt merkelig at så få bryr seg om at manuelle gearkasser er på vei ut. Kanskje dette er et signal om at ny teknologi lettere aksepteres enn vi liker å tro bare den nye teknologien er god nok. Jeg mener... det er jo de som savner doble Weber-forgassere også... :)

Hva VAG gjør i tiden fremover for å bevare posisjonen som verdens største og mest verdifulle bilprodusent skal bli veldig interessant å se. Hvis de virkelig bygger en batterifabrikk for å møte konkurransen fra Tesla's Gigafactory er dette etter min mening et tydelig tegn på at Elon Musk bør geniforklares. Ingen bruker mange hundre milliarder kroner på noe hvis det ikke er tvingende nødvendig. Det handler om hvem som skal ha definisjonsmakten i relasjon til hvordan fremtidens biler skal være. Kan Tesla dominere markedet for batterier som brukes i elbiler og hvilke tekniske standarder som skal gjelde i denne sammenhengen vil mye være gjort for at Elon Musk kan bli den nye Henry Ford.

Apropos gammel, men god teknologi. Jeg kom tilfeldigvis over dette klippet der en racingrigget Porsche 928 GTS gjør et temmelig fint løp i 2003 på Willow Springs i California... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2016 at 9:32 PM, Fredrik said:

Det er etter min mening ingen tvil om at elbilene er svaret på noen av miljøutfordringene i byene, men hvorvidt de er det endelige svaret er mer usikkert. Hvem hadde trodd at en bil som Model S skulle komme på markedet for 10 år siden? For alt jeg vet kan fremtiden vise oss enda mer revolusjonerende biler... :)

For så vidt enig, men hovedproblemet i byene er at bilene tar plass. Idiotisk mye plass. 10-12kvm for at en person og matpakka hans skal komme seg på jobb - og det tar den også når den står parkert. I gata jeg jobber er det parkering på begge sider, som gjør at det bare er et felt igjen til å faktisk kjøre på, så da må man vente om noen kommer i mot. Håpløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre gaten enveiskjørt og/eller gjøre det mer attraktivt å ta offentlig kommunikasjon. De som ikke liker offentlig kommunikasjon kan sykle eller kjøre motorsykkel. Jeg har vært i land der det er vanlig at mange kjører motorsykkel eller moped og maken til støyende byer skal man lete lenge etter. Ingen motorsykler eller mopeder burde bråke mer enn f.eks BMW K100 (de som politiet hadde i mange år).

Det er forresten hyggelig at du skriver i forumet igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått til innkjøp av motorsykkel da jeg ser på det som en praktisk sak i min hverdag. En BMW K1200RS, også en sykkel som har vært flittig brukt i Politiet de siste 20 årene, de siste fases ut i disse dager. Den støyer temmelig lite :) Alle kamerater jeg har som kjører sykkel mener at "loud pipes saves lives" og setter på slip-on potter så fort de har penger til det, og rett ut med dB-killeren. Heldigvis er dette et fokusområde hos Statens Vegvesen og Politi for tiden som slår hardt ned på ulovlig eksosanlegg med hyppige kontroller, slik de har gjort ellers i Europa i lang tid. Jeg bor på motsatt side av Gjersjøen og hører motorsykler på gamle mossevei tømme gir hele sesongen.

I Sentrum kjøres det med heftig pådrag og lavt gir, bare for å bråke mest mulig, det er ikke særlig hyggelig.

Hørte på radioen her om dagen at en tur inn til byen sydfra vil koste noe over 70kr i bompenger ink. brikkerabatten for en dieselbil i fremtiden. Det kommer til å komme en ny bomring på vei inn i Follo.

At man ikke kjøper en automatmoped med 4-takts motor når man bor i byen er litt rart, hadde jeg fremdeles bodd i Oslo hadde moped vært et enkelt valg til og fra jobb. Om det så går i rundt 50, så kommer man seg fortere frem enn man aner!

Nå som Brynstunnelen er stengt og skaper et ordentlig kaos på alle innfartsveier både ut og inn av byen hele døgnet og bla. Solveien på Nordstrand har fått sperrebom for gjennomkjøring(det er virkelig så ille at alle veier som fører inn til byen har kø), El-biler får ikke benytte kollektivfeltet inn til byen, togene er smikkfulle i rushtiden og stenger snart for sommeren for vedlikehold, da er det buss for tog som gjelder. Kjør moped eller motorsykkel. Jeg hadde nok tatt toget hadde det ikke vært for at jeg vil bruke opp mot 12 timer i uka(Minimum 10 timer) på å sitte på buss og tog, hva jeg gjør til vinteren er svært usikkert, jeg tipper bilen->som alle andre. Da bruker jeg bare en halvtime om jeg regner med å være på jobb klokken 07 og man er uavhengig av rutetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, motorsykkel er genial i byen og jeg kjører min K1200GT så ofte som mulig til/fra jobb. Jeg pendler mellom Grefsen i Oslo og Sandvika i Bærum og det er merkbart raskere med MC kontra bil. Når sykkelen er på verksted så har de 125-kubikk scootere til utlån og i byen holder dette lenge. 

 

I dag ble det ikke K1200GT men E87 130i til jobb og vi passerte en milepæl på veien:

99999.jpg100000.jpg

Jeg kjøpte bilen i august 2007 da den hadde kjørt 9600 km. Helt i starten var det noen småting som ble fikset på garantien men siden da har den gått som en klokke. Eneste jeg har gjort utover vanlig service er nye bremser (skiver+klosser) og en coil som streiket for et år siden. Veldig godt fornøyd med bilen ! 

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 32.000km med i3 på under 2 år framstår bruksbiler med forbrenningsmotor utdatert, tregt og gammeldags. Vi har hatt i3 som eneste familiebil det siste året og det har gått overraskende bra, det krever bare litt planlegging. For lengre turer har vi leid leiebil samt vi har mulighet for å låne kassebil igjennom jobb. 

Siden vi sparer såpass mye penger på denne løsningen har utsatt ett nytt bilkjøp enda ett halvår. 

Til og fra jobb i sommerhalvåret bruker jeg en K1200rs. Fantastisk sykkel på tross av alderen (1997). Denne kurerer også lysten på en entusiastbil. 

Blir spennende å se utviklingen på elbiler framover. Blir også spennende å se hvordan i3'en holder seg rent teknisk/mekanisk. Vi har enda ikke hatt noen problemer med bilen. 

Hiver med ett bilde fra gårdsplassen:

 

 

20160601_192813.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lyst til å ta sykkellappen i mange år, men det har dessverre blitt med tanken. Primært fordi jeg aldri har fått ut den velkjente fingeren, men også fordi det tross alt regner ganske mye her i DK. Jeg kjørte moped de tre årene jeg gikk på videregående og jeg vet hva det vil si å bli våt helt inn til underbuksen. En skjerm hjelper sikkert, men jeg kjørte en Piaggio Vespa Si og den hadde ikke en skjerm. Ønsket om en BMW motorsykkel er imidlertid veldig levende og på mange måter har jeg idag mer lyst på en slik motorsykkel enn en BMW bil (det varierer imidlertid litt med dagsformen og været)... :)

BMW's drømmeverksted...:)

http://petrolicious.com/inside-bmw-classic-s-immaculate-restoration-department

Det er ingen tvil om at Porsche 911 modellene 964 og 993 var viktige for Porsche, men jeg mener i likhet med en av kommentarene til artikkelen at 944 var viktigere i relasjon til Porsches overlevelse som en selvstendig bilprodusent. Ingen 944... hadde det ikke vært penger til utvikling av 911 g-serien mot 964 og ultimativt 993.

http://petrolicious.com/these-cars-are-porsche-s-soul-and-saviors

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ESveen skrev:

Etter 32.000km med i3 på under 2 år framstår bruksbiler med forbrenningsmotor utdatert, tregt og gammeldags. Vi har hatt i3 som eneste familiebil det siste året og det har gått overraskende bra, det krever bare litt planlegging. For lengre turer har vi leid leiebil samt vi har mulighet for å låne kassebil igjennom jobb. 

Siden vi sparer såpass mye penger på denne løsningen har utsatt ett nytt bilkjøp enda ett halvår. 

Til og fra jobb i sommerhalvåret bruker jeg en K1200rs. Fantastisk sykkel på tross av alderen (1997). Denne kurerer også lysten på en entusiastbil. 

Blir spennende å se utviklingen på elbiler framover. Blir også spennende å se hvordan i3'en holder seg rent teknisk/mekanisk. Vi har enda ikke hatt noen problemer med bilen.

Jeg synes det er sprekt å bruke en I3 som eneste familiebil, men alt går med litt planlegging. Vi kjører sjelden lengere enn Kristiansand med E-upen, men jeg har en liten ide om å ta en "ekspedisjon" til Oslo med den. Er jo litt bortkastet all den tid vi også har to normale biler, men det hadde ene og alene blitt for morroskyld ;) 

Hva slags bil er det du har i tankene da, var det slik at du lurte litt på BMW F11? Jeg ser nå at den gamle og fine E34 540ien du hadde er til salgs på Facebook. Dessverre har det kommet på angleeyes og senk på den, var bra strøken og original når du hadde den :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal hive deg rundt å kjøre opp til mc Fredrik. Det er verdt det. BMW sine motorsykler er interessante kjøretøy med mye teknikk og detaljer man kjenner igjen fra BMWs biler. 

Særlig de første K'ene som er en liggende firesylinder med tørrclutch og separat gearboks med kardangdrift. 

Legger med ett bilde fra K100 Cafe prosjektet mitt der man tydelig ser konstruksjonen. Motoren er også endel av den bærende konstruksjonen. En veldig lettskrudd sykkel. 

Fredrik90: 

Vi er litt usikre på hvilken bil det blir. Lyst på nyest mulig bil til lavest mulig pris med lengst garanti. Har sett litt på 218i grand tourer da den koster ny rundt 400.000kr og er stor nok for hele familien. Alternativet er annet merke, men jeg vet jeg kommer til å angre. F11 er fine biler, men blir fort ett par år gamle til 400.000 med litt utstyr. 

Vi får følge med litt framover. Akkurat nå er det veldig godt med bare en bil. Har plutselig litt mer å rutte med i mnd. :)

 

20160409_214435.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elegant familiebil (om enn gammeldags i konseptet) er den nye Volvo V90. Jeg liker virkelig designet på denne bilen og spesielt fronten er det klasse over. Svensk design på sitt beste med kinesiske penger... :)

Paris forbyr fra juli måned alle personbiler som er bygget før 1997 i ukedagene (mandag tom fredag) i tidsrommet 08:00 til 20:00. Fra og med 2020 vil forbudet for biler bygget før 1997 være permanent hele tiden i alle ukens dager og som et tillegg vil det bli tilsvarende tidsmessige reguleringer for biler bygget før 2010. Boten for å kjøre en bil som er bygget før 1997 i forbudstiden vil fra juli måned variere mellom 420 kroner og 5400 kroner (hva som regulerer botens størrelse vet jeg ikke).

http://www.popsci.com/starting-this-july-older-cars-will-be-banned-from-paris

Kul sak fra BMW Motorrad... R 5 Hommage... :)

http://ridermagazine.com/2016/06/02/concept-bike-bmw-motorrad-r-5-hommage/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg liker de nye Volvoene som rulles ut for tiden, jeg synes det er bra at de viser muskler. Vi har bare en stor bilprodusent igjen her i Skandinavia og det gleder meg å se at de klarer å følge med tiden. Men jeg har to problemer med denne nye V90. Det er at bagasjeplassen er blitt mindre, rett hekk og kjempebagasjerom har jo alltid vært Volvo. Er mye på grunn av dette at V70 har blitt en familiefavoritt her i nord. Det andre er prisen, som nå er hele 100 000,- med enn den utgåtte V70 modellen. Sistnevnte har vært ett perfekt kompromiss mellom premium og praktisk familiebil. Med sin startpris på opp imot 500 000 kr så vil V90 havne utenfor mange barnefamilier og firmabil kunders budsjett. De vi i sin tur velge Mondeo eller Passat og få "mindre" bil for pengene enn hva gamle V70 kunne tilby. Men det er en meget flott bil som har ett aggressivt og stilig design. Jeg liker at kineserene lar Volvo få lov å holde på for seg selv hjemme i Sverige, de blander seg ikke i og later til å ha penger klar når det trengs. 

Når det gjelder Paris så la jeg merke til at det var en del eldre biler der som stadig var i daglig bruk. Slikt synes jeg er litt koselig å se, kan ikke huske sist jeg så en Peugeot 205 her i Norge. BMW E30 i god bruks stand så jeg også flere av, synd at disse nå må parkeres i ukedagene. Jeg lurer også på hva veteranbilmiljøene i Paris skal gjøre nå, de må rett og slett flytte bilene sine ut av byen. Men når det er sagt, så kunne Paris hatt godt av litt mindre biler generelt sett. Trafikken er mildt sagt overfylt og kaotisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den veien det går og som jeg har skrevet tidligere i tråden vil franske myndighter ha en slags utløpsdato eller "best før" dato på biler. Det har tidligere blitt antydet ca. 10 år og mye kan tyde på at det er dette vi nå ser begynnelsen på. Det store spørsmålet er hvordan bilprodusentene vil reagere på dette når vi også vet at både leasing og delebiler stadig blir mer populært. Jeg tror at svaret vil være et øket fokus på nytt design og teknisk utstyr. Forøvrig ikke ulikt det vi ser innenfor elektronisk utstyr. Kan man få kundene til å fokusere på dette fremfor regulær holdbarhet a la Mercedes-Benz på 80-tallet øker omløpshastigheten betydelig og flere biler vil bli solgt. På den måten vil bilprodusentene kunne tjene mer penger, men det krever at mange bilkjøpere helt endrer oppfatning av hvordan en bil skal være.

Citroën har fokus på relativt billige biler med en høy grad av komfort (kan klassifiseres som design) og de har nå utviklet en ny støtdemper som skal erstatte deres tradisjonelle hydrauliske fjæringssystem. Støtdemperen blir generisk og kan monteres i alle Citroëns modeller fra C1 til C5. Autocar har testet en C4 Cactus prototype med de nye støtdemperne og er imponert. Jeg tror helt klart at dette, med tanke på utløpsdato for biler og mer fokus på design og særpreg (livsstil), er en fornuftig strategi. Mini er litt av det samme, men med motsatt fortegn (altså at de representerer hver sin side av skalaen, men med det samme målet)... :)

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/uk-exclusive-new-citroën-suspension-set-‘reinvent’-comfort

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg har to problemer med denne nye V90. Det er at bagasjeplassen er blitt mindre, rett hekk og kjempebagasjerom har jo alltid vært Volvo. Er mye på grunn av dette at V70 har blitt en familiefavoritt her i nord. Det andre er prisen, som nå er hele 100 000,- med enn den utgåtte V70 modellen. Sistnevnte har vært ett perfekt kompromiss mellom premium og praktisk familiebil. Med sin startpris på opp imot 500 000 kr så vil V90 havne utenfor mange barnefamilier og firmabil kunders budsjett. De vi i sin tur velge Mondeo eller Passat og få "mindre" bil for pengene enn hva gamle V70 kunne tilby.

Jeg synes også V90 ser bra ut. Men prisen....

Jeg har en god kamerat som er Volvo-entusiast og tjener dobbelt så mye som meg, og selv han synes bilen blir for dyr. I dag har han en velutstyrt V60 1.6D, og en V90 med samme utstyr havner fort på over 800 000kr...Hallo?...Og dette med en firerdiesel og ræva bagasjeplass? Som du sier havner den langt utenfor det tradisjonelle firmabilmarkedet.

Min Volvo-favoritt er V70 2000-2008, den var bra priset, ekstremt tidløst design og bra kvalitet og sikkerhet. Den tok opp arven til gamle 240 på en god måte.

2001_volvo_v70_11961630_std.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Det er den veien det går og som jeg har skrevet tidligere i tråden vil franske myndighter ha en slags utløpsdato eller "best før" dato på biler. Det har tidligere blitt antydet ca. 10 år og mye kan tyde på at det er dette vi nå ser begynnelsen på. Det store spørsmålet er hvordan bilprodusentene vil reagere på dette når vi også vet at både leasing og delebiler stadig blir mer populært. Jeg tror at svaret vil være et øket fokus på nytt design og teknisk utstyr. Forøvrig ikke ulikt det vi ser innenfor elektronisk utstyr. Kan man få kundene til å fokusere på dette fremfor regulær holdbarhet a la Mercedes-Benz på 80-tallet øker omløpshastigheten betydelig og flere biler vil bli solgt. På den måten vil bilprodusentene kunne tjene mer penger, men det krever at mange bilkjøpere helt endrer oppfatning av hvordan en bil skal være.

Jeg vet ikke helt om dette forbudet er ett bra eksempelet på at "det er den veien det går" Egentelig så synes jeg det er ett litt meningsløst forbud, aldersgrensen skulle jo vært mye lavere om dette skulle hatt merkbar effekt. Frankrike er vel blandt de landene i Europa som har nyest bilpark, tror den ligger på rundt 7-8 år. Det vil si at godt og vel 90 prosent av bilene i Paris er nyere enn år 2000. Biler som er fra før 1997 vil jo representere en forsvinnende liten andel av bilparken i Paris, meste parten her vil være veteranbiler/entusiastbiler som kun kjøres på regelmessig basis. Dagens nye biler vil med dette systemet bli delvis forbudt i 2025, hvilket ikke akkruat er nær fremtid. Hva er logikken i at en liten minoritet (pre 1997 biler) skal stenges ute mens man kan kjøre fritt frem med ett hvilket som helst miljømonster bygget etter dette. Det vil si at en 1996 modell Fiesta 1,1 ikke får kjøre i Paris mens en Porsche Cayenne Turbo eller diverse dieselbiler uten partikkelfilter får lov. Noe sier meg at dette forbudet har ingenting med ett grønt skifte å gjøre...

Og hva er miljølogikken i en datostempling på biler? maks ti år før de skal utrangeres. Jeg vil ikke si at det er særlig miljøeffektivt at en bil kun skal brukes frem til den er 10 år, før den må skrotes og en ny bil må lages for å erstatte denne. I så måte så måtte min E34 ha blitt resirkulert over to ganger, to ganger måtte en ny bil ha blitt produsert og så bli skrotet. I stedet for at en bil har en langs livssyklus, kanskje ikke så miljøvennlig i bruk men det totale regnskapet må da være mye bedre om man baserer seg på ett langt livsløp på en bil. Hvordan blir dette når elbilene tar over som du spår, da blir det MYE batterier som må kastes ett eller annet sted. "Bruk og kast" mentalitet henger veldig dårlig sammen med miljøbevissthet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...