Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det logiske er vel at nye biler forurenser mindre enn eldre biler. Den tekniske utviklingen akselererer slik at ny teknologi kommer hurtigere på markedet enn før. Jeg tror også at det er et aspekt av fransk proteksjonisme involvert i relasjon til egen bilproduksjon og dermed også franske arbeidsplasser og fransk teknisk utvikling. Uansett så tror jeg ikke at ditt argument om at det totale miljøregnskapet blir bedre om vi kjører gamle biler istedenfor flere nye holder. Hvis dette var tilfellet ville økonomisk tilbakestående land også være synonymt med i miljøsammenheng rene land og det tror jeg du skal lete lenge etter. Alt har blitt renere i vestlige land... også hvis vi ser på stålproduksjon, elektrisk produksjon, bilfabrikker og selvfølgelig bilene ved at de slipper ut mindre miljøgasser og bruker langt mindre drivstoff enn før.

Ergo så er "bruk & kast" i denne sammenhengen faktisk en god ting, men det er viktig at materialene i bilene kan gjenbrukes og at fremstillingen av bilene også følger med i utviklingen. Som jeg har vært inne på tidligere tror jeg også at bilene i relativt nær fremtid vil bli enklere, lettere og mye billigere (altså hvis vi snakker om alminnelige biler). For å bøte på at bilene blir enklere tror jeg at bilprodusentene vil fokusere mer på nye designløsninger og gi bilene mer karakter. Bilene blir mer livsstilsorienterte (ref. eksempelet med Citroën og Mini) og/eller de kommer til å bli designet mer direkte over et tema. Tiden da kraftige motorer og enda større biler er synonymt med status vil definitivt gå mot slutten med mindre de har elektriske motorer. På mange måter er dette en logisk utvikling iom. at elektriske motorer er perfekt tilpasset tungt maskineri (forutsatt tilgang til nok strøm). Det var derfor togene ble elektriske og dieselelektrisk fremdrift ble alminnelig i mange tunge kjøretøyer (les: dieselmotoren driver en dynamo som produserer strøm og/eller hydraulisk trykk).

En annen viktig ting er at denne utviklingen ikke er enten eller i relasjon til små fossilbiler eller store elektriske biler. Vi vil se mange hybridløsninger  og mer tilpasset teknologi som f.eks Volvo V90 som kun leveres med effektive firesylindrede motorer alene eller i kombinasjon med en elektrisk motor. Volvo gjør ikke så mye nytt i denne sammenhengen utover å være mer konsekvent enn de andre bilprodusentene på dette nivået. I denne sammenhengen tror jeg at det er viktig å legge merke til hvordan Volvo går frem. Hvis de ville konkurrere med f.eks BMW på tradisjonell måte hadde de også hatt en eller flere større motorer på programmet, men det har de fravalgt fordi de tror at deres målgruppe verdsetter at Volvo opptrer konsekvent når de først har fokus på miljøet. For denne målgruppen gir effektive små motorer høyere status enn store motorer med den samme eller høyere effekt (ikke ulikt slik det også var med Saab før i tiden). Dette er uten tvil en sofistikert strategi og det skal bli spennende å se om Volvo lykkes... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nyere biler forurenser mindre og derfor synes jeg i såfall at det er rart at de ikke heller setter denne grensen på biler produsert før 2005. For å virkelig ta ett tak å rydde opp. Slik de har gjort det nå så vil det ha en minimal effekt de nærmeste åra. Jeg tror nok heller dette er ett tiltak for å booste bilproduksjonen enn at det er ett miljøtiltak. Jeg tror heller ikke totalregnskapet blir bedre ved å bare beholde de gamle bilene, men jeg tror heller ikke det blir så mye bedre av "bruk og kast". Materialer blir mer og mer miljøvennlige og det hjelper selvsagt på total regnskapet, men til gjengjeld så skal det bli mer batterier i bilene og det er ikke like enkelt å resirkulere på en bra måte. 

Ellers så tror jeg også at vanlige biler i fremtiden blir enklere og mer livsstilorientert. Det er jo bare å se på 2-serie modellrekken til BMW, slikt vil vi nok se mer av i fremtiden. Biler som bygges på samme plattform og modulbaserte motorer. Men utenfor Europa og da spesielt i land som USA og land i Asia så er ikke miljø like viktig som det har blitt i Europa. Derfor gjør mange bilprodusenter slik som BMW gjør om dagen. De utvikler sitt I brand med miljøvennlige elbiler og hybrider, mens de på andre siden utvikler det stikk motsatte. Tenker da på nye M760i, kommende X7 og 9-serie. Bilprodusentene får med andre ord en større jobb med å tilpasse seg de forskjellige politiske kilmaene i markedet verden over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2016 at 20.54, RNJ skrev:

Ja, motorsykkel er genial i byen og jeg kjører min K1200GT så ofte som mulig til/fra jobb. Jeg pendler mellom Grefsen i Oslo og Sandvika i Bærum og det er merkbart raskere med MC kontra bil. Når sykkelen er på verksted så har de 125-kubikk scootere til utlån og i byen holder dette lenge. 

 

I dag ble det ikke K1200GT men E87 130i til jobb og vi passerte en milepæl på veien:

99999.jpg100000.jpg

Jeg kjøpte bilen i august 2007 da den hadde kjørt 9600 km. Helt i starten var det noen småting som ble fikset på garantien men siden da har den gått som en klokke. Eneste jeg har gjort utover vanlig service er nye bremser (skiver+klosser) og en coil som streiket for et år siden. Veldig godt fornøyd med bilen ! 

Hvor lenge sto du på tomgang for å få telleren til å bikke over til 100.000? :-D

Gratulerer med rundt tall! Husker selv da min 120d passerte 100k. Alt fungerte som nytt, men den føltes plutselig veldig gammel. Nå har den passert 220k, går fortsatt som ei klokke, og nå begynner den nesten å føles som en klassiker. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2016 at 23.24, Fredrik skrev:

BMW burde helt klart utvikle en moderne variant av E31 i likhet med at de burde bygge en "M7" samt en skikkelig supersportsbil a la M1. Dette er noe ganske mange entusiaster her inne og i andre fora har etterlyst i mange år. Jeg tenker at spesielt en ny M1 er det som skal til for at BMW igjen kan løfte BMW Motorsport (idag "M") opp på det nivået BMW var på 80-tallet.

Jeg vil også gjerne at BMW utvikler en supersportsbil. Men slik jeg opplever at BMW driver aktivt med nytenking for tiden, med bl.a. i3 og i8, så hadde det vært veldig kult om de startet med å redefinere hele supersportsbilbegrepet. Hva skal en supersportsbil være om ti år? Kan man lage et høyytelseskjøretøy som er ekstremt å kjøre samtidig som det er sosialt akseptabelt? I mitt hode vil det om ti-femten år være veldig få som er interessert i å kjøpe en ny bil som har en brummende forbrenningsmotor, uten at jeg vil spå hva de mest populære alternativene vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jo nyere biler forurenser mindre og derfor synes jeg i såfall at det er rart at de ikke heller setter denne grensen på biler produsert før 2005. For å virkelig ta ett tak å rydde opp. Slik de har gjort det nå så vil det ha en minimal effekt de nærmeste åra. Jeg tror nok heller dette er ett tiltak for å booste bilproduksjonen enn at det er ett miljøtiltak. Jeg tror heller ikke totalregnskapet blir bedre ved å bare beholde de gamle bilene, men jeg tror heller ikke det blir så mye bedre av "bruk og kast". Materialer blir mer og mer miljøvennlige og det hjelper selvsagt på total regnskapet, men til gjengjeld så skal det bli mer batterier i bilene og det er ikke like enkelt å resirkulere på en bra måte. 

Ellers så tror jeg også at vanlige biler i fremtiden blir enklere og mer livsstilorientert. Det er jo bare å se på 2-serie modellrekken til BMW, slikt vil vi nok se mer av i fremtiden. Biler som bygges på samme plattform og modulbaserte motorer. Men utenfor Europa og da spesielt i land som USA og land i Asia så er ikke miljø like viktig som det har blitt i Europa. Derfor gjør mange bilprodusenter slik som BMW gjør om dagen. De utvikler sitt I brand med miljøvennlige elbiler og hybrider, mens de på andre siden utvikler det stikk motsatte. Tenker da på nye M760i, kommende X7 og 9-serie. Bilprodusentene får med andre ord en større jobb med å tilpasse seg de forskjellige politiske kilmaene i markedet verden over. 

Jeg vet ikke konkret hva franskmennene har i tankene vedr. det aktuelle forbudet, men jeg har luftet noen ideer og de har helt sikkert gode grunner til å gjøre som de gjør. Min erfaring med franskmenn er at det ofte kan være litt vanskelig å se logikken i det de gjør, men at det nesten alltid er relativt rasjonelle tanker bak tingene bare man får en nogenlunde god forklaring. Det de gjør i Frankrike er ofte mer gjennomtenkt enn f.eks Tyskland, men det handler som regel om Frankrike og forhold som er tilpasset Frankrike spesielt (som f.eks bilene de utvikler)... :)

Når jeg nevner enklere biler i fremtiden tenker jeg biler som ikke er påkostet på den samme måten som f.eks dagens Golf, 3-serie eller 2-serie for den saks skyld. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at tyske biler generelt er "overkonstruerte" fordi de skal kunne klare høye topphastigheter. Dette betyr at chassiset er ekstra kraftig, bremsene er ekstra kraftige, motor og gearkasse er ekstra kraftige og bilene har ekstra lydisolasjon samt tykkere vindusglass. Mange land i EU har generelt lagt seg på 130 Km/t fartsgrense på motorveiene og selv om man legger inn en sikkerhetsmargin opp mot 160-170 Km/t er dette rent teknisk noe helt annet i relasjon til de nevnte aspektene enn om bilene skal kunne kjøre sikkert i 220-250 Km/t.

På dette området tror jeg at bilene i fremtiden blir betydelig enklere og lettere konstruert iom. at de fleste ikke har behov for å kjøre i 220-250 Km/t. I tillegg kommer autonome og selvkjørende biler der trafikale forhold vil bestemme hvordan trafikken skal avvikles med bl.a "køkjøring" på motorveiene der bilene kjører med nøyaktig oppmålte avstander i forhold til hverandre i f.eks 120 Km/t (kjedelig, men veldig effektivt i en større sammenheng). Denne utviklingen kommer helt sikkert i nær fremtid uansett om vi snakker fossilbiler eller elbiler.

Ergo må bilprodusentene fokusere på andre ting enn stadig større motorer med enda flere hestekrefter og enorme fartsressurser. Jeg tror derfor at nye designløsninger og enda mer livsstilstilpassede (temaorienterte) biler er det vi vil få se mer av i fremtiden... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med og forby eldre biler tror jeg nok kommer mer og mere. Jeg håper bare veteranbil organisasjonene i Europa er våkne i timene. Skal ikke se bort ifra at veteranbilen får egne skilt og kan kun brukes til spesielle anledninger etter søknad. Eller så må man bytte til en moderne motor for og få lov til og bruke den. I USA så er det jo vanlig med moderne motorer i gamle biler men det er jo noe man sjelden hører om at blir gjort med europeiske biler. Jeg håper virkelig ikke man kommer så langt at det blir nødvendig. En E9 med el motor blir ikke det samme som en hederlig M30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Dette med og forby eldre biler tror jeg nok kommer mer og mere. Jeg håper bare veteranbil organisasjonene i Europa er våkne i timene. Skal ikke se bort ifra at veteranbilen får egne skilt og kan kun brukes til spesielle anledninger etter søknad. Eller så må man bytte til en moderne motor for og få lov til og bruke den. I USA så er det jo vanlig med moderne motorer i gamle biler men det er jo noe man sjelden hører om at blir gjort med europeiske biler. Jeg håper virkelig ikke man kommer så langt at det blir nødvendig. En E9 med el motor blir ikke det samme som en hederlig M30.

I flere europeiske land har veteranbiler egene skilter, så jeg vil tro det gjøres unntak på slike biler da de ikke akkurat er hverdagslige. Men jeg tror myndighetene i Paris skal få en stor jobb med å håndheve dette forbudet. Det finnes drøssevis av biler som er helt identiske både lenge før 1997 og lenge etter.

I USA er det vanlig med det dem kaller "restomod", de restaurerer en gammel bil og gjør den teknisk moderene i motor og teknikk. Dette er dog ikke for å møte miljøkrav men heller for å ha en klassiker som kjører som en moderene bil. En 60 talls Corvette med en moderene LS1 motor er utrolig tøft, min onkel har en 66 Impala med en slik motor. En annen fordel er at man får økt driftsikkerhet, Impalaen kjører de gjerne til treff i Tyskland og Nederland. Det nærmeste man kommer "restomod" i BMW verden er vel gjerne de kreasjonene man ser på gatebil, som V10 ifra E60 M5 presset ned i en E30 M3. Men noe som hadde vært veldig gøy er å putte en N57S motor ifra en M550d ned i en helt original E28 524TD 8) Motoren ifra nåtidens raskeste dieselbil ned i 80 tallets raskeste dieselbil ;) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... vi har litt å lære der av amerikanerne. Jeg er virkelig imponert over det enorme tilbudet de har for ulike grader av "restomod". Man kan til og med kjøpe ferdige DIY ombygningspakker for oppgradering av drivstoffsystemer til gamle motorer slik at de klarer dagens avgasskrav (i alle fall i USA). Tilsvarende også med bakaksler som har bladfjæring (veldig vanlig på mange amerikanske biler helt opp til 2000 tallet) der bl.a Hotchkis tilbyr plug & play ombygningskit til mer moderne standard. Amerikanerne er stolte av deres gamle biler fra spesielt 50 og 60-tallet... en periode vi nesten har glemt selv om det faktisk finnes mange fine europeiske biler fra denne tiden også.

Jeg er ganske sikker på at vi også i fremtiden kan kjøre gamle biler, men det blir for spesielle anledninger og ikke til daglig bruk. Som alltid handler det om å få kontroll på den store massen av biler for hurtig å få et signifikant resultat mhp. å redusere skadelige miljøgasser. Frankrike har en spesielt stor oppgave i denne sammenhengen fordi de har en veldig stor andel dieselbiler etter å ha satset stort på denne motortypen de siste 25-30 årene (mer enn de fleste andre land).

Sverige er et land som lenge var veldig restriktive når det gjaldt dieselmotorer og det var først et stykke inn på 2000 tallet at dieselbiler ble alminnelige der også. Årsaken var ekstra miljøavgifter på biler med dieselmotor og årsaken til denne avgiften var mest sannsynlig for å beskytte egen bilproduksjon. Hverken Volvo eller Saab så at dieselmotoren skulle bli så populær som den ble og resultatet var at Volvo i noen år måtte kjøpe dieselmotorer av bl.a Volkswagen. Saab kjøpte ditto dieselmotorer av Opel. Det er derfor litt merkelig at Volvo nå satser stort på dieselmotorer i bl.a den nye V90/S90 modellen når æraen med dieselmotorer ser ut til å gå mot slutten.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å spå fremtiden for diesel, særlig når en såpass betydelig bilprodusent som BMW har gått ut og sagt at de fortsatt skal satse på diesel. Men jeg tror ikke BMW klarer å holde liv i dieselbilen alene om alle andre større bilprodusenter velger å fase den ut, så om dette skjer kan det hende at BMW går på en smell. 

Som sagt tidligere så liker jeg V90/S90, jeg kommer til å prøve bilen når den kommer på sensommeren rett og slett for å tilfredsstille min egen nyskjerrighet. Et såpass stort sprang har vel ikke Volvo tatt siden de lanserte den fremhjulsdrevene 850 i 1991, den brøt godt med 240 og 700 serien som de produserte da. Jeg kritiserte dog V90/S90 for å ikke ha noen seksylindrede motoralternativer, hvilket også det gjøres ett poeng ut av i denne videoen. Jeg tror at i enkelte markeder så vil det være en bakdel for Volvo, der konkurrenter tilbyr seksylindrede motorer. Blant annet i USA så vil toppmodellen T8 (som vi vet er en firesylindret hybrid) koste det samme som BMW 550I og MB E500, disse bilene har V8er å by på. T6 koster ca det samme som 535I og E400, samt disverse Lexus, Lincoln og Cadillac som alle har seksylindrede motorer. Jeg sier ikke at dette er avgjorde men noe vil det nok ha og si for bilkjøperne i dette segmentet, folk er fortsatt opptatt av å få mest mulig for pengene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg gjerne at bilprodusentene fortsetter å satse på både sekssylindrede motorer (spesielt rekkeseksere) og V8 motorer, men i en større sammenheng er det vanskelig å forsvare disse motorene når rekkefirerne idag er nesten like sterke og generelt langt mer økonomiske. De er også lette å montere både på langs og på tvers i motorrommet i selv små biler. Når dette kombineres med signifikant lavere utslipp av miljøgasser tror jeg vi relativt sikkert kan konstatere at rekkefirerne vil fortsette å være bilprodusentenes arbeidshest. I denne sammenhengen synes jeg at det er betegnende at man idag skal helt opp i 340i eller 335d for å få en rekkesekser i en 3-serie. Det virker ikke som om BMW prøver engang i relasjon til hvordan det var tidligere da BMW's store portefølje med rekkeseksere begynte med 320i. Denne utviklingen er veldig trist synes jeg.

Jepp... som nevnt tidligere skal det bli veldig spennende å se om Volvo's ganske spesielle strategi med kun rekkefirere i V90/S90 er den rette. Saab lykkes jo med denne strategien for noen år siden og det var helt sikkert ikke de geniale og kraftige turboladete rekkefirerne som medførte at Saab til slutt måtte legge inn årene. General Motors manglende interesse for Saab var den primære årsaken til dette... :(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror nok et rekkeseksere og V8ere bil bli mer og mer ett nisjeprodukt i fremtiden, mest forbeholdt de dyreste premiumbilene i den øverste enden av skalaen. Men disse motorene har noen fordeler forsatt, det gjelder blant annet på komfort. En V8er eller en rekkesekser er forsatt en veldig smooth motor som passer bedre i en stor premiumbil, som de også nevner i videoen om V90. Noe annet er effekt, teknologien er ikke der ennå at man kan hente ut 500 hester av en firesylindret motor. Man kan ta ut denne effekten med en elmotor men da kreves det store batterier som igjen tar plass og øker vekt. Noe annet er jo selvsagt lyden, som går på hvor eksklusiv og premium bilen fremstår ovenfor kunden. Men jeg er enig i at rekkefireren dessverre er kommet for å bli i de normale bilene, samtidig som downsizing gjør at vi vil se mer tresylindrede motorer. Som f eks i 318I LCI, en fin motor og man glemmer helt at det faktisk sitter en tresylidret motor i bilen. 

Som du sier så må man høyt opp for å få en rekkesekser i en BMW i dag, dog på dieselsiden så er fortsatt 330d en rekkesekser. Men på bensinsiden så må man som du sier opp på 340I, rett og slett trist. Men BMW har sagt ang neste 5-serie at downsizingen er "hit men ikke lenger". Motoriseringen skal i hovedsak bestå av motorer som er lik dagens F10 modell, det vi si seksylindrede dieselmotorer ifra 530d og opp, og sekser bensin ifra 540I (eller 535I da 540 betegnelsen kanskje blir en hybridvariant) . Dagens 528I blir naturligvis en 530I med firer turbo, i E34 hadde 530I en V8er... Ting har virkelig skjedd i bilverden, mens andre ting har overraskede nok fått lov å være i fred...en så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche bygget for 23 år siden 968 S som hadde en rekkefirer på 2990 cm3 med en effekt 305 HK og hele 500 Nm. Prosjektet ble av økonomiske årsaker stoppet etter 12-13 biler, men at man kan bygge svært sterke rekkefirere er i alle fall helt sikkert. Porsches nye boxerfirer i 718 Boxster S er på 2497 cm3 og yter 350 HK samt 420 Nm. Jeg tror ikke at jeg tar mye feil hvis jeg sier at en kommende Boxster GTS vil få 380-400 HK og tett på 500 Nm. Dette er masseproduserte biler med alle garantier og en holdbarhet som en hvilken som helst annen alminnelig bilmodell. Mer spesialiserte racingmodeller med rekkefirere kommer idag lett opp på 600-700 HK... :)

Jeg glemte 330d i farten, men jeg vet ikke om det gjør situasjonen med manglende rekkeseksere så mye bedre. Hvis Porsche kan bygge en boxerfirer på 1988 cm3 som yter 300 HK og 380 Nm... og som klarer alt av moderne avgasskrav samt er nogenlunde økonomisk i drift... burde sannelig BMW også kunne bygge en moderne rekkesekser på to liter som klarer det samme med noe mindre effekt i en kommende 320i. Hører dere BMW!... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sier jeg også, hør etter BMW! BMW har helt klart kunnskapen til å kunne bygge en lett og liten rekkesekser, gjerne på rundt to liter og med turbo. Tenk hvor sjarmerende F30 320I hadde vært med en slik motor, der alle andre har turbofirere. Ingenting er galt med BMW sine turbofirere men de mangler alle litt på "Fahrfreude" sammenliknet med f eks en god gammel E46 med M54 sekser.  Selv om F30 328I er lynrask så synes jeg ikke motoren er like inspirerende å kjøre som en rekkesekser. I en BMW med sekser så tømmer du ut girene av to grunner, både for å høre det karakteristiske lydbildet og får å få opp farten. I en BMW med rekkefirer gjør man det kun for å øke hastigheten, vinduet er godt lukket og radioen er på. 

Også var det noe med det at du kunne kjøpe en E46 320I og likevel få følelsen av å kjøre riktig BMW, ja du kunne faktisk få assosiasjoner til en langt dyrere 330I. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Også var det noe med det at du kunne kjøpe en E46 320I og likevel få følelsen av å kjøre riktig BMW, ja du kunne faktisk få assosiasjoner til en langt dyrere 330I. 

Nemlig... og dette var et stort poeng på 80 og 90-tallet. Da jeg kjøpte min første BMW i 1988 (det var en 1987 E30 320i) var det nettopp veldig artig at med BMW visste du at selv med en 320i fikk du stort sett det samme som de store gutta bare med litt mindre effekt og selvfølgelig litt mindre godlyd. Motorenes likhet var allikevel slående og selv den lille M20 rekkesekseren ga mengder av karakteristisk BMW silkebløt turbinlyd. På de litt større rekkesekserne ble turbinlyden selvfølgelig dypere og mer potent, men med en 320i var man allikevel godt innenfor i det gode selskapet. Dette savner jeg med dagens BMW'er... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...