Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå ble jeg i godt humør og det blir jeg nesten alltid når jeg hører på reggae. Reggae er også fabelaktig bilmusikk selv på et middelmådig anlegg. Bob Marley var den store greia på fest da jeg var ung. Noen gikk for langt, kjøpte hele pakken og ble ganske preget av det. Jeg nøyde meg med musikken og gikk videre til bl.a The Clash som også tok mange impulser fra reggae... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 50 mil nordover for å hente en bruktbil i dag som jeg hadde kjøpt usett med bilder som var tatt i mørket inne i en garasje. Med andre ord ganske mange potensielle fallgruver....Men den overrasket positivt og fungerte bra hele veien hjem. Vi snakker om en aldeles herlig 2000 (2002) 320CI med manuell kasse, svart skinn, sportsstoler/ratt/understell og ikke minst soltak. Jeg har ingen erfaring med M52B20 i E46, og i følge "alle" er jo denne motoren slapp. Men dæven den overrasket :-D   Bilen har ettermarkeds-eksos/kat/grenrør, så lyden er rett og slett helt fantastisk. Takket være lav utveksling drar den ok og har alltid kreftene tilgjengelig.

Jeg hadde aldri trodd at en M52B20 kunne gi så mye kjøreglede, og helt seriøst synes jeg denne bilen er like morsom å ratte som en 330CI jeg hadde. Hadde helt glemt hvor utrolig fine disse E46 Coupene er - fine å se på, sexy interiør, tight styring og grom lyd. Dette eksemplaret er langt i fra strøkent med diverse rustflekker, steinsprut og nesten 270000km på klokka, men jeg klarer ikke å slutte å smile :mrgreen:     Bildene ble tatt langs E6 oppe på Dovre forresten.

 

IMG_2096_____.jpg

IMG_2099_____.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 er svært fine biler og grattis med ditt nye gamle eksemplar. BMW's små rekkeseksere har alltid vært noe spesielt og M52B20 motoren er intet unntak. Da det var vanlig at BMW hadde små rekkeseksere og vi hadde flere forskjellige å velge mellom var det noen som kritiserte de aller minste variantene for å være svake samt tilby dårlig drivstofføkonomi (altså i relasjon til de litt større variantene som var betydelig sterkere, men som ikke brukte mye mer drivstoff).

Idag, når BMW ikke lenger bygger små rekkeseksere og vi ikke har noen å velge mellom, er denne kritikken selvfølgelig ikke lenger relevant. Enhver liten BMW rekkesekser i god stand er unik og en fabelaktig konstruksjon... og spesielt sammen med E46 som etter min mening er en av BMW's aller fineste og mest fokuserte alminnelige modeller. 

Kjør forsiktig, men kos deg og nyt bilen for alt hva den er verdt av genuin kjøreglede... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt, men bra... og det er sikkert stadig noen Madrugada fans her inne. Jeg kom tilfeldigvis over denne konserten som ble spilt inn i Amsterdam 2008. Bildekvaliteten er crappy, men lyden er nogenlunde OK (type: bra bootleg kvalitet). Dessverre spiller de uten Robert Burås (som døde sommeren før), men det er allikvel veldig mye bra som f.eks fine versjoner av Strange colour blue, New woman, Majesty, The kids are on high street og Hands up (veldig bra)... se "kapitler" i ingressen/beskrivelsen. Madrugada spiller skikkelig "tight" på denne konserten og det er vel verdt å få med seg... :)

Madrugada er etter min mening et av Norges aller beste rockeband gjennom tidene. Selvfølgelig var bandet mye preget av Sivert Høyem's geniale sang, men han har aldri (igjen etter min mening) helt klart å overgå seg selv siden tiden med Madrugada. Jeg vet ikke helt hvorfor for de skiftet musikere flere ganger, men trolig handler det om at bassisten Frode Jacobsen preget bandet mer enn mange er klar over.   

Beautyproof var Madrugada's først singel og fra debutalbumet Industrial Silence i 2000. Dette albumet lå 49 uker på listene fordelt på årene 1999, 2000, 2001, 2005 og 2010.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark kan du nå abonnere på biler. Det danske bilmarkedet er spesielt med bl.a mange ulike former for leasing og delleasing. Det nye er at man nå også kan abonnere på biler. Konseptet går kort fortalt ut på at man tegner et abonnement på en bil hos en bilforhandler og betaler et fast månedlig beløp som dekker alt (bil, veiavgift, forsikring, service, reparasjoner etc.) bortsett fra drivstoff. Hvor lenge man ønsker å bruke den aktuelle bilen avtales for en kortere eller lengere periode (dog minimum 3 måneder). Abonnementet løper til det sies opp med minimum 1 måneds varsel. Når en abonnementsperioden er over kan man velge en annen bil for en ny periode. Dette betyr at man f.eks kan velge å abonnere på en SUV i vintermånedene, en stasjonsvogn om våren, en cabriolet om sommeren og en coupé om høsten. Prisen for abonnementene varierer selvfølgelig med type bil. I realiteten vil jeg mene at dette egentlig handler om en form for kortidsleasing, men stort enklere kan det jo ikke bli når alle kostnader er inkludert i prisen for et abonnement.

Vi er definitivt på vei mot en fremtid der mange heller velger å leie eller dele på biler fremfor å eie biler.

http://finans.dk/live/erhverv/ECE9099889/nyt-tilbud-til-bilister-abonner-paa-din-bil-og-skift-den-efter-behov/?ctxref=ext

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig spennende, men min umiddelbare tanke er at de nesten like gjerne kunne ha puttet GT3 RS motoren i en Cayman. Trolig handler den nye bilen om langt grovere kaliber, men poenget består... rent kjøredynamisk er Cayman overlegen vis a vis 911. Cayman er dessverre underutviklet (relativt) som sportsbil for å beskytte 911.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot Société Anonyme (PSA) som er morselskapet til Peugeot, Citroën og DS gjør store strategiske endringer for tiden. Som vi har vært inne på tidligere er bilmarkedet under forandring og ikke kun fordi elektriske biler får en større utbredelse. Sammensetningen av ulike biltyper i modellporteføljene endrer seg også samtidig som det hele tiden foregår et skifte mot mer påkostede biler og da ikke nødvendigvis større og kraftigere biler. MPV konseptet er f.eks pr. definisjon dødt til fordel for SUV'er, men her er det viktig å poengtere at selve begrepet SUV blir mer og mer utvannet.

PSA har som strategi at Peugeot skal være Frankrikes svar på VW, Citroën ditto et svar på Skoda og DS et svar på Audi. Hvordan dette skal materialisere seg i praksis har vært litt uklart (i alle fall for meg), men nå begynner vi å se konturene av hvordan dette skal bli. Peugeot 3008 har blitt solgt som en slags MPV crossover, men med den nye 3008 modellen som presenteres i disse dager omtaler Peugeot den som en SUV. Jeg er i tvil om endringene er substansielle nok til at dette er helt korrekt, men den har uten tvil blitt temmelig lekker og interiøret må være noe av det fineste som har kommet fra Frankrike... :)

I relasjon til f.eks X3 er ikke teknikken i den nye 3008 modellen imponerende, men så koster den også kun det halve av en X3. Designet er imidlertid etter min mening langt mer spennende enn hva X3 kan tilby og nettopp et spennende design er hva alle de franske bilprodusentene nå satser på i relasjon til f.eks tyskernes generelt litt kjedelige og tradisjonelle "quadratisch, praktisch, gut" stil.

Det generelle kvalitetsnivået på de nyeste franske bilmodellene har også blitt mye mer gjennomført med bedre og mer kreativ bruk av materialer og ikke minst alternative materialer (litt det samme som med i3). De franske bilprodusentene tør å tenke ut av boksen og det er bra for hele bilbransjen... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.10.2016 at 18.51, Fredrik skrev:

Dette er veldig spennende, men min umiddelbare tanke er at de nesten like gjerne kunne ha puttet GT3 RS motoren i en Cayman. Trolig handler den nye bilen om langt grovere kaliber, men poenget består... rent kjøredynamisk er Cayman overlegen vis a vis 911. Cayman er dessverre underutviklet (relativt) som sportsbil for å beskytte 911.

Hadde vært kult om 911 ble midtmotorisert sånn som Cayman. Så kunne forskjellen mellom de to modellene bare vært størrelsen på bilen og på motoren. Cayman med firere og 911 med seksere. Men det er vel altfor mye branding og tradisjoner rundt 911 med hekkmotor til at det skjer. Blir spennende å se om 911 RSR med midtmotor blir raskere enn tilsvarende 911 med hekkmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg temmelig overbevist om at Porsche aldri kommer til å endre på 911 konseptet med motoren bak, men det er jo uten tvil plass til en modell med midtmotor over 911 som kan konkurrere mer direkte mot f.eks Lamborghini og Ferrari. Hvis en slik modell kan selges vesentlig dyrere enn 911 vil Porsche tjene grovt på modellen. Alternativt handler modellen i realiteten om en spesialmodell som kun skal selges til racing. Dette har Porsche gjort flere ganger tidligere som f.eks med 935... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...