Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er helt klart at Tesla nå selger de Model 3'ene som ble forhåndsbestilt for et par år siden. Rundt en halv million biler ble forhåndsbestilt til et depositum på ca. 10K NOK pr. stk. Ca. 100000 ordre har blitt konsellert pga. den lange ventetiden, men 400000 biler er stadig veldig mange biler. Med en produksjon på rundt 5000 stk. Model 3 i uken (som var det opprinnelige målet) vil det ta ca. 20 måneder før alle som forhåndsbestilte en Model 3 har fått deres biler.

Allikvel er det muligheter for å optimere produksjonen ytterligere jmf. ulike eksperter på området. Såvidt jeg forstår er Model 3 bygget for solid med bl.a for mange sveisepunkter. Det vil alltid være noen som ser seg tjent med å kritisere noen de ikke liker (også rettet mot BMW), men faktum er at Model 3 grunnleggende er bygget til Model S standard (altså en vesentlig dyrere modell). Hva man ellers opplever når det gjelder f.eks kvaliteten på interiøret er høyst subjektivt. Mange kritiserer også BMW's billigere modeller for å ha en dårlig interiørkvalitet (de har åpenbart aldri sittet i en E36), men i forhold til tilsvarende modeller fra konkurrentene er den generelle kvaliteten ingenting å skamme seg over. At 3-serien ikke er like imponerende som en 5 eller 7-serie på dette området er helt naturlig og ditto med Tesla's modeller.

Elon Musk røyker marihuana på TV og sender et par obskure Twitter meldinger. Media går bananas og Mr.Musk må gå av som styreformann i Tesla (han er stadig daglig leder og storeier i selskapet). Et par uker senere selger Tesla flere biler enn Mercedes-Benz i USA og passerer Ford i markedsverdi på børsen. Et par uker senere igjen selger Tesla flere biler enn BMW i USA og dette verdsetter aksjemarkedet så ved å gjøre Tesla mer verdifult enn BMW på børsen.

Som jeg var inne på i et tidligere innlegg er det ikke så viktig hva Tesla til enhver tid er verdt på børsen. Det avgjørende er at de når produksjonsmålene og det gjør Tesla fullt ut i dag. Det er nå de virkelig store pengene begynner å rulle inn til Tesla og dette vet investorene. Hva media og andre ellers skriver om Tesla og/eller Elon Musk (ofte i negativ favør) er ganske enkelt ikke interessant i den store sammenhengen.

Det skal bli spennende å se hva som skjer med den nye 3-serien i USA. Jeg gjetter på hyggelige innbyttepriser på eldre BMW'er samt attraktive utstyrspakker og rabatter. Spørsmålet er hva som skjer hvis mange nok kun vil ha en elektrisk bil. Det er dette som nå holder på å skje i USA - som i Norge.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos el-bil mot fossilbil. NRK har laget en liten dokumentar angående temaet. De håper nok å fyre opp med navnet "Bilkrigen". 

Representanten for fossilbilene er Frederick Mowinckel. (Salgssjef Schmiedmann Norge og aktiv i BMWCCN)

Grei underholdning en søndagskveld. :) 

https://tv.nrk.no/program/nnfa30001018/bilkrigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg denne dokumentaren, men takker allikevel og jeg deler uten tvil mange av Frederick's synspunkter. Han er en/et "petrolhead" av den gamle sorten som jeg også er når alt kommer til alt (jeg kjenner ikke Frederick, men jeg husker ham fra BMWCCN forumet for snart 20 år siden og vi kommer fra det samme området i Oslo). Når dette er nevnt liker jeg elektriske biler pga. teknikken som appellerer til IT nerden i meg (i likhet med Flobben). Jeg liker også fremskrittet som elektriske biler representerer og jeg synes at det er utrolig spennende å leve i en tid der dette fremskrittet er såpass tydelig.

Jeg opplevde IT revolusjonen da den startet (og utdannet meg sogar til IT systemutvikler på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet), men jeg tenker at det må ha vært mye mer spennende å leve i en tid da man gikk over fra hest og vogn samt dampbiler til bensindrevne biler (type: Ford Model T) helt på begynnelsen av 1900 tallet. Det er dette vi faktisk langt på vei igjen opplever nå med de elektriske bilene og det er uten tvil en milepæl i historien.

Jeg har ingen planer om å kjøpe en elektrisk bil nå (selv om jeg har stor sans for konseptet). Dieselmotor og manuell gearkasse passer perfekt til vårt bruk her i Danmark. Det er praktisk, holdbart (i alle fall PSA's velprøvde HDi dieselmotorer) og ikke minst billig (enn så lenge med en dieselpris pr. liter på rundt 9,5 DKK eller 12 NOK). Får jeg lyst til å kjøre noe mer inspirerende bare låner jeg, prøvekjører eller leier jeg en bil med litt motor og tradisjonell stikke samt tre pedaler... :)

Jeg drømmer imidlertid om en relativt enkel og billig entusiastbil. BMW E36 325i, BMW E36/5 323i, E46 325i/330i, E85 Z4 (egentlig alle modeller bortsett fra 2,0i) og kanskje Mazda MX-5 (ND) etc.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk mange som kjøper elbil ikke tenker på lading. Eller det vil si at de bruker stikkontakten de har og tenker det er billig som fy. Nå er det "nye" regler om hjemmelading, så det er ikke bare-bare lengre. Så hva koster egentlig en slik ladestasjon? Man får de på nett fra 5000,- og oppover, men det må kobles til og rapporteres til kraftselskap at man har en elbillader. Man har ikke lov å koble til selv. Jeg undersøkte litt og tenkte å kjøpe egen lader og legge ledningene selv osv., men bare få en elektriker til å koble til jordfeilbryter og inn i sikringsskap samt selve ladestasjonen. Ingen var interessert. Det vil si at de kunne godta laderen, men de ville egentlig gjøre resten av jobben. Et firma kunne godta at jeg la opp alt selv, og de kunne koble på, men da måtte jeg kjøpe alt av materiell hos de, så det ble fort blodpris likevel. Selvfølgelig er jeg kyndig nok til å klare alt dette selv, men jeg er ingen elektriker og det vil derfor være ulovlig og heller ikke blitt godkjent. Noe som igjen er uaktuelt. Så... Mitt kraftselskap tilbyr ladestasjon (Salto, enten med fast type 2 ledning eller stikk) til 15000,- inkl. montering og det som skal til, samt jordfeilbryter og 10 meter ledning. Bikker man 10 meter er det 250,- pr. meter over dette, så det kan fort balle på seg.

https://www.istadkraft.no/hjemmeladere/elbil-ladere

42516549_1560622714083688_2500157912484151296_n.thumb.jpg.530e7134d94e503b57d0c72d49aa9f1c.jpg42450732_941480299368477_690166906203668480_n.thumb.jpg.1fd062d578fe8d9edcfcd83d5ad7ff66.jpg

42403290_297005801112728_7592829192312455168_n.thumb.jpg.52d3584b713da063cf329a862db44413.jpg42416656_334801677293778_1168201726935695360_n.thumb.jpg.7a5f2229aa45d57b12ab2bd7e0c0e8d3.jpg42465661_2074802705892821_7125866883168862208_n.thumb.jpg.c417ffc95862f4b7e592283fc568550c.jpg

 

Jeg fikk tilsendt det over av en jeg kjenner som er elektriker, men om det er fra NEK400:2018 er jeg usikker på. Jeg tror flere og flere begynner å skjønne dette, men tenker at det er mye feillading rundt om. "Det går bra", joda, det går som regel alltid bra. Men det er så kjipt den dagen det plutselig ikke går bra og man plutselig ikke får dekt noe særlig på forsikringen på huset på grunn av å spare litt. Sett litt annerledes på det er de 15-20000,- man spytter inn i ladestasjon der og da en investering på huset og vil øke verdien og/eller attraktiviteten :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i familien kjører vår i3 så mye som mulig når vi skal steder, og jeg har i utgangspunktet blitt kjempefan av elbil.

I går derimot opplevde jeg baksiden av medaljen (igjen), som gjør at elbi definitivt ikke er for alle, og førte til høylydte utbrudd ved ladestasjonen.

Jeg skulle til Fredrikstad i går kveld (tur/retur). Jeg hadde vært en tur i Oslo tidligere på dagen, så når jeg dro hjemmefra hadde jeg ca 140km på batteriet. Det pøset ned og det var ca 7 grader. Jeg KUNNE tatt X1, men tanken var "dette her skal gå. Jeg sparer MASSE penger på å kjøre i3en".

Klokka er nå 16.30.

Kommer til Vestby og svinger inn på McDonalds for å lade, og spise en kjapp middag. Står 5 minutter i ladekø, og det er ikke tegn til at noen skal dr fra laderen, som selvfølgelig er opptatt. I tillegg står det en tesla ved siden av hvor føreren sitter inne i bilen. Jeg tenker da at da er jeg sikkert nr 2 i køen. Dette her kan ta tid.

Jeg åpner ladeappen og finner ut at det er en ledig hurtiglader på bensinstasjonen på andre siden av motorveien. Freser over der, og får plass ved laderen. Ut i pøsregnet (Det er jo aldri ladere under tak, kun selve ladeboksen). Kobler i laderen, "ok tilkobling", inn i appen, "start lading". Maskinen lager noen lyder og kommer opp med "Kontakten vil ikke låse med bilen". Faen. Prøve på nytt. Samme resultat. Koble ut og inn. Samme resultat. Begynner å bli god og våt og kald... Skriker "Faen!!!" og et par andre banneord. Samme resultat.

Ringte support (Har måttet ringe support ca halvparten av gangene jeg har prøvd på Grønn kontakt....) Han prøver å hjelpe. Lås og lås opp igjen bilen, prøv på nytt. Samme resultat. Start bilen. Rull noen cm. Skru av bilen. Prøv igjen. Samme resultat. Restartet ladestasjonen. Prøv igjen. Samme resultat. Prøver igjen. Jaggu! Der starta den!

Klokka er nå 18.15, og jeg har ikke engang begynt å lade....

Spiser en 150grams burger og venter. Går ut i bilen og setter meg. Det begynner selvfølgelig å dugge som pokker. Skrur på vifta. Den blåser bra og begynner å fjerne dugg, men den blåser KALDT! Selv om jeg har stilt inn på 24 grader. Flott!

Kommer meg omsider videre, ladet til ca 80%. Kjører innom Moss for å hente en kamerat på veien. Så til Fredrikstad.

Klokka er nå litt før 19.30...

Så er det tid for hjemtur rundt 23.45.

Må innom et par steder med de to jeg har vært sammen med. Har nok strøm til å komme meg til McD i Råde.
Fortum svikter ikke, og jeg står der i 25 minutter, med samme kaldluft i trynet, for å kunne se ut. Det pøser fortsatt ned. Lader til 122km. Har nøyaktig 100km hjem i følge navi og google. Nice!

Nærmer meg Oslo (Kjører nå med 28 grader på AC og er fortsatt egentlig ganske kald.), og ser at rekkevidde og gjenstående km begynner å nærme seg samme tallet. Skru ned farta til nøyaktig fartsgrense. Det funker greit. Har noen av dere kjørt fartsgrensa fra Ringen ved Lambertseter til 100 sona starter ved Olavsgård. Gud bedre det er seigt. 80 og 70 på ring 3. 80 fra Alnabru til Olavsgård... Du tar ikke akkurat igjen biler da!

Ved Olavsgård ligger det an til at måleren står på 0 når jeg kommer hjem, og det er da før 100 sona starter. Hmm, ned med tempen og vifta til 21 grader. Holde fartsgrensa.

Kom hjem 02.20 med 5km rekkevidde igjen, frossen og jævlig.

Men jeg sparte i det minste 200 i diesel, og 300 i bomring! Så da var det vel verd det. Eller var det det!?....

 

Det skal sies. Hadde jeg startet med fullt batteri, hadde jeg kunnet kjøre til Fredrikstad uten stopp, og tilbake til Råde igjen, før lading, men nå har jeg prøvd det også!

 

En ting til på tampen.

Det er nok ladestasjoner langs veien. Altså selve stasjonene. Men å ha 2 ladepunkter pr stasjon er faktisk helt krise. Det burde vært lovpålagt MINIMUM 5. Mangel på ladepunkter kommer til å bli elbilenes ankepunkt nr 1 om det ikke løses rimelig umiddelbart, med tanke på hvor mange elbiler som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og jeg som nettopp denne helgen har bestilt ny i3! Min kone har i dag en X3 2.5i men har fått ny jobb og lengre reisevei med 2 x bom. X3'er er fantastisk men også fantastisk tørst og nærmere 100 km hver dag ville bli urimelig kostbart. Prøvekjørte i3 i går, ble mektig imponert og bestilling er nå lagt inn.

Det blir veldig trist å si farvel til X3'en. En problemfri bil med rekkesekser, deilig motorlyd og kun rett over 100k på telleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er infrastruktur for lading jeg også ser på som den største utfordringen i forhold til hvor mange som kjøper elbil nå, for ikke å snakke om ladestasjonen som ikke fungerer når du kun har 5km rekkevidde igjen og det er 10km til nærmeste lader. I det daglige går det nok fint pga korte avstander, men når det blir flere og flere som har det som bil nr 1 blir også bruksmønsteret annerledes.

Edit: Har selv sånn smått latt tanken om en liten elbil som fremtidig erstatter til Cooper S’en begynt å modne. Men vi har ikke lademuligheter i fellescarportanlegget, ei heller strøm der. Så da sitter en igjen med det å måtte basere seg på kun lading hos McD eller Circle K, og det virker for meg verken tidseffektivt eller særlig billig. Noen som har priser og erfaringer på ladekostnad per mil rekkevidde? Per nå tror jeg det kan skape mer frustrasjon enn hva sunt er, men har en idé om en i3 da jeg har sansen for hele konseptet fra vindmølledrevet produksjon til resirkulerte materialer i interiøret og lav vekt som et fokuspunkt. 

Enn så lenge trives vi med vår superrene F36 med Euro6-diesel og vår supermorsomme pocket rocket-Mini! Kanskje Mini Electric kan bli en slager neste år? 😀

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Marius2002 said:

-snip- ang ladestasjoner

Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 

Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.

Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke kunne ladet hjemme på natta hadde jeg ikke vurdert elbil. Da blir det alt for mye hassle med lading.

Det er deilig å aldri trenge lade i det daglige. Lader gjerne slik at den er full til helga, og før jeg vet jeg skal litt lenger. Samt da etter jeg har vært på lenger turer. Kanskje den er koblet i 3-4 netter i uka.

Det deiligste er dog å se på dieselprisene når en passerer bensinstasjonen, og å smile hver gang en passerer en bomring.

Vi sparer mange hundrelapper hver gang vi er på hytta, på besøk hos mine foreldre, eller i Sverige og handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, scoot skrev:

Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 

Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.

Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt. 

Takk og såklart er det forståelig, jeg henger dere ikke :) Det er bra dere gjør det slik, for det er mye rart ute. Jeg var ikke klar over at ikke alle krevde varsel om innstallasjon, vår krever nemlig det. :) Link gjerne NEK400:2018 om du kan.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marius2002 said:

Takk og såklart er det forståelig, jeg henger dere ikke :) Det er bra dere gjør det slik, for det er mye rart ute. Jeg var ikke klar over at ikke alle krevde varsel om innstallasjon, vår krever nemlig det. :) Link gjerne NEK400:2018 om du kan.

 

 

https://bluetec.no/viktige-endringer-i-nek-4002018-elbil-lading/

Her er vel de viktigste punktene oppsummert. Største endringen er vel at eksisterende garasjekurs kan brukes til lading ( hvis kursen kun går til garasjen og alle elektriske punkter på den kursen er samlet i ett rom. Les; f.eks hvis garasjekursen er tatt fra gangen i tilhørende bolig vil det falle utenfor og kan ikke benyttes til lading ). Gir mer rom for tolkninger og gjenbruk av eksisterende kursopplegg.

På generell basis; Kjøp ladestasjon, dropp lading fra stikkontakt. Har sett vesentlig økning av brente stikkontakter de siste årene, og det er liten tvil om at lading fra stikkontakter kan være brannfarlig. Jeg hadde ikke lagt meg til å sove med el-bilen plugga i en vanlig stikkontakt, selv om den oppfylte kravene ( 10A jordfeilbryter type B dedikert kurs osv ). For risikabelt i mine øyne, en vanlig stikk er ikke ment for denne langvarige høye lasten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kapre tråden til lader-diskusjon, men siden vi er i gang tillater jeg meg et kort spørsmål som (snart) fersk elbilseier:

Jeg skal montere en ladestasjon i garasjen som kan lade i3’en og kanskje senere i8 hvis drømmen realiseres. Hva anbefales? Wallbox fra BMW eller noe annet?

For et år siden fikk vi renovert et baderom. Her var det tidligere badstue hvor det var en egen kraftig kurs til ovnen. Jeg fikk elektrikeren til å terminere denne kursen i en egen koblingsboks slik at det nå blir relativt enkelt å forlenge denne ut i garasjen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, RNJ said:

Jeg skal ikke kapre tråden til lader-diskusjon, men siden vi er i gang tillater jeg meg et kort spørsmål som (snart) fersk elbilseier:

Jeg skal montere en ladestasjon i garasjen som kan lade i3’en og kanskje senere i8 hvis drømmen realiseres. Hva anbefales? Wallbox fra BMW eller noe annet?

For et år siden fikk vi renovert et baderom. Her var det tidligere badstue hvor det var en egen kraftig kurs til ovnen. Jeg fikk elektrikeren til å terminere denne kursen i en egen koblingsboks slik at det nå blir relativt enkelt å forlenge denne ut i garasjen.
 

Wallbox vil jo være et tilbehør til bilen som sørger for god kommunikasjon mellom bil og lader (antar jeg), men jeg vil tro en hvilken som helst type2 lader gjør jobben like godt. Usikker på om wallbox har noen vesentlige fordeler VS standard type 2 ladestasjon. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...