Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Når elbilen er fullt ladet er det verdt å tenke over følgende. Hvis man holder seg i intervallet 20-80% av batterikapasiteten tar det normalt ikke mer enn 20-30 minutter å lade batteriet. Både de første 20% og de siste 20% (altså fra 0-20% og 80-100% av batterikapasiteten) tar uforholdsmessig lang tid å lade. Bjørn Nyland har testet dette flere ganger på lengere distanser og det lønner seg tidsmessig helt klart å heller lade flere ganger innenfor intervallet 20-80% av batterikapisiteten enn å kjøre bilen helt tom for strøm og/eller lade helt opp til 100%.

Dette betyr også at store batterier relativt sett gir en signifikant lengere rekkevidde med samme ladetid fordi større batterier er mer effektive til å ta til seg strøm i det nevnte intervallet. Best illustreres dette i 75 KWh batteripakken (f.eks Tesla Model S 75D) som egentlig er et 90 KWh batteri. Denne konfigurasjonen viser 100% når det egentlig kun er ladet til rundt 84%. Ergo er ladetiden 20-100% for denne modellen like hurtig som en reell 90 KWh modell 20-80%.

Tesla Model S 100D har en EPA rekkevidde på 539 Km. Dette betyr at 60% av batterikapasiteten (altså intervallet 20-80%) svarer til en rekkevidde på ca. 320 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Har man derimot en eldre Model S 60D som har en EPA rekkevidde på 351 Km svarer 60% av batterikapasiteten til en rekkevidde på ca. 210 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Med andre ord en forskjell i rekkevidden på signifikante 110 Km med nogenlunde den samme ladetiden.

Det samme prinsippet gjelder for stort sett alle andre tilsvarende batterier også (hurtiglading). Størst er helt klart best rent teknisk når det gjelder batterier, men de koster selvfølgelig også mye mer. Teslas Performance modeller er forøvrig klart mindre effektive mhp. strømforbruk enn de mer ordinære modellene - også når man kjører fornuftig. Model S 75D har f.eks en EPA rekkevidde på ca. 420 Km, mens P90D kun klarer 430 Km. Standard 90D modellen klarer imidlertid hele 470 Km. Alle tre modellene har som sagt det samme batteriet, men med ulik utnyttelse av batteriet samt forskjeller i drivlinjen. Performance modellene går imidlertid bra da... :)   

@[space] En interessant historie (type: real-world rapport fra livet med en elbil) som imidlertid er litt morsom også (sorry). Jeg tenker at man helt klart kan risikere å vente lenge på tur på en bensinstasjon også (spesielt når alle skal ha pølser og burgere før de betaler). I Frankrike i sommer (på vestkysten) var dette helt håpløst - køen av biler på bensinstasjonene sto helt ut på motorveien mange steder. Akkurat da var jeg glad for at vi har en økonomisk dieselbil med lang rekkevidde... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fredrik said:

Når elbilen er fullt ladet er det verdt å tenke over følgende. Hvis man holder seg i intervallet 20-80% av batterikapasiteten tar det normalt ikke mer enn 20-30 minutter å lade batteriet. Både de første 20% og de siste 20% (altså fra 0-20% og 80-100% av batterikapasiteten) tar uforholdsmessig lang tid å lade. Bjørn Nyland har testet dette flere ganger på lengere distanser og det lønner seg tidsmessig helt klart å heller lade flere ganger innenfor intervallet 20-80% av batterikapisiteten enn å kjøre bilen helt tom for strøm og/eller lade helt opp til 100%.

 

Dette er selvfølgelig helt korrekt, sålenge man kan lade på hurtigladere. Hjemmelading derimot er jo en annen historie, i Norge er det 230V IT-nett som regjerer, og normalen ved hjemmelading vil være 7.6kW. ( Unntaket er faktisk Tesla, som støtter 3-fas 230V lading som eneste bilprodusent jeg vet om. Den innebygde laderen i Tesla er ganske genial og takler det meste ). Renault Zoe er jo blant bilmodellene som absolutt ikke er optimal for Norge, siden den kun støtter 400V TN-Anlegg, og ladestasjon til disse leveres med trafo. ( veldig fordyrende ledd når det kommer til hjemmelading ). 

Hvis man tar Tesla P90 som et utgangspunkt, denne vil bruke rett omkring 12timer (!) fra 0-100% ved hjemmelading på 7.6kW. 

En enebolig i Norge har typisk 3x50/63A eller 4x40-50A som hovedsikring, rundt 25-30kW. Hvis vi antar at en stor del nyere boligere har varmepumpesystem ( enten luft-vann eller brønner ) så mister vi allerede 12-18kW til varmebehov ( avhenger av størrelsen på huset, her har jeg tatt med størrelsen på varmepumpen + tilleggsvarmen i form av rene elektroelementer. ). Det vil si at en vanlig enebolig her til lands ikke kan installere en hurtiglader hjemme, med mindre man vil investere store beløp. Normalen vil være 7,6kW på IT-anlegg, og omtrent det dobbelte - 15kW på 400V TN-Anlegg. Hvis man har 400V hjemme, vil det altså være ganske mange timer og spare på lading siden man får ladet på 3fas. 12 timer på IT-Anlegg, vs 4-Timer på TN-anlegg. 

Elektrobransjen har en spennende tid i møte, jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos den aktuelle "bilkrigen" i Norge der spesielt eiere av Teslaer blir hengt ut på nettet fordi folk med alminnelige biler føler seg urettferdig behandlet av myndighetene. I Østerrike har de nå gått et skritt lenger ved at elbiler har fått en høyere fartsgrense på motorveiene på dager med høy forurensing i luften.

I Østerrike er fartgrensen normalt 130 Km/t på motorveiene, men på dager med høy forurensing reduseres fartsgrensen til 100 Km/t på mange strekninger - bortsett fra for elbiler. De kan fortsette å kjøre i 130 Km/t og jeg vil tro at det ihvertfall ikke blir mindre "bilkrig" av dette... 😕

http://www.thedrive.com/news/24727/austrias-new-higher-speed-limits-for-electric-cars-is-our-kind-of-ev-incentive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går tilbake 50 år i tid da elektriske biler var gammeldags og noe man hadde holdt på med 60-70 år tidligere. BMW E3 er en fantastisk fin klassiker, men som på mange måter kom til å tilbringe tilværelsen i skyggen av den enda finere coupé modellen E9 (forståelig nok). Allikevel er det noe ordentlig bad ass over designet på E3 som E9 og samtidige konkurrenter ikke kan matche. 

Lav, ganske bred, lang akselavstand (som lang versjon til og med lengere enn den 19 år nyere E34) og med en umiskjennelig BMW front med to frontlys på hver side samt ordentlig "sharknose" BMW nyrer (ikke overdimensjonerte varianter av sorten som i dag) - og ingen modeller kom uten en skikkelig bensinrekkesekser.

BMW E3 er ellers kjent som Baader-Meinhof-Wagen etter den tyske kommunistiske terrororganisasjonen Rote Armee Fraktion (også kaldt Baader-Meinhof Gruppe) som på tidlig 70-tallet etter at de hadde utført en terroraksjon eller et ran flere ganger ble observert kjørende fra åstedet i en BMW E3.

Ingen av E3 modellene hadde mindre enn 150 HK og toppversjonen hadde hele 200 HK. På denne tiden hadde alminnelige mellomklasse biler 80-100 HK og selv sportsbiler som f.eks Porsches toppmodell 911S 2,4 hadde "kun" 190 HK. E3 3.0 Si var enormt hurtig med sine 200 HK fra en selvpustende M30 rekkesekser på 2985 cm3. 0-100 Km/t gikk løs på 7,8 sekunder og det var f.eks kun 0,3 sekunder etter den nevnte 911'en - og det som en stor sedan. Topphastigheten var på hele 211 Km/t. E21 323i var til sammenligning datidens toppmodell i 3-serien og den hadde en M20 rekkesekser på 2316 cm3 og 143 HK. 0-100 Km/t klarte den på 9,5 sekunder og topphastigheten var 190 Km/t. Det at en relativt alminnelig bil klarte over 200 Km/t var faktisk en stor milepæl helt frem til midten av 80-tallet.

Opel Rekord D var en ganske populær og alminnelig mellomklasse bil på denne tiden (altså på begynnelsen av 70-tallet). Toppmodellen 2000S hadde en rekkefirer på 1979 cm3 som ytet 100 HK. Dette var nok til at den klarte 0-100 Km/t på 13,5 sekunder og en topphastighet på 170 Km/t. Billigere modeller som f.eks 1700S hadde 83 HK og klarte 0-100 Km/t på 16 sekunder samt en topphastighet på 155 Km/t.

Som man forstår var E3 nærmest et monster uansett modell, men toppmodellen 3.0 Si var så mye hurtigere enn alminnelige biler at selv dagens M5 relativt sett er knapt så imponerende. BMW har uten tvil en fantastisk historie... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E3 er flotte biler. En bekjent av meg har en 3.3 lang utgave siste årsmodellen. Det er virkelig en flott bil som en gal tysker pusset opp helt fra grunnen av, til og med byttemotor fra BMW. 

Det er synd at de ruster nesten like mye som E9. Har sett enkelte som C-stolpen er nesten borte på.  Det eneste som holder taket på plass er lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare anbefale en kjempebra film i disse Red Dead Redemption II dager (et fantastisk spill for PlayStation 4, Xbox One ). Brødrene Coen (Fargo, No Country For Old Men m.fl) har begått et nytt mesterverk i western sjangeren (ikke ulikt nettopp settingen i Red Dead Redemption II) med filmen The Ballad of Buster Scruggs som går på Netflix.

Filmen er fantastisk filmet og både iscenesettelsen samt skuespillet med bl.a Liam Neeson og Tom Waits (en gammel favoritt) er virkelig i topp klasse. Spesielt iscenesettelsen er helt genial etter min mening og burde innbringe en Oscar alene selv om resten av filmen også er meget bra. Når det gjelder westernfilmer er kanskje iscenesettelsen det aller mest kritiske. Folk må f.eks ikke være for pene i en moderne kontekst (for det var de ikke i virkeligheten) og utstyret de bruker må ikke være for glamorøst (f.eks hester istedenfor okser som trekkdyr til prærievognene) eller det faktum at folk foretrakk å gå ved siden av vognene (såfremt de kunne) enn å sitte i dem fordi de ikke hadde fjæring (akslingene var montert direkte på vognene). Alt dette er mer enn troverdig i The Ballad of Buster Scruggs (spesielt litt ut i filmen).

Filmen er satt sammen av seks separate historier som på ingen måter er forbundet utover måten de blir fortalt på. De varierer fra direkte morsomme til direkte tragiske og kanskje den beste historien står Tom Waits for med en fantastisk skuespillerprestasjon. Den mest interessante historien etter min mening er imidlertid fortellingen om Alice Longabaugh som reiser vestover i en karavane med prærievogner sammen med sin bror. Han dør imidlertid av kolera og Alice må vurdere sine fremtidsutsikter som enslig ung kvinne uten familie og penger. Føreren av karavanen frir til henne og alt virker trygt, men hun kommer på avveier fra karavanen da hennes brors hund tilkaller hennes oppmerksomhet. En eldre fører fra karavanen finner henne, men de blir angrepet av indianere og hun skyter seg selv for ikke å bli tatt til fange. Helt forgjeves for den eldre føreren hamler opp med indianerne på en ganske brutal måte (typisk Coen brødrene) og redder situasjonen.

Vold er forresten et gjennomgående tema i filmen som med de fleste andre filmene fra brødreparet. No Country for Old Men med bl.a Javier Bardem er min uten tvil favorittfilm i denne sammenhengen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... akkurat dette er litt artig for min del. Den første gangen jeg så No Country for Old Men så jeg filmen uten lyd med kun teksting på en iPad. Vi var på hytta og det passet seg ikke at jeg hadde lyd på iPaden og jeg hadde heller ikke headset/ørepropper tilgjengelig. Ergo la jeg ikke merke til at filmen er uten musikk. Den andre gangen jeg så filmen så jeg den hjemme på TV'en i stuen, men da la jeg faktisk ikke merke til at filmen er uten musikk. Det var først den tredje gangen jeg så filmen at jeg la merke til at noe manglet og det var så musikken... :)

Jeg tenker at No Country for Old Men uansett er en stor klassiker av en film. Javier Bardem er så bad ass som det er mulig å bli som den psykopatiske karakteren Anton Chigurh (som han fikk en Oscar for). Bare hårfrisyren tar kaken og jeg har lest at Javier Bardem fortalte pressen at hårfrisyren var så ille at den medførte at han var "no go" for kvinner i perioden under filmingen. Han giftet seg imidlertid tre år senere med Penélope Cruz... lucky guy... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik jeg må nesten se NCFOM igjen nå, er et par år siden sist. :) Jeg er også stor fan av Quentin Tarantino og gleder meg til den nye filmen "Once Upon a Time In Hollywood" som kommer neste år. Du burde forresten se There Will Be Blood også, egentlig en fantastisk film, men jeg synes den ble litt lang. Den har iallefall fått gode tilbakemeldinger og det ikke uten grunn. Den er nå 11 år gammel, husker jeg kjøpte den på DVD på lanseringsdagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarantino er en annen favoritt filmregissør for meg også. Jeg elsker stadig Pulp Fiction selv om jeg sikkert har sett den 10-12 ganger. Bruce Willis gjør en fantastisk rolle selv om John Travolta, Samuel L. Jackson og Uma Thurman selvfølgelig stikker av med det meste av hederen. Musikken er som alltid veldig bra i Tarantinos filmer og uten Tarantino hadde heller ikke f.eks Breaking Bad vært så bra på dette området - og da mener jeg virkelig bra... :)

Vince Gilligan (forfatter, produsent og regissør for Breaking Bad) er naturlig nok en entusiastisk filmseer og han innrømmer blankt at han både stjeler og låner fra bl.a Coen brødrene og Tarantino når han lager filmer. Dette er på mange måter en underdrivelse for det han gjorde med Breaking Bad var å virkelig konsentrere substansen til den mest intense form. Jeg har nok sett hele Breaking Bad 5-6 ganger (enkeltepisoder har jeg sikkert sett 8-10 ganger), men det interessante er at selv om jeg har sett Breaking Bad såpass mange ganger blir filmene til bl.a Coen brødrene og Tarantino bare mer interessante. Man ser klart utgangspunktet og hver for seg snakker vi om fantastisk filmkunst.

Til dette bildet mangler vi egentlig bare eldre Clint Eastwood filmer (Dirty Harry og spaghetti trilogien A Fistfull of Dollars, For a Few Dollars More og The Good, The Bad and The Ugly - og selvfølgelig Sopranos. Så har man mer eller mindre essensen i det moderne Netflix "binge" konseptet (på en bra måte)... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett filmen True Romance, men jeg vet at den var et slags kommersielt gjennombrudd for Tarantino (han var tekstforfatter for filmen). Han hadde tidligere kun regissert relativt smale/nisje filmer med et heller begrenset publikum (frem til hele sjangeren ble populær blandt folk flest). Det jeg imidlertid legger merke til med filmen er (som du påpeker) at bl.a kapasiteter som Dennis Hopper (tidligere bl.a Easy Rider med Peter Fonda og Jack Nicholson) og Christopher Walken er med. Hverken Hopper eller Walken ville på dette tidspunktet ha vært med i en film hvis de ikke trodde at den var bra... :)

Christopher Walken bringer meg over på en annen filmklassiker som er en favoritt nemlig The Deer Hunter fra 1978. Dette er en tidlig såkalt realistisk "Vietnam" film med bl.a Walken, Robert De Niro og Meryl Streep. En tidlig realistisk Vietnam film er en film som på en relativt troverdig måte beskriver hvor håpløs hele krigen var vurdert i en moderne kontekst. Ikke så mye selve krigføringen, men mer motivet. Hvorfor skulle unge amerikanere satse livet i en krig som på ingen måter var deres og da mener jeg på ingen måter - utover en heller tåpelig politisk motivasjon som verdens politimann (USA)?

Miltære disposisjoner er én ting, men når USA måtte implisere over en halv million soldater på hva som tross alt var en lokal krig blir det helt galt på alle måter. I Irak hadde USA på det meste ca. 170000 soldater (forøvrig det samme antallet som tyskerne på det meste hadde i Norge under den andre verdenskrigen) - altså godt under halvparten så mange soldater i vesentlig større land og med en mye større strategisk interesse både militært og politisk.

Uansett så er The Deer Hunter en fantastisk fin film (5 Oscar) og spesielt Christopher Walken gjør en stor prestasjon synes jeg. Noe helt annet er at man også bør se det episke Vietnam dramaet Apocalypse Now fra 1979 hvis man først har sett The Deer Hunter. Denne filmen står som en påle i filmhistorien med skuespillere som Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen - og Dennis Hopper... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan er i vinden om dagen med Carlos Ghosn's fall som styreformann og leder av alliansen Renault, Mitsubishi og Nissan. Dette er en stor skandale av uante dimensjoner og det skal bli spennende å se hvordan dette kommer til å ta seg ut med tanke på VAG's famøse "dieselgate" og Danske Bank når det gjelder pengevasking. Carlos Ghosn er siktet for å ha unndratt seg rundt 360 millioner kroner og dette handler derfor kort og godt om grådighet og ledere på høyt nivå som ikke forstår deres samfunnsmessige ansvar (med alle forbehold når det gjelder skyldspørsmålet i kommende rettssaker).

Nissan er uansett et ganske interessant bilmerke. På den ene siden bygger de relativt kjedelige, men ganske kompetente alminnelige bilmodeller som f.eks Qashqai. På den andre siden bygger de bilmodeller som GT-R Nismo med hele 600 HK, 0-100 Km/t på 2,9 sekunder og en topphastighet på 315-330 Km/t. 

GT-R konseptet er legendarisk fra dataspill de siste 20-25 årene og jeg tenker at selv om jeg dessverre aldri har hatt gleden av å prøvekjøre en R34 GT-R eller dagens GT-R har jeg ingen problemer med å leve meg inn i disse ganske fantastiske lydbildene... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW i4 vil mest sannsynlig komme på markedet i 2021 og det mest interessante med modellen, utover at den kommer 2-3 år for sent, er hvor normalt designet er. Så langt man kan se på prototypen som ble vist på 2018 Paris Motor Show samt på ulike tegnede bilder av bilen vil størrelsen være omtrent som en 5-serie sedan med fire dører og med et grunnleggende tilsvarende design (altså bortsett fra at den er en helelektrisk bil).

Dette er et resultat av at BMW åpenbart ikke vil gjenta i3 konseptet fra 2013 der poenget var at BMW's elektriske biler skulle ha et eget distinkt design for å markere at det handlet om en annen type biler enn BMW's tradisjonelle modeller/serier. I forbindelse med presentasjonen av i4 konseptet på 2018 Paris Motor Show uttalte BMW's sjefdesigner, Adrian van Hooydonk, følgende til Auto Express: "I think in the next years, electric mobility will become standard; it will become normal. It will become just one of those powertrains that you can choose. And that will probably lead to the customers not necessarily wanting a design differentiation."

Jeg tror at dette er veldig riktig og dette er også noe som vi har snakket om mange ganger i tråden i forbindelse med hva som virkelig var genialt med Model S da den modellen kom på markedet i 2012. Med denne erkjennelsen har BMW etter min mening beveget seg et langt skritt videre når det gjelder å ta opp kampen med Tesla. Heldigvis for det er ikke et sekund for tidlig.

Tesla Model 3 var i tredjekvartal i år den mestselgende premium bilmodellen i USA med knapt 56000 stk. Audi Q5 kom på annenplass med 21000 stk. Model 3 selger med andre ord nå bedre enn Cadillac, Buick, Acura, Lincoln, Lexus, Audi, BMW og Mercedes-Benz - uansett modell i USA - og med klar margin. Tesla rangerer nå også på toppen i kundetilfredshet jmf. Consumer Reports, men mest trolig handler dette først og fremst om nyhetens interesse (les: feil, mangler og klager kommer helt sikkert senere).

At BMW nå vil bygge elektriske bilmodeller uten kompromisser (les: designet på i3) er uten tvil en stor nyhet for alle som elsker BMW for det de er og hva bilmerket har stått for i bilhistorien... :)

bmw_i4_frontquarter_dark_copy.jpg

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...