Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Etterhvert som elbil salget har tatt av og flere og flere velger denne type bil så synes jeg også oftere at folk står frem og klager. Tilfeldigvis i dag snakket jeg med en jobbforbindelse som nettopp har anskaffet seg Jaguar I Pace som firmabil. Han hadde tidligere en F11 520d som han brukte til å kjøre rundt til kundene sine langs sørlandskysten. Bruken Jaguaren krever så mye planlegging at det er vanskelig å opprettholde den uavhengigheten han ville ha ovenfor sine kunder. Han var ærlig og sa at han rett og slett ikke synes noe om å være elbilist. En annen fjern bekjent gikk til det skitt å kjøpe en brukt F11 520d i tillegg til en Model S som de har fra før. Rett og slett for å ha en familiebil til hyttetur og trekking av henger.

Denne artikkelen illustrerer også litt det jeg har argumentert for i det siste. Elbil fungerer absolutt ikke for alle, det er bare så sjelden vi hører om de negative sidene

https://m.nettavisen.no/motor/med-sa-mye-elbil-trbbel-i-oslo-fortjener-elbilister-fortsatt-avgiftsfritak/3423562880.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2014 den 20.18, Fredrik skrev:

Tsjekkiske Tatra er idag et relativt ukjent bilmerke, men fra midten av 30-årene og frem til den andre verdenskrigen begynte i 1940 var Tatra trolig verdens mest innovative bilfabrikant. Så vellykket var sjefingeniøren Hans Ledwinka´s tekniske og designmessige perspektiver med bilmodellene T87 og ikke minst T97 at selveste Adolf Hitler fattet meget stor interesse for hva som foregikk i nabolandet som i Tyskland var/er mest kjent som Böhmen og Mähren. Området er også kjent som Sudetenland og er ca. 22000 Km2 stort. Dette var områder som har/hadde en stor tysktalende minoritet og som i kraft av sin mektige nabo var svært tyskorientert historisk og kulturelt. Noe av det første Hitler derfor gjorde etter at han kom til makten i forbindelse med annekteringen av Østerrike i mars 1938 ("Anschluss") var å kreve at Sudetenland også ble en del av Stortyskland. Dette ble gjennomført ved den såkalte Münchenavtalen i oktober 1938.

En av Hitlers viktigste tekniske rådgivere var Ferdinand Porsche. Porsche var ikke nazist og heller ikke medlem av Hitlers parti NSDAP (Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei eller på norsk Nasjonalsosialistiske Tyske Arbeiderparti). Merk min uthevelse som viser hvor begrepet "nazi" egentlig stammer fra. Dette er på tysk en skriftlig forkortelse på nasjonalsosialister - altså nazister på norsk.

Porsche var imidlertid kjent som Tysklands beste ingeniør og det var i kraft av dette at han, som mange andre fremstående personer i Tyskland, støttet tanken om en gjenreising av den tyske nasjonen etter nederlaget etter den første verdenskrigen (1914-1918). Tyskland var etter dette nederlaget påført en temmelig voldsom krigsskadeerstatning som bl.a tømte landet for økonomiske og industrielle ressurser. Dette var også bakgrunnen for at Hitler i det hele tatt klarte å etablere seg som politiker før krigen. Han utnyttet kynisk tyskernes frustrasjoner over å ha blitt redusert til et fattig land etter å ha vært Europas nest rikeste og mektigste nasjon etter det britiske imperiet.

Ferdinand Porsche innledet derfor på befaling fra Hitler et samarbeide med Hans Ledwinka (de var faktisk alle tre opprinnelig fra Østerrike) og resultatet av dette var først Tatra T97 og senere, skulle det vise seg, Volkswagen Type 1 også kjent som "Käfer" eller Boble på norsk. Disse bilene har påfallende mye til felles - alt fra det overordnede designet til en hekkmontert og luftkjølt boxerfirer. Såpass like er bilene at Volkswagen etter krigen i 1967 ble dømt til å betale Tatra en økonomisk erstatning for kopiering av T97. På dette tidspunktet var Sudetenland blitt en del av staten Tsjekkoslovakia som igjen  var en av vasalstatene under Sovjetunionen. Tatra som bilmerke var blitt teknisk og markedsmessig uinteressant og den økonomiske erstatningen fikk derfor ingen praktisk betydning... hverken politisk eller økonomisk.

Tatra T87 ble imidlertid utviklet samtidig med T97 og det er spesielt denne modellen som idag har relativt stor historisk interesse. Årsaken til dette er det nesten fabelaktige tekniske nivået bilen hadde da den kom på markedet i 1936. Motoren er en boxeråtter (B8) på 2,9 liter som utviklet 85 HK noe som ikke er mye i dag, men selv sportsbiler på denne tiden ytet omtrent det samme (BMW 328 ytet f.eks på den samme tiden med sin rekkesekser på knapt to liter 80 HK - dog senere vesentlig mer). Dette var nok til at T87 hadde en topphastighet på hele 160 Km/t (BMW 328 klarte som best 150 Km/t), men det var først og fremst måten bilen kjørte i denne hastigheten som var flere tiår forut for sin tid. Ingen annen alminnelig personbil før langt ut på 60-tallet kjørte like stabilt i 160 Km/t på det som den gangen på slutten av 30-tallet og 50-tallet (etter krigen) var den helt nye Autobahn. Forklaringen på dette var en for tiden ekstremt lav luftmotstandskoeffisient på 0,36 i kombinasjon med en ytterst smidig og kraftig B8 motor på 2969 cm3... :)

Tatra T87... en VW Boble med fire dører og V8 motor

Tatra 600 var etterfølgeren til T87 og kom på markedet i 1948. Etterfølgeren igjen var Tatra 603 som kom på markedet i 1956 og ble faktisk produsert helt frem til 1975. Ikke ulikt den like innovative bilmodellen Citroën DS som kom på markedet i 1955 og som også ble produsert frem til 1975. Det er imidlertid en rekke bemerkelsesverdige likheter mellom disse modellene bare med motsatt fortegn. Tatra 603 har en luftkjølt V8 motor bak med bakhjulstrekk og et ekstremt aerodynamisk karosseri. Citroën DS har en vannkjølt rekkefirer foran (som imidlertid er montert bak forstillingen så bilen egentlig har midtmotor), forhjulstrekk og er ekstremt aerodynamisk.

Planen var imidlertid at Citroën DS skulle ha hatt en luftkjølt boxersekser (dette ser man på måten bilen er konstruert foran), men Citroën hadde på dette tidspunktet ikke nok penger til å utvikle en slik motor. Allikevel har bilen en fantastisk hydraulisk fjæring som på mange måter er bedre enn dagens luftfjæring så det handlet nok mest om prioriteringer... :)

Det viktige i denne sammenhengen er imidlertid hvor innovative tsjekkoslovakerne var tiltross for kommunismens åk. Planøkonomi og sentralstyring av industriproduksjonen var såpass ødeleggende at Tatra faktisk bygget 603 modellen i hemmelighet for myndighetene slik at bilmodellen i det hele tatt kunne realiseres. Når den endelig var realisert ble den selvfølgelig populær blandt landets politiske ledelse. Kynismen kjenner åpenbart ingen grenser for enkelte når de selv profitterer på den. Uansett så er Tatra 603 (og spesielt T87 samt 600) historisk en fantastisk innovativ bilmodell og fortjener på mange måter å bli sammenlignet med Citroën DS og Tesla Model S i en mer moderne kontekst... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Elektriske biler passer definitivt ikke for alle inkl. meg selv (i alle fall ikke ennå). Når dette er nevnt passer f.eks ikke dieselbiler for alle heller iom. at de krever en... la oss si litt voksen tilnærming til temperament. Bensinbiler med like mye effekt virker definitivt mer agile (selv om de kanskje ikke er det akselerasjonsmessig) fordi motorene krever mer turtall for å levere like mye effekt. Jeg kom forøvrig over en interessant artikkel som på en overordnet måte drøfter økonomiske fordeler og ulemper ved ulike motoriseringer når det gjelder dagens biler... :)

https://www.berlingske.dk/bil/diesel-benzin-hybrid-el-naturgas-eller-en-plugin-hybrid-find-vej-i-den-store  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatra er veldig tøft. Litt artig at du skulle ta opp dette nå. 

Jeg var og besøkte en kamerat i helgen som er like syver fantast som jeg er men nå hadde han en helt annen bil heist opp på bukken. Jeg måtte se noen ganger men skjønte ettervært at det var en Tatra. Nå var det svigerfaren hans som eide den og så vidt jeg skjønte så hadde faren hans igjen kjøpt den ny i 1951. Med andre ord i samme familie siden ny. Nå hadde han endelig bestemt seg for og pusse den opp. Den var jo helt komplett men mye overflaterust.

Jeg fikk studert den litt og jeg skjønner jo at Tatra ikke var helt fornøyd med hvordan Porsche kopierte endel løsninger. Men jeg synes det så ut som om man tok det beste fra Tatra og forenklet det også konstruerte de eget der de tsjekkiske løsningene var for dårlige. Bakstillingen var veldig lik Boble men drivakslene gikk inne i noen rør i stedet som på Boble der de ligger helt åpent. Jeg fikk ikke studert bokser fireren da den var tatt ut og lagret et annet sted. Forstillingen var mye mere primitiv. Den besto stort sett av to tverrgående bladfjærer som fungerte som øvre og nedre bærearm. Å demontere gearkassen så ut som et mareritt, der er det mye enklere på en folkevogn. Kort fortalt så hadde man skrudd fast en torpedovegg mellom motor og gear. Uansett en flott og spesiell bil. Også er det veldig tøft med en finne bak for retningsstabilitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis helt rett i dinne observasjoner for når det gjelder forstillingen med to tverrgående bladfjærer og ulempen med disse nevnes dette også i Petrolicious videoen. Jeg har skrevet om dette før, men Ferdinand Porsche og Hans Ledwinka studerte faktisk sammen i Reichenberg, Böhmen (i dag Liberec) og var gode venner (de kom som kjent begge fra Østerrike i likhet med en viss Adolf Hitler). Vel... Porsche var kanskje den smarteste forretningsmannen av de to og skjønte hvordan han skulle ta det beste fra Tatra T97 og implementere dette i en ny og enklere bilmodell som totalt sett var vesentlig bedre - nemlig Der Käfer eller Boblen på norsk.

Vet du hvilken Tatra modell du kikket på?... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det stadig er noen gammeldags rock'n roll fans her inne, men jeg liker fortsatt band som Motörhead og AC/DC. Låter som Killed by Death, Ace of Spades, Overkill, Let there be Rock og You Shook me all night long rocker stadig. Spesielt de to siste låtene med AC/DC siden det var langt over 100000 tilskuere  på River Plate stadiumet i Argentina (og dette hører man - altså på de to videoene). Det svinger og folk hygger seg. Når dette er nevnt hater jeg dobbelt basstrommene som etterhvert har blitt så populært som på Killed by Death (den originale versjonen fra 1984 er mye bedre)...  :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Du har sannsynligvis helt rett i dinne observasjoner for når det gjelder forstillingen med to tverrgående bladfjærer og ulempen med disse nevnes dette også i Petrolicious videoen. Jeg har skrevet om dette før, men Ferdinand Porsche og Hans Ledwinka studerte faktisk sammen i Reichenberg, Böhmen (i dag Liberec) og var gode venner (de kom som kjent begge fra Østerrike i likhet med en viss Adolf Hitler). Vel... Porsche var kanskje den smarteste forretningsmannen av de to og skjønte hvordan han skulle ta det beste fra Tatra T97 og implementere dette i en ny og enklere bilmodell som totalt sett var vesentlig bedre - nemlig Der Käfer eller Boblen på norsk.

Vet du hvilken Tatra modell du kikket på?... :)

 

Jeg vet ikke betegnelsen men siden det var en 1951 modell kjøpt ny i Norge med bokserfirer så er det ikke mange og velge mellom så jeg regner med at det var en Tatraplan, T600. Uansett en utrolig spennende bil som svært få har hørt om idag.

Håper virkelig den kommer på veien snart igjen.  Han har bare en masse pussing av rustflekker igjen så er det bare og lakkere og montere. Den hadde vist vært lakkert engang på slutten av seksti tallet når nåværende eier overtok. Den virket solid i karosseriet var kun den ene kanalen som måtte byttes og det var gjort nå. 

Ellers så var det vel modellen med åtter som tyske offiserer fikk forbud mot og kjøre under krigen da de hadde veldig lett for og slenge med rompa. Og hvis hjulopphenget var likt som på den jeg har sett på så skjønner jeg at kjøreegenskapene var tvilsomme i svingen. Med en tung motor hengende bak og pendelaksler så bør man vite hva man gjør hvis det begynner og gå fort i svingene.

Mulig dette er en røverhistorie men den er uansett god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Tatraplan T600 (kult navn forresten) var i alle fall en svært sjelden bil i Norge på begynnelsen av 50-tallet. Det ble totalt kun produsert litt over 6000 stk. i perioden 1948-1952 og den er ikke nevnt i boken Norske Favoritter (biler fra gullalderen 1950-1980) av Stølen/Risan som ellers omtaler merker som GAZ, Wartburg, Moskvitch og Troll. Hvis man først skal ha en både artig og sjelden bil så må det definitivt være en Tatra. Kule biler og det skulle ikke forundre meg om historien fra Tyskland er sann... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik rock n roll er innafor. Jeg har mine perioder, men nå går det faktisk i mye rock mellom alt Wu Tang Clan og Tungtvann. Det er for det meste Motorhead, men mye forskjellig innblandet, alt fra Ac/Dc og Metallica til tyngre In Flames, Slipknot eller Slayer. Opphavet bor noen hundre meter over meg, så lørdagskvelden nå som var etter jeg hadde malet ferdig stuen min ble jeg invitert på lutefisk og øl. Jeg er ikke vanskelig å be, betalte inn TV2 Sumo til madammen og hadebra. Det endte med en musikkaften til langt på natt. Kun rock n roll med acdc, rolling stones, rory gallagher, tom waits, jimi hendrix osv osv.. Jeg tillater meg til å poste 4 linker. De to første er av samme sang, ene er av Rolling Stones, andre av Motorhead. Knalltøff begge to. De to resterende er ene en hillbilly-cover av Thunderstruck og siste er en fantastisk utført låt av Jimi.

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Takk skal du ha... fine låter. Jeg har et litt ambivalent forhold til Rolling Stones. Alt for mye er generelt på det jevne, men når de er som best er de virkelig bra og Charlie Watts svikter aldri med trommene. Han er uten tvil den beste musikeren i bandet. Lemmy kunne virkelig ikke synge, men han hadde sin egen stil og den fungerte meget bra slik Motörhead var - kanskje ikke så merkelig siden Lemmy var Motörhead og Motörhead var Lemmy.

Bluegrass er kult og undervurdert som musikksjanger. Få stilarter er mer ærlige og ekte enn Bluegrass. Det er folkemusikk på sitt beste etter min mening. Jimi Hendrix var et fenomen og han døde dessverre alt for tidlig, men jeg tenker at han levde på feil tid. Hadde han levd noen tiår senere ville det tekniske nivået på musikkutstyret ha vært mye bedre og dette igjen ville ha fremhevet hans unike evner på gitaren mye bedre. Gamle live opptak kan være en lidelse å høre på med mindre man er spesielt interessert. Jeg har i alle fall gjort min plikt der med Neil Young... :)

Over til noe helt annet. Så er det klart at VAG setter sluttstrek for produksjonen av dieselmotorer om 7 år. Det viktigste med dette er signalet det sender om at forbrenningsmotorens dager er talte. Når etterhvert flere større bilprodusenter slutter å produsere dieselmotorer vil det ikke gå lang tid før fokuset vil bli rettet mot bensinmotoren. Spesielt når det blir mer kjent at dagens dieselmotorer på mange måter er renere enn bensinmotoren. Ergo blir det et spørsmål om hva slags skadelige avgasser man vil akseptere og dette tror jeg neppe at miljøorganisasjonene vil slå seg til ro med.

Apropos tidligere innlegg i tråden vedr. såkalt wedgedesign (kantdesign) kom jeg over dette interessante og nye intervjuet med Marcello Gandini (tekstet på engelsk)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik Lemmy kunne ikke synge, men sangstemmen trenger egentlig ikke være så bra i et rockeband sålenge resten av bandet spiller bra og låten er fengende. Jimi la inn årene alt for tidlig og slike opptak er helt krise å høre på med moderne ører, men likevel kan jeg ikke la være å spille av litt av og til. Har tidligere delt mye Rory Gallagher, men slik jeg husker har du ikke mye forhold til han og skal derfor droppe å dele det nå. Bluegrass er kult, men det skal treffe bra, veldig bra, før jeg vil høre på det. Steve n Seagulls som jeg linket til er egentlig et coverband som covrer rockelåter. Sangene er kjempekule, men musikkvideoene er også halve musikken.

 

Sommeren 2015 var jeg og madammen i Gøteborg på Ullevi å så Metallica. Da kjørte vi Velosteren nedover og aldri før har jeg fått så mange tomler opp og flere folk kom bort å spurte om bilen der vi stoppet nedover. Det tar ca. 10 timer én veg. "fuck fly" sa jeg da, men det var verdt bilturen. Idag kanskje jeg ville tatt fly, ikke bare kanskje, med den bilen jeg ratter idag er fly eneste alternativ. Blir det en BMW igjen så endrer det seg, dessverre har jeg fått litt øynene opp for Audi A6 Avant Quattro anno 2013-2018 denne uken, men det endrer seg igjen like fort været. Uansett Metallica....
Metallica... Jeg kan poste to videoer siden vi er så godt igang. Rockemusikk har ingen vondt av. Ene er Jimmy Fellon med Metallica som spiller Enter Sandman med lekeinstrumenter, den andre er en av Metallica og Lady Gaga sammen om den nye(nye og nye, noen år nå da) Moth Into Flame. Moth Into Flame er sinnsykt kul, men jeg synes Lady Gaga gjør låten og faktisk liker jeg denne bedre enn originalen. Og jeg som ikke liker Lady Gaga ellers... men her skriker hun bare sex og ellers utfyller James Hetfield. Fantastisk.

 

 

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady Gaga har jeg ikke helt sansen for, men sammen med Matallica er hun ikke så værst. Jeg har også normalt litt problemer med å helt like Metallica (de er OK). Hvorfor vet jeg ikke, men sammenlignet med Motörhead mangler de litt av råheten og autensiteten. De er kanskje litt for blankpolerte og kommersielle. Dette er egentlig litt merkelig siden Lars Ulrich er verdens største Motörhead fan og han begynte faktisk å spille trommer fordi han ville spille som Motörhead... :)

Bluegrass liker jeg i passende doser (jeg blir litt lei etter mange låter) og både Onkel Tuka samt Steve' n Seagulls er bra. Norske sangtekster har i alle fall kommet en lang vei siden jeg flyttet fra Norge for snart 20 år siden (er det virkelig så lenge siden!). Dansk musikk hører jeg forresten nesten aldri på selv om det definitivt er en del bra. Jeg hører mer på norsk musikk siden min datter jevnlig forer meg med nye låter fra gamlelandet. Hun bor i Århus, men har mange norske venner (det bor virkelig mange unge nordmenn i Århus) som gir henne siste nytt fra Norge. I mars måned skal vi på Madrugada konsert (gammelt, men bra) her i Århus. Det blir stort... :)  

Denne låten liker jeg både som cover og originalversjon... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet lenge med Metallica før jeg virkelig likte de, men jeg holder meg kun til noen låter fortsatt. Som jeg sa liker jeg ikke Gaga, men akkurat på den låten ble det bra. Uansett er live konsert noe helt annet enn opptak/studio. Stokmarknes-bandet Madrugada er bra, jeg var på Sivert Høyem på Molde Jazzfestival for noen år siden (tror det var samme sommeren som vi dro til Gøteborg på Metallica) og det var faktisk ganske bra. Madammen er fortsatt "sur" på meg for at jeg ødela konsertopplevelsen hennes med å synge. Vel, hennes tap 🤷‍♂️ Neida! :)

Det fine med Sivert Høyem-konserten var at han spilte mest fra Madrugada og ikke bare solo-opplegget.
The Kids Are On High Street er alltid en sikker vinner i likhet med Majesty, men jeg liker Look Away Lucifer best faktisk.
Og når vi snakker om Madrugada, tror du ikke de kommer til Molde Jazzfestival sommeren 2019 da? Jo! Og planen er faktisk at vi skal dit :D 

https://www.moldejazz.no/madrugada-gate-luke-elliot

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...