Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En rekkesekser hjelper betydelig i 745e istedenfor rekkefireren i forgjengeren 740e og jeg kan forstå at den nye modellen derfor i utgangspunktet er mye mer attraktiv. Utfordringen er den begrensede batterikapasiteten på kun 12 kWh. Dette gir på kun strøm en rekkevidde på ca. 30 Km og man kan derfor se hvor mye mer imponerende f.eks Mercedes-Benz GLE 350de (uten sammenligning forøvrig) er med sitt batteri på 31 kWh og ca. 100 Km rekkevidde på kun strøm.

Når dette er nevnt er det selvfølgelig BMW + rekkesekser + en attraktiv pris i land som f.eks Norge folk går etter, men BMW ligger definitivt litt etter de beste bilprodusentene når det gjelder PHEV modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik skrev:

En rekkesekser hjelper betydelig i 745e istedenfor rekkefireren i forgjengeren 740e og jeg kan forstå at den nye modellen derfor i utgangspunktet er mye mer attraktiv. Utfordringen er den begrensede batterikapasiteten på kun 12 kWh. Dette gir på kun strøm en rekkevidde på ca. 30 Km og man kan derfor se hvor mye mer imponerende f.eks Mercedes-Benz GLE 350de (uten sammenligning forøvrig) er med sitt batteri på 31 kWh og ca. 100 Km rekkevidde på kun strøm.

Når dette er nevnt er det selvfølgelig BMW + rekkesekser + en attraktiv pris i land som f.eks Norge folk går etter, men BMW ligger definitivt litt etter de beste bilprodusentene når det gjelder PHEV modeller.

Her må du lese deg litt opp Fredrik, for det som ser flott ut i teorien er ikke alltid det i praksis. Sjekk diesel, når den forurenser mest og hvorfor. Se også hvorfor den fyrer seg opp i 350De. Og hvordan denne fungerer som en enhet... deretter kan du konkludere!

G05 45e hybrid med denne drivlinjen går fra 71-79 km på ren eldrift.

5 serien med denne drivlinjen er ikke lansert ennå, så hvor mye KW/rekkevidde den får blir derfor vanskelig å kommentere.

Videre vil jeg gjerne se hvem som har «bedre» hybrid drivlinje enn BMW. Rekkevidde er en ting, sømløshet og praktisk bruk en ganske annen.

Nå henter jeg popcorn og Pepsi og fyrer opp i ovnen i mens 😉

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du når ikke langt ned i posen med popcorn for jeg skrev da vitterlig "uten sammenligning forøvrig". Mitt underliggende poeng er naturligvis at jeg ikke helt ser poenget med PHEV bilene, men hvis man først skal ha en slik bil er en lengst mulig rekkevidde på strøm en klar fordel. Jeg tenker at hvis man vurderer en PHEV bil kan man i dag like gjerne gå hele veien med en elektrisk bil. Det er etterhvert ganske mange glimrende alternativer på markedet.

Jeg er klar over at spesielt en dieselmotor krever at den er driftsvarm før den er som mest miljøvennlig og at dette på mange måter er en selvmotsigelse med PHEV bilene (motoren slår seg av og på etter hvordan man kjører med mindre det finnes et eget kjøreprogram som "låser" bilen til kun å kjøre elektrisk). For noen gir dette kanskje mening, men jeg ville som sagt heller ha kjøpt en ren elektrisk bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia for meg er at om 545e hadde vært tilgjengelig, så hadde jeg kjøpt den uten tvil. Selv om jeg er litt usikker på hvordan denne drivlinjen ville fungert på langkjøring. Dette er jo ikke en hybrid sin sterkeste side. Jeg gadd ikke vente, jeg gadd rett og slett ikke sitte på gjerdet slik mange andre gjør. Så valgt jeg det som funker best og som er tilgjengelig i dag 😀 Så hvis 545e kommer etterhvert så kan jo det være aktuelt neste gang. Hvis jeg da ikke endelig tar steget opp i M verden. Mye mulig 540en blir min siste diesel, men hvis jeg skal tilbake til bensin så kan det godt være en V8er. En M550i eller M850i Gran Coupe kan være aktuelt hvis jeg tenker langt frem 😀

Diesel hybridene til Mercedes er jeg litt usikre på. En dieselmotor er jo avhengig arbeids temperatur, hvordan blir dette når den skal gå av og på hele tiden. 100 km rekkevidde er helt klar imponerende, men hvor langt går den egentlig? Jeg kunne fint ofret 20 km el rekkevidde for rekkesekseren. Blir jo bare BMW X5 45e, Audi Q7 e-tron og kommende Ford Explorer som får seks sylindrede motorer i kombinasjon med ladehybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PHEV er glimrende til småkjøring og er jobben innen en mil eller to unna(som de fleste i f.eks. Molde) så kan man kjøre "gratis". Noen kan kanskje lade på jobb også. "Gratiskjøringen" vil jeg heller velge og se på som en bonus og heller vri på det og legge vekten over på hvor mye bil man faktisk får for pengene her i Norge. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Såvidt jeg forstår er 100 Km på strøm absolutt realistisk for Mercedes-Benz GLE 350de så lenge vi snakker moderate temperaturer. Om vinteren i Norge er rekkevidden helt sikkert en hel del kortere. Et 31 kWh batteri i en PHEV er uansett ganske mye, men jeg har litt vanskelig med å se poenget med disse bilene (bortsett fra når det gjelder prisen spesielt i Norge). Man sparer tross alt nesten 300000 kroner på en 745e vis a vis en 750d med praktisk talt identisk antall hestekrefter. Jeg vil tro at prisforskjellen forholdsmessig vis a vis 550d ikke er mye annerledes hvis en 545e kommer på markedet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, E.H.D skrev:

Rykte om 545e fra bimmerpost .

- A new model will be added to the G30 lineup at LCI: 545e xDrive. It will have the same drivetrain as the new 745e, slightly detuned to 375hp -

Det er i såfall veldig interessant. Bare de ikke ødelegger G30 LCI med en gigantisk grill nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 21.14, E.H.D skrev:

Rykte om 545e fra bimmerpost .

- A new model will be added to the G30 lineup at LCI: 545e xDrive. It will have the same drivetrain as the new 745e, slightly detuned to 375hp -

545e stasjonsvogn med støtte for hengerfeste tror jeg er drømmebilen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... drømmebil er for min del litt vanskelig når jeg er nede i en bølgedal når det gjelder bilinteressen. Jeg kan imidlertid faktisk tenke meg den nye Land Rover Defender (LWB) og jeg kan tenke meg en VW T6 California Camper. Jeg har lyst på en Mazda MX-5 ND og fruen vil ha en Tasla Model 3 Performance.

Av BMW'er er det egentlig ingen ny modell jeg kan tenke meg i dag (avhenger litt av dagsformen), men jeg sier ikke nei takk til en pen og original E46 330Ci cabriolet med manuelt gir. Tilsvarende også med en velholdt E85 Z4 3.0si med manuelt gir... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... bilinteressen er heldigvis ikke helt død og nå fikk jeg plutselig lyst på en Maserati Levante Trofeo V8 i denne fantastiske matte blåfargen. Jepp... det er en SUV, men få SUV'er er like agile og aggressive som denne. V8 motoren på 3,8 liter er såvidt jeg forstår en Maserati konstruksjon, men bygges av Ferrari - og for et artig lydbilde den har (minner faktisk litt om min gamle Porsche 928 S). 590 HK og 730 Nm er nok til at Levante Trofeo V8 klarer 0-100 Km/t på 3,9 sekunder og en topphastighet på 305 Km/t... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor denne gangen, men jeg har tidligere nevnt at jeg er en bygutt fra Oslo. Jeg vokste opp utenfor selve bykjernen, men innenfor bygrensen (vestover). Først på tidlig 80-tallet ble jordene rundt oss bebygget så på en måte hadde vi ordentlig jordbruk i nærheten selv om vi bodde i Oslo. For oss barna var dette selvfølgelig veldig fint med store arealer der vi kunne gå på turer, stå på ski, ake, leke og sykle. 

Etterhvert ble imidlertid disse områdene bebygget med blokker og hus, så det er i dag lite tilbake av de grønne arealene i denne delen av Oslo. Vi valgte derfor å flytte til et lignende område utenfor Århus på Jylland i Danmark (min bedre halvdel er dansk og fra Jylland). Nå har vi i 20 år vært nabo til jorder og det nærmeste jordet er ca. 20 meter fra hagen bare adskilt av vår lokale lille vei og noen trær som markerer skillet mellom jordet og bebygget område (villaer).

Selv som bygutt synes jeg at det er litt artig å følge årstidene på jordene. Det er noe veldig naturlig over det hele og selvfølgelig føler jeg meg heldig som har anledning til å bo i et område med jorder, skog og mark. Badestrand har vi også bare et par kilometer unna. Jeg tenker at etter mange år med fokus på by og caféliv er mer landlige områder igjen kommet på moten og det behøver heller ikke å være noen motsetninger mellom disse.

Ta f.eks Harry Metcalfe ved at han er like hjemme blandt verdens mest kjente profiler når det gjelder interessante biler som han er i traktoren på gården i Cotswolds i England. Det er ikke uvanlig at folk med karrieremessig suksess (og dermed penger) kjøper seg en gård eller et hus i landlige områder i England. Dette er forøvrig også ganske vanlig her i Danmark. Vi bor ikke på en gård, men har som sagt jordbruk mer eller mindre utenfor stuedøren og akkurat dette trives jeg med.

Harry Metcalfe har i tillegg til sin ordinære Youtube kanal (som anbefales) nå også startet en kanal der han belyser hvordan det er å være bonde i England. Hvis man ser nøye etter i denne episoden skimter man også Jeremy Clarkson, som forøvrig også bor landlig... :)

Så for de av dere som ikke kjenner til Harry Metcalfe. Han grunnla det britiske bilmagasinet EVO og var i mange år redaktør for magasinet. Han har en temmelig fin bilsamling og er som sagt i dag bonde ved siden av den store interessen for biler og motorsykler. Jeg er usikker på hvor mye han selv gjør på gården, men jeg kan forestille meg at han er en slags administrerende direktør som kan sitt fag uten å bli alt for skitten på fingrene. Bil og motorsykkelsamlingen er det imidlertid lite å utsette på selv om samlingen tydelig viser at 80-tallet var da Harry's bilinteresse ble formet (som det også var for min del).

I motsetning til mange andre bilsamlere på dette nivået bruker Harry bilene og motorsyklene. Han er akkurat nå på reise i det nordlige Spania med en av sine motorsykler og har tidligere tatt oss med på mange turer sydover til den franske riviera med temmelig eksotiske biler som f.eks Lamborghini Espada. Han er også viden kjent for turen til Sahara med sin egen Ferrari Testarossa... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske interessant. Porsche har laget en video om hvordan de bygger den nye helelektriske modellen Taycan og samlingen av en motor (for Porsche) tar ca. 1 minutt. Selvfølgelig er de ulike komponentene satt sammen av underleverandører på forhånd, men dette illustrerer på en veldig god måte hvordan bygging av biler forandrer seg dramatisk med elektriske biler.

Overordnet bruker bilprodusentene ca. 1/3 av tiden på å bygge en elektrisk bil i forhold til konvensjonelle biler og besparelsen i tid og mannekraft er derfor formidabel. Dette er isolert sett godt nytt for bilprodusentene, men i et land som f.eks Tyskland, som har spesialisert seg på bygging av biler, er dette også en stor utfordring for arbeidsmarkedet. Mange vil måtte omskolere seg og en del vil utvilsomt bli arbeidsløse. Jeg tror dessverre ikke at denne besparelsen vil gi utslag når det gjelder billigere biler til kundene - snarere tvert imot siden de tradisjonelle bilprodusentene står igjen med massive kostnader når det gjelder omstilling av selve produksjonen samt flere år med doble produksjonslinjer (altså både konvensjonelle biler og elektriske biler - noe som genererer høye kostnader).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt og følge med på videoene fra gården til Harry selv. Siden jeg kommer fra en gård så vekker det gamle minner. Uansett størrelsen på gården så er det de samme problemstillingene man har. Litt artig med den videoen der han tresker og den går i stykker. Det var aldri noe spørsmål om treskeren gikk i stykker, det var bare et spørsmål om når. 

Jeg lot søsteren min overta gården men siden man ikke tjener noe penger på og være bonde i Norge nå så leier hun bort all jorden. Da er hun i vertfall sikret inntekt. Selv så bor jeg i nabohuset og har flott utsikt til jordene. Men jeg kjenner fortsatt det kribler i kroppen når det begynner og tørke opp på jordene og våronna nærmer seg. Det er en flott jobb og være bonde, det er bare synd at man trenger noen penger og leve av også. Har inntrykk av at det er enda værre i Danmark @Fredrik Er det ikke slik at veldig mange av bøndene har så mye gjeld at de i praksis driver på bankens nåde?

Det er synd det er blitt slik men siden det eneste som teller er at man skal betale minst mulig for maten så er det ikke noen vei utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...