Gå til innhold

E30 M3 Cecotto 180/505 + F11 side 20


Larsinnj
 Share

Anbefalte innlegg

Tidene har forandret seg litt ja.. :-) Er ikke feteste felgene nå til dags, men synes de er verd å ta vare på. Er jo et mye penere alternativ til Brock B1, Azev A og Borbet A som også var populære den tiden. Har forøvrig et sett med Borbet A liggende, i 8 og 9x16, dog i 4x100. Kommer aldri på noen av mine biler vertfall. Synes det er horrible felger! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser helt forferdelige ut da.. Skulle hatt seg et strøk med lakk. 

Jeg har tenkt å kjøpe utstyr til å pulverlakkere, så da skulle jeg etter planen ta dem, men har ikke blitt noe av enda. De er lakkert fra før, men ser nesten ut som de har sprøytet på understellsmasse.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte heller aldri borbet a før, men har sett noen e36'r med 17" varianten med veldig lavt innpress, synest det er en veldig tøff og retro stil.

 

Ligger forøvrig noen bilder her, kanskje du ser dem i ett litt nytt lys elns :)http://bimmers.no/topic/711024-solgt-5x120-borbet-a-85x17-og-10x17-solgt/

 

Bruker du kost eller klut når du påfører polytrol? kjøpte ei boks for noen år siden på gøy, men slet veldig med skjolder uansett hva jeg prøvde. Gikk derfor selv over til Chemical guys.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett den, men sliter med de felgene uansett. Nesten litt rart, da jeg synes OZ Breyton og AMG er grisefeite felger, og de er jo ikke sååå ulike :P Mulig det er for at "alle" E30er med Rieger GTS og lignende hadde Borbet! :) 

 

Jeg brukte den billigste malerkosten jeg fant på rema. :) Er ikke så ofte jeg bruker det, så blir kjøp og kast. Hadde ikke problemer med skjolder, verken på de dekslene, eller på grillen og nyrene. Men den kan lønne seg å prøve å få på tynne lag flere ganger isteden for å kjøre på mye èn gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, har selv samme greia med rondell d58 etter jeg så en Volvo 740 med ett sett.

 

Tror derimot monoblokk hjul vil komme litt i vinden igjen snart, mtp hvor stor andel av oldschool delte hjul som har funnet vegen til lille Norge siste 3 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, ja der og ja har du noen godt brukte hjul! :P 

 

Ja, det er mulig. Men synes fortsatt at delte hjul er "the shit" jeg da. :) Tøffest å se på, pluss at jeg liker muligheter for å bytte felger uten alt for mye prakk. Jeg har 4 stk senter til 3-delte felger liggende på lager, pluss at jeg muligens får byttet til meg enda ett sett i løpet av vinteren. Er litt skruing for å få det til, men jeg ser ikke mørkt på det. Slipper å av med dekk og slik gjør man jo og. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser helt forferdelige ut da.. Skulle hatt seg et strøk med lakk.

Jeg har tenkt å kjøpe utstyr til å pulverlakkere, så da skulle jeg etter planen ta dem, men har ikke blitt noe av enda. De er lakkert fra før, men ser nesten ut som de har sprøytet på understellsmasse..

Skulle eventuelt hatt de op banebilen så utsende er ikke veldig viktig! Send meg pm om du vil selge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

På tide å oppdatere her og kanskje? 

Har faktisk slitt en hel del med denne bilen siste året, men nå er jeg rimelig sikker på at den er i orden. Problemet har vært todelt. Den har ikke gått skikkelig, og den har stoppet fra tid til annen. Kort oppsummert, for å fikse gangen på motoren har jeg byttet en god del deler. Startet vel med luftmengdemåler, tps, rotor og fordeler. Da det ikke hjalp byttet jeg plugger og pluggledninger. Den hørtes fortsatt ut som en båt, så den fikk seg alt av pakninger og o-ringer på innsugsiden, men heller ikke det ville få den til å gå skikkelig. Det lakk litt olje fra toppdekselet og rett ned på et jordingspunkt. Byttet pakningene på dekselet, og gikk i tillegg over alt av kontakter og jordingspunkter for å se om det hjalp, but no.. Elendig gange på motoren og den driver fortsatt å stopper for meg. Kjøpte også en ny dynamo da det var godt med lagerlyder fra den gamle. 

Innså til slutt at dette var noe jeg måtte ha hjelp for å få fikset. Satte den derfor inn på verksted for å teste komp og leakdown av motoren, og den viste 80% svik på sylinder nummer 3. Shait!! Da var det bare å rive av toppen å se etter katastrofeområdet da..! I et sjeldent glimt av smart tankegang fant jeg ut at jeg skulle sjekke ventilklaringer FØR jeg dro av toppen på bilen, og hey presto.. På den ene eksosventilen var det 0 klaring! Spec er 0,30 på kald motor, men på nevnte ventil hadde jeg ikke nubbsjangs til å få gjennom det tynneste følerbladet på 0,05mm! Dette hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt, så fikk målt opp og fant ut hvilke shims jeg trengte til resten av motoren i tillegg. Tydeligvis er ikke dette noe det går veldig mye av, for det tok vel nesten opp mot 2 måneder fra jeg bestilte til jeg sto med delene i hånda. Men fikk endelig justert ventilene, og DEN GÅR SOM DEN SKAL! :D:D Ikke rart at det er 80% svik i en sylinder når ene eksosventilen står åpen hele tiden! :) Drar ut på veien i gledesrus, som forøvrig ikke varer så veldig lenge, da jeg ikke kommer mange kilometer før bilen stopper igjen. 

Problemet med at den stopper trodde jeg hadde en sammenheng med at ecu'en ble forvirret av at den ikke gikk skikkelig på alle sylindrene, men det viste seg å ikke være tilfelle. Problemet var at bilen fungerte som normalt, men av og til ville den kveles når jeg ga gass. Den gikk som den skulle på tomgang, så fikk til å feilsøke litt i veikanten, og om jeg dro ut en kontakt i motorrommet var den fikset en stund igjen. Da kunne den funke i 5 mil, eller så rakk jeg ikke å sette meg i bilen før problemet var der igjen. Dette er bakgrunnen for at jeg byttet så mye el-deler som jeg skrev i starten av innlegget, for noen ganger funket det å dra ut lmm. Andre ganger funket tomgangsregulatoren eller tps'en. Satt å diskuterte med svogeren min, og kom på at den hadde en uoriginal chip. Byttet til den originale jeg hadde liggende, og per i dag så ser det faktisk ut til at den fungerer som den skal. Har vel kjørt 1500km uten problemer etter at jeg byttet chipen. 

 

Har fått tatt noen bilder av den etterhvert da :)

DSC_8966.thumb.jpg.a21b8c94a52cf43dfedbb932e631d480.jpg

Rart hvor stor bilene har blitt! En E30 ser jo ut som en lekebil.. 

IMG_0154.thumb.JPG.595c7acd2daaa34e5b12851813748ea5.JPG

Var litt sein med å sette den på vinterlagring, så fikk tatt en bilde av den på snø. Det blir ikke en gjenganger for å si det sånn :P

DSC_8986-Edit.thumb.jpg.09b4bfc305d01c72a9334e718cc275ae.jpg

Tok også ut stolene for å få vasket godt. Bestilte meg rensemaskin i dag, så har på følelsen at stolene ryker ut igjen til sommeren :)

19787071_10154662766312344_7911196138928147046_o.thumb.jpg.e92730d563a2592fe3c32b33376534b7.jpg

Hadde også et lite uhell, å smadret et rådyr med den. Gjensidige fikset biffen uten spørsmål, så da ble det nye lykter på høyre side, ny grill, splitter ny frontfanger, samt litt lakkering. :)

thumbnail_IMG_0326.thumb.jpg.07f743fa4f5572b05eea21c7184bb34f.jpg

Parkert bak svogeren min sin Ferrari Mondial T. Den bilen har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg synes vertfall det er en konge bil! :D Skal få tatt flere skikkelige bilder av de to til sommeren :) 

M3Ferrari.thumb.jpg.a8c9a3f6516d654c375c7a3d5373a1a8.jpg

Hadde også rumpa i været for å pusse de nyinnkjøpte felgene fra E34 M5. Digger de felgene uten deksler, men også med throwing stars, og turbin. Turbindekslene er jo så sære at de er drittkule! Har begge dekseltypene, men begge trenger dessverre litt jobb. Byttet også olje på diff og gearkasse med det samme. Er forøvrig glad for at felgene er ferdig pusset, og kun trenger litt "vedlikeholdspolering" av og til. Han som jobbet med å lakke de felgene tok jammen meg jobben sin seriøst!! Tålmodighetsprøve deluxe! 

thumbnail_IMG_0492.thumb.jpg.e48a83c14062a4a563fab286a4c47da9.jpg

Så til de siste bildene fra en liten fotoshoot med nypussede M5-felger, og Federal semi-slicks montert :D Tåler litt spacer bak ja gitt. 10mm står på foran for å gå klar bremsene.

DSC_9483-1.thumb.jpg.fc31810f0929b847055092e4cf0a09bb.jpg

DSC_9507-2.thumb.jpg.8ae6da09b2d26ed734b6bf59f6cab57f.jpg

DSC_9506.thumb.jpg.b322e46e6073ac42218fed9d029cf9da.jpg

M POWER! :D Hissig strikkmotor! 

DSC_9510.thumb.jpg.8260b3c987502341a9d891da5fb2eba7.jpg

Tiger bensin! Er ikke sånn skiltfreak jeg, men var litt kult å ta bilde av en gammel bil i en litt gammel setting. Fylle opp bilen med Tiger bensin, og fyre seg opp en rullings fra Tiedemanns tobakk mens man kjører den nyinnkjøpte M3en hjem etter å ha byttet til Mobiloil. Sært.. Og litt kult! :D

DSC_9514-1.thumb.jpg.b392f2313db5335a5adcf52b0dcf763e.jpg

Detaljbilde av interiøret og plaketten signert av Johnny Cecotto. Veldig kult at han faktisk var teamkompisen til Ayrton Senna i sin tid. Kult stykke historie! :D

DSC_9602-2.thumb.jpg.99b29a3ed32fe3de069ed53afe48bf03.jpg

Endret av Larsinnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant enda et bilde med Rotiform-hjula og gammel frontfanger som henger i bakkant. Tror det er et vanlig problem på E30 M3. Ser vertfall flere som er sånn. Det er heller ikke noe justering i bakkant, så kjøpte like gjerne ny. Selv om det er delepriser verdig et statsbudsjett til disse bilene :o 

DSC_8948.thumb.jpg.15ed459418bf01943a51aa6ad0a3d57a.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...