Gå til innhold

E30 M3 Cecotto 180/505 + F11 side 20


Larsinnj
 Share

Anbefalte innlegg

Er vel sånt man må regne med når man på død og liv skal ha en 30 år gammel bil :)

Husker ikke helt hvilke tall jeg fikk på posisjonsgiveren og den ene impulsgiveren, men tror det var 720-ish ohm mellom pin 1 og 2. Impulsgiver nummer to fikk jeg ikke motstandsverdi på samme f... hvilke pins jeg målte mellom så den er nok kaputt. 

Bestilte like godt alle tre så vet jeg vertfall at de er i orden. Men er ikke på lager de heller selvsagt. Får håpe det går litt kjappere enn bensinpumpa :) Den er forøvrig ventet på lager 10. oktober! 😮

 

Faktisk et bilde fra i fjor som ikke har blitt lagt ut enda :)

DSC_9511.thumb.jpg.e93d54f2e628c23359954f180a9912cf.jpg

Endret av Larsinnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint bilde.

720? Tja.. mulig det er rett også.

Den ene trenger du strengt tatt ikke, den er kun til noe referanse ifm diagnose tror eg.. aldri sett den i bruk.

De to nederste er forøvrig like, men begge må virke ja.

Har sikkert noen brukte liggende.

Prisen på disse nye nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er det vel på tide med en liten update her igjen. 

Som jeg skreiv tidligere så byttet jeg filter og bensinpumpen under bilen. Fikk bensin fram til motoren da, men den var ikke veldig ivrig på å fyre. Herr gnist var helt forsvunnet.. Ble litt ivrig på å få den igang så tok ingen bilder av selve byttingen, men har vertfall bevis på at gammel pumpe og filter ligger på benken :)

DSC_9996.thumb.jpg.5c9797c1df5a57c0ac0edf7bdf5a6546.jpg

Neste steg var jo da å måle følerene som står på girkassen. Disse ligger jo å føler på en tapp på svinghjulet som gir signal til ecu om å sende ut en liten dusj med bensin, samt at Herr gnist skal komme å hilse på. :) Ene føleren fikk jeg ingen verdi på når jeg målte motstanden, så hadde stor tro på at problemet lå her. Igjen, ivrig på å skru.. 

DSC_9997.thumb.jpg.1dbbda5913961b06e4b1cdfda4011912.jpg

Jeg har jo splitter nytt fordelerlokk, ny rotor og helt nye pluggledninger, men skrotnissen har selvsagt ikke kastet de gamle pluggledningene enda. Målte en ledning til å være bra, og satte den rett på coilen for å være heeeelt sikker på at problemet ikke sitter der. 

DSC_9995.thumb.jpg.21f9d8512f0df78e8216158acc484752.jpg

FORTSATT IKKE GNIST!! Helvete altså.. Følte at det var på tide å dra fram det viktigste verktøyet man har når man bytter del på del uten at noe hjelper. 

DSC_9999.thumb.jpg.490c93a40c08c04b79e6c2d6e378c08b.jpg

Det hjelper også litt på psyken når man innser at man er enda et steg nærmere å måtte lete etter ledningsbrudd en eller annen plass.. Hjelper en stund vertfall :P

Målte litt rundt om, og jeg hadde strøm overalt hvor jeg skal ha strøm, og jordingspunktene så bra ut. De gikk jeg forøvrig over i fjor også. Prøvde uansett å legge ekstra jord over til motoren uten at det hjalp. Fant til slutt ut at det eneste jeg manglet var at minussiden av coilen ble jordet. Den skal jo ha konstant 12V på plussiden, og pulserende 12V på minussiden. En puls hver gang tappen på svinghjulet passerer føleren på kassa. Det fikk jeg altså ikke. Ecu da kanskje?? 

Snakket litt med noen kompiser å ble etterhvert tipset om en hjelpsom og trivelig kar nede på mørekysten. Han var enig i at ecu hørtes ut som en sannsynlig synder på en slik feil. Han hadde også en liggende som jeg kunne på kjøpe! :D

DSC_9974.thumb.jpg.4fcd60296c7f0b77ccb677ce5136af12.jpg

Er ecu til en Evo 2 og jeg har alltid trodd at alle med 215hk hadde samme ecu, men er faktisk ikke det. Så det er ikke samme nummer som den som sto i, men skal funke utmerket godt fordi. 

Noe jeg kan bekrefte, for Herr gnist valgte faktisk å dukke opp igjen, og bilen høres friskere ut enn på lenge! :D Så håper det var dette som skulle til for å endelig få problemet helt ut av verden! Bør jo nesten det, for det finnes jo snart ikke en gammel føler på bilen lenger heller :P

Ut å ta litt bilder til tross for pøsregn og møkkete bil! Mangler lokket foran slepekroken på bildene også. Når jeg dro den hjem fra butikken så valgte jeg å ta det lokket helt av å ha det inne i bilen slik jeg ikke mistet det. Er jo verd mer enn en gresk bank disse små lokkene.. 

DSC_9977.thumb.jpg.00a378c4c1eb6c8629f47253c12e271a.jpg

DSC_9981.thumb.jpg.59cc23d379a2f8eac60e9727cf2653fe.jpg

Dette er faktisk gamle E39. Har altså vært hovedfartsåren mellom vestlandet og Trondheim. Tapt seg litt.. 

DSC_9983.thumb.jpg.6fe7bb43c025ff2d6fa3772d18501113.jpg

Vid åpen blender gir kul effekt :)

DSC_9991.thumb.jpg.6c30af23742a0215639095c18a8410c6.jpg

Liten detalj jeg la til tidligere i sommer. Byttet ut skiltplaten foran med dobbeltsidig teip. Mye penere etter min mening :)

DSC_9988.thumb.jpg.e98feb6dc4238bf02dc111cc841cff10.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Larsinnj skrev:

Ja, håper virkelig at den har tenkt å virke en liten stund nå. :) Har ganske bra trua på at den er friskmeldt nå! 

Bra du er fornøyd med den! :D 

Bra du fikk gang :)

 

Det var ecu`en ja.. 🙄

not only-only med gammel elektronikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kjørt noen mil nå, og vært på et lokalt cars and coffee. Den er ikke helt i hundre enda. Når jeg skulle dra fra C&C gikk den bare på 3 sylindre, og var ikke veldig ivrig på å kjøre. Merker at det blir litt slik om jeg daukjører den. Hvis jeg holder litt turtall så går den reint og fint, så har vel et håp om at den bare er litt sur etter mye gange uten at alle sylindrene er med, samt at jeg har kinnet en god del i alle forsøkene på å få start. 

Bestilte et nytt sett med plugger til den i reserve, men skal prøve å få den til å gå såpass at jeg ikke setter inn de før til våren så den får ferske plugger da isteden. Har også hatt på dyserens, men har sikkert ikke skadet å tatt de ut å fått de sjekket av folk som har greie på sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Larsinnj skrev:

Har fått kjørt noen mil nå, og vært på et lokalt cars and coffee. Den er ikke helt i hundre enda. Når jeg skulle dra fra C&C gikk den bare på 3 sylindre, og var ikke veldig ivrig på å kjøre. Merker at det blir litt slik om jeg daukjører den. Hvis jeg holder litt turtall så går den reint og fint, så har vel et håp om at den bare er litt sur etter mye gange uten at alle sylindrene er med, samt at jeg har kinnet en god del i alle forsøkene på å få start. 

Bestilte et nytt sett med plugger til den i reserve, men skal prøve å få den til å gå såpass at jeg ikke setter inn de før til våren så den får ferske plugger da isteden. Har også hatt på dyserens, men har sikkert ikke skadet å tatt de ut å fått de sjekket av folk som har greie på sånt :)

Masse bugs du sku få da 🤔

Akkurat det med at de blir sure husker eg var veldig typisk med org sprut og masse småkjøring og kaldstarter etc.. de liker ikke d!

Har du sjekka temp sensoren som går til ecu d.eks? Disse svikter jo av og til og gir feilinfo som kan tulle med bensin mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, var det gitt! 

Jeg bor ca 10 kilometer utenfor sentrum, så hver gang jeg kjører så kjører jeg vanligvis dit eller lenger, så skulle jo tro det var langt nok til at den ikke skulle bli sur. Men blir jo liggende bak en jævla Ignis hver gang, så få jo som regel ikke dratt ut så veldig med gir men motoren blir jo varm om ikke annet :)

Har ikke sjekket den nei, men det er jo fort gjort. Var ikke så fryktelig dyr heller, så kanskje like greit å bare bytte de også når jeg først er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den driver å fusker litt enda, men har kjørt noen mil fordi om. Den er fortsatt lik at den fusker om jeg ligger å daukjører den eller kjører i sentrum f.eks med lavt turtall. Når jeg har 3-4000 eller mer merker jeg ingenting. 

Har bestilt begge tempfølerene som står på den vannrailen over eksosen. Den ene er bare til måleren i instrumentet og det har aldri vist noe tegn til feil, men bytter den og med det samme nå. TPS byttet jeg i fjor, men byttet til en gammel en jeg hadde liggende fra 325i'en. Bestilte like gjerne den også så vet jeg vertfall at den er i orden. Bestilte også ny bensintrykksregulator med det samme jeg holdt på.

Fikk melding om at grenrøret er ferdig coatet så lurer på om jeg skal ta M3en på en miniroadtrip i morra for å hente det. Har vært gøy å fått montert på eksosen før jeg setter den til lagring da jeg er veldig spent på hvordan lyden blir. :D

Var en snartur på hytta til søsteren min i kveld, så dro med kameraet på turen. Fikk montert skiboks med det samme så jeg vet at den passer om det eventuelt blir en tur neste sommer :)

DSC_0003.thumb.jpg.b8f20ddf6fec7fc4f211b9f20dc2d8a3.jpg

Kødda..! 

DSC_0004.thumb.jpg.e714dd1d1bf8f048d1ac442ebbc9da16.jpg

Liker fronten på F31 veldig godt. Resten av bilen og forsåvidt. :) Søsteren min sin dette, og den er noe høy siden det er x-drive, men er veldig god å kjøre! Praktisk med litt høy bil på vinteren vertfall :)

DSC_0009.thumb.jpg.e1c3b8949d56ef238587296afd99e3c1.jpg

Men E30 stiller nok enda litt høyere ja! :D SAAB skal jeg vertfall ikke ha! Veldig fornøyd med dette bildet forresten :D

DSC_0008.thumb.jpg.bff9aa0b9b158e5ba4b886f6436bfeab.jpg

DSC_0011.thumb.jpg.f9485e50e857815bfea83e3bfe8569c4.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 m3 blir aldri feil men er jo veldig irriterende når bilen blir stående med feil og venting på deler. Hadde litt samme opplegg på min e30 også. Trodde først det var ECU n men det var følerne på girkassen som var kaputt den gang.

Men bra du har en A8 til bruksbil da. Det er jo komfort og klasse over den👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, M-jakob skrev:

E30 m3 blir aldri feil men er jo veldig irriterende når bilen blir stående med feil og venting på deler. Hadde litt samme opplegg på min e30 også. Trodde først det var ECU n men det var følerne på girkassen som var kaputt den gang.

Men bra du har en A8 til bruksbil da. Det er jo komfort og klasse over den👌

Veldig kjedelig, spesielt når man er sikker på at feilen er funnet men så er det "ingenting" som hjelper! 

A8en er god den, men vil heller kjøre M3 på sommeren ja :D

 

1 time siden, NA skrev:

Hadde litt samme problem på min. Viste seg at dysene som tulla, så leverte de på service og bilen ble bra igjen 😃

Ja, det står på lista over ting som skal gjøres i vinter. Har en liten teori om at det er ei dyse som lekker litt. Så når jeg putrer rundt på lave turtall får den alt for mye bensin, mens når jeg har mye turtall skal den ha så mye uansett, så da går den som den skal. 

En annen ting som skulle ha vært gjort er å overhalle diffen. Begynner å bli noen lyder bak der, så tror det er på tide med nye lager. Usikker på om det er noe jeg har lyst til å begynne med selv, så om noen vet om noen som tar på seg slikt er jeg interessert i å få det gjort :) Gjerne sør i trøndelag/nord på møre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...