TRF Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 ja og nei, ved måling tillates inntil 15% differanse (som en sikkerhetsbuffer), men overstiger du 15% må du betale avgift av alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 jeg ville da vurdert å latt de noen og 20k gått til å oppgradere en 163hk. Om en ikke ønsker dette gjort av ettermarkedsleverandører (da man tross alt må åpne styreenheten på disse) vil jo bmw sitt eget "Performance Power Kit" være et veldig godt alternativ, antar du skal ha automat, og da byttes også converter (dyrt), men allikevel en bedre innvestering enn å punge ut for 184hk. Min mening dog, sikkert mange som ser annerledes på det. . Jeg sjekket opp det med performance kitet, men fikk beskjed at det bare leveres til 520d med manuell gir. Hva mener du med at converter må byttes? Tåler ikke automaten 200hk/420nm som performance kitet gir? Hadde vært interesant med dette kitet da en beholder 5 års garantien. Hartge og ACS gir jo bare 2 års garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 ja og nei, ved måling tillates inntil 15% differanse (som en sikkerhetsbuffer), men overstiger du 15% må du betale avgift av alt. Sorry, er litt treg. Hvis du trimmer fra 163 til 184 så er det 13%. Er det lovlig uten å betale avgift? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 19, 2011 Share Skrevet Oktober 19, 2011 det er ikke lovlig nei, men forutsatt at du ikke blir "målt" til mer enn 13% for mye så straffes du ikke for det. Måles det dog 16% så straffes du for alle 16%, ikke bare den ene som overskrider. Samme som ved overvekt osv. dog er det i praksis "umulig" å bli tatt for slik trimming. m-blå; jo naturligvis tåler converteren det, dette powerkittet er mer en markedsførings gimmick enn så mye annet. Men jo PPK finnes for automat biler også, det er bare mye dyrere ettersom at det da bytte til ny converter, MEN, jeg prater nå om sånn det har vært på 1 og 3 serie, usikker på f10 siden den har den nye 8 trinns kassa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Det sier seg selv, at når dreiemomentet er det samme. Så vil man finne de ekstra hestekreftene på høyere turtall Slik er teorien, men iht. BMW er det ikke helt slik med de aktuelle motorene. Såvidt jeg kan se henter de begge ut maksimal effekt ved 4000 rpm, men det er forskjell på når dreiemomentet topper. 163 HK varianten yter 380 Nm mellom 1900 og 2750 rpm, mens 184 HK varianten yter 380 Nm mellom 1750 og 2750 rpm. Den sterkere motoren har med andre ord en marginalt flatere/bredere momentkurve. Hvor har du dette i fra? I brosjyren til F11 touring som jeg leser i nå er data på både 184hk og 163hk (163hk er lagt ved som ett innlegg). Der står det på begge utgaver at de yter 380 Nm. mellom 1750 og 2750 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 21, 2011 Share Skrevet Oktober 21, 2011 Hvor har du dette i fra? I brosjyren til F11 touring som jeg leser i nå er data på både 184hk og 163hk (163hk er lagt ved som ett innlegg). Der står det på begge utgaver at de yter 380 Nm. mellom 1750 og 2750 rpm. Det må være en feil. Jeg bruker bmw.no og bmw.de som kilder og de burde være korrekte. Jeg ser også at E87 120d må ha en annen oppsetning på motoren tiltross for at effekten er den samme (163 HK). I denne konfigurasjon yter motoren 350 Nm mellom 1750 og 3000 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m-blå Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Hvor har du dette i fra? I brosjyren til F11 touring som jeg leser i nå er data på både 184hk og 163hk (163hk er lagt ved som ett innlegg). Der står det på begge utgaver at de yter 380 Nm. mellom 1750 og 2750 rpm. Det må være en feil. Jeg bruker bmw.no og bmw.de som kilder og de burde være korrekte. Jeg ser også at E87 120d må ha en annen oppsetning på motoren tiltross for at effekten er den samme (163 HK). I denne konfigurasjon yter motoren 350 Nm mellom 1750 og 3000 rpm. Jeg sjekket bmw.no og bmw.de nå, og begge sier 380 Nm mellom 1750 og 2750 Nm. Nåe det gjelder E87 går jeg ut i fra at de ikke har satt i den "nyeste" 2 liter dieselen med 380 Nm. i den. 320d fikk den samme motoren som i F10/F11 fra 2011 modell(sep.2010) med 380 Nm. 320d før det hadde 350 Nm. Når det gjelder min bestilling av F11 520d tror jeg nok at jeg går for 163 Hk utgaven. Får heller satse på at performance kan brukes til automatkasse kanskje til neste sommer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Dette var jo litt merkelig, men jeg har funnet ut hva som er galt. Først og fremst... du har helt rett. Dernest... BMW (bmw.no) oppgir forskjellige verdier når det gjelder dreiemomentet på hhv. F10 520d og F11 520d.... og det er helt sikkert en feil. Når dette er nevnt må det jo være noe som er forskjellig på motorene med hhv. 163 og 184 når det gjelder momentet jmf. den generelle formelen effekt= Newtonmeter multiplisert med omdreiningshastigheten (som også CrZyWiz antyder). Alternativt er forskriftene utformet på byråkratisk vis og aksepterer uten videre enhver utlegning fra BMW selv om den ikke er korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Jeg tror dere overser noe her. "peak" moment ligger sjelden ved "peak" effekt. Vi vet kun hva momentet er mellom 1750 og 27520 (?), maks effekt ligger naturligvis ikke i dette området. Det er altså ikke noe problem å la motoren ha helt likt moment, og dermed effekt i dette turtallsområde, for så å redusere momentet lengre oppe, hvilke fører til lavere "maks/peak" effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Jeg tror dere overser noe her. "peak" moment ligger sjelden ved "peak" effekt. Vi vet kun hva momentet er mellom 1750 og 27520 (?), maks effekt ligger naturligvis ikke i dette området. Det er altså ikke noe problem å la motoren ha helt likt moment, og dermed effekt i dette turtallsområde, for så å redusere momentet lengre oppe, hvilke fører til lavere "maks/peak" effekt. Jeg ser selvfølgelig poenget med at moment og effekttoppen ikke ligger ved det samme turtallet, men formelen predikerer at ved 2750 rpm må effekten (altså HK) være den samme siden momentet er identisk. Ergo skal forskjellen finnes på de siste 1250 rpm. Mitt beste bud er at på 163 HK modellen er effektkurven vesentlig flatere hele veien opp til effekttoppen ved 4000 rpm. 184 HK varianten er betydelig sterkere over 2750 rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 jeg kan formelen, men jeg forstod det som at noen ikke skjønte at momentet kunne være likt men ulik effekt, og mitt poeng var akkurat det du sier, at det kan det, da vi kun har oppgitt momentet (kraften) for et visst turtallsområde, og forskjellen er utenfor det område vi har fått oppgitt. (naturligvis høyere). Det er heller ikke så store forskjellen som skal til software messig for å få frem denne forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 jeg kan formelen, men jeg forstod det som at noen ikke skjønte at momentet kunne være likt men ulik effekt, og mitt poeng var akkurat det du sier, at det kan det, da vi kun har oppgitt momentet (kraften) for et visst turtallsområde, og forskjellen er utenfor det område vi har fått oppgitt. (naturligvis høyere). Det er heller ikke så store forskjellen som skal til software messig for å få frem denne forskjellen. Så er vi enige, men når det gjelder softwaretuning er du eksperten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg valgt 163 hestern og heller kosta på en motoroppgradering, vil jo tro at du kan ta like mye ut av en 163 hester som en 184 hester og da er det tull å på toppen av det betale 20 lapper mer for bilen! Men som nevnt tidligere så tror jeg en 184 hester vil være mer attraktiv i bruktmarkedet! Jeg må forøvrig si når det gjelder 163 hestern, at 0-100 på 9,1 sekund og toppfart på 212 km/t er veldig lite imponerende i dag! Det er samme prestanda som en 2002 E39 520I som faktisk veier like mye og har nesten 200 nm mindre (men som topper 226 km/t) Går selv og sikkler på en F10 om dagen og har tross alt mitt prinsipp om at jeg ikke skal ha BMW uten sekser, vært og prøvd å fått tilbud på en M-sport F10 520d(163 hester)! Men etter ikke alt for mange kilometer bak rattet så tenkte jeg bare Nei,nei,nei og atter nei Bilen var nydelig å se på og fantastisk å kjøre(noe av det beste jeg har kjørt) men yttelsene skuffet stort, dessuten så synes jeg den hadde mye motorstøy under kjøring og på tomgang(i forholdt til min 325d)! Kjørte så en F10 523I og den var bare nydelig, både bil og motor var helt topp men den manglet M-sport! 523en er også litt i snaueste laget når det gjelder yttelsene men jeg hadde fint klart meg, synd det ikke er chippemuligheter! MEN så fant BMW det like godt å ta den ut av produksjon Har funnet ut at det må bli 525d eller 530d, de er litt for dyre ennå så da får jeg drøyan litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Oktober 22, 2011 Share Skrevet Oktober 22, 2011 jeg hadde lett valgt 163, og heller levert den inn til omprogramering senere om du føler det mangler litt. går sikkert an å få tak i org. programvare så den blir en vanlig 184 hk? dette blir nok rimeligere ; ) lykke til med kjøp av nydelig bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 24, 2011 Share Skrevet Oktober 24, 2011 Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg valgt 163 hestern og heller kosta på en motoroppgradering, vil jo tro at du kan ta like mye ut av en 163 hester som en 184 hester og da er det tull å på toppen av det betale 20 lapper mer for bilen! Men som nevnt tidligere så tror jeg en 184 hester vil være mer attraktiv i bruktmarkedet! Jeg må forøvrig si når det gjelder 163 hestern, at 0-100 på 9,1 sekund og toppfart på 212 km/t er veldig lite imponerende i dag! Det er samme prestanda som en 2002 E39 520I som faktisk veier like mye og har nesten 200 nm mindre (men som topper 226 km/t)Går selv og sikkler på en F10 om dagen og har tross alt mitt prinsipp om at jeg ikke skal ha BMW uten sekser, vært og prøvd å fått tilbud på en M-sport F10 520d(163 hester)! Men etter ikke alt for mange kilometer bak rattet så tenkte jeg bare Nei,nei,nei og atter nei Bilen var nydelig å se på og fantastisk å kjøre(noe av det beste jeg har kjørt) men yttelsene skuffet stort, dessuten så synes jeg den hadde mye motorstøy under kjøring og på tomgang(i forholdt til min 325d)! Kjørte så en F10 523I og den var bare nydelig, både bil og motor var helt topp men den manglet M-sport! 523en er også litt i snaueste laget når det gjelder yttelsene men jeg hadde fint klart meg, synd det ikke er chippemuligheter! MEN så fant BMW det like godt å ta den ut av produksjon Har funnet ut at det må bli 525d eller 530d, de er litt for dyre ennå så da får jeg drøyan litt Hvor i guds navn er det du henter din "kunnskap" ifra? F10 520d med 163hk gjør 0-100 på 8,6sek, og toppfart på 220kmt. 184hk modeller bruker 8,1sek og toppfart på 227kmt. E39 520i bruker 9,1sek. 520d er ikke undermotorisert, men når man til daglig kjører noe større så kan det kansje føles sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå