Gå til innhold

Hvorfor diesel?

Naitsirhc
 Share

Anbefalte innlegg

Tolitersfireren BMW kom med som erstatning for den minste sekseren er omtrent like karismatisk som en svett brunost, og det kunne like gjerne stått Mazda eller Subaru på toppdekselet. Traust, kjedelig, karrakterløst og kjønnsløst.

Jækla bra sagt! :D Husker da jeg jobba på Bavaria og E92 320I var typisk demobil, fy faen for noe kjedelig ræl. Pen å se på for all del men jeg var ikke skuffa om jeg måtte kjøre Comboen til verkstedet i stede. 320en kan oppsumeres med daff, kjip lyd og jallafølelse :-& Samme med E60 520d til mine foreldre, nydelig bil å se på men med samme lydbilde som en Hiace så stemmer det ikke. Sekser dieselene bråker de også men ikke i nærheten av 2,0 litern, det er og blir varebilmotorer :wink:

Jeg var ute å prøvde en F10 520d, en nydelig bil å kjøre og se på. Den hadde masse fett utstyr men motoren var en skuffelse, føltes alt for slapp i den store bilen og den bråka en del. Og det blir bare feil for meg rett og slett.

Kan godt ha BMW med diesel men kommer ALDRI til å ha BMW uten rekkesekser, ALDRI!! Nye F10 525d med 2,0 liter firer hadde min onkel ett greit begrep på "En Faens skam for BMW" Han priser seg lykkelig for at han kjøpte sin F10 525d før BMW fant på dette tullet som han sier :)

Det er en ganske så stor reduksjon når det gjelder gjennomsnitlig drivstofforbruk på disse to modellene... hele 27% ved blandet kjøring. Når man så legger til at rekkefireren er hurtigere i alle fartsområder... f.eks 80-120 Km/t på 5,7 sekunder vs. 6,3 sekunder for rekkesekseren... blir de fleste overbevist om den nye motorens fortreffeligheter. Det er den samme historien... de nye motorene er svært effektive, men ikke spesielt karismatiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stilig og ha en diesel som går godt da, var en latvier på jobb som har en honda prelude v-tec eller noe (rundt 2000 mod) med 190 å et eller annet hester, han prøvde og kjøre fra meg men klarte det ikke. Dagen etter kom han og lurte på hvor stor motor jeg hadde, så jeg sa 3l........diesel.... "whaat!? diesel!?"

Syns det er rått med diesel som går godt :) Håper jeg en gang tør og chippe min :mrgreen:

Men, jeg kjøpte og diesel pga forbruk og at det er billigere en bensin. Og jeg hater og kjøre biler som drar dårlig på lave turtall. Da må man opp i størrelse og bensinforbruk. Og det var jeg litt lei av når jeg kjøpte bmw'en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Diesel på jobben med firmabilen.. 90 hesters Ford Connect, fungerer helt greit, høres ut som et knuseverk, kunne dratt noe bedre litt høyere enn 2krpm... Slik den er nå blir den ganske "lat" etter 2krpm. Går ikke spesielt billig, går vel på ca. 0.88 liter per mil.

Mercedesen kjøpte jeg med diesel fordi de regnes som "evigvarende" samtidig elsker jeg lyden i de gamle Mercedes Benz dieselmotorene, samtidig nokså moderne med sine seks sylindre og 24 ventiler. Dog er dette en nokså traust sugediesel, men momentet ligger på stort sett de samme stedene som på en bensin med en toppeffekt på 136hk ved 5100rpm! Gått 460 000 km nå, bruker ikke en dråpe olje :)

Liker mye bedre å kjøre bensinbiler, passer meg mye bedre! Samtidig lukter dieseleksos ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man velger bensin eller ikke på en relativt ny (eller helt ny?) bmw så er vel ikke akkurat connect motoren et rettferdig sammenligninsgrunnlag.

tds motor (91-98) har også samme momentkurve, maks effekt mellom 5000-5200 avhengig av modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ballder, kjøp bil etter bruksmønster. Diesel har vært gunstig for meg, men blir flytting mer sentralt etter hvert og da blir det bensin neste gang pluss at jeg må vurdere salg tidligere enn planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg jobba på Bavaria og E92 320I var typisk demobil, fy faen for noe kjedelig ræl. Pen å se på for all del men jeg var ikke skuffa om jeg måtte kjøre Comboen til verkstedet i stede.

Seriøst?

Jeg har selvsagt respekt for at noen har et nesten religiøst forhold til lyden av seksylindrede motorer.

Men det er synd hvis dette skygger for å se at det ikke er noen enkeltstående faktor, men en lang og nøye sammensatt rekke elementer som gjør BMW til et glimrende valg for den kjøreglade bilentusiasten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en responsiv liten 4'er enn en sur liten 6'er ihvertfall :)

Er det noe jeg ikke savner med 523'en så er det motoren.. Bilen jeg har nå går dårligere og jeg syntes det var skikkelig nitrist med 4'erlyd i førsten. Nå trives jeg med den lille maskinisten.

Kunne gjerne tenkt meg en 120d f.eks, men jeg er redd for vedlikeholdskostnader. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg trives best i en enkel bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diesel? Fordi jeg kjører 25-30 000km i året, og sparer ca 40% av drivstoffkostnadene på 320d framfor 523ia. For meg utgjør dette med 30 000km i regnestykket, og 0,63l pr mil vs 1,0pr mil og en diesel/bensin pris på 13kr pr liter 14400kr i året.

I tillegg til å spare penger, kjører jeg også en bil som er vesentlig kvikkere, og som liker seg bedre i by/kø kjøring som jeg gjør mesteparten av tiden.

Men at jeg savner 6er lyden? Jo- selvfølgelig.. Det er derfor e30en aldri kommer til å bli solgt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg jobba på Bavaria og E92 320I var typisk demobil, fy faen for noe kjedelig ræl. Pen å se på for all del men jeg var ikke skuffa om jeg måtte kjøre Comboen til verkstedet i stede.

Seriøst?

Jeg har selvsagt respekt for at noen har et nesten religiøst forhold til lyden av seksylindrede motorer.

Men det er synd hvis dette skygger for å se at det ikke er noen enkeltstående faktor, men en lang og nøye sammensatt rekke elementer som gjør BMW til et glimrende valg for den kjøreglade bilentusiasten. :)

Ja, stusset over den der selv. Selv den beste firer vil aldri bli en sekser, men 170-hesteren i E92 320i er en frisk og fin motor. Har prøvd den og holder i massevis for en ren bruksbil. Den er sterk nok til å gi litt gøyfaktor og. Og det sier jeg som sekserfrelst.

...I tillegg til å spare penger, kjører jeg også en bil som er vesentlig kvikkere, og som liker seg bedre i by/kø kjøring som jeg gjør mesteparten av tiden...

Se på hvor mye du gir for bilen, samt vedlikeholdsutgifter før du konkluderer med om du sparer så mye. Dessuten er vel ikke bykjøring en dieselbils trivselsområde. De soter fort ned under sånn kjøring, og oppnår gjerne aldri driftstemp. Men det er klart den slår knockout på en 523ia når det gjelder forbruk i by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vedlikeholdskostnader er det på en diesel kontra bensin?

Tja. er du kjent, så går bilen 5-7ganger i uken fra Fyllingsdalen til Sotra, så det er ikke så mye by kjøring egentlig, men 5-6rundkjøringer, lyskryss, motorvei etc. Altså en kjøretur på knappe 20-30min avhengig av trafikk. Uansett hvilken bil jeg hadde hatt, blir den knapt driftsvarm på denne tiden. Derfor syns jeg det er greit å ha en bil som går forholdsvis godt under 2000omdr. Jeg fyller omtrentlig halvparten så lite nå som med 523en.

Når jeg etterhvert skal ha bilhenger etter den, kommer hvertfall dieselen til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi snakker E9X....

Naturlig aspirert maskin er ofte grommest for inspirert kjøring, men rekkefirern til BMW er ikke et eksempel på det. Den er for treig og daff.

320d er ei bedre maskin enn 320i. 325i er sikkert fint, men det er for de fleste mer entusiastmaskin enn realistisk bruksbil, har nær dobbelt forbruk og er vanskelig å selge.

Største problemet rent dynamisk med en diesel er snevert arbeidsområde og for mye vekt over nesa. BMW har lette diesler, så det er allerede løst... du får litt mindre presisjon i sving pga arbeidsområdet gir mindre muligheter for perfekt turtall/girvalg...men du har bedre aks per krone... så det blir egentlig enn akademisk diskusjon, for du kommer høyst sannsynlig kjappere ut av svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Diesel til og fra jobb og savner Bensin bare mer og mer. greit nok at den er sterk, men jeg liker bare ikke at registeret blir tømt med en gang. Forferdelig lyd er det også (selv om det er litt tøft med boxer motor). De sier at when you first ride black you never go back, men jeg savner å bruke grønnpistolen på statoil. Gleder meg til å ta ut cabben til våren og høre 6er bensinlyden dure med taket nede :) Legger forresten merke til en merkbar økning på salget av bensinbiler på jobb :) Jeg tror vi er i ferd med å snu trenden på enkelte modeller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må spørre en gang til, hvorfor diskuterer vi andre dieselmotorer enn bmw sine? det er jo lite interessant for en som skal ha bmw, og står mellom bensin og diesel.

Jeg vil tørre å påstå at bmw diesler har et brukbart register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må spørre en gang til, hvorfor diskuterer vi andre dieselmotorer enn bmw sine? det er jo lite interessant for en som skal ha bmw, og står mellom bensin og diesel.

Jeg vil tørre å påstå at bmw diesler har et brukbart register.

Så lenge det er 6er så er jeg enig. Jeg har kjørt en del 3.0d og må si at det er en motor jeg liker godt, men den slår ikke bensinmotoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...