Gå til innhold

Du gjør det helt feil!-tråden


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Kjennern skrev:

Metrosenter her om dagen 😂

[...]

Rent prinsipielt er jeg enig i at den var merkelig, men rent praktisk er jeg faktisk på motbilistens side. Denne rundkjøringen er laget flat fordi hele rundkjøringen er for trang mht. at det går to felt inn og ett ut (regner med at denne blir endret ifb. utbyggingen av Skårersletta og kvartalene rundt). Når han ligger i det feltet han gjør, gjør han en tjeneste ved å kjøre oppå rundkjøringen og ikke rundt kantsteinen slik at høyre felt fortsatt kan gå rett frem og til høyre. Selv kjører jeg som han på bilen i denne rundkjøringen og teknisk sett var jo han inne i rundkjøringen før deg også som medfører at du har vikeplikt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Rent prinsipielt er jeg enig i at den var merkelig, men rent praktisk er jeg faktisk på motbilistens side. Denne rundkjøringen er laget flat fordi hele rundkjøringen er for trang mht. at det går to felt inn og ett ut (regner med at denne blir endret ifb. utbyggingen av Skårersletta og kvartalene rundt). Når han ligger i det feltet han gjør, gjør han en tjeneste ved å kjøre oppå rundkjøringen og ikke rundt kantsteinen slik at høyre felt fortsatt kan gå rett frem og til høyre. Selv kjører jeg som han på bilen i denne rundkjøringen og teknisk sett var jo han inne i rundkjøringen før deg også som medfører at du har vikeplikt. :P 

Haha, ja flere ting jeg kan bli tatt på der :-P Men kan ikke nekte på at han kutter svingen greit der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 7/1/2020 at 11:31 AM, Saltkjelen said:

Rent prinsipielt er jeg enig i at den var merkelig, men rent praktisk er jeg faktisk på motbilistens side. Denne rundkjøringen er laget flat fordi hele rundkjøringen er for trang mht. at det går to felt inn og ett ut (regner med at denne blir endret ifb. utbyggingen av Skårersletta og kvartalene rundt). Når han ligger i det feltet han gjør, gjør han en tjeneste ved å kjøre oppå rundkjøringen og ikke rundt kantsteinen slik at høyre felt fortsatt kan gå rett frem og til høyre. Selv kjører jeg som han på bilen i denne rundkjøringen og teknisk sett var jo han inne i rundkjøringen før deg også som medfører at du har vikeplikt. :P 

Hvis du mener at du har forkjørsrett slik det passer deg i en rundkjøring bare fordi du er først inn i den, så er det nok greit å lese regelboka på nytt. Jeg opplever dårlig flyt, nestenulykker og generell idioti hver eneste dag fordi folk ikke skjønner at man har vikeplikt når man skifter fil inne i rundkjøringa, uavhengig av hvem som kom først.
Og de som ikke tør å kjøre inn i rundkjøringens ytre felt fordi det kommer en bil i det indre feltet. Han i det indre feltet har vikeplikt om han skal ut i det ytre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nokså overrasket om du mener at vedkommende i videoen over skifter felt og deretter har vikeplikt for de til høyre. Det går to felt inn i denne rundkjøringen der venstre felt går til venstre og høyre felt går rett frem eller til høyre. Rundkjøringen er dog laget noe for trang slik at det er vanskelig/umulig å være to biler inne i rundkjøringen. Derfor er rundkjøringen laget flat for at venstre felt skal kunne kjøre "oppå" rundkjøringen, hvilket er gjeldende for bilen over. Han kommer med andre ord inn i venstre felt og holder sitt felt gjennom rundkjøring før han skal ut av den. Der han skal ut, kommer Kjennern inn som følgelig har vikeplikt. Hva gjelder kommentaren min om vikeplikt, gjelder det naturligvis ovennevnte situasjon. Noe annet ville bare vært merkelig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en rundkjøring og ikke et kryss jfm. skiltingen på stedet. Rundkjøringen er laget sånn mht. at det per dags dato ikke er plass til en fullverdig rundkjøring før området/kvartalet er ferdig utviklet. Det finnes flere mikrorundkjøringer hvor man nærmest kjører rundt en prikk. Det er samme prinsipp for denne rundkjøringen. Tidligere har det vært malt en prikk på denne som definerer rundingspunktet. Vi er dog helt enig i at vedkommende i bilen kuttet over denne, men likefullt er han jo i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er fortsatt en rundkjøring. Men han er ikke i rundkjøringens filer, han er faktisk utenfor. Så når han krysser der, så kjører han inn i filen, og dermed er det bilen som er i filen som har forkjørsretten. Men du kjenner kanskje ikke til reglene med vikeplikt under filbytte..?

Selv om det er en mekanikk der som tilsier forkjørsrett, så må man forholde seg til de grunnleggende reglene i mekanikken for å kunne benytte seg av nevnte rett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Saltkjelen said:

Så du mener at bilistens kutting medfører at «tingen» går fra å være rundkjøring til et kryss med dertilhørende vikeplikt? Akkurat. 

Det er vel strengt tatt bilisten som kutter som behandler rundkjøringen som et kryss? Pålagt kjøreretning er til høyre, mens han svinger til venstre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LoKi skrev:

Det er vel strengt tatt bilisten som kutter som behandler rundkjøringen som et kryss? Pålagt kjøreretning er til høyre, mens han svinger til venstre..

Pålagt kjøreretning? Er du kjent i området og med den aktuelle rundkjøringen? Rundkjøringen har to felt inn, motbilisten kommer inn i venstre felt som går til venstre (der han kjører). Høyre felt (som han ikke kommer fra) går til høyre eller rett frem. Igjen - rundkjøringen har to felt inn, der venstre felt går til venstre og høyre rett frem og til høyre. På grunn av områdeutvikling og eiendomsrett er det for trangt med rundkjøringen (MRK. Der hvor det går to filer inn i rundkjøringen er denne delen av veien nettopp ferdigstilt sammen med bebyggelse. F.o.m. selve rundkjøringen mangler det ferdigstillelse siden denne skjer først når kvartalene rundt er ferdig og kommunen har sikret eiendomsrett). Rundkjøringen er derfor laget flat for at venstre felt kan kjøre oppå rundkjøringen (hvis ikke vil de kjøre over i høyre felt). Det har tidligere (som av naturlige årsaker er slitt bort) vært en minimal sirkel oppå den flate rundkjøringen som er «vendepunktet»/«rundkjøringen». Du vrir ting over på filskifte og hva enn som er, så jeg tror vi bare får være enige om å være uenige. Jeg kjører stort sett her flere ganger om dagen, og slikt er kjøremønsteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv opplevd mye rart når det kommer til den rundkjøringen ved Metro. Generelt er vel regelen for rundkjøringer at alle har vikeplikt for venstre side. Motbilisten har ikke plutselig vikeplikt for høyre bare fordi han kutter over den flate rondellen. Rondellen har ikke en "knapp" som aktiverer en ny kjøreregel for alle som kjører over den.

De aller fleste er nødt til å kjøre over rondellen på en eller annen måte når det er to felt inn, men egentlig bare plass til én bil om gangen. Hvis to biler kjører inn fra den samme retningen blir bilen til høyre nødt til å bråbremse midt i rundkjøringen hvis bilen til venstre så absolutt ikke skal berøre rondellen, noe som skaper unødvendig farlige situasjoner når man egentlig bare kan kjøre over rondellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Saltkjelen said:

Pålagt kjøreretning? Er du kjent i området og med den aktuelle rundkjøringen? Rundkjøringen har to felt inn, motbilisten kommer inn i venstre felt som går til venstre (der han kjører). Høyre felt (som han ikke kommer fra) går til høyre eller rett frem. Igjen - rundkjøringen har to felt inn, der venstre felt går til venstre og høyre rett frem og til høyre. På grunn av områdeutvikling og eiendomsrett er det for trangt med rundkjøringen (MRK. Der hvor det går to filer inn i rundkjøringen er denne delen av veien nettopp ferdigstilt sammen med bebyggelse. F.o.m. selve rundkjøringen mangler det ferdigstillelse siden denne skjer først når kvartalene rundt er ferdig og kommunen har sikret eiendomsrett). Rundkjøringen er derfor laget flat for at venstre felt kan kjøre oppå rundkjøringen (hvis ikke vil de kjøre over i høyre felt). Det har tidligere (som av naturlige årsaker er slitt bort) vært en minimal sirkel oppå den flate rundkjøringen som er «vendepunktet»/«rundkjøringen». Du vrir ting over på filskifte og hva enn som er, så jeg tror vi bare får være enige om å være uenige. Jeg kjører stort sett her flere ganger om dagen, og slikt er kjøremønsteret. 

Hva som er kjøremønster, gammel vane og lokal skikk og bruk har ingenting med veitrafikkloven å gjøre.
Fil eller ikke, kall det hva du vil. Han er utenfor kjørebanen, og har i praksis forlatt offentlig vei.

Edit: Jeg er kjent i området ja.

Men siden dette skaper så mye debatt, så har jeg tatt kontakt med en jeg kjenner som er kjørelærer, så får vi se om han får tilført noe. Jeg synes vi sklei litt ut i forhold til stemning, så jeg er enig i at vi kan være enig om å være uenig! ;)

Forøvrig siktet jeg til dette skiltet mtp kjøreretning:
111-11040600111_xl.jpg

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da venter vi spent på resultat fra kjørelæreren du kjenner. Jeg kjenner kjørelærer ved en Lørenskogbasert kjøreskole, som ironisk nok lå i hjørnet ved denne rundkjøringen tidligere (Globusgården som nå er revet), og vedkommende mener at det er korrekt kjøremåte slik som beskrevet tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...