Gå til innhold

Du gjør det helt feil!-tråden


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

Så sant så sant..

Har ikke bilde men spotta en "M5 F10" istad med reg.nr ZZ1411X, viste seg å være 520d. At folk gidder

Det kan du si, en ting er sleepere men noe annet er det stikk motsatte. Flaut spør du meg...

Kan sikkert starte en lang diskusjon om hvorvidt folk som ikke har råd til M5 i det minste skal kunne få kjøre noe som ser ut som en M5, i min bok blir dette feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Jeg formoder at tanken om en todørs E34 stammer fra bl.a Ford Granada og Taunus (som var veldig populære biler den første halvdelen av 80-tallet) iom. at man kunne få disse med to dører også (altså i tillegg til Ford Capri som var en ekte coupé med hatchback).

 

Jeg møtte faktisk en råner i en beige 2-dørs Taunus med dassruller i går. Artig at noen med god smak står på barrikadene og ikke lar gamle biler gå i grava.

 

 

BMW hadde jo E24 som teknisk var basert på E12/E28 opp igjennom store deler av 70 og 80-tallet og da den skulle avløses av en ny modell valgte de å gjøre konseptet enda mer upmarket med en 8-serie (E31). Dette eksperimentet har ikke gjentatt seg og akkurat det er egentlig litt interessant.

 

Nå var jo 8-serie tilnærmet en flopp. Det er den minst attraktive bilen BMW hadde på 80- og 90-tallet, og framstår som en strandet hval. Jeg skjønner godt at BMW brant seg litt, og ikke har utfordret Mercedes CL siden. Mercedes har vært flinkere til å ha en kontinuitet i merkevaren sin (lett når man er stinn av gryn), mens BMW har vinglet MYE siden 1990 til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo 8-serie tilnærmet en flopp. Det er den minst attraktive bilen BMW hadde på 80- og 90-tallet, og framstår som en strandet hval. Jeg skjønner godt at BMW brant seg litt, og ikke har utfordret Mercedes CL siden. Mercedes har vært flinkere til å ha en kontinuitet i merkevaren sin (lett når man er stinn av gryn), mens BMW har vinglet MYE siden 1990 til i dag.

E31 var iallfall ingen flopp, men den solgte nok ikke så bra som BMW hadde håpet på. Den ble lansert helt på slutten av jappetiden og timingen kunne egentelig ikke vært dårligere for en stor luksus bil med V8 og V12 motor, kosta jo langt over en mill i Norge i 1990. Ikke synes jeg den var lite attraktiv heller i forhold til den øvrige BMW flåten, med sitt langstrakte og lave design så lurer jeg på hva slags hvaler du har sett som kan dra den sammenlikningen... Bilen var innovativ på alle måter og brakte mye ny teknologi inn i bilbransjen, bla Xenon, EDC (electronic damper control) og 6 trinns manuell i kombinasjon med en V12er. Også hadde den klasseledene kjøreegenskaper iallfall 10 år etter sin introduksjon, synes det vitner langt ifra om en dårlig bil..

Mercredes har alltid vært flinke til å ha en gjenvn kontinuitet og tatt vare på merkevaren, i dag med med sitt nye "sigende bolledeig" design så kan det vel diskuteres om merkevaren bringes videre. Utover 90 tallet så var det bare så synd de valgte å ikke opprettholde kvaliteten, penger skulle spares og da gikk det som det gikk med tekniske problemer og rust. Er også uenig i at BMW har vinglet mye de siste 25 åra, kanskje litt i design (Bangle perioden) men nå har jo BMW mer eller mindre ledet an den tekniske utviklingen i bilbransjen de siste 25 åra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funka dette EDC greiene? Vokste opp i baksetet på en Opel med slikt utstyr faktisk, og den ble sluppet på midten av 80-tallet!Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Slik jeg har forstått det så kom EDC først på E30 M3 i 1987, man valgte mellom comfort eller sport innstilling på demperene. Dette var også tilgjengelig på E32 750I samme år. E31 fikk det som man kalte EDC III uten at jeg vet hva det gikk ut på, regner med at det var mer optimalisert og finjustert i forhold til det som kom 3 år tidligere :)

Men at Opel hadde dette midt på 80 tallet tror jeg rett og slett ikke på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at Opel hadde dette midt på 80 tallet tror jeg rett og slett ikke på :P

Om det er slik justering, kom Senator B med dette utstyret ved lansering, vår gamle familiebil hadde dette. Man skal ikke kimse av Opel, de hadde et helt annet rykte den gang enn det de har idag :P

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik justering, kom Senator B med dette utstyret ved lansering, vår gamle familiebil hadde dette. Man skal ikke kimse av Opel, de hadde et helt annet rykte den gang enn det de har idag :P

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

I såfall så kom de med dette samtidig som BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,da skal jeg svare når dette kom.:)

Opel fikk dette 1987 på Senator og Opel Omega 3000.På Omega 3000 ,var dette skjelden.Men på Senator 3.0i cd var dette som regel standardvare. :).

Nei undervurder Oplene på 70 og 80 tallet .:).De var langt fremme de med diverse men om det var en suksess eller ikke det kan diskuteres..:).

Nok off topic fra en hardcore Opelmann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...