Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

har aldri sett like feilfri e34 som er i gjengen våres, er oveasket over hvor lite "galt" som er med e34! bremser, styrestag, traversforinger, clutch og er det eneste "nødvendige" jeg har byttet på min, seff er det en del oppgraderinger som coilovers, fangere osv men det er jo ikke nødvendig. og på 2 år syntes jeg ikke det er gæli, er vel mer "tuning" delen som koster :P

grattis med julegavene btw, bmw bøker får jeg ønske meg til neste år :P 

Endret av crabfish190
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er egentelig veldig feilfrie biler generelt sett, fordelen er selvsagt at de er forholdsvis enkle med svært få ting som kan gå i stykker. Største problemer etter at kjølesystem er i orden er jo rust, her skulle E34 vært litt bedre. Faktisk så fikk E34 samme score på kvalitet og driftsikkerhet som hovedkonkurrent Mercedes W124 både hos amerikanske J.D Power og tyske ADAC tilbake på 90 tallet. Dessverre har E34 endt opp som en ungdomsbil hvor 90 prosent av bilene har blitt kjørt i stykker og ødelagt, mangel på vedlikehold og veldig hard bruk er det ingen bil som overlever i lengden. De bilene som til nå har overlevd hos "fornuftige" eiere er jo mer eller mindre like gode som de var nye, byr sjelden på problemer og bare funker.

Jeg sier alltid at om du tar vare på og steller godt med en E34 så svikter den deg aldri :) Vær "slem" mot den og ta lett på vedlikehold så skal du se den kan bite tilbake med alt den har som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

W124/S124 er jo mye brukt av ungdom også.

Ikke i nærheten av så mye som E34 er, E34 har en helt annen apell ungdom enn hva den mer trauste og satte W124 modellen har. Men ser en del halvt ihjelkjørte eksemplarer av disse også ja, men ser også overraskende mange gråhårede eiere bak rattet i W124. Kan ikke huske sist jeg så en godt voksen sjåfør i en E34... Eldre BMW har ett ungdoms stempel og eldre Mercedes har ett gubbe stempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i nærheten av så mye som E34 er, E34 har en helt annen apell ungdom enn hva den mer trauste og satte W124 modellen har. Men ser en del halvt ihjelkjørte eksemplarer av disse også ja, men ser også overraskende mange gråhårede eiere bak rattet i W124. Kan ikke huske sist jeg så en godt voksen sjåfør i en E34... Eldre BMW har ett ungdoms stempel og eldre Mercedes har ett gubbe stempel :)

 

250 og 300 diesel turbo er ganske populære blant ungdom, spessielt blant de som er SÅÅ opphengt i diesel som soter ekstra mye. Er vel mer sjeldent å se de med bensinmotor :P

 

Har sett en godt voksen kar som kjører mørkeblå E34 touring rundt her i Bergen.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har jeg omsider fått ordnet den tidligere omtalte bensinlekkasjen. Siden jeg ikke rakk å hente bilen før verkstedet stengte så var de så snille å sette bilen innendørs og koble til batterilader. Batteriet mitt har lidd litt nå i kulda, var helt dødt her en morgen så det var veldig greit å få det ladet når bilen likevel måtte overnatte der :)

Ellers så funker bilen veldig bra i kulda, selv om det har vært nærmere -20 så blir den varm med en gang. Motoren holder driftstempratur hele tiden. Eneste problemet er at dørene kan fryse litt hvis jeg har vasket bilen. Men sånn er det i kulden ;)

post-47692-0-77421900-1453222358_thumb.j

post-47692-0-47639300-1453222380_thumb.j

post-47692-0-69345100-1453222481_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen fine bilder .

Klassiske :).

Ja godt du fikk fikset lekkasjen,beklager at jeg ikke fikk hjulpet deg,har gått i et her hjemme .

Men er nok andre ting jeg kan hjelpe deg med når våren kommer Fredrik.

Ja,batteri får kjørt seg nå ikulden og det med dørene,er et kjent fenomen hos meg og.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen fine bilder .

Klassiske :).

Ja godt du fikk fikset lekkasjen,beklager at jeg ikke fikk hjulpet deg,har gått i et her hjemme .

Men er nok andre ting jeg kan hjelpe deg med når våren kommer Fredrik.

Ja,batteri får kjørt seg nå ikulden og det med dørene,er et kjent fenomen hos meg og.:).

Takk for det :)

Ja jeg måtte få orden på det nå, frister heller ikke å stå ute å knote med dette nå. Du må gjerne hjelpe meg med litt overflate rust når våren kommer iallfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har det altså skjedd det som ikke skulle skjedd, eller rettere sagt det som det kun var ett tidsspørsmål før skjedde. Bilen ville ikke starte i dag, for første gang på straks fire år har den sviktet meg :(

Skulle hjem ifra jobb, motor "kjinner" som normalt men den fyrer ikke. Er kun starter som går rundt. Det er med andre ord strøm på bilen, så jeg tenker umiddelbart at det må være bensintilførselen som er problemet. Jan (Sveigis) er som alltid hjelpsomheten selv og kommer susende med verktøykassa for å starte feilsøking. Pluggene er helt tørre, vi løsner på bensinslagen til motor uten at den lekker. Bensinpumpen er også helt stille ved tenning på eller startforsøk så er det nærliggende å tro at det er denne som er synderen. Vi byttet releet til bensinpumpen (dog ifra Biltema, men det var kun for å utelukke at releet er gåent) og vi sjekket selvsagt sikringene. 

Jeg har klart å få tak i en brukt bensinpumpe som jeg henter i morgen, krysser fingrer for at dette bringer bilen til live igjen. På den posetive siden så skjer det iallfall noe med bilen, nye erfaringer tilegnes så det er ikke så galt at det ikke er godt for noe. Flaks også at det var på jobb dette skjedde, ikke midt i byen, i Oslo eller langt hjemmeifra. Herlig at når bilen først "bryter" sammen så er det på jobb som er 5 min ifra hjemme :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man må hjelpe hverandre når man kan.:).

Bare så jækla synd  at  vi ikke fikk den til å gå.Uansett med en ny pumpe ,vil nok bilen gå igjen.

Dette er jo endel av "morroa" med gammel bil.Trøsten er jo at heldighvis så er det rimelig lett å få de på veien igjen.

Tenker at imorgen på denne tid ,så går den Fjordgråe igjen. ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det liv i bilen igjen :D Jeg og pappa sto på lageret på jobb og skrudde, men vi fikk nå liv i bilen til slutt.

Det som var veldig rart er at når vi tok av slangene av gamlepumpa så merket vi dem med hvilken som skulle hvor, altså tilførsel og retur. Dette satte vi på den "nye" pumpa men til min store skuffelse så startet fortsatt ikke bilen. Vi klødde oss i hodet, ut med en plug og den var knusktørr...men pumpa gikk. Så plukket vi av slangene til pumpa igjen og på med tenning, da sprutet bensinen ut av pumpa. Hva er feil nå? Så vi byttet om på slangene egentelig kun som ett skudd i blinde, retur på tilførsel og tilførsel på retur. Da starta bilen momentant, vi sto der som noen spørsmålstegn og skjønte ingenting. Etter å ha inspisert den gamle pumpa så ser jeg at den ikke er original, og at pilene for tilførsel og retur er omvendt ifra pumpa jeg satt inn i går. Når vi da merket slangene så var dette ifra den uoriginale pumpa og det blir da motsatt på den "nye" pumpa som er original BMW del. 

Menmen, bilen funker og jeg kjørte en lengere tur i går kveld bare for å konstantere at alt er bra :) Eneste jeg stusset på er at den nye pumpa bråker en del, hører den faktisk bak bilen når den står på tomgang..

Her er synderen som sørget for bilens første driftstans i mitt eie.

image.thumb.jpg.658c7337983a905382e0ad20

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fikk start igjen :) Angående lyd fra pumpa, så hører jeg min også når bilen går på tomgang å jeg går bak bilen. Jeg trodde det var et tegn på at pumpa nærmer seg moden for utskiftning, men har fungert i nærmere 2 år etter jeg la merke til denne (u)lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...