Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

På 12.1.2019 den 18.00, Fredrik 90 skrev:

Fikk bitte litt deler igjen i dag, stabilisator stag foran med foringer og støttestag. Jeg har faktisk kjøpt litt tykkere stag som er beregnet til M-tech modeller, så får vi se om den krenger mindre. Jeg har lyst til å få denne bilen til å kjøre akkurat sånn den gjorde da den var ny, så derfor renoverer jeg understellet selv om det ikke nødvendigvis er nødvendig. Så får vi se da, om det går å få en 25 år gammel bil med 290 000 km på meteret til å kjøre som da den var ny 😉

26F0BB89-0891-4198-9338-3C276C6C9FC6.thumb.jpeg.dac0d526b7f994820174f7604ca680f1.jpeg

Kun det beste er godt nok for Originalwagen 😀

16BB3603-0332-4A89-9B10-8905447E953B.thumb.jpeg.dedefbcf1475057354bf9dd991a1a7fb.jpeg

Måtte til å vaske litt også 👍 Omstendelig vask under bare sånn i tilfelle det skulle ha kommet på noe salt.

16E08C3F-3CDA-41FF-914E-4E6367628469.thumb.jpeg.8b9911298cdb6950563c2ee3d58d957e.jpeg

Godt med skum

30AC970E-D7C7-4A60-A78B-021B61DF1377.thumb.jpeg.a09eaecbaff13f0e06cbf25b89bf55b6.jpeg

Det er så sykt digg å vaske bilen nå som vi har fått asfalt 🤩

E205E6ED-ADFC-41F9-BEF5-307CC91A8926.thumb.jpeg.a09b5b2a50966b257280079993353ee1.jpeg

Så en liten tørkerunde for å bremse av litt vann fra skivene. Den henger seg litt på bremsene hvis jeg bare kjører den nyvasket rett inn i garasjen med fuktige skiver.

DEE8D915-50AC-4D11-AE36-3C33672D4146.thumb.jpeg.1f5399fd1fa14b93d2765bb5f0e85e61.jpeg

Så flink du er.😉
Så en videosnutt om en som også vasket og polerte bilen under. Det var en hvit lakkert Lada.....
Gjør du det samme?

Apopos veisalt.
''Satans Uvesen'' må da ha forsket seg frem til en helt ny salttype, for den som er brukt her i Drammen i vinter, nærmest ''limer' seg til karrosseriet. 
Dobbel avfetting + dobbelvask for hånd. Ikke pokker. Saltet satt som limt. Har aldri sett på makan.

Ble tvunget inn i vaskehallen (Shell på Strømsø, Drammen) hvor de tilyr ''skånsom ' børstevask.  Bilen ble super ren da jeg tok premium programmet med undervask.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden ble det vel brukt tørt salt? Nå er det en slags blanding med væske, som skal være mer effektiv. 

https://www.tu.no/artikler/disse-12-tiltakene-skal-redusere-bruken-av-salt-pa-norske-veier/382495

Jeg oppdaget dette skiltet i går. Tenk det. Midt i Østfold på riksvei 118 kan man nyte 400 meter usalta vei😁

IMG_20190112_224639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mr. Erling skrev:

Så flink du er.😉
Så en videosnutt om en som også vasket og polerte bilen under. Det var en hvit lakkert Lada.....
Gjør du det samme?

Apopos veisalt.
''Satans Uvesen'' må da ha forsket seg frem til en helt ny salttype, for den som er brukt her i Drammen i vinter, nærmest ''limer' seg til karrosseriet. 
Dobbel avfetting + dobbelvask for hånd. Ikke pokker. Saltet satt som limt. Har aldri sett på makan.

Ble tvunget inn i vaskehallen (Shell på Strømsø, Drammen) hvor de tilyr ''skånsom ' børstevask.  Bilen ble super ren da jeg tok premium programmet med undervask.

Jo takk for det 😀 Jeg spyler bilen gjevnlig under med "chassi" vaskeren jeg kobler til høytrykk. Da skummer jeg først hele understellet før jeg spyler rent. Når jeg bytter hjul, så vasker jeg i hjulhus og det jeg kommer til av forstilling/bakstilling med en gammel felgbørste. Men jeg polerer ikke bilen under, det gjorde jeg bare på F10en 😀

Virker som de bruker en slags glykol blanding, har hatt litt det samme på firmabilen også etter noen turer til Oslo. Det tørker liksom aldri, ligger bare ett fuktig møkk lag over hele bilen. Godt jeg ikke utsetter BMWen for den slags.

13 timer siden, And-reas skrev:

Før i tiden ble det vel brukt tørt salt? Nå er det en slags blanding med væske, som skal være mer effektiv. 

https://www.tu.no/artikler/disse-12-tiltakene-skal-redusere-bruken-av-salt-pa-norske-veier/382495

Jeg oppdaget dette skiltet i går. Tenk det. Midt i Østfold på riksvei 118 kan man nyte 400 meter usalta vei😁

 

Her sørpå tror jeg de bruker tørt salt, du ser saltkorna ligger på veien etter salgbilen har vært her. Det er nok fordi vi har mye tørt vintervær, dette gjør også at vi ofte unngår saltsørpa. Men dette forutsetter at været er tørt, begynner det å regne eller kommer snø så blir det jo sørpe av det. Men så lenge de strør med tørt salt og det er tørt i været så er det bare å vente noen timer til saltet enten er knust til finsalt eller slitt bort igjen. Så lenge veibanen er tørr da kjører jeg E34 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, sveigis skrev:

Garasjen din er kjempeflott og den misunner jeg deg Fredrik .😀

Det staget,vet du hvor mange mm det er ?

Jo takk for det, er en drøm som går i oppfyllelse dette 😀 Skal bli så nydelig å kunne stå inne å dille med bilen i varmen om vinteren. 

Tenker du på stabilisator staget? Mener det var 24 mm, sto at det var til "sporty suspension" og ikke M-Tech (25 mm) slik jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mr. Erling skrev:

Fenomenalt!
Skal du ha 'kaldt' eller ' varm/temperert ' miljø der inne i garasjen?

 

Hovedsakelig vil jeg ha det kaldt men ikke under 0 grader, skal noen varmegrader. Men jeg vil ha muligheten til å kunne ha 22 varmegrader i perioder jeg skal oppholde meg i garasjen. 

Nå er jo ikke en varm garasje bra for en bil som kjøres i salt, men denne bilen kjøres ikke i salt. Jeg kjører firmabilen i saltet men den er jo ikke min, så det blåser jeg litt i. Men etterhver når jeg skal ha meg en F10 erstatter så må jeg nok tenke annerledes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 8.45, Fredrik 90 skrev:

Hovedsakelig vil jeg ha det kaldt men ikke under 0 grader, skal noen varmegrader. Men jeg vil ha muligheten til å kunne ha 22 varmegrader i perioder jeg skal oppholde meg i garasjen. 

Nå er jo ikke en varm garasje bra for en bil som kjøres i salt, men denne bilen kjøres ikke i salt. Jeg kjører firmabilen i saltet men den er jo ikke min, så det blåser jeg litt i. Men etterhver når jeg skal ha meg en F10 erstatter så må jeg nok tenke annerledes igjen.

Det var nettopp det jeg hadde i tankene.

Varm garasje og salt om vintern er ikke noen god kombo vedr. korrosjon.
Selv den galvaniserte S6 Avant jeg hadde i Ålesund, begynte å ruste i sameiets fellesgarasje. Konstant +10 til +14 grader der, sommer som vinter. 
Ja selv det fornikla gitterdøren til hundeburet bak der ble gjennomrusten. Og naboens kostbare golfkøller, som han i ren maklighet hadde latt stå i garasjen, fikk en fernish av rust over metellet.

Nei, og som du påker, kald garasje er tingen🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg bytta stabilisator stag, ende stag og foringer i dag. Fikk jaggu til å gjøre det selv også uten for mye banning og kutt i nevene. 

Gammelt vs nytt. Er sikkert litt råflott å bytte selve staget også, men jeg synes det var blitt så stygt. 

3A429230-C73B-4F85-B284-7C892D3F7DCA.thumb.jpeg.d1bbabc2099b750dbae42e7be541e967.jpeg

Blei så ferdig med taket i garasjen, nå gjenstår bare å få satt opp lister og lagt inn spotter 👍

A7A9E4A8-2389-4E46-AFEA-35C08CE38798.thumb.jpeg.cbdf4a1edcb931ac5bd9aef7ad229a59.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da fikk jeg bytta stabilisator stag, ende stag og foringer i dag. Fikk jaggu til å gjøre det selv også uten for mye banning og kutt i nevene. 

Godt du ikke gjorde som meg, som ente med 24 sting i venstre hånd 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 21.58, Cbrooen skrev:

Ser ut som en fin garasje Fredrik. Kan jo også vurdere varmepumpe om du tenker mekke og skru endel der. 

Takk, er ganske fornøyd 😀 Ja jeg tenker å få på plass en varmepumpe med tiden, men det kommer litt langt bak i prioriterings rekka. Skal ikke skru så mye her, men det blir mye finpuss og shine. Sånn med q-tips i lufte ventiler osv 😉

22 timer siden, ahj skrev:

Godt du ikke gjorde som meg, som ente med 24 sting i venstre hånd 😂

Kunne fort ha endt sånn. Jeg har forholdsvis kort lunte når jeg skrur og holder på med praktiske ting, men det gikk greit denne gangen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Forundrer hvordan du fikk av stabstag uten å ødelegge de .

De bruker å være dritt på alt jeg tar i 😀😀

Nei si det, dynka alt av muttere og bolter med WD40 og skrudde av. Men nå er det ikke sikkert det i det hele tatt var nødvendig å bytte annet enn foringene, men kan like godt hive på nytt når det først er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...