Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

X5 40e og Volvos nye XC90 er 2 biler jeg gleder meg virkelig til å følge med på markedet og biltester, samt se verditap på dem.

 

2 Biler som jeg er ganske sikker på er "gamechangere" for hvordan bilbransjen vil være om noen få år.

 

Det er definitivt mye fokus på EL og hybrid og jeg tror i første omgang at hybrid blir 1. valget for tungtransport, folk som vil ha bedre miljø mens også distanse.

 

EL bilene vil kunne ta igjen eller matche hybridene når rekkevidden nærmer seg 1000 km pr ladning (realistiske tall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Det kommer nok ikke til å bli en vanskelig jobb å selge klassens allerede mest populære modell til denne prisen, men BMW kommer til å merke innad at 5-serie kunder kommer til å gå over på X5 nå som F10/11 er en aldrene modell uten noen oppdatert hybridutgave.

 

Absolutt, men jeg synes det er spesielt spennende å se at neste generasjon 5-serie (G30/G31) nå vil komme med tre forskjellige hybridvarianter. Det mest interessante med dette er at det trolig vil bli den kraftigste/sprekeste serieproduserte modellen til BMW noen gang - og dette uten innblanding fra BMW M. Iht. interne kilder vil de tre hybridvariantene stå for én firesylindret utgave og to sekssylindrede. Toppmodellen vil totalt sett yte 670hk og 1015Nm. I følge samme kilder vil altså neste BMW M også bli en variant av hybrid for å hamle opp med tilsvarende tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 xDrive40e blir tilgjengelig med redusert motoreffekt: 279 hk til 766.000 kr, 7.3 sek 0-100 (0.5 sek tregere enn fulleffektversjonen) . Det vil nok holde for de fleste i en såpass stor SUV. Virker som BMW har en plan om å selge en del av disse...

http://m.dinside.no/933907/bmw-x5-xdrive40e-blir-enda-billigere

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er interessant med denne utviklingen (flere og flere hybridmodeller) er at så snart batteriteknologien (og/eller hydrogenteknologien - som også gjør bruk av elektriske motorer) er kommet bare litt videre vil stempelmotorene kunne bli utfaset rimelig hurtig. Hvis man tenker på hvor langt f.eks Tesla har kommet på bare 3 år siden Model S ble presentert i 2012 er 10 år en evighet. Jeg tror definitivt at BMW stort sett kun bygger elektriske bilmodeller om 10 år. Stempelmotorene har ikke en sjanse mot elektriske motorer hvis tilgangen på elektrisitet er tilstrekkelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt at BMW stort sett kun bygger elektriske bilmodeller om 10 år. Stempelmotorene har ikke en sjanse mot elektriske motorer hvis tilgangen på elektrisitet er tilstrekkelig... :)

Jeg finner det fasinerende at du stadig virkelig tror at BMW kommer til å lage utelukkende bare elbiler om 10 år. Det er 10 år siden 2005 når E90 kom på markedet og det føles som i går, så ti år frem i tid skal BMW altså lage bare elbiler? Da burde de få opp farta i såfall, i dag har de bare en elbil å tilby så da har de litt av en oppgave foran seg. Både når det gjelder produksjon, utvikling, design og å bygge ut infrastruktur samt overbevise millioner av premiumkjøpere at dette er tingen. Det er lett å sitte her i elbilparadiset Norge og spå slike ting, men sannheten er at 95 prosent av verdens bilkjøpere stadig kjøper biler med forbrenningsmotor og ikke en gang vurderer elbil. Når USA sendte den første mann til månen i 1969 så trodde alle at innen 1980 skulle det være vanlig med turistreiser til månen, innen år 2000 skulle vi ha bosettinger på månen. Vi har jo sett hvordan det gikk, i 1950 spådde alle at vi i dag skulle ha selvkjørende biler som ble drevet av jetmotorer. Vel, 55 år senere kjører vi fortsatt rundt med ottomotoren så i bunn og grunn har ingenting forandret seg siden den gang.

Nei som Espen over her sier, forbrenningsmotorer kommer nok til å være med oss i noen tiår til. Vi kommer til å se en stor økning av hybride løsninger men forbrenningsmotoren er ikke død på mange mange år ennå. Om ti år tipper jeg du kan få kjøpt en hybrid variant av hver eneste BMW modell, men jeg tror også at man fortsatt kan få kjøpt rene diesel og bensin varianter fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik90, det vil bare tiden vise, men historien forteller at ting ofte skjer veldig fort.

Ref mobiltelefoner med nummertaster og fotokamera med filmrull.

Det er helt riktig, tiden vil vise. Nå er det litt forskjell på biler og mobiltelefoner, ottomotoren har vi kjørt med i 100 år nå så at alt skal snu på 10 år er lite sannsynlig :) Det er ikke bare produktet i seg selv men også infrastruktur og kundemasse som må snus på de ti åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det fasinerende at du stadig virkelig tror at BMW kommer til å lage utelukkende bare elbiler om 10 år.

 

Ja... ikke sant og jeg synes at du istedenfor å være lett spydig burde respektere at det er dette jeg mener basert på relativt god innsikt i hva som rører seg i bilverdenen. Husk i denne sammenhengen at du har likt dette innlegget av Wicky der moralen er den samme: http://bimmers.no/topic/685646-off-topic-tidl-tulletråden/?p=3043774

 

Mitt poeng er at elmotoren er stempelmotoren totalt overlegen forutsatt at tilgangen på elektrisitet er tilstrekkelig. Elmotoren som konstruksjon er ekstremt kraftig, kompakt, består av få bevegelige deler, er enkel å vedlikeholde og er relativt billig. Dette lyder som en oppskrift på direkte suksess og det er elmotoren også forutsatt at tilgangen på elektrisitet er tilstrekkelig. Bare tenk på tog, trikker, store busser (jepp... i mange land), anleggsmaskiner etc. de har alle elektriske motorer for fremdrift og det har de fordi det er effektivt og billig. Tesla Model S P85 ville ha vært M5 fullstendig overlegen hvis batteriet hadde vært mer energirikt og ikke minst lettere.

 

Min påstand er derfor at dette er batteriene (og/eller hydrogenløsninger... som også bruker elmotorer for fremdrift) om 10 år og hvis BMW når den tid kommer stadig ønsker å beholde førertrøyen vedr. de kraftigste familiebilene har de intet annet valg enn å konvertere til elmotorer. Ulike hybridløsninger er i denne sammenhengen bare overgangsløsninger frem til batteriteknologien er klar. Det avgjørende her er at stempelmotoren bare er et nødvendig onde frem til den kan bli erstattet av en mye mer effektiv elmotor.

 

Når dette er nevnt er denne utviklingen ikke nødvendigvis noe jeg uforbeholdent ser frem til, men jeg er gammel og har vokst opp med stempelmotorer. De som er barn idag vil om få år oppfatte stempelmotoren som gammeldags, bråkete og temmelig uhensiktsmessig i all den stund det finnes mer effektive løsninger... litt som med dampmotorer i forhold til bensinmotorer for 100 år siden. Akkurat denne overgangen på begynnelsen av 1900 tallet er interessant i denne sammenhengen. De beste dampmotorene til biler kunne levere rundt 100 HK og langt over 1000 Nm. De beste tradisjonelle stempelmotorene kunne levere rundt 100 HK og 200-300 Nm. Dampmotoren var stempelmotoren fullstendig overlegen... bortsett fra på et område... brukervennlighet. Stempelmotoren var "plug & play ready to go", mens dampmotoren (som gikk på gass istedenfor kull) bl.a skulle varmes opp før man kunne kjøre samt at selve konstruksjonen var relativt avansert i forhold til datidens stempelmotorer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...