Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det stod i invitasjonen at man kunne ha med følge, men kona har garantert ikke noe ønske om å bli med på dette! Jeg meldte bare på én person, men dersom det er noen her inne som kunne tenke seg å henge på, så kan jeg gjøre et forsøk på å omgjøre påmeldingen til å inkludere en "ledsager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye engangsavgifter for bil i statsbudsjettet for 2017 gir store utslag for en del av de mer effektsterke modellene fra BMW. Bilnorge.no har regnet ut nye avgifter på samtlige modeller som er i salg i Norge her: http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814

Eksempel:

BMW M2
Navn down.gif Driv. Kar. CO2 NOx Pris
i dag
Avgift
2016
Avgift
2017
Diff
kr.
Coupé B CUP 199 0,023 856 700 377 886 291 370 -86 516
Coupé aut B CUP 185 0,015 861 500 352 656 259 225 -93 431
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎05‎.‎10‎.‎2016 at 14.25, E.H.D skrev:

Misunnelig, jeg og vil se nye g30. :o

Det er visning av nye G30 hos Bavaria Stavanger lørdag 29. oktober. Jeg ble i alle fall invitert dit. Antakelig er det en lukket førvisning, men sikkert bare å dukke opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dweezil skrev:

Nye engangsavgifter for bil i statsbudsjettet for 2017 gir store utslag for en del av de mer effektsterke modellene fra BMW. Bilnorge.no har regnet ut nye avgifter på samtlige modeller som er i salg i Norge her: http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=46814

Eksempel:

BMW M2
Navn down.gif Driv. Kar. CO2 NOx Pris
i dag
Avgift
2016
Avgift
2017
Diff
kr.
Coupé B CUP 199 0,023 856 700 377 886 291 370 -86 516
Coupé aut B CUP 185 0,015 861 500 352 656 259 225 -93 431

Det som også er positivt, er at det da vil være avgiftsfritt å trimme bilen (selvsagt forutsatt at det foreligger TÜV-dokumentasjon på at utslippet ikke endres). Positivt for de som har chiptuning fra seriøse aktører med TÜV-godkjenning og ECU-tuning fra for eksempel BMW Performance at dette nå kan innskrives i vognkortet uten ekstra avgift (gitt at statsbudsjekket godkjennes med disse endringene da).

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

Det som også er positivt, er at det da vil være avgiftsfritt å trimme bilen (selvsagt forutsatt at det foreligger TÜV-dokumentasjon på at utslippet ikke endres). Positivt for de som har chiptuning fra seriøse aktører med TÜV-godkjenning og ECU-tuning fra for eksempel BMW Performance at dette nå kan innskrives i vognkortet uten ekstra avgift (gitt at statsbudsjekket godkjennes med disse endringene da).

Interessant... det har jeg ikke tenkt på. MPPK blir jo ganske mye mer attraktivt når man ikke behøver å bla opp titusenvis av kroner for å få papirene i orden.

I forbindelse med saken om politiet som valgte 5-serie som ny patruljebil kom det fram at BMW i Tyskland ikke ville slippe MPPK til B47-motoren på verdensmarkedet. Her er allikevel en tysk nettbutikk som selger det: https://www.baum-bmwshop24.de/bmw-m-performance-power-kit-5er-f10-lci-f11-lci-520d-520d-xdrive-ab-07-2014-11122405691/

Her et innlegg på tysk forum fra april 2016 der det opplyses om at det ikke vil komme MPPK til B47 pga. problemer med stabilitet over tid: http://www.motor-talk.de/forum/performance-power-kit-fuer-b47-motor-t5259507.html?page=3#post46919883 Han skriver at B47-motoren har vist seg sårbar for skader, både ved MPPK-testing og andre tuning-metoder.

Noen som vet noe mer om disse problemene med tuning av B47 (@TRF-Racing?) og om MPPK blir tilgjengelig i Norge?

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke nok erfaring med B-serien til at jeg kan kommentere konkret der. Jeg blir dog svært overrasked om dette stemmer om man ser på bmws tidligere dieselmotorer som alle har vært svært mottagelige for relativt kraftig effektøkning uten problemer.

Jeg tror derimot at det handler om avgasser. Å innrømme dette vil kunne føre til at man går tidligere BMW MPPK i sømmene ifm testingen som har vært gjort i relasjon til "dieselgate". Selv om dette nok også hadde gått fint, så tror jeg ikke det er noe BMW ønsker.

Ang TÜV godkjenning. De produktene jeg har sett med TÜV godkjenning er alt annet enn seriøse. De bygger stort sett på at kjøretøyet forstsatt greier en forenklet avgasstest og forblir innenfor avgassnormen, og det er ikke det samme som at avgasser ikke endres. Isåmåte kan nye reguleringer gjøre det enda vanskeligere dersom myndighetene (SVV) tenker over dette før de bare godkjenner alt med "TÜV". Å dokumnetere faktisk endring i NOX for å få det godkjent vil være "umulig" (full syklusstest), det samme kan ikke sies om systemet som det har vært til i dag (i dag er det bare svært vanskelig og kostbart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Walkabout skrev:

Det er visning av nye G30 hos Bavaria Stavanger lørdag 29. oktober. Jeg ble i alle fall invitert dit. Antakelig er det en lukket førvisning, men sikkert bare å dukke opp :)

29.10? Får innvitt om lukket visning 18.10, kun inviterte og ingen mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

29.10? Får innvitt om lukket visning 18.10, kun inviterte og ingen mobiltelefoner.

Er det samme bil som skal rundt på de forskjellige visningene, siden det nå er snakk om tre forskjellige datoer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

29.10? Får innvitt om lukket visning 18.10, kun inviterte og ingen mobiltelefoner.

Snodig, jeg skal ringe de og høre hva som er riktig her.

 

2 timer siden, E.H.D skrev:

Er det samme bil som skal rundt på de forskjellige visningene, siden det nå er snakk om tre forskjellige datoer??

Regner nok med at det er samme bil som fraktes rundt ja. Har fått beskjed om at det kun skal være førvisninger i Oslo og Stavanger, ingen andre byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...