Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Ny uke 😊

Kan vel starte med lørdagen ,da hadde jeg besøk av @Mortenej her .

Veldig koslig og vi satt og pratet lenge om alt mulig 😊😊

I og med jeg ikke har noe familiebil lengre ,måtte e28 trå til verks som bil for meg ,fruen og minsten igår da vi skulle på familieselskap .

20 mil ren kos .

I og med datteren min er russ neste år ,så driver hun og venninnene og jobber seg opp penger til en russebil ,samt økonomi til utgifter og fy flate de har stått på de siste månedene .

All slags jobb og de har virkelig jobbet for pengene .🙏🙏,her har det ikke drysset ned penger fra foreldre kun ene og alene stått på .

Sånne ungdommer liker vi ,hvertfall jeg 😎😎.

Hvertfall så er det Arendalsuken nå og hun og jentene var vakt i natt der nede .

Det var en trøtt og sliten frøken jeg plukket opp før idag .

Et bilde mens jeg venter :

IMG_0147.thumb.jpeg.4ab2fc3f4f5c2cf2a4fa67a07199031d.jpeg

Så har jeg litt bremsetrøbbel på Combo for tiden .

Skulle bestille pakninger igår ,men da jeg var i selskap så spurte jeg svoger om han hadde pakninger liggende fra bilene sine .

Han driver jo med Vag og joda det hadde han .

Dette er jo likt så fikk alt han hadde :

IMG_0148.thumb.jpeg.4f63e6eea81d25461dea438106e23e79.jpeg

Nå ligger her to komplett overhalte med nye pakninger :

IMG_0149.thumb.jpeg.c6eb1052f20fadef062272be4db281d0.jpeg

Så bytter ut de som står på nå og setter på disse .

Så får de gamle samme behandling som disse og vips et par til på lur😊😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.upd

Veldig kjekt å stikke innom Jan :) Timene gikk jammen fort, som du sier praten gikk om alt mulig inkl våre kjære BMW’er :)  Kjekt å høre om planer for vente pølse og veien mot en F10. Kan absolutt anbefale den.

Synd jeg måtte stikke for å lure inn et bursdags selskap, men jubilanten måtte Jobbe hele søndag og natt te mandag pga den nevnte Arendalsuka.

Kjekt å se E28 bli brukt som familiebil om dagen. Den tåler det og fortjener det. Utrolig finne se til der den stod i oppkjørsla - ble satt tilbake til ‘80 tallet.

God jobb på kalipere til Comboen, håper den server dere like godt fremover som du server den. For denne får stell++ ikke mange av disse som blir vasket og vokset. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Veldig kjekt å stikke innom Jan :) Timene gikk jammen fort, som du sier praten gikk om alt mulig inkl våre kjære BMW’er :)  Kjekt å høre om planer for vente pølse og veien mot en F10. Kan absolutt anbefale den.

Synd jeg måtte stikke for å lure inn et bursdags selskap, men jubilanten måtte Jobbe hele søndag og natt te mandag pga den nevnte Arendalsuka.

Kjekt å se E28 bli brukt som familiebil om dagen. Den tåler det og fortjener det. Utrolig finne se til der den stod i oppkjørsla - ble satt tilbake til ‘80 tallet.

God jobb på kalipere til Comboen, håper den server dere like godt fremover som du server den. For denne får stell++ ikke mange av disse som blir vasket og vokset. 

 

Veldig hyggelig at du kom på besøk hos meg kjempehyggelig 😊😊.

Ja e28 har levert i sommer og fungert som snus ,bank i bordet 😊

Vittig det du nevner om e28 og parkeringen av den ,senest istad var der en og luftet hunden da jeg var ute en tur med søpla .

Da sier han :Ååå så heldig du er som har en sånn bil i tunet ,jeg drømmer meg tilbake til 80 tallet og pastellfarger og Modern Talking 😅.

Helt ærlig så ja det er en lettelse å vite at jeg har nettopp en sånn i tunet .(Uten å virke dust).

Huff ja disse bremsene på denne lager fort trøbbel og må vedlikeholdes hele tiden ,men det går helt fint .

En Opel Combo som er i bra stand er faktisk en genial bil og ikke minst bra beinplass innvendig og god å kjøre .

Kan en pizzabil fra 2007 være god å kjøre ?

Ja når det er vedlikeholdt så kan det jo det 😊

Naboen har en 2009 caddy ,skuffende bil synes jeg …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lindqvist skrev:

Hvilke plugger ville du anbefalt til E34 535i 88modell?

og hvor får man tak i det uten å måtte vente 1mnd

Jeg har bestandig kjørt NGK plugger på alle mine m30 motorer .

Disse er kvalitet og varer lenge .

Kjøper somregel på Mekonomen eller Bilextra ,da de har disse inne somregel eller fåes etter få dager .

Skal finne pluggene jeg brukte på mine etterpå dvs nummeret .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen gang hatt den følelsen at noe er galt selv om ting virker ?

Den følelsen har jeg hatt en liten stund nå og vi starter fra begynnelsen .

Jeg ser jo at eu kontroll på Horst går ut i hvert øyeblikk og det stresset meg ,så reiste opp på Bavaria idag på morgenkvisten og ba om nåde 😊

Har dere tid neste uke ?

Kjør inn bil nå så tar vi den !

Ehh nei sa jeg ,er noen ting som må fikses bla eksos som lekker osv .😊

Men kjære tid sa de så lenge det ikke bråker og vi får målt avgass så går det ,likevel så sa jeg nei .

Ble enig om at så fort jeg hadde fikset det jeg visste var galt så skulle jeg bare komme med bil .

Så tenkte jeg ….2019 hadde jeg oppe håndbrekket sist ,kanskje på tide å ta en sjekk ?

Vel det lønte seg :

IMG_0154.thumb.jpeg.622b803f7932480afb7a64e633f92d34.jpeg

Her falt alt fra hverandre .

Men jeg har 7 par sett med brekksko til e34 så dette var null stress .

Lett rengjøring :

IMG_0153.thumb.jpeg.e4a135bc1860e0100ea79db12d29844f.jpeg

 

Alle deler som var bevegelige ,ble vasket og smurt opp og ting ble satt på plass:

IMG_0155.thumb.jpeg.158ac38994626507331a14779956052d.jpeg

Dette ble gjort på andre siden og nå er alt i skjønneste orden 😊😊.

Nå er det eksos quickfix veldig fort ,så eu kontroll .

Veldig glad jeg tok denne jobben idag .

Kan og oppdatere med at bremsejobben jeg tok i mai viser seg og fungere strålende .

Alle hjul ruller fint ,bremser tar likt så dette er trivelig .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Håndbrekk service .Pics&Upd
On 8/15/2023 at 8:26 AM, sveigis said:

Da sier han :Ååå så heldig du er som har en sånn bil i tunet ,jeg drømmer meg tilbake til 80 tallet og pastellfarger og Modern Talking

 

Bapbapbap, jeg tror vi stopper der, sveigis.

 

MT.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Werther skrev:

 

Bapbapbap, jeg tror vi stopper der, sveigis.

 

MT.gif

Synes dette er koslig jeg 😊😊

Det verste er jo at jeg husker den tiden med klassiske biler og sånn musikk som om det var igår .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, sveigis skrev:

Synes dette er koslig jeg 😊😊

Det verste er jo at jeg husker den tiden med klassiske biler og sånn musikk som om det var igår .

Kommer man fra Særp så heter den gruppa "Moderne preking". Direkte oversatt. Det finnes mange tilsvarende f.eks. "Dyrebutikk gutta" eller "Frank tar seg en tur til Hollywood"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Kommer man fra Særp så heter den gruppa "Moderne preking". Direkte oversatt. Det finnes mange tilsvarende f.eks. "Dyrebutikk gutta" eller "Frank tar seg en tur til Hollywood"

Herreli å vittig 🤣🤣
 

Jeg klarte ikke å slutte å le igår kveld etter jeg hadde sett dette .

Jeg er med følger Holly Johnson på FB da jeg liker musikken til nettopp Frank tar seg en tur til Hollywood og så videoen til Relax eller slapp av som det selvsagt heter hos deg 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Jeg er med følger Holly Johnson på FB da jeg liker musikken til nettopp Frank tar seg en tur til Hollywood og så videoen til Relax eller slapp av som det selvsagt heter hos deg 😅😅

Feil, det blir "slækk off" på ekte Østfold engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår fikk ble det en produktiv dag egentlig .

Som dere vet så hadde jeg jo et interiør liggende til en e46 som jeg hentet i april for en kamerat i Oslo .

Han skulle jo hente dette uken etter ,men skjedde jo aldri og dette ble jo liggende bak i Comboen 😩.

Å ha annen manns rask liggende i tre måneder bak i denne bilen ,ble jeg lei av .

Og i og med der kom en igår og hentet alt av deler fra X5 som skulle samme vei som eier av e46 deler ,så tok han det med seg .

Da fikk jeg samtidig tømt Delexpressen og få ryddet den skikkelig .

Tomt og ryddig :

IMG_0161.thumb.jpeg.777764093b39ea4e5dddbc25be0fbab9.jpeg

Denne bilen blir jo brukt hver dag og det skal lite til før denne fylles opp med skrot innvendig dvs flasker osv osv .

Sånt er utrivelig og vi prøver å holde den tritt sånn at det faktisk skal være kjekt å kjøre den .

Igår var det på tide å gå all in og finne frem vaskebøtte og støvsuger .

Renset stolene på den og fikk til og med frem mønsteret på de igjen 😊

Interiør ferdig :

IMG_0162.thumb.jpeg.9eed0a91db38dbb42012af36effb0654.jpeg

Selv en gammel Combo fortjener å ha det godt :

IMG_0159.thumb.jpeg.5459f6c90dbd8ef23af885a12ac3d8bf.jpeg

Så ble det funnet frem litt mer for utvendig behandling og bil ble ren der og :

IMG_0167.thumb.jpeg.eb0ed26614b14b07434d85ad7e011143.jpeg

Dette :IMG_0166.thumb.jpeg.9c2e1ca06c81c3e2e9ee4b786ea53a97.jpeg

Det som er så rart med denne her ,er at jeg liker like godt å holde på med denne som med Bmwene .😊

Det har nok litt med å si at den er såpass hel og at jeg fikk reddet den utseendemessig når jeg kjøpte den ifjor til jul .(Fjerning av mugg innvendig og mose på utsiden ).

Og når jeg polerte den opp i vår så fikk jeg se hvor hel den var og da var det jo ingen tvil ,denne skulle taes vare på .

Nå er bil kjørt 12000 km siden desember ifjor og ikke noe galt har skjedd .

Rett og slett en sånn daily hit og dit bil skal være.

Likevel så må det passes på og skal snart ha service igjen på den før høst og vinter kommer .

De fleste bruker jo disse opp og kaster de ,men kjære vene hvor greit eierskap man kan ha med en sånn med bare bitte litt innsats😊.

Drømmen min er at den går gjennom en eu kontroll til høsten 2024 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg  brukt store deler av onsdagen på å ferdigstille Horst for en helsekontroll eller PKK om dere vil 😊

To ting som måtte gjøres noe med :

-Eksos

-Litt mer håmdbrekkjusteing (Selv om det sikkert ikke var nødvendig )

Vi starter med håndbrekk .

Hadde jo en service på dette her for et par uker siden ,men ble ikke helt fornøyd med jobben .

Det tok og låste hjulene ,men følte jeg måtte dra det lengre og lengre opp for hver gang jeg brukte det ,så avgjørelse ble tatt og av med alt igjen :

IMG_0293.thumb.jpeg.348a473f206262022c6ce2e4e1d7256f.jpeg

Siden jeg stod hjemme denne gangen så kunne jeg kose meg med jobben og demonterte alt ,mer smøring og puss på skivene på innsiden .

Denne gang la jeg ut håndbrekkskoene helt til jeg hadde problemer med å få de på ,et knepp tilbake og nå ble det nok mye bedre .😊

Andre siden fikk samme jobb og summen av alt ble at nå er det skikkelig håndbrekk igjen ,sånn type få knepp og bil rikker seg ikke .

Samtidig et lett overblikk under bil og livet er herlig dere 😊:

IMG_0297.thumb.jpeg.ad93e6f5b6e00feb47319a870aaf7e68.jpeg

IMG_0299.thumb.jpeg.a2c2d49e548095f3120d66c1338ef786.jpeg

Ikke brunt og fælt en plass ,tørr og fin uten tektyl som er i ferd med å sprekke noen vei .😊.

Så var det eksos igjen .

Her startet jeg med å få på plass nye gummioppheng da de var gåene :

IMG_0289.thumb.jpeg.dbddac8c006eff9661aeca425db168cd.jpeg

Ny og gammel :

IMG_0287.thumb.jpeg.91d913c555c9101d9fc18ca63f15e986.jpeg

Så tetting av eksos .

Jeg hadde et hull bak som måtte gjøres noe med :

IMG_0294.thumb.jpeg.9d48b6f75297d2c58fdc765e3ada3601.jpeg

Og denne eksospastaen holder ikke lenge ,men så kom jeg på noe jeg gjorde på e34en som faktisk holdt på den bakre potten jeg hadde dør Eisenmann og hva brukte jeg der ?
Jo kjemisk metall fra Plastic padding :

IMG_0296.thumb.jpeg.1b1158f40a8d801042e508f2f4e9d22a.jpeg

Denne tåler en god del varme før den gir etter så dette ble påført den bakre potta :

IMG_0297.thumb.jpeg.b1bf47741fba6b1533caa6981512276f.jpeg

Som sagt så holdt dette lenge på e34en og vil tro med dette lille bruket denne får ,så overlever det nok en stund på denne .

Så var det potten foran da eller flammedemperen ..

Her var det mer kritisk og her var jo egentlig planen enkel :

Kutte bort den og sette på rør ,men han som skulle hjelpe meg med all eksos har tull med rygg og ikke mye i form ,så da må man ta og ordne ting selv med Quickfix .

Her gjorde jeg noe etter et tips fra Sørlandets største original og skrotnisse som driver STORT i gamle Opler .😅.

Traff han forrige uke da han hørte bil svive og han sa den eksosen din fiser vel litt mye «Noe jeg bekreftet selvsagt ,men som jeg sa at sportseksos er ikke å oppdrive og jeg betaler ikke 9000 for en potte .

Det som han sa gå og kjøp fugemasse til vedovn som tåler ekstrem varm ,klask på en metalllapp over hull med selvborne skruer ,vips tett ,glir gjennom Eu og holder !😅

Ehhh…jo for pokker det gjør jeg og nå og opp i front :

IMG_0288.thumb.jpeg.ff9e3c661c2008bfc31295cfede01e5e.jpeg

En plate ble funnet frem ,pusset bort løs møkk på selve potten ,sause inn med fugemasse som tåler opp til 1250 grader og skru platen fast .

Etter dette ble det dratt utover sånn at det ligger fint :

IMG_0291.thumb.jpeg.8ab07d1e7a75facc28b63f1372e30d85.jpeg

Noe som er viktig å få med seg her :

Dette er kun ene og alene for å få en eksos som er såpass tett at jeg ikke skal få trøbbel ved kontroll ,for planer er lagt .

Etter en særs nøye gjennomgang så er ikke dette anlegget så galt likevel som jeg tidligere trodde ,det lar seg redde 😊

Få fjernet flammedemperpotten,på med rør ,sveise det lille hullet som er så er resten greit .

Det beste er at dette kan jeg ta til vinteren når bil står på lagring og demontere det da .

Triveligere å pusle og få det fint uten stress .

Så nå er gel igrunn bil klar for en tur opp på Bavaria etterhvert ,men ikke idag .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Siste innspurt før PKK.
1 time siden, Mortenej skrev:

Bra jobb her Jan.

Håper dette er nok til å få denne igennom helsesjekken.

Så er det lettere å fikse eksos skikkelig når bilen står til lagring og du har nok tid til å ta dette skikkelig.

Ja får satse på at det holder nå 😊

Ja det håper jeg og .Kan egentlig ikke skjønne hva som er galt ellers med bilen .

Er akkurat det som er ,og eksosen på denne er veldig lett og demontere og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...