Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Deler og div .Onsdagen.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Da har man forsøkt seg på å fikse jekk .

Først opp på Jula :

IMG_1117.thumb.jpeg.cadbbeb6ac50ad6314886bbc1e226d9c.jpeg

Nytt pakningsett i boks :

IMG_1124.thumb.jpeg.7d2189e52d5c13e56557b3f70210fd58.jpeg

Så bort til en kompis med varm garasje og i gang .

Tømming av gammel olje:

IMG_1123.thumb.jpeg.de7975f999ddbeedaae457d2ba936e67.jpeg
 

Så igang med demontering .

Men det skjærte seg totalt da settet jeg fikk ikke var til denne 😩😩

Det positive er jo at nå har jeg endel pakninger til andre ting .

Men etter en sjekk så viser det seg at jekken er lik den som Biltema selger :

IMG_8742.thumb.png.a365d6d491b20d2079ff5e5093de9600.png

Og de mente på de kunne skaffe pakningsett til denne fremdeles og dette får jeg svar på nå fortløpende.

Så rart med det ,men denne er jeg glad i .

Stabil ,sterk og løfter høyt .😊

E34en måtte flyttes på idag og klargjort for oppstart :

IMG_1120.thumb.jpeg.dd1d960f155fb17fb24a2b8190b63406.jpeg

Et passende verktøy til å slå på starter ble funnet frem :

IMG_1119.thumb.jpeg.98706e0dba3e45d2c236c562fea3f78b.jpeg

Og vips :

IMG_1122.thumb.jpeg.144c700a2459cb44607eb2a0fbecec50.jpeg

Som det skal være 😊

Nå er det sånn at @Olaandref har en starter som jeg skal forsøke på sikt ,så lander jeg dette og .

Edit nå har den fungert i hele dag ,likevel ikke noe bønn forbi må fikses .

Pri en er en jekk som funker .

Har så lite lyst til å bruke tusenlapper på ny ,pga er så mye annet nå før jul .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Torsdags upd
18 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja her har du virkelig hatt en god strekk av firråtredven Jan 😃 Veldig godt å få skiftet slarkete foringer 👍

Men har den vært på EU-kontroll ? Mulig jeg har blingset over et innlegg 😅

Ja nå er det meste nytt og bra på den og så god å kjøre den ble 😊

Nei eu er ikke tatt enda og den er klar ,men er jo glatt og vinter her og ikke vinterhjul har jeg til den 😩.

Så må vente til litt tørrere veier her så gjør jeg det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og ryddet i skap her igår og da dukket dette staget her opp :

IMG_8772.jpeg.2c661d3d809f1122bcc7d777c7aa2ef5.jpeg

Så bytter dette samt pitmannarm og styrekuler og 😊

Da tenker den blir enda mer stødigere på styringen .

Men må jo og da ta en hjulstillingskontroll tenker jeg .

Dette er deler jeg har kjøpt på Finn tidligere .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2023 den 12.46, sveigis skrev:

Ja nå er det meste nytt og bra på den og så god å kjøre den ble 😊

Nei eu er ikke tatt enda og den er klar ,men er jo glatt og vinter her og ikke vinterhjul har jeg til den 😩.

Så må vente til litt tørrere veier her så gjør jeg det .

Ja digg med nye deler 😃 Jeg vurderer også å bytte hjelpesnekka dersom bilen ikke blir solgt før våren. Får tro du får synket en eu-time med tørre sørlandsveier 🤞😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ja digg med nye deler 😃 Jeg vurderer også å bytte hjelpesnekka dersom bilen ikke blir solgt før våren. Får tro du får synket en eu-time med tørre sørlandsveier 🤞😅

Ja det er det spesielt når man har samlet i årenes løp og slipper å kjøpe de nå 😅😅.

Hjelpesnekken er sikkert en god ting og bytte ,men vet ikke hva som kjennetegner når den er dårlig .

Ja så fort det er tørt og fint på veien så må jeg det ,må hvertfall ha den klar til våren da denne skal få mer kjøring i år .😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Det holder og bytte foringen på hjelpesnekka men den pleier og vare lenge. Bare og krype under bilen å prøve og røske litt opp og ned på hjelpesnekka så merker du fort om den er sliten.

Ja som sagt dette med hjelpesnekke er vel ikke så utbredt kanskje på disse ?

Egentlig aldri tenkt noe på det ,dvs den ble byttet på min forrige e28 som da var fått 129000 km og ti år .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt opprydning og kasting .

Som sagt så driver jeg for tiden med et prosjekt i huset nå for tiden .

Jeg har en bod som er liksom blitt det man kaller en fyllplass for alt som finnes ..😩

Egentlig i bunn og grunn så er det her jeg skal ha ha delene mine og verktøyet men sånn er det ikke lengre .Ting har sklidd ut og nå må det røskes litt .

Planen er og tømme alt som er der og detaljrydde det ned til fingerspissene ,noe som tar tid men er igang 😊😊

Og har tatt mange tunge avgjørelser her de siste dagene på hva som skal kastes osv ,for jeg har jo simpelthen det meste til e34 av småting .

Men igår ble blinklys kastet som var litt sånn …tja kan jo brukes men når pakning rundt er ødelagt og glass krakelert er det bare å kaste .

Ledningsnett til elektrisk stoler med minne ,borte vekk og mye annet .

Fordelen med sånn ryddeaksjoner er at man finner ting som man har savnet .

Som feks bruksanvisning til dette apparatet her :

IMG_1167.thumb.jpeg.7c0c16a92cb87305e002bad3f550ac93.jpeg

Lett overalt i lengre tider ,men aldri i livet om jeg fant det .

Dukket opp inni en perm jeg har til e34en og div papirer til den.

Og dette apparatet her er faktisk det eneste jeg har prøvd som faktisk tar airbaglamper på e34 og e36 .😊

Gull verdt og jaggu er det pris på det og nå ser jeg om du får fatt på det .

Så ja rydding er i gang og dukker opp sikkert mer .

Snøen meldte sin velkomst igjen ,så fant ut at jeg ville måke frem bil :

IMG_1170.thumb.jpeg.e4b6033906335fd786eaa809a829e6c6.jpeg

Og igjen fordelen med en bil som blir vokset i tid og utide ,er at snø ikke setter seg så godt .

Ferdig måket rundt og bil feid av :

IMG_1176.thumb.jpeg.a8690b41b31d4c03a7bc83bfce54ec6c.jpeg

Hvit snø ,Throwing star og hel bil passer igrunn greit :

IMG_1175.thumb.jpeg.e0d442f4025d798cad599511c15252ac.jpeg

Det som for meg er så godt å tenke på er at den er så godt beskyttet overalt og når jeg bøyde meg under istad ,så er alt helt og ikke sånn typisk lagringsrust under 😊🙏.

Men gudene skal vite at jeg gikk all in og tidligere i høst ,ikke minst i vår når tank var nede og fikk tatt alt bak .

Og når man ikke bruker bil noe særlig får man tid til og se litt nærmere på former og fasong :

IMG_1172.thumb.jpeg.072b072e90989670178006dd253cb5f4.jpeg

Dere skal bare vite hvor mye jeg drømte om e34 fra 1993 og fremover .

Makan til bil kunne jeg ikke finne maken til .

Og når kompisen min som jobbet på VAG i Arendal kom hjem med en Mauritius blå 91 modell 525 i som da var gått 35000 og fikk låne den ,ja da var jeg solgt 😊😅.

Og det er jo her jeg er idag selv 30 år senere nettopp e34,jeg blir aldri lei disse bilene utseendemessig .

Det er gamle som svartedauen ,likevel så knakans gode og kjøre og ser bra ut.

Selv om jeg til tider er møkklei og kunne renbytte i en e36 325 ,så hadde nok angeren kommet .

Og holder været og kulden seg , vil jeg bytte skiver bak i helgen 😊🥶

Fått meg ny varmebukse og tenkte og teste ut den hvordan den takler og sitte på bakken i snø og is 😊

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Torsdags upd.Ting kastes og sorteres .

Er imponert at du har hatt e-34 n så lenge. Det sier litt om bilen i seg selv. Er også noe med de karrosseria som var på 80 og 90 tallet som bare sitter i kroppen, men er vel at det var det som var det råeste når en vokste opp kanskje. 

Så får håpe vinteren går fort over å varmegradene kommer tlbake så du kan bruke uten å tenke på saltlake overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, M-jakob skrev:

Er imponert at du har hatt e-34 n så lenge. Det sier litt om bilen i seg selv. Er også noe med de karrosseria som var på 80 og 90 tallet som bare sitter i kroppen, men er vel at det var det som var det råeste når en vokste opp kanskje. 

Så får håpe vinteren går fort over å varmegradene kommer tlbake så du kan bruke uten å tenke på saltlake overalt.

Ja denne har jeg hatt siden 2012 og var jo egentlig en bil jeg skulle kjøpe i 1999 da til 280000 kr😩🥳🥳.

Men som nevnt ble kjerring gravid samtidig og måtte jo da kjøpe en Opel .

Heldigvis fikk jeg tak på den tilfeldig i 2012 og her blir den .

Karroseriene fra den tiden er for meg noe av det fineste som finnes egentlig 😊

Ja det håper jeg og ,selv om den står ute blir den ikke brukt .

Sist brukt på vinterstid i 2016 og det har reddet den .

Her står den godt tørr og fin overalt uten noe tegn til lagringsrust under .

Satser på mer bruk av denne i år kontra e28 …(Men det blir vel helt til jeg ser den ,da er jeg solgt )😊

Lureste jeg kan gjør er egentlig å ta et års pause fra den sånn at e34 kan få dratt på seg km .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har man hentet litt mer deler igjen idag .

Og dagens handel var dette :

IMG_8861.thumb.jpeg.a366c7eb6c0b9eb0be08ea6db6556da7.jpeg

Slange til ekspansjonstank samt skruer til bremseskiver bak .😊

Denne slangen på min vet jeg at kommer til å gå i stykker igjen og lekke så kjøpte ny.

Og enkelte ting som dette kjøper man originalt da det er billigere enn feks hva Tess skulle ha for en som lignet ,og ikke sikkert passet 100.%.

Ser jo på denne at denne er veldig mye trangere og vil garantert tette bedre enn den som er på nå .

Så tilbake til skruene bak ved bremseskivene .

Disse var jo rundet dvs jeg rundet de i 2012 og måtte da kappe i skive og skrue for å få skive av den gang .

Etter dette har det kun stått rester igjen .

Nå er det sånn at jeg kan konsentrere meg om sånne småting og har rimelig kontroll på varme ,så og få ut resten av gamle skruer skal nok gå fint .😊

Blir nye skiver og nå bak som nevnt tidligere og da er absolutt alt nytt av bremser på den .

Skiver og klosser foran ,samt overhalte callipere ble montert vinteren 22 og kun kjørt tja 1500 km elns,så dette er nytt 😊

Men som dere ser her :

IMG_1221.thumb.jpeg.4c190778e18472203f9a49efb1da9e0e.jpeg

Så er det ingenting som tilsier at det blir noe skruing ikveld 😅.

Skal visst snu totalt om nå de neste dagene med opp i mot 9 + og da er det bare smell så er det bart og takk og lov for det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd .
13 timer siden, Mortenej skrev:

Ikke noe kjekt syn den E34'n der (kjenner igjen speila :))

Godt det kommer mildvær så du får gjort litt med bremsene bak.

Neida ,men trøsten er Morten at sånn har den jo stått de siste årene og så lenge den står på tørr grus ,så går det bra .

Og det beste er jo at den ikke blir brukt lengre på vinterstid .

Men jeg må virkelig gå inn i meg selv her nå fremover og bruke den nå til våren .

Skal ta bilde av km stand når jeg har måket den frem og tror ikke den ble kjørt mer en 26 mil ifjor .😩

Er jo det e28en går på en formiddag jo 😅

Ja nå er det bremser next .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Deler og div .Onsdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...