Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, MGunders skrev:

Skal ha service inkludert vehicle inspection på min F11. Er det sånn at hvis de finner noe rust på så dekkes dette av rust garanti selv om bilen er import? 

Som det fremgår av BMWs garantivilkår (https://www.bmw.no/content/dam/bmw/marketNO/bmw_no/Topic/Offer-and-services/service-and-warranty/BMW Garantivilkår/BMW Garantivilkår 4s A5 HQ-Skjerm.pdf) gjelder rustgarantien gjennomrusting fra innsiden innen 12 år. Det betyr at det ikke nødvendig vis er snakk om garanti selv om de finner rust på en bil på Vehicle Inspection. 

Tolker man vilkårene "rett" betyr det at de kan pålegge eier å utbedre f.eks overflaterust som de finner på Vehicle Inspection dersom rustgarantien ikke skal bortfalle.

BMW har pleid å vært veldig greie på dette med rust, så ofte har de dekket rustskader selv om det ikke har rustet hull på karosseriet, så lenge rusten ikke skyldes skade på lakk eller andre skader som er påført bilen uten tilstrekkelig utbedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er mye snakk om registerhavari på N47-motorene når bilene passerer 175.000 kilometer og høyere kilometerstand.

Er det noen måter å sjekke om registerskjedet er i god stand på for å forhindre at dette skjer? Har hørt om både tilstramming og lignende.

Noen som har fått en "kvalitetssjekk" på dette og vet hva det koster for en slik sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Er mye snakk om registerhavari på N47-motorene når bilene passerer 175.000 kilometer og høyere kilometerstand.

Er det noen måter å sjekke om registerskjedet er i god stand på for å forhindre at dette skjer? Har hørt om både tilstramming og lignende.

Noen som har fått en "kvalitetssjekk" på dette og vet hva det koster for en slik sjekk?

BMW har en offisiell metode hvor de sjekker etter strekk ved å blant annet ta ut kjedestrammer og sette spesialverktøy inn. Dette gjøres med motor på plass så behøver ikke koste så mye, mener en på forumet sa han betalte 4000 kr for sin N57? 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-525d-lim_201202/repair-manuals/11-engine/11-31-camshaft/1VnZ9TG0Tc

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Walkabout skrev:

Er mye snakk om registerhavari på N47-motorene når bilene passerer 175.000 kilometer og høyere kilometerstand.

Er det noen måter å sjekke om registerskjedet er i god stand på for å forhindre at dette skjer? Har hørt om både tilstramming og lignende.

Noen som har fått en "kvalitetssjekk" på dette og vet hva det koster for en slik sjekk?

Min mor har en 320d 2009 som har gått 210kkm uten at det er noen lyd eller problemer med regkjedet. Vi tenker å få bytte strammeren da de over tid vil bli mindre spenn i dem samt at den ikke vil klare å opprett holde trykket under kjøring :) 

Jeg byttet strammer på min N53 og etter 125kkm så var det merkbart mindre spenn i den enn ny :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj 210k km er sterkt! Regner med at bilen ikke har gått på 30k oljeintervaler? 

Fikk bytta min strammer på 80k bare for å oppgradere til den nye, men det var merkbar forskjell på dem. Nå vet jeg ikke om den gamle var blitt slappere eller om det bare var den nye som hadde et så mye bedre design :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

@ahj 210k km er sterkt! Regner med at bilen ikke har gått på 30k oljeintervaler? 

Fikk bytta min strammer på 80k bare for å oppgradere til den nye, men det var merkbar forskjell på dem. Nå vet jeg ikke om den gamle var blitt slappere eller om det bare var den nye som hadde et så mye bedre design :P

 

Den gikk første 100kkm med omtrent de intervallene. Men etter det ble det skift hver 10-12kkm eller en gang i året. Samt har den hatt defa motorvarmer mesteparten av livet for å slippe kaldstartene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, ahj skrev:

Den gikk første 100kkm med omtrent de intervallene. Men etter det ble det skift hver 10-12kkm eller en gang i året. Samt har den hatt defa motorvarmer mesteparten av livet for å slippe kaldstartene :) 

Blitt skifta hver 10k på min siden 60 000 km og er også montert DEFA sånn c.a fra den tid, så satser på at jeg når de samme tallene :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ahj skrev:

Min mor har en 320d 2009 som har gått 210kkm uten at det er noen lyd eller problemer med regkjedet. Vi tenker å få bytte strammeren da de over tid vil bli mindre spenn i dem samt at den ikke vil klare å opprett holde trykket under kjøring :) 

Jeg byttet strammer på min N53 og etter 125kkm så var det merkbart mindre spenn i den enn ny :) 

Takk for info - er bytte av strammer en stor operasjon/kostnad? 

Om ikke kan det kanskje være like greit å bare bytte strammeren med en gang like gjerne, istedenfor å bruke tusenvis bare på å sjekke om alt er i orden eller ei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Walkabout skrev:

Takk for info - er bytte av strammer en stor operasjon/kostnad? 

Om ikke kan det kanskje være like greit å bare bytte strammeren med en gang like gjerne, istedenfor å bruke tusenvis bare på å sjekke om alt er i orden eller ei :) 

Strammer er ikke vanskelig eller kjempedyrt å bytte. Selve strammer koster rundt 1000 lappen og en rutta mekaniker byttern ut kjapt på N47 motoren. Var litt mer lok med min pga turbo 2 og dpf var i veien, men på singel turbo N47 er det ganske straigt forward. Nesten så du kan bytte selv fra oversida, om du orker seff :P

 

edit:

du kan jo evnt høre om pris på bytte av strammer og måle kjedet? Hvis de bytter strammer så er de jo allerede i gang der borte, så kanskje det ikke blir sånn kjempedyr prosess?

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Strammer er ikke vanskelig eller kjempedyrt å bytte. Selve strammer koster rundt 1000 lappen og en rutta mekaniker byttern ut kjapt på N47 motoren. Var litt mer lok med min pga turbo 2 og dpf var i veien, men på singel turbo N47 er det ganske straigt forward. Nesten så du kan bytte selv fra oversida, om du orker seff :P

edit:

du kan jo evnt høre om pris på bytte av strammer og måle kjedet? Hvis de bytter strammer så er de jo allerede i gang der borte, så kanskje det ikke blir sånn kjempedyr prosess?

Om de mener at kjedet må byttes så er vel det en heftig utgift uansett? I så fall kan jeg kanskje bare være lykkelig uvitende. Hørt at hele motoren må ut, så da ryker jo titusenlappene fortere enn når pensjonistforbundet hamstrer alkohol på danskebåt-cruise med Ole Ivars :P 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Takk for info - er bytte av strammer en stor operasjon/kostnad? 

Om ikke kan det kanskje være like greit å bare bytte strammeren med en gang like gjerne, istedenfor å bruke tusenvis bare på å sjekke om alt er i orden eller ei :) 

Nå sitter jo alt dette bak på N47/N57. Se bilde jeg sendt deg så ser du litt hvor den sitter hen. Jeg har hørt at har du gjort dette før så er det en times jobb :) På N53 sitter alt dette foran. Jeg brukte 15 min med mye somling etter verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...