Gå til innhold

Registerkjede problemer - N47 motor - Kjent problem?


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

On 17.9.2017 at 21.36, Boxer skrev:

Ja. Første gang hadde ikke merkeforhandleren fulgt prosedyren ( bla ikke byttet oljerør), og den røyk etter ca 2 måneder. Etter det røyk turboen en gang i året/ ca 20.000km. Første gangen hadde de tilfeldigvis utvidet kasko, og de resterende gikk på garanti. Alt hos merkeverksted.06 X3 2.0d reg høsten 05. Nest siste gangen var hele toppen av for rens pga koksing.

Har vært trøbbel med veivhusventilasjonsfilteret på de, BMW oppga først 90.000km/hvert 3. oljeskift som bytteintervall, men gikk seinere ned til at det skal byttes ved hvert oljeskift pga for mye feil. ikke alle veit det.

 

Har en 06 mod X3 2.0D 150 hk i hus som nå er på sin 3 turbo siste året. orginal turbo holdt 220 000 km, de to neste holdt rundt 10-15 000... alt er byttet hos Brages, som er BMW forhandler, og her har både tilførsel, retur, veivhusfilter, og olje blitt skiftet av de hver gang. fint med delegaranti, men syns det er veldig rart dette skal skje så ofte. 

Det er også montert NY turbo ifra bmw. første hadde en pris på 20k .... 

har du noen fleire formeininger om hvorfor det skjer? 

beklager visst dette er for offtopic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du m47 motoren. Her er det ikke registerproblematikk, men at turboen gir seg på 220k må sies å være normalt. Jeg ville tatt en solid innvendig motorrens, deretter byttet tur/retur rør på turbo en gang til.

For meg høres det ut som det er dritt som kommer inn i turboen, men det er ingen fasit.

Jeg har ny turbo på min m47. Den ble byttet på 260.000km. Etter det hadde jeg oljerens på motoren og det har holdt siden. 

 

Prosedyre på min oljerens:

- kjør motor fullt driftsvarm. Tapp av gammel olje og sett i nytt oljefilter.

- hell på biltema sin renseolje + 1 liter med helsyntetisk 5w30. Total oljemengde bør være litt over maks. Gjør det fort, da motortempen ikke må falle for mye.

- la motor gå på tomgang i 10-12 minutter. Slå av motor og tapp av olje og skift oljefilter.

- hell på en fullsyntetisk 5w30 olje. Gjerne biltema sin, eller mobil1. Kjør med det i 1 uke.

- olja skal nå være gyllen. I så fall bytter du olja med olja du skal ha de neste 10.000km. Og nytt filter.  Er olja fremdeles svart, hiv på en flaske med omega eller tunap motorrens. La motor gå i 10 minutt og tapp av olje. Bytt filter og fyll på olja du skal ha de neste 10.000km. 

Blend bort egr i tillegg så vil du ha en olje som blir mindre svart og koksete. Det er jo komboen med egr og for lange oljeskift intervaller som gjør at oljekanaler tetter seg til, det legger seg opp avleiringer og groms innvendig, som igjen fører til havarier av ymse sort.

Koster fort 3500 kr med den prosedyren jeg nevnte her. Mer om du skal kode bort egr osv. Hvis turboen fremdeles ryker (noe jeg ikke tror) så må det være noe graverende feil som er oversett på verkstedet.

Nå handlet dette om m47 og ikke n47 som tråden handler om. Men samme prosedyre og vedlikehold gjelder alle turbodieselmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Har noen her inne fått dekket noe ved motorhavari grunnet feil med registerkjede uten å ha motor-/girkasseforsikring?

Mistenker at dette er grunnen til mitt havari, og lurer på om BMW Norge har vært på banen i flere saker?

Bilen er en 520d xdrive f11 fra tidlig 2014, så omtrent et halvt år etter nybilgaranti :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, voldsomt skrev:

Har noen her inne fått dekket noe ved motorhavari grunnet feil med registerkjede uten å ha motor-/girkasseforsikring?

Mistenker at dette er grunnen til mitt havari, og lurer på om BMW Norge har vært på banen i flere saker?

Bilen er en 520d xdrive f11 fra tidlig 2014, så omtrent et halvt år etter nybilgaranti :-)

Så kjedelig. Tror eneste muligheten er å søke BMW om goodwill, da får du kanskje dekket 50%. Har bilen gått langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Darkbimmer skrev:

Så kjedelig. Tror eneste muligheten er å søke BMW om goodwill, da får du kanskje dekket 50%. Har bilen gått langt?

Bilen hadde gått 148000km, og vært trøblete siden jeg kjøpte den for to år siden. Bavaria har blitt benyttet til alle reparasjoner, men jeg tør ikke håpe på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, voldsomt skrev:

Bilen hadde gått 148000km, og vært trøblete siden jeg kjøpte den for to år siden. Bavaria har blitt benyttet til alle reparasjoner, men jeg tør ikke håpe på noe.

Da er tydeligvis ingen N47 motorer sikre. Min bil er produsert i desember 2013, så dette er dårlig nytt.

Tror muligheten for goodwill er større hvis merkeverksted er benyttet hele tiden, og service intervall ikke er overskredet. Hvor ofte er det byttet olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Leser endel på et tysk oljeforum og så tilfeldig at det lå endel N47 tråder der i forbindelse med at folk spør om råd om hvilke olje de bør bruke til sin bil i forhold til bruksmønster, kjørelengde etc.  Dette er flinke folk som vet svært mye om olje og dens oppbygging.

Det er enighet om registerproblematikken på N47, saken er å minimere risiko.

Det som jeg så gikk igjen er at 0w30 olje ikke gir den beste beskyttelsen. 0w oljer bruker veldig tynn baseolje. Det samme er viskositeten ved 100°C, denne er hakket tynnere enn ønskelig på en 30 olje. 

Så maks beskyttelse for register får man ved å bruke 5w40 olje, det er masse 5w40 oljer med LL04 godkjenning der ute.

Et annet element som sliter på register er innholdet av sot i olja, sot får man av å brenne diesel, så enkelt er det. Men driver man med masse småkjøring og halvkald motor så blir det verre. Når sotinnhold i olja blir høyt så fungerer det som slipepasta for register.

Sot får man også fra EGR, fjern EGR eller vær i det minste obs på den og pass på så langt som mulig å slippe mest mulig frisk luft inn i innsuget. 

Så til slutt har man intervall på oljeskift.  30.000km er helt hinsides på en dieselmotor. 

Det er flere grunner til det, det første er innholdet av sot i olja, olja er mettet for lenge siden etter 30.000km, det neste er at det kommer litt drivstoff i olja, litt etter litt.  Olje blir tynnere og register får dårligere smøring. 

Olje med 6% diesel og masse sot smører dårlig. 

Så hvor langt kan man kjøre mellom hvert oljeskift for å være sikker på at motor alltid har frisk olje? 

200-250 timer. 

Desto mer køkjøring, småkjøring og lav snitthastighet man har jo oftere bør man bytte. 

Så hvordan finner man ut når man passerer 250 timer?  

Man leser ut snitthastighet i dashbordet og ganger dette med 250 timer. har man da en snitthastighet på f.eks 45km/t så blir regnestykket 45km/t*250 timer som gir et oljeskiftintervall på 11250km. 

Har man da veldig mye usunn småkjøring med halvkald motor så blir regnestykket 200timer*45km/t som gir 9000km intervall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w olje er testet ned til - 30 grader,  0w olje er testet ned til - 35 grader. Ved disse 2 temperaturene er viskositeten ganske lik. Så det skal være veldig kaldt for å behøve 0w i forhold til kaldstart. Du vinner nok noe i forhold til utslipp og drivstofforbruk ved kaldstart men taper noe i andre enden i forhold til beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2020 den 1.18, Hpi skrev:

Leser endel på et tysk oljeforum og så tilfeldig at det lå endel N47 tråder der i forbindelse med at folk spør om råd om hvilke olje de bør bruke til sin bil i forhold til bruksmønster, kjørelengde etc.  Dette er flinke folk som vet svært mye om olje og dens oppbygging.

Det er enighet om registerproblematikken på N47, saken er å minimere risiko.

Det som jeg så gikk igjen er at 0w30 olje ikke gir den beste beskyttelsen. 0w oljer bruker veldig tynn baseolje. Det samme er viskositeten ved 100°C, denne er hakket tynnere enn ønskelig på en 30 olje. 

Så maks beskyttelse for register får man ved å bruke 5w40 olje, det er masse 5w40 oljer med LL04 godkjenning der ute.

Et annet element som sliter på register er innholdet av sot i olja, sot får man av å brenne diesel, så enkelt er det. Men driver man med masse småkjøring og halvkald motor så blir det verre. Når sotinnhold i olja blir høyt så fungerer det som slipepasta for register.

Sot får man også fra EGR, fjern EGR eller vær i det minste obs på den og pass på så langt som mulig å slippe mest mulig frisk luft inn i innsuget. 

Så til slutt har man intervall på oljeskift.  30.000km er helt hinsides på en dieselmotor. 

Det er flere grunner til det, det første er innholdet av sot i olja, olja er mettet for lenge siden etter 30.000km, det neste er at det kommer litt drivstoff i olja, litt etter litt.  Olje blir tynnere og register får dårligere smøring. 

Olje med 6% diesel og masse sot smører dårlig. 

Så hvor langt kan man kjøre mellom hvert oljeskift for å være sikker på at motor alltid har frisk olje? 

200-250 timer. 

Desto mer køkjøring, småkjøring og lav snitthastighet man har jo oftere bør man bytte. 

Så hvordan finner man ut når man passerer 250 timer?  

Man leser ut snitthastighet i dashbordet og ganger dette med 250 timer. har man da en snitthastighet på f.eks 45km/t så blir regnestykket 45km/t*250 timer som gir et oljeskiftintervall på 11250km. 

Har man da veldig mye usunn småkjøring med halvkald motor så blir regnestykket 200timer*45km/t som gir 9000km intervall. 

Når jeg hadde min E91 320d 2009 med N47D20C motor så gjennomførte jeg årlige oljeprøver hos Invica AS. Olje benyttet var Castrol Titanium 0W-30, altså orginal BMW service olje. Det viste seg at den oljen fikk betydelig degradering etter ca 18000km , både basetall men også flere andre komponenter. Anbefalt skiftinterall kjørte jeg da på ikke mer enn 16000 en gang i året, glem Longlife som du sier. Å gå over til 5W-40 ser jeg ikke helt poenget med. Det er også noen forskjeller mellom 5W-40 oljer. Jeg ville heller sett mot basetallet og C3 klassifisering, En 30 olje gjør også livet pittelitt lettere for olje/vakuumpumpen men ikke noe stor forskjell her om du ser på tallene. Min olje/vakuumpumpe feilet på min 320d grunnet feil på oljen ved 23000km så det var en dyrekjøpt erfaring. En 5W-40 olje kan ta for lang tid til å oppnå en tynnere konsistens enn det en 0W olje klarer ved meget kalde temperaturer på en dieselmotor selv om forskjellene her igjen er minimale for folk flest. Jeg ville holdt meg til det BMW anbefaler, 0W-30. Det er ikke oljen sin skyld at registeret feiler, det er en kombinasjon mellom svakhet på komponenter og design. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
3 minutter siden, Brungot skrev:

Heisann

Har en BMW X3 M-sport 2008 mod med motortype N47D20A , kjørt 153.000km . Har denne registerkjede problematikken? Kjenner eg har litt bekymring for dette😫

Svaret er dessverre ja, vil du sove litt bedre om natta så er det sjekk/ preventivt bytte som gjelder, eller du kan bruke codan sin forsikring som har motor å gir forsikring uansett alder inntil 200k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt min 11/2013mod F11 520d xDrive med N47B20C-motor 184hk. Tok en råsjanse da jeg kjøpte bilen, men duverden for en god bil det har vært. Har nå gått 107000km og ingen problemer annet en luftbelger.

Jeg oppdaget en ting som skremmer meg og det er BMWs olje-service-intervaller. I manualen står det at man skal følge intervallen når bilen selv sier fra. Det første året viser det seg at på 20000km, så påstår bilen at den vil ha 7000 flere km. Da satte jeg foten ned. Dette er tull og dette vil være årsaken til mye motorproblemer.
Ingen dieseler med DPF i Nord-Norge skal kjøre over 20k km mellom oljeskift. Derfor har jeg gått over til 10k km eller en gang i året. Jeg har kjørt med ENI 5W-40 olje. Snakker meg mange erfarne bilmekanikere. 0W-30 gir bedre start i minus 20-30 grader, men gir dårligere smøring i sommertemp. Jeg går konsekvent på 5W-40.
Et annet problem med reg-kjeden er at når den slites/strekkes, så begynner den å spise på tann-drevet på veiv-akslingen. Dette drevet kan ikke skiftes. Da må hele veivakslingen skiftes :-o Da er det billigere med byttemotor.

BMW-programmet for skifting av kjede, glideskinner osv. er lett å kjenne igjen vis man ser på kjeden. Den vil ha innstemplet en trekant i hver ledd av kjeden. Kjeder som ikke har dette, er høy-risiko-kjeder som må skiftes. Det skal være mulig å ta ut kam-sensoren bak på motoren og gå inn med et kamera for å inspisere kjeden. Kjeden skal heller ikke ha noen form for slakk i seg.
Så er glideskinnene oppgradert med et sterkere utgave. Man kan se forskjell på disse ved at de nye er mer massiv og har mindre hulerom i seg.
Det beste er nok å ta av topp-dekslet og inspisere dette nøye. Dette skal ikke koste så mye og er egentlig ganske lett å kunne gjøre det selv. Men tas dysene av, så må de skimses på nytt og det krever litt erfaring og riktig utstyr. Gjøres ikke dette, så det begynne å blåse sot opp rundt dysene og du mister kompresjonen.

Jeg vurdere nå til sommer (siden det neppe blir noe feriereiser) og ta av topp-dekslet og innsugsmanifoilen for å rengjøre den.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...