Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

On 2/6/2023 at 12:56 PM, smashy said:

Lekre hjul det der. Tipper de sitter som et skudd på bilen. Vask ser ut som et prosjekt i seg selv 🙈

Takker! Ja det ser ut som det for første gang må kjøpes inn spesialverktøy for første gang som Stig nevner under her 😛 

On 2/6/2023 at 2:29 PM, StigJ said:

Det blir meget spennende å se de på bilen. kommer til å se innertier ut det der. 

Et lite tips før poden sliter seg ut og hater bilvask i alt for ung alder: Coating på felgene og denne så går det lekende lett :) 

 

Krysser fingrene for det! Takk for tips Stig. Coating er noe jeg hører de driver på med i en garasje ute på Byberg, Unik Bilpleie eller noe? Kanskje like greit å la de som kan det og har tolmodighet og tid ta seg av slikt 🙃

On 2/6/2023 at 2:34 PM, sveigis said:

Gratulerer med fine hjul 😊

Det kommer til å bli fint Bjørn 😎

Takker Jan! Gleder meg til våren allerede :D 

On 2/6/2023 at 2:46 PM, Kjennern said:

 

Fine felger du fikk tak i der, gratulerer :)

Har selv kjørt med GY Excellence på min tidligere F11 i 7 år.
Til å være RFT opplevde jeg de som gode dekk å kjøre med. Vi valgte å kjøre RFT som en form for forsikring da vi kjørte årlig på langtur til Krakow om sommeren. Er ikke alltid like lett å ringe "falck" når uhellet er ute om man ikke er i nærheten av sentrale strøk :). Noe vi fikk oppleve på bygda i Polen, fikk dekket på kanten av veien og vips var det en 10 cm flenge i dekksiden. Var kjekt å bare kjøre rolig de siste 6 milene hjem en sen lørdagskveld da.

Takker! Sant nok. Jeg har skydd RFT som pesten etter min tid med Bridgestone S001, men vi krysser fingrene for bedre erfaringer med disse. Om det blir flere turer på kontinentet på oss, slik vi har planer om, så er det nok ikke dumt med RFT. 

On 2/6/2023 at 6:07 PM, Skulebollen said:

Tror det blir meget tøft med disse hjula, men da må det senkes også 😁

Takker! Ikke begynn en gang… 🙈

On 2/6/2023 at 6:13 PM, ///M-ini95 said:

Nydelige hjul, Bjørn! Kunne tenkt meg disse selv som vinterfelger og beholde style 343m som sommerhjul. 

Spent på åssen det vil se ut på bil uten senk :)

 

Takk Armin! Det vet jeg det er flere som kunne tenkt seg, så jeg var heldig å fikk lagt labbene på disse :D det er jeg også spent på, men ser for meg at det er andre ting som skal prioriteres før senk på denne. Girkasse- og differ oljeskift f.eks. Med mindre det ser helt tøysete ut da og akuttkirurgi må til, men synes ikke det såg så kritisk ut på @m-blå sin bil at det gjorde noe.

On 2/6/2023 at 7:38 PM, Saltkjelen said:

Lekkert! Ser frem til bilder av hjul påmontert. :) 

Takker! Gleder meg til dette :) etter hva jeg har lest på verdsveven skal jo faktisk felgbredden på disse være optimal for de dekkdimensjonene som er brukt her, i motsetning til original felgbredder som egentlig er noe smale for dekkbredden. 

On 2/6/2023 at 9:22 PM, m-blå said:

Gleder meg til og se bilder av bilen med felgene på til våren👌. Kjekt og hilse og takk for handelen.😊

Det var veldig hyggelig å møte deg, glemte å si det da men har sett mye på de gamle bildene av F11 520d’en din med Style 408M (?) fra M5 på, som har dukket opp i mine utallige Google-søk. Så inspirasjon går den veien også gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Krysser fingrene for det! Takk for tips Stig. Coating er noe jeg hører de driver på med i en garasje ute på Byberg, Unik Bilpleie eller noe? Kanskje like greit å la de som kan det og har tolmodighet og tid ta seg av slikt 🙃

Hørt rykter om noe slikt jeg også ja. Men også da at det kan være lurt å levere inn hjulene i rimelig god tid før våren og hjulbytte hvis slike ting skal gjøres. Mener karen har en ganske så tett kalender utover i 2023. 

Og hvis hjulene er gullende rene tror jeg det kjøres nice price også :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, StigJ said:

Hørt rykter om noe slikt jeg også ja. Men også da at det kan være lurt å levere inn hjulene i rimelig god tid før våren og hjulbytte hvis slike ting skal gjøres. Mener karen har en ganske så tett kalender utover i 2023. 

Og hvis hjulene er gullende rene tror jeg det kjøres nice price også :-k

Da Unik Bilpleie kom med et tilbud jeg ikke kunne si nei til blir det etter sigende hjulcoating 👌🏻
I mellomtiden litt vask av 4-serie etter mørkets frembrudd. Med god hodelykt får jeg frem de mest usynlige riper, så tilfredsstillende… 

En god kjemisk saus:

E427353F-98E7-4389-8591-CDF7B559054F.thumb.jpeg.51b0be007b0619b38ab41aed21c3e279.jpeg

E74AB9C1-4BAA-41E1-9722-A0C1D5B8866F.thumb.jpeg.53ab67762e0a4aa400b7ee3ca10ec3b2.jpeg

Det ble vask på sedvanlig vis, men denne gangen med HydrO2 Foam i kanonen for håndvask. Bøtte med rent vann i for vask av svamp. 
Slutt på dobbel carportparkering også, da huset til naboen er solgt. Så da blir det dobbel BMW-parkering med naboens 540i, og dette synet møtte meg i dag, så fungerer bra med HydrO2 Foam: 
0A5DDA49-9AF1-4875-985B-953AE62D573B.thumb.jpeg.3fef8fe6bcceefe115bc358546df13bc.jpeg
 

Bilen ble for øvrig levert til ///Moe Auto i dag for EU-kontroll og mellomoljeskift (14000km siden sist), greit å levere fra seg en ren bil.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk EU-kontroll i boks, uten anmerkninger. En vet aldri hva som gjemmer seg på en bil som nå straks bikker 8 år, så selv om vi har noenlunde god kontroll på tilstand var det godt å få det i boks. 

Tok samtidig et oljeskift som vanlig. Med tanke på at vi har eid denne bilen siden den var kjørt snaue 34000km, så vil det si at denne bilen har fått et mellomskift med ny olje og filter mellom hver reglementære oljeskift helt siden etter første oljeskift siden den var ny og fram til nå, 100000km etterpå når den snart har gått 134000km. Det føles godt å vite. 

15A4CAE6-6757-4F67-B0AB-46C0B5F2F998.thumb.jpeg.255a40b1af0f4618c9fd7a1a2cb8bbe2.jpeg
 

edit: her skulle resten av innlegget vært men det har jeg klart å slette når jeg skulle legge opp bilder… Bottom line: dråpedannelse på begge hovedlykter kommet tilbake, litt under 2 år etter sist bytte. 
Venstre lykt byttet første gang på garanti før bilen bikket 5 år, deretter neste gang på delegaranti da bilen var rett over 6 år. 
Høyre lykt først forsøkt tørket ut før bilen var 5 år, deretter byttet ifm skadesak (forsikringssak der vi byttet frontfanger og lykt pga skade) våren 2021, samtidig som venstre lykt ble byttet for andre gang. 

4D86E670-D4F6-4E8C-9C14-9F528234526E.thumb.jpeg.435fb509f1623fb7ddbd49d0d48dc82d.jpeg

DB18FECB-293B-4D98-98D9-8990AB00DDB3.thumb.jpeg.acb32a478c5da8cf45fc8790864465d1.jpeg 

Jeg mener det burde gå på delegaranti uavhengig av hvem som har betalt for delen, enten det er meg, BMW eller forsikringsselskapet. Bavaria er foreløpig av en litt annen oppfatning, men har bedt om at jeg kommer innom og viser bilen slik at de kan ta en vurdering. Jeg har troen på at vi kan komme til en enighet. Lyktene er tross alt varer til 20000kr/stk som er ment å skulle vare lengre enn snaue 2 år uten «defekter». 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedt forhandleren min om å sette seg i en godstol og lese rustskadedommen. Høyesterett avsa i dom HR-2013-1261-A - den såkalte rustskadesommen - at den opprinnelige absolutte reklamasjonsfristen avbrytes én gang for alle ved førstegangs reklamasjon, og det løper heller ingen ny absolutt reklamasjonsfrist ved mislykkede reparasjoner. Dette gjelder bare for de forhold som dekkes av den første reklamasjonen er utslag av samme mangel. Rustskadedommen går ut på en rustskade som ble utbedret og reklamert innenfor reklamasjonsfristene (og garantitid), der rusten kom tilbake to år etter utbedring og når bilen var utenfor reklamasjonstid. 

For ditt tilfelle innebar nok reparasjonen en omlevering av hovedkomponent (lykt) slik at "vesentlighetslæren" kommer til anvendelse. Da løper det en ny absolutt reklamasjonsfrist fra utbedringsforsøket jf. rustskadedommen.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen

tusen takk for god input! Ble liggende å lese på masteroppgaver rundt rustskadedommen, vesentlighetslære og omlevering i går kveld. 

Slik jeg tolker det er saken i mitt tilfelle slik: 

1) venstre lykt: lykten ble omlevert i vinteren 2020 under garanti, noe som utløser en ny absolutt reklamasjonsfrist på 5 år datert fra utbedringsforsøket (omleveringen). 
1 år etterpå (da garantien er gått ut) er feilen tilbake, og ny omlevering foretas (lykten byttes på ny), under gjeldende reklamasjonsfrist som da er 4 år igjen av. 
2 år etter dette er feilen igjen tilbake. Ettersom det er 2 år igjen av den nye absolutte reklamasjonsfristen anser jeg at det som rimelig å få utbedret feilen en tredje gang. 
 

2) høyre lykt: lykten ble forsøkt utbedret (ikke byttet) vinteren 2020 under garanti, noe som avbryter den absolutte reklamasjonsfristen én gang for alle, uten at det løper noen ny absolutt reklamasjonsfrist. 
Så kommer nøtten: Lykten ble så byttet i forbindelse med skadesak våren 2021, betalt av meg via forsikringsselskap. Hvordan stiller denne seg i forhold til reklamasjonsfrist og garanti? Slik jeg leser det på Forbrukerrådet sine sider gjelder det for reparasjoner en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år, med mindre resultatet av utført arbeid er ment til å vare vesentlig lenger, da er det 5 års reklamasjonsfrist som gjelder. Selve lykta vil jeg da anse at bør falle under sistnevnte (5 år fra datoen reparasjonen ble utført våren 2021). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rustskadedommen er egentlig ganske interessant. Jeg er enig i fortolkningen din ift. vesentlighetslæren og venstre lykt. En lykt faller definitivt under fem års reklamasjonsfrist, og all den tid BMW ikke ønsker å behandle reklamasjonssaken på høyre lykt ville jeg reklamert til forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2023 at 9:40 AM, Saltkjelen said:

Ja, rustskadedommen er egentlig ganske interessant. Jeg er enig i fortolkningen din ift. vesentlighetslæren og venstre lykt. En lykt faller definitivt under fem års reklamasjonsfrist, og all den tid BMW ikke ønsker å behandle reklamasjonssaken på høyre lykt ville jeg reklamert til forsikringsselskapet.

Nå var jeg å viste bilen hos Bavaria tidligere denne uka, og da kom det fram at venstre lykt ikke var byttet allikevel i 2021 (selv om de sa det den gang) - kun tatt ut, tørket, pusset av irr på en blinklysmodul som ikke holdt tett osv. Det endrer uansett ikke på den absolutte reklamasjonsfristen som trådte i kraft i 2020 når lykta ble byttet. Uansett var de ganske negative til at dette skulle fly hos BMW sentralt, selv om min faste kontaktperson der prøvde alt hun kunne hos alle avdelingene for å høre hva de kunne gjøre for å hjelpe med dette - så all honnør til hun, slike skulle det vært flere av.
De tok i alle fall bilder og skulle jobbe med saken så får vi heller ta aksjon (ref. presedensdommen over) dersom svaret ikke er det jeg ønsker. 

 

-----

Uansett var det på høy tid med et mellomoljeskift for F11'en nå, 15500km siden sist oljeskift. Gjort på en halvtime på morgenkvisten hos NAF i dag før jobb, helt topp. Har faktisk nå samme situasjon på denne som på 4-serien; forrige eier har kjørt mellomskift på olje helt siden han kjøpte den ved ca 30000km, dvs rett etter første service. Da kjører vi på med samme filosofi her også. Kundebehandler/mekaniker hos NAF bemerket det til og med overfor meg at det var en lur ting å gjøre, disse mellomskiftene. 

D3B06D44-18D7-4B59-941D-42A2E4CE7BA3.thumb.jpeg.f2cc081497783a3ee124d362c85c95f2.jpeg

89840235-D1CE-4A94-AEB0-929543659C46.thumb.jpeg.f54f4288974e47612535fb4a05dfa20c.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med null hull på eu kontroll ,alltid en god følelse det 😊.

Men kjedelig med lyktene dine og håper det løser seg greit .

Hyppige oljeskift dvs mellom intervallene ,er nok en god ting å gjøre ja.

Du passer på disse smykkene dine og det liker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Krisfje said:

Hadde du med egen olje eller brukte de NAF sin (Total)?😊

Brukte NAF sin egen - Total Quartz Ineo Long Life 5W-30. Den har Bavaria også godkjent som «tilsvarende god» når jeg har brukt prisgarantien mot Bavaria og de har spurt etter oljetype i tilbudet. Trodde ikke det var lov å ha med egen olje? Det er jo en del av salget og inntjeningen deres. 

18 minutes ago, sveigis said:

Gratulerer med null hull på eu kontroll ,alltid en god følelse det 😊.

Men kjedelig med lyktene dine og håper det løser seg greit .

Hyppige oljeskift dvs mellom intervallene ,er nok en god ting å gjøre ja.

Du passer på disse smykkene dine og det liker jeg 😊

Takk Jan! Ja det er en god følelse, om det ikke er et kvalitetsstempel så sier det i alle fall noe om tilstanden på bilen der og da.

Ja har absolutt troen på at det løser seg greit. Tydeligvis en svakhet i disse lyktene da det kommer igjen og igjen, på nye og gamle lykter.

Det blir jo også en del småkjøring her i området, så det er spesielt viktig da å få tatt hyppige skift. Har gjort det selv tidligere når det har vært fint vær ute, men frister lite å legge seg til ute på fellesområdet her med bil og bukker i all slags drittvær - der er du ganske enestående 😛 . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Unik Bilpleie har det travelt med husrenovering og allslags for tiden og trengte M5-felgene inn for coating ganske snart, var det et fint insentiv til å få ut fingeren og gjøre det jeg har prokrastinert så lenge: vaske sommerhjula til begge bilene + de nye.
Gikk systematisk til verks, samme prosedyre på alle hjula:

Dynket først i Prickbort, deretter skumlegging med Vorr B i kanona for litt lengre virketid. Så avspyling. Deretter Surfex HD 1:5. den gjorde virkelig susen. Gikk over og fikk mekanisk fjernet en del flere asfaltprikker med Prickbort og plastkile.  Så et par runder med K2 Roton metallpartikkelfjerner som jeg jobbet rundt med vaskehanske etter litt virketid. Avsluttet med to-tre runder Surfex HD 1:5 på utvendige dekksider, jobbet inn med børste, spylt av og samme prosess til det skummet hvitt og ikke brunt. Virket veldig bra på Michelindekka som hadde litt PB-rester.

En hel gjeng med nittentommere i varierende bredder:

DAAC34FE-8391-4FBE-A6AB-E38A8B7F39D2.thumb.jpeg.de2ea7eda25ec97c669444d11afde7dd.jpeg

The ones to keep:

88B05F14-40EA-4ECF-9D91-B2D27B4BB181.thumb.jpeg.42ebb52c1f1b04850e337649cffeb30c.jpeg

15A11382-8E2E-4E19-9026-7E9AE509D0CA.thumb.jpeg.29a27b25e83a1ff8f9dc7e9e648b2d15.jpeg 

Style 351’ene skal selges, har absolutt ikke bodplass til ett ekstra sett med felger.79415CCB-4858-4AD2-9779-DE8704D56600.thumb.jpeg.51289fab755fff00d3c2c06f86c2e605.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 12/16/2021 at 2:13 PM, mslello said:

Dette bildet dukket opp på Facebook i går. Hjulbloggen.se, veldig usikker på hvordan jeg har funnet den siden 😂 Men dette så veldig kledelig ut syne jeg. Står dessverre ikke hva slags felger det er.

image.png.ab132b4a2ce73759411b645d54d33726.png

Hallå från Sverige! 
Fint forum! 
Av en slump så hittade jag denna sida och såg min BMW här!
Ja, det stämmer, jag är ägaren till BMW F20 ovan! Steg 2 optimerad med xHP Steg 3 i låda.
242hp & 505Nm.
Listan kan göras lång på saker som är gjort. 

Men såg att det var någon som undrade vad det är för fälgar som sitter på bilen.
Imaz FF588
19"
8.5 breda fram ET38 225/35
9.5 breda bak ET42 255/30
Bara att ställa frågor om ni undrar något! 

För fler bilder så finns det på bilens instagram!
Klicka här för att komma till Instagram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
On 4/2/2023 at 3:56 PM, bimmerblue said:

Hallå från Sverige! 
Fint forum! 
Av en slump så hittade jag denna sida och såg min BMW här!
Ja, det stämmer, jag är ägaren till BMW F20 ovan! Steg 2 optimerad med xHP Steg 3 i låda.
242hp & 505Nm.
Listan kan göras lång på saker som är gjort. 

Men såg att det var någon som undrade vad det är för fälgar som sitter på bilen.
Imaz FF588
19"
8.5 breda fram ET38 225/35
9.5 breda bak ET42 255/30
Bara att ställa frågor om ni undrar något! 

För fler bilder så finns det på bilens instagram!
Klicka här för att komma till Instagram. 

Kjekt å se svensker innom forumet. Veldig fin F20 du har. 120d? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...