Gå til innhold

Frodes E92/E90-garasjetråd

Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Tøft 8) Jeg liker de felgene som står på E92en nå også jeg, men blir bra å se når Hamannene er på plass :) 

8 timer siden, Clarity skrev:

Style 225 er vanvittig feite felger ja. 

Liker de jeg også, men de sitter så langt inne i hjulbuen. :P

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Blir ikke bilen for stiv med ett slikt understell og kjøre aktivt med på vestlandsveier? Husker jeg hadde en 200sx som var pinnestiv, den hoppet jo så mye at man mistet grepet avogtil :P

Blir spennende og se med nye felger :)

Av det lille jeg har kjørt med den så er den overraskende behagelig å kjøre med til å ha så stive fjærer. Man kan ikke sammenligne dette med et billig coiloversett som står i bunn, og gjerne der man kjører på bump stops.

2 timer siden, olenikolai skrev:

Stivheten på de er en ting, men det vil jo også være et problem at de har såpass kort vandring. Ved f.eks. en grop i veien vil den selvfølgelig "skyte" hjulet fortere ned enn et mykere oppsett, men pga kort vandring vil jo hjulet bare falle med hjelp av tyngdekraften den resterende avstanden. Men med såpass lavt oppsett er det som oftest ikke muligheten for å kjøre hardere og mer aktivt som er målet :) Tror uansett det blir veldig tøft med riktige felger!  Hadde aldri orket å kjøre så lav bil selv men, synes det er ille nok med biler som bare har rundt 10cm klaring foran...

Jeg aner ikke hva du mener med "pga kort vandring vil jo hjulet bare falle med hjelp av tyngdekraften den resterende avstanden", kontra vanlige fjærer. Tror du at fjæren henger løst når bilen jekkes opp og hjulet henger ned?

Broadway Static er laget av Fortune Auto, som lager hvert coiloversett på bestilling til hver kunde. Man velger stivhet på fjærene i samråd med de og så blir demperene tilpasset til den hardheten som er valgt. Demperene er også kjørt i dyno for å teste de opp mot fjærene. Jeg ble positivt overrasket over hvor behagelig det var å kjøre med, med tanke på den hardheten jeg har valgt. Ingen humping og spretting på vanlig vei og ikke noe ubehagelig å kjøre over fartshumper, bare litt hardere demping enn Supersport f.eks.

Har fortsatt ikke lest om en negativ erfaring med verken Broadway eller Fortune, selv de som kjører enda stivere fjærer enn meg. Tror ikke jeg skulle hatt problemer med å ta bilen ut på bane med dette oppsettet heller. At det er bedre enn et skikkelig baneoppsett tviler jeg på, men at det er bedre enn Supersport BE, Bilstein B14, KW V1 osv. det er jeg temmelig sikker på!

Å kjøre lav bil er en smakssak, og jeg forstår godt at mange syns det både er upraktisk og ser teit ut. Men jeg digger det og, syns bilen ser mye bedre ut lav enn vanlig høyde. :)

Endret av Frode D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, uttrykte meg kanskje litt knotete der! Mener selvfølgelig ikke at fjæren henger løst når du jekker opp bilen nei, det hadde blitt rimelig utrygt! :-P 
Men hvis man tenker seg at man kjører over en lengre grop f.eks. i veien vil jo coiloveren strekkes ut så langt den klarer da det ikke lenger er noe kraft som presser den sammen. For å ta et eksempel da, hvis man har 10mm kompresjon av coiloveren mellom når hjulet er i luften og når bilen står på bakken vil jo ikke coiloveren ha mer enn 10mm vandring den kan "skyte ned" for å gjenopprette kontakten mellom dekket og underlaget. Er f.eks. nedsenkningen eller gropen 30mm dyp vil det gjenstå 20mm som coiloveren ikke klarer å strekke seg ut til. Disse siste 20mm vil da dekket kun falle mot dekket i bunnen av gropen uten at coiloveren skyter ned mot underlaget i tillegg. Dersom coiloveren hadde hatt 50mm kompresjon fra fullt strekk med hjulet i luften til hjulet på bakken ville coiloveren ha strekt seg ut alle de 30mm som er ned til bunnen av gropen, noe som naturligvis skjer fortere da både kraften fra fjæren og tyngdekraften akselererer dekket nedover. Det er klart at den tidsforskjellen er liten, men jo mer kontakt man har med underlaget jo mer grep oppnår man jo. På en bane er dette som regel et mindre problem da underlaget er veldig flatt men f.eks. etter at hjulet forlater hevede curbs ønsker man jo at hjulet skal gjenopprette kontakten med underlaget igjen så fort som mulig. 

Vet ikke om jeg fikk forklart meg litt mer forståelig om hva jeg mener nå jeg, kan evt prøve tegne noe om det hjelper :) Tvilte forresten aldri på kvaliteten på de, blir det samme med absolutt alle coilovere med kort kompresjon. Demping/fjæring, understell og oppsett på en bil er utrolig kompliserte greier, og det er fysisk umulig å finne noe som ville passet perfekt til absolutt alle formål. Det jeg tenkte på med aktiv kjøring var i forhold til å kjøre hardt på svingete veier med litt dårligere asfalt osv ;) Ellers synes jeg senkede biler er tøft så lenge det blir gjort såpass gjennomført som du gjør det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, olenikolai skrev:

Hehe, uttrykte meg kanskje litt knotete der! Mener selvfølgelig ikke at fjæren henger løst når du jekker opp bilen nei, det hadde blitt rimelig utrygt! :-P 
Men hvis man tenker seg at man kjører over en lengre grop f.eks. i veien vil jo coiloveren strekkes ut så langt den klarer da det ikke lenger er noe kraft som presser den sammen. For å ta et eksempel da, hvis man har 10mm kompresjon av coiloveren mellom når hjulet er i luften og når bilen står på bakken vil jo ikke coiloveren ha mer enn 10mm vandring den kan "skyte ned" for å gjenopprette kontakten mellom dekket og underlaget. Er f.eks. nedsenkningen eller gropen 30mm dyp vil det gjenstå 20mm som coiloveren ikke klarer å strekke seg ut til. Disse siste 20mm vil da dekket kun falle mot dekket i bunnen av gropen uten at coiloveren skyter ned mot underlaget i tillegg. Dersom coiloveren hadde hatt 50mm kompresjon fra fullt strekk med hjulet i luften til hjulet på bakken ville coiloveren ha strekt seg ut alle de 30mm som er ned til bunnen av gropen, noe som naturligvis skjer fortere da både kraften fra fjæren og tyngdekraften akselererer dekket nedover. Det er klart at den tidsforskjellen er liten, men jo mer kontakt man har med underlaget jo mer grep oppnår man jo. På en bane er dette som regel et mindre problem da underlaget er veldig flatt men f.eks. etter at hjulet forlater hevede curbs ønsker man jo at hjulet skal gjenopprette kontakten med underlaget igjen så fort som mulig. 

Vet ikke om jeg fikk forklart meg litt mer forståelig om hva jeg mener nå jeg, kan evt prøve tegne noe om det hjelper :) Tvilte forresten aldri på kvaliteten på de, blir det samme med absolutt alle coilovere med kort kompresjon. Demping/fjæring, understell og oppsett på en bil er utrolig kompliserte greier, og det er fysisk umulig å finne noe som ville passet perfekt til absolutt alle formål. Det jeg tenkte på med aktiv kjøring var i forhold til å kjøre hardt på svingete veier med litt dårligere asfalt osv ;) Ellers synes jeg senkede biler er tøft så lenge det blir gjort såpass gjennomført som du gjør det :) 

Jeg er med på tankegangen din, men tviler på at dette blir et problem. Det er en del mer vandring enn 10mm, men ikke like mye som originalt. 

Regnestykket ditt vil nok være mye mer avansert enn bare dybde på hull og lengde på demper, da vektfordeling, vinkel på bil, om man kjører rett frem osv spiller inn. Jeg tviler på at de hadde solgt dette om det hadde vært problematisk å kjøre med. Spesielt om man hadde mistet grepet i ny og ne pga kort vandring. Det med å kjøre hardt på vei med dårlig asfalt begrenser seg allerede med kjørehøyde og lite gummi, så det er et kompromiss jeg må tåle. Rett og slett fordi at jeg vil ta vare på felgene. 

Takk for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, awt skrev:

Om det er de delene jeg tror det er, gjorde du et aldri så lite kupp der ja. :)

Antageligvis. Det meste er ikke i topp stand. Men jeg fikk mye for pengene.

9 timer siden, StigJ skrev:

Kjenner bare jeg bobler over av misunnelse over de felgene der.... :mrgreen:

bare vent til jeg blir ferdig med Type 2 du :mrgreen:

8 timer siden, RF91 skrev:

E da M3-seter eg ser? :)

M3-seter, LCI baklykter (3 av 4), M3 frontfanger, bakfanger og sideskjørt. :) Fangerene er begynnelsen av delesanking til vinterens prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frode D skrev:

bare vent til jeg blir ferdig med Type 2 du :mrgreen:

Da skal du jobbe godt. Setter Hamannfelgene høyere enn Type 2. Hadde det vært Type 1 hadde jeg hatt problem med å velge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gabz skrev:

Håhå! :applause:

7 timer siden, Freakshow skrev:

vinterens prosjekt?! :o dæven! trur jeg kan si at både jeg og flere av oss Gleder oss alerede til å se hva vinteren bringer! :D

Vi får se hva som blir realiteten. Har noen planer, men vi får se om jeg fullfører det. 

3 timer siden, StigJ skrev:

Da skal du jobbe godt. Setter Hamannfelgene høyere enn Type 2. Hadde det vært Type 1 hadde jeg hatt problem med å velge...

Aha, syns sentrene ser så små ut på Type 1.  

-

Et lite stemningsbilde fra polering av bolter, samt fuging av felgene. Må smøre meg med tålmodighet til tirsdag, får ikke montert dekk før da...

26080150300_23f064cfb1_h.jpg

25750268303_833ef82dbf_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at boltene sitter i hvert sitt hull på Type 2 som jeg ikke helt liker i forhold til Type 1. Men for all del. Rå felger uansett hvordan man vender og vrir på det. Hadde jo ikke sagt neitakk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...