Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

 

Bjørn flytter tilbake til Bodø og vil bruke mer tid på å lage filmer samt kjøre for Nimber. Lykke til og grattis med rekorden... :)

 

http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/nordmand-saetter-ny-tesla-rekord-og-kvitter-sit-job

Takk :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg tok helt feil for rundt halvannet år siden da jeg påsto at Tesla Model X ikke kom til å bli produsert med de såkalte "måkevingene" (ref: bl.a Mercedes-Benz 300SL anno 1954), men der tok jeg helt feil. Allikevel... som Elon Musk forklarer i denne filmen er dørene av "bifold" typen og mer avanserte enn man først skulle tro ved at hver dør er todelt og dermed åpner med en smalere vinkel enn "måkevinger" som er konstruert i et stykke (derfor navnet "falkevinger" istedenfor "måkevinger")... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bytting av uthvilte hester har jeg aldri tenkt på faktisk. Slik var det vel i gamle dager. Og om 5-10 år kan vi sitte og snakke om de gamle dager da man måtte vente 5-6 timer på at bilen skulle lades opp. Ja, landskapet var helt vidunderlig! Men siste stykket fra Olderfjord til Nordkapp var det kuleste. Det var ingen trær der selv på havnivå.

 

Takk for tilbakemelding :D

Gammelt innlegg, men leste det først nå.   Meget kult at du tok deg turen nordover, det er mitt hjemfylke og det er nok ikke så altfor mange her inne på Bimmers som har kjørt akkurat den  ruten mellom Olderfjord-nordkapp. At det er en mest spesielle kan jeg ta deg i hånden på. Ingen trær, rå natur og du er på den nordligste og mest øde som finnes. Dog er veien der blitt rustet opp nå. Det var påtide:) 

Kult gjort! Håper flere søringer tar seg bryderiet med å se mer av sitt eget land.! Nord Norge har såppas mye mer å by på enn folk tror. 

Rart at Nordmenn fra sør ofte vet mer om Kreta og Ibitza enn de vet om sitt eget land. 

Ingen trær, du skjønner nok hvorfor. Det er værhardt nordpå.   Neste gang du er oppe i nord så skal du ta kontakt. Jeg kan vise deg Alta sin flotte natur, og vi har trær:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spionfilm av en nesten ukamuflert Model X. Nå får jeg sikkert høre så ørene flagrer, men Model X ser virkelig ikke pen ut.. I mine øyne ser det ut som en oppblåst Model S fra vinduslinjen og opp, noe som gir helt feil proporsjoner..

 

http://www.bmwblog.com/2015/09/26/tesla-model-x-falcon-doors-spotted-in-the-wild/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at designet er så ille i forhold til hvilket marked Model X sikter seg inn på. Jeg tenker at formålet med designet er en slags krysning (crossover) mellom SUV og MPV. Noe i retning av Peugeot 3008 bare større, mer premium og med langt mer sofistikerte tekniske løsninger. Man kan også forestille seg 5-serie GT bare med et større fokus på MPV (bl.a et høyere tak for mer plass). Tesla prøver nok å kile seg inn i et segment der 5-serie GT møter Ford S-Max... og jeg tror at dette er en fornuftig strategi. 5-serie GT målgruppen er kanskje BMW's mest sofistikerte kundegruppe og Ford S-Max har i mange år vært en av de aller mest populære dyre MPV'ene. Det er ikke uvanlig at velstående familier har 4-5 barn idag og dette vet bilprodusentene (det å ha mange barn er også en form for status forutsatt at alle andre sosiale krav er oppfylt som lang utdannelse, bra jobb, høy lønn og fornuftig bolig). Det å flashe velstand med f.eks en tradisjonell dyr bil er ofte ikke helt sosialt akseptert i disse kretsene og her kommer bilmodeller som Model S, 5-serie GT, S-Max... og trolig Model X inn i bildet... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv 5-serie GT fremstår som mer vellykket og dynamisk utformet enn det Model X frenstår som. Nå er naturligvis design subjektivt, men jeg kan ikke finne dette designet tiltalende i det hele tatt. Tesla greier ikke det BMW greier med avslutningen på sin X6/5GT, og får det hele til å se komisk merkelig ut.. De store vinduene (les: oppblåst Model S fra vinduslinjen og opp - det er nesten like mye vindu som karosseriflate fra siden) bidrar ikke akkurat til et vellykket design i mine øyne.

 

2015-tesla-model-x-back-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at Model X ikke akkurat er elegant (og spesielt ikke bakenden/avslutningen), men med et såpass stort bakvindu i kombinasjon med den høyreiste formen på karosseriet kan det vanskelig bli veldig annerledes. Det er store karosseriplater og de er vanskelige å gjøre sexy uansett bilmerke og biltype. Jeg tror derfor at Tesla har prioritert funksjon foran form med Model X og i dette perspektivet synes jeg at bilen har et ganske vellykket design. Falkevingene er nok ment å skape oppmerksomhet like mye som de er ment å trekke oppmerksomheten vekk fra de delene av bilen som er ganske ordinære (utover at den er elektrisk selvfølgelig). Det skal forøvrig bli spennende å se hvordan disse dørene blir mottatt i markedet. Jeg tror at det er knall eller fall (som man sier på dansk)... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Saltkjelen her, Modell X ser rett og slett ut som en vittig karikatur av Modell S. Dette er en bil hvor alt blir feil når det kommer til proposjoner, Tesla skulle heller ha redesignet denne bilen ifra bunnen av og da kunne fått muligheten til å få til en mer elegant bil. Modell S er veldig elegant, men denne måten de har bygget videre på det designet blir bare feil. Biler som X6, 5 GT og Peugeot 3008 har alle en "snodig" fasong, men disse bilene er fine å se på nettopp fordi designerne har fått til proporsjonene riktig :) Er litt som med nye C klasse sedan, ser bare snål ut mens C-klasse stasjonsvogn er riktig så lekker nettopp pga proporsjonene er helt riktig på designet

Går nok ikke lang tid før Modell X får ett festlig kallenavn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...