Gå til innhold

Sommerdekk, hva skal man velge?


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Bare for å si det, plingplong, singsang dekk er helt uaktuelt. Som clevion sier det er forskjellen mellom liv og død. Var i en ulykke hvor bilen bak kjørte på Billigdekk, hadde han hatt premiumdekk så hadde det ikke vært en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig fornøyd med Pirelli P Zero som jeg hadde på min forrige bil. Kjører med nankang ns-2 og de fungerer utmerket såfremt bilen ikke skal brukes på bane, på vått derimot er de noe dårligere enn de dyrere dekkene.. De er ialfall slitesterke, men de støyer litt mer enn falken dekka til en kompis av meg med samme profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjører bil etter forholda. Og skylde på dekk når man krasjer blir for dumt. Det er enkelt og greit førerfeil.  Han burde da tenkt på at han hadde dårlige dekk og holdt lenger avstand til bilen BAK:)

Dette var sommeren og det var tørt. Litt vanskelig å passe på bilen BAK når det var han som lå sist i en rekke. Du kan forsvare de dekkene så mye du vil, jeg skal ha dekk som jeg vet er bra. Da betaler jeg heller de ekstra kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt TS har fortstått dette med dekk. Er det noe man ikke skal spare på så er det nettopp dekkene.

 

Jeg anbefaler i alle fall Michelin PSS. Har det på Z4en og de er både slitesterke og utrolig godt grep både på tørt og vått underlag.

 

Har Nankang på E91en. Helt ok på tørt, sporer ikke og helt levelig støynivå. MEN de er totalt ubrukelige på vått. Ble rett og slett skremt. Min første og siste gang som eier av dingdongdekk.

 

Hadde også Falken FK453 på i et par dager. Ble litt skuffet over at de ikke var mer støysvake enn Nankangene mtp. smalere og høyere profil.

 

Har også hatt Yokohama AVS og Advan S tidligere. Begge begynte å spore en del etterhvert som de ble slitt. Ellers veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sommeren og det var tørt. Litt vanskelig å passe på bilen BAK når det var han som lå sist i en rekke. Du kan forsvare de dekkene så mye du vil, jeg skal ha dekk som jeg vet er bra. Da betaler jeg heller de ekstra kronene.

Det var nok førerfeil som forårsaket ulykken. Ikke dekkene. Med mindre de var fullstendig utslitt da. Gode dekk i seg selv forhindrer ikke ulykker, men de kan utgjøre den viktige forskjellen når fører har rotet seg opp i en vanskelig situasjon. Men jeg er ikke uenig med deg da. Som sagt har jeg dyre kvalitetsdekk på bilen selv. Poenget mitt er at enkelte billigmerker fungerer fint, sålenge man er obs på hvor de har sine svakheter. (Så og si alltid på våt vei, bremselengde og sidegrep. Når man ser på bremselengder for tørt føre skiller det ikke allverden mellom dyrt og billig - ca 2m i 100km/t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Dunlop Sportmaxx i både 18" og 20" og er veldig fornøyd. På forrige bil gikk jeg fra Michelin Pilot Sport til Sportmaxx  (begge 18" på E46) og bilen ble mer stillegående og mindre sporete. Kjører nå Spormaxx i 20" på E61 og folk blir direkte overraska over hvor stille det er og hvor lite det sporer. En med lik bil med 17" syntes det var vesentlig mer behagelig å kjøre min enn hans med rimeligere dekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan dekkene ha skylden i ulykken. Det er fort 50 meter forskjell på bremsestrekning i 80 km/t fra gode til dårlige dekk. I tillegg så er vannplaning, sidegrep mm. også utrolig mye dårligere på slike dekk. Skal man spare, så gjør det heller på andre områder. Kjøper man av de anerkjente merkene som har ligget på topp 5 i alle år, så er man trygg på å få bra dekker. Det er en grunn til at de bruker mange millioner på utvikling hvert år, og ikke bare kopierer mønsteret til noen andre, som de som produserer billigdekk gjør, samt at de bruker mye dårligere gummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Nokian Z-line? Disse er utviklet for nordisk asfaltkvalitet, og ikke Autobahn som en jo sjelden kjører på. Meget bra egenskaper på våt veg, kort stopplengde samt drenerer vann meget bra. Nokian tar vel også hensyn til at sommerdekk på våre breddegrader ofte benyttes i temperaturer under 10 C både vår og høst, noe som krever litt ekstra av gummiblandingen...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan dekkene ha skylden i ulykken. Det er fort 50 meter forskjell på bremsestrekning i 80 km/t fra gode til dårlige dekk. I tillegg så er vannplaning, sidegrep mm. også utrolig mye dårligere på slike dekk. Skal man spare, så gjør det heller på andre områder. Kjøper man av de anerkjente merkene som har ligget på topp 5 i alle år, så er man trygg på å få bra dekker. Det er en grunn til at de bruker mange millioner på utvikling hvert år, og ikke bare kopierer mønsteret til noen andre, som de som produserer billigdekk gjør, samt at de bruker mye dårligere gummi.

 

50 meter er å overdrive. I NAF's sommerdekktest 2013 skilte det ca. 7 meter fra beste til dårligste dekket på bremsing våt asfalt:

 

Bremsing våt asfalt

Bremselengde (m)

 

Continental

30.2

Dunlop

30.9

 

Pirelli

31.3

Apollo

31.5

 

Goodyear

31.8

Nokian

32.0

 

Barum

32.2

Michelin

32.2

 

Vredestein

32.6

Hankook

32.8

 

Toyo

33.3

Bridgestone

35.2

 

Nankang

37.4

Bremsetesten ble kjørt på våt asfalt fra 80 km/t som en full ABS-bremsing. Testen kjøres etter EU-metoden som brukes for merking av dekkenes våtgrep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan dekkene ha skylden i ulykken. Det er fort 50 meter forskjell på bremsestrekning i 80 km/t fra gode til dårlige dekk. I tillegg så er vannplaning, sidegrep mm. også utrolig mye dårligere på slike dekk. Skal man spare, så gjør det heller på andre områder. Kjøper man av de anerkjente merkene som har ligget på topp 5 i alle år, så er man trygg på å få bra dekker. Det er en grunn til at de bruker mange millioner på utvikling hvert år, og ikke bare kopierer mønsteret til noen andre, som de som produserer billigdekk gjør, samt at de bruker mye dårligere gummi.

Ulykken det refereres til var på tørr vei. Leser man siste sommerdekktest fra NAF skilte det under 3m i bremselengde mellom beste og dårligste dekk på tørr vei. Det var i 100km/t. For våt vei var det ca 8m. Jeg er enig i at gode dekk øker sikkerhetsmarginene, men med mindre du punkterer, så forårsaker ikke dekkene i seg selv en ulykke, sålenge man er i henhold til lover og fornuft når det gjelder mønsterdybde og alder. Får du vannplaning, mister sidegrepet, eller smeller inn i bilen foran deg, så har du som fører gjort en feil. Vannplaning har jeg opplevd selv, og da måtte jeg bare erkjenne at jeg kjørte for fort. Heldigvis gikk det bra.

Og apropos vannplaning: Generelt øker faren for vannplaning med bredere dekk. Og hva vannplaner først av et splitter nytt billigdekk og et velbrukt premiumdekk?

 

Nok kverulering fra min side. Kjøp Dunlop Sport Maxx. Støysvake, dønn retningsstabile, og slitesterke. Sitter bra gjør de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren i fjor kjøpte jeg Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (19") etter å ha lest en del tester på nettet. Må si jeg er vertfall veldig fornøyd med tanke på grep, støy osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 meter er å overdrive. I NAF's sommerdekktest 2013 skilte det ca. 7 meter fra beste til dårligste dekket på bremsing våt asfalt:

 

Bremsing våt asfalt

Bremselengde (m)

 

Continental

30.2

Dunlop

30.9

 

Pirelli

31.3

Apollo

31.5

 

Goodyear

31.8

Nokian

32.0

 

Barum

32.2

Michelin

32.2

 

Vredestein

32.6

Hankook

32.8

 

Toyo

33.3

Bridgestone

35.2

 

Nankang

37.4

Bremsetesten ble kjørt på våt asfalt fra 80 km/t som en full ABS-bremsing. Testen kjøres etter EU-metoden som brukes for merking av dekkenes våtgrep

I denne testen er jo ikke med blant annet Michelin pilot dekkene, her primacy eller hva enn de heter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...