Gå til innhold

f11 fryktelig på vinterføre

Share

Anbefalte innlegg

Jeg syntes også f10/11 er ræva på vinterføre. Har flere venner som mener det samme. Står til tider fast på flatmark, ved isete underlag bla. Kvalitets piggdekk er på, men fortsatt ræva på normalt vinterføre, ift en ny/gammel 3serie feks. De er jo topp på vinteren !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også f10/11 er ræva på vinterføre. Har flere venner som mener det samme. Står til tider fast på flatmark, ved isete underlag bla. Kvalitets piggdekk er på, men fortsatt ræva på normalt vinterføre, ift en ny/gammel 3serie feks. De er jo topp på vinteren !

Da tenker jeg at det kjøres på 245 og 255 dekk, ikke rart man setter seg fast da. Men hvordan klarer man å sette seg fast på flat mark, det opplevde jeg en gang i en E39 med utslitte vinderdekk...som uerfaren 18 åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, hvordan kan du uttale deg om å kjøre på 245 og bredere når du ikke har det på bilen? Jeg har det i 245/50/19 Nokian hakka r2 på min og opplever ikke at fremkommeligheten som dårlig.

F11 er såpass stor og tung så det er ikke noe problem å kjøre med såpass bredde, og før du spør. Ja jeg hadde 225/?/17 før på min f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall en lek med samme dim. som Flobben over her har på vinterføre med xDrive.. Er ikke det enkle svarte bare å kjøpe seg xDrive om man er redd for fremkommeligheten? Noen SUV blir det aldri uansett, så om det er høyden man er redd for - så er rett og slett ikke F10/F11 bilen å tenke på i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, hvordan kan du uttale deg om å kjøre på 245 og bredere når du ikke har det på bilen? Jeg har det i 245/50/19 Nokian hakka r2 på min og opplever ikke at fremkommeligheten som dårlig.

F11 er såpass stor og tung så det er ikke noe problem å kjøre med såpass bredde, og før du spør. Ja jeg hadde 225/?/17 før på min f11

Det er jo ganske enkelt å forstå at smalere dekk med høyere profil er en fordel på vinterføre. Jeg sier ikke at 245 automatisk gir deg dårligere fremkommlighet, iallfall ikke med Hakka R2 som er helt suverede dekk på fremkommlighet men sjansen er større for bedre fremkommlighet om man velger en litt smalere dimensjon. Jeg hadde 245 Hakka RSI på en E60 LCI vi hadde, kom frem der man ville men så gikk vi over til Hakka R i 225 og da ble fremkommligheten mye bedre og bilen "fløt" mindre oppå snø og slaps. Jeg hadde forholdsvis nye Yokohama piggfri på min E90 i 235 bredde, disse bytta jeg til 225 Hakka R2 og fremkommligheten ble helt rå (beste vinterbilen jeg har hatt). Hadde 215 på en E39" gikk ned til 205, mye bedre. Og slik gjentar historien seg gang på gang for min del, derfor sverger jeg til smalere vinterdekk på BMWer.

Ser på kamerater og andre bekjente med BMW, da skal på død og liv ha 19" og 245 dekk på vinterhjula. De klarer seg mer en fint vinteren igjennom men de klager stadig på at bilen oppfører seg som en "slede" på vinterføre som sklir mye rundt. Jeg kjører også en E34 520I ifra nittenpilogbue, en bil som er elendig på vinterføre uten hjelpemidler og med åpen diff. Jeg har skodd den med 195/60 R15 Hakka R2 og den er stødig som fjell på vinterveier, kravler opp bratte krokete bakker og er generelt sett svært stødig og "trygg" på ubrøyta innlandsveier og på glatt føre.

Men uansett! Slik er iallfall mitt inntrykk, så får vi heller være enige om at vi har forskjellige opplevelser og at det ikke er noe å gjøre med det :)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også F10 med 245/45-18 Hakka R. I mellomjula fikk jeg prøvd den på 15 - 20 cm puddersnø som ikke var brøytet. Satte bilen i traction mode og ingen problemer med å komme fram rett og slett imponerende. Men på is har de dekkene gjort sitt og er nok klare for utskifting og is får vi med jevne mellomrom ved Trondheimsfjorden...

En annen fordel med 245 dekkene er jo at bilen blir veldig stødig på asfalt i forhold til når man kjører på høyere profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Mye gode tips her.

Så jeg tenker at en gos kombo er 245 sommerdekk og 225 vinterdekk. Hva med dekkdiameter, 17"?

Hvor mye skader og reparasjoner kan man få på understellet til en brukt F11 hvis man kjører litt i brøytekanter et par ganger i året? Er dette noe jeg bør sjekke ved kjøp av brukt 2011 F11?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Slenger meg på denne tråden;

Er det stor forskjell på RunFlat vs NonRunFlat dekk når det kommer til grep og egenskaper på vinterføre?

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...