MSJ Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 KjellZ3 og Merrushe, at dere gidder å prøve å diskutere med vår kjære flisselger - han har jo en 325D med hartge-chip og det er det beste i hele verden - dere må jo forstå at han tenner på alle pluggene når noen prøver å snakke ned om bilen hans som er verdens beste. Her hjelper det nok ikke med kilder og sunn fornuft, han har overbevist seg selv for lenge siden. R Andersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Storbritannia har 63 millioner innbyggere sammenlignet med oss som har såvidt 5. Så det selges grovt regnet 12 ganger så mange BMW`er der som i Norge… og likevel mener du at det statistiske grunnlaget er for tynt? Videre bruker du et tysk bilblad og eiertilfredshetsundersøkelser fra en tysk organisasjon ( som har vært i hardt vær grunnet triksing og korrupsjon med undersøkelser forresten ) som et argument for at tallene ikke stemmer. Vel vel, du skjønner selv at man ikke kommer noen vei med å legge frem fakta for deg. Andre har som regel sagt det bedre enn en selv, så jeg avslutter med å sitere John Kenneth Galbraith: It is a far, far better thing to have a firm anchor in nonsense than to put out on the troubled seas of thought. Nei, nei og nei! Du ser jo ikke hva jeg skriver og jeg skjønner mer og mer at du holder denne debatten i gang som tidsfordriv og underholdning. Jeg tviler IKKE på grunnlaget til forsikrings selskapet men jeg tviler på manglen av informasjon og data rundt tallene. Jeg har IKKE brukt en "eiertilfredshets undersøkelse" fra ADAC, jeg har brukt en statistikk som er beregnet ut ifra havari og bergningsoppdrag. AMS hadde sine kilder fra blandt annet DEKRA og BMW, Mercedes og Audi selv Du kan ikke bare ta ting ut ifra sin sammenheng og vinkle det slik du vil, dette er unødvendige hersketeknikker som ikke hører hjemme noen sted. Taktene dine kjenner jeg forøvrig igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Nei, nei og nei! Du ser jo ikke hva jeg skriver og jeg skjønner mer og mer at du holder denne debatten i gang som tidsfordriv og underholdning. Jeg tviler IKKE på grunnlaget til forsikrings selskapet men jeg tviler på manglen av informasjon og data rundt tallene. Jeg har IKKE brukt en "eiertilfredshets undersøkelse" fra ADAC, jeg har brukt en statistikk som er beregnet ut ifra havari og bergningsoppdrag. AMS hadde sine kilder fra blandt annet DEKRA og BMW, Mercedes og Audi selv Du kan ikke bare ta ting ut ifra sin sammenheng og vinkle det slik du vil, dette er unødvendige hersketeknikker som ikke hører hjemme noen sted. Taktene dine kjenner jeg forøvrig igjen... Og Havari og bergingsoppdrag som utføres av merkenes egne veihjelpselskaper er ikke inkludert fordi de holdes UNNA av fabrikantene selv NETTOPP med den hensikt å komme bedre ut i slike undersøkelser - som det er påpekt tidligere i tråden. Når det gjelder å stole på selskapenes egne tall mht. dette blir dette veldig naivt, du tar BMW sine egne tall for god fisk ? Blir som bukken som passer havresekken. Den eneste NØYTRALE aktøren ut av alle disse er forsikringsselskapene der tallene er UTBETALINGER knyttet til hvert enkelt merke. Hva slags informasjon og data rundt UTBETALINGER er det du ikke forstår? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 KjellZ3 og Merrushe, at dere gidder å prøve å diskutere med vår kjære flisselger - han har jo en 325D med hartge-chip og det er det beste i hele verden - dere må jo forstå at han tenner på alle pluggene når noen prøver å snakke ned om bilen hans som er verdens beste. Her hjelper det nok ikke med kilder og sunn fornuft, han har overbevist seg selv for lenge siden. Om man selger fliser eller er Diplom-økonom bør dette være ganske lettfattelig stoff for de fleste. Skal ikke holde det imot noen, jeg liker på en måte Fredrik 90 da han har hjertet på rette stedet - i Munchen Men enkelte ting kan de bli bedre på, og da må de tåle å høre det. Det kalles Tough Love Werther, Fredrik og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Og Havari og bergingsoppdrag som utføres av merkenes egne veihjelpselskaper er ikke inkludert fordi de holdes UNNA av fabrikantene selv NETTOPP med den hensikt å komme bedre ut i slike undersøkelser - som det er påpekt tidligere i tråden. Når det gjelder å stole på selskapenes egne tall mht. dette blir dette veldig naivt, du tar BMW sine egne tall for god fisk ? Blir som bukken som passer havresekken. Den eneste NØYTRALE aktøren ut av alle disse er forsikringsselskapene der tallene er UTBETALINGER knyttet til hvert enkelt merke. Hva slags informasjon og data rundt UTBETALINGER er det du ikke forstår? Men nå er det ikke basert på merkenes egene veiselskaper men Tysklands største bilbergnings tjeneste, men dette er selvsagt ett punkt det er mulig og kverrulere på og det er greit for min del. Nei BMW sine egene tall og feilstatikker kan man ikke ta som god fisk, men det kan man med DEKRA sine tatt derimot og dette er disse AMS har målt fabrikkens feilstatestikker opp imot. Informasjonen jeg søker rundt tallene til forsikrings selskapene er blandt annen hvilket drivstoff, hvilken årsmodell, kilometerstand og selvsagt gjerne type motor. Dette er ikke mulig å få fatt i og da velger jeg selv å tvile på tallene selv om jeg holder alle dører åpne, men det er opp til meg å gjøre så for dere andre tolke disse tallene på deres måte Men nå får vi bare være enige om å være uenige, vi kommer her ingen vei og sånn er det av god til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Da kan vi slutte med å "hakke" på hverandre, hold dere til topic. Og det er lov å være uenige uten å angripe person. Hva slags bil man har og hva man jobber med er ikke det viktige i denne diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Og som sagt, merkenes egne redningstjenester tar nok for seg en "Lions share" av bergingsoppdragene og unndrar dem dermed fra statistikken Det er ikke å kverulere, selv om denne faktaopplysningen ikke passer forsvaret ditt av merket Informasjonsopplysningene rundt årsmodell osv er det forståelig at du ønsker og det gjør jeg og - men nå var engang debatten om motorfeil og feil på nyere BMW og da blir akkurat hvilke modeller osv litt sekundært. Det vil nok være tilsvarende variasjon hos de andre bilmerkene mht. de parameterne du vil til bunns i, så utfallet og spredningen blir den samme. Vil nok i stor grad dreie seg om 520d, 525d, 320d, 325d osv med litt bensin spredt inni der også. Det at du ikke får se tallene du etterspør gjør ikke statistikken noe mindre sann. Tallenes tale er klar, og det er egentlig også det eneste Kjell Z3 prøver å fortelle deg - men ørevoksen er i veien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Wow, dette var en kruttønne av en diskusjon. Det eneste jeg vil henge meg opp i er hvilke motorer dette trolig gjelder, og det er nok ikke bare "litt bensin spredt inni der". N47 - register og 2,0d turboer. Helt sinnsyk grov feil fra BMW på disse. Om feilen har skjedd internt hos BMW eller hos underleverandør vet jeg ikke, men regner med vedkommende har fått ny stilling type lagermedarbeider. N45 - register.. og register.. og enda litt register. N45 - enda flere register Også, nevnte jeg møkkamotoren n45? N57 - noen veldig får tilfeller av register trøbbel. m57n2 - omtrent ikke trøbbel. En dyse i ny og ne, en turbo i ny og ne. Lite feil. m47n2 - omtrent ikke trøbbel. Noen turboer (hvorav halvparten trolig var i orden). Noen dyser. M57n - sprekte eksosmanifolder. Unødvendig, men enkel fix. Noe dyser som alle andre som bruker Bosch. Felles, tette partikkelfiltre. Alt i fra 100 000 og potte tett til 200 000 og ok. Ikke et motortekniske problem, men et servicepunkt som må taes tidligere ved uheldig bruksmønster. Noen få tilfeller av swirlflaps havarier, verst på 2,0d. Heldigvis enkelt å gjøre noe med før uhellet er ute. Ikke glem n42 med valvetronic og tåpelige spjeldproblem. N45b20s med sprekte sylinderforinger i hopetall. N54 med noen sinnsyke innsprøytningsproblemer, da spesielt i USA. N52 med ventilløftere som henger. Ikke noe stort problem, ikke noe som blir gjort med det, men litt unødvendig på så og si nye biler? (hvorpå løsningen stort sett er å gasse litt hardt så henger den med igjen). Husk at de to første motorene har det vært solgt mye av, og de har relativt alvorlige feil. Så ærlige må vi være. Fredrik 90, Merrushe og axept reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Og som sagt, merkenes egne redningstjenester tar nok for seg en "Lions share" av bergingsoppdragene og unndrar dem dermed fra statistikken Det er ikke å kverulere, selv om denne faktaopplysningen ikke passer forsvaret ditt av merket Informasjonsopplysningene rundt årsmodell osv er det forståelig at du ønsker og det gjør jeg og - men nå var engang debatten om motorfeil og feil på nyere BMW og da blir akkurat hvilke modeller osv litt sekundært. Det vil nok være tilsvarende variasjon hos de andre bilmerkene mht. de parameterne du vil til bunns i, så utfallet og spredningen blir den samme. Vil nok i stor grad dreie seg om 520d, 525d, 320d, 325d osv med litt bensin spredt inni der også. Det at du ikke får se tallene du etterspør gjør ikke statistikken noe mindre sann. Tallenes tale er klar, og det er egentlig også det eneste Kjell Z3 prøver å fortelle deg - men ørevoksen er i veien Bare pga England har ca 12 gang flere innbyggere, betyr ikke det at det selges ca 12 gang så mye BMW der. Visst du setter deg litt på skolebenken, så vil du lære litt om det i statistikk kurset. Tror du seriøst at merkene har egne folk som drar å berger "kundene sine" ? Da skal hjelpe deg litt på veg: Visst du ringer BMW Mobile Care, så er det gjerne Viking som kommer å henter bilen din, ikke en mann i BMW dress og bil. Ergo den statistikken Fredrik drar fram skal statistisk sett være mer riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Bare pga England har ca 12 gang flere innbyggere, betyr ikke det at det selges ca 12 gang så mye BMW der. Visst du setter deg litt på skolebenken. Så vil du lære litt om det i statistikk kurset. Tror du seriøst at merkene har egne folk som drar å berger "kundene sine" ? Da skal hjelpe deg litt på veg: Visst du ringer BMW Mobile Care, så er det gjerne Viking som kommer å henter bilen din, ikke en mann i BMW dress og bil. Ergo den statistikken Fredrik drar fram skal statistisk sett være mer riktig. Nei du har rett, det ble solgt 7200 BMWer i Norge i 2012. I UK var tallet 127,530. Så 18 gangern er vel mer riktig. Skrives forresten "Hvis du setter deg litt på skolebenken", ikke punktum midt i setningen og statistikk kurset skal ikke orddeles Det var uansett ikke poenget. Når det gjelder redningstjenesten så er det riktig at de i mange tilfeller outsourcer tjenesten, men den unndras uansett statistikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 22, 2014 Forfatter Share Skrevet April 22, 2014 Når ADAC har blitt lagt ut i media har det også blitt gjort oppmerksom på at enkelte merker har egen redningstjeneste og at statistikken dermed ikke er helt å stole på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Nei du har rett, det ble solgt 7200 BMWer i Norge i 2012. I UK var tallet 127,530. Så 18 gangern er vel mer riktig. Skrives forresten "Hvis du setter deg litt på skolebenken", ikke punktum midt i setningen og statistikk kurset skal ikke orddeles Nå har det allerede kommet en advarsel på personangrep og hakking på hverandre her i tråden. Da er slikt unødvendig. Og ta folk for skrivefeil er også helt unødvendig uansett setting. Ikke alle er verdensmester i Norsk. Les reglene her på bimmers!2. Skriv skikkelig norsk - Alle kommer ikke fra det stedet du kommer fra, så ikke alle skjønner dialekta di eller SMS-språket ditt. Prøv derfor å skrive korrekt norsk. Om det er bokmål eller nynorsk er helt irrelevant. Vi har nok alle forståelse for at folk kan ha dysleksi eller av andre grunner ikke kan perfekt norsk, men skriv så godt bokmål eller nynorsk som du kan - det er godt nok for oss http://bimmers.no/topic/772489-forumregler-for-bimmersno/ Skjerp dere! Merrushe, Fredrik 90 og frode1976 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet April 22, 2014 Share Skrevet April 22, 2014 Nå var det et tilsvar på en bemerkning om at jeg bør sette meg på skolebenken igjen, men greit nok. Beklager den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Mars 28, 2016 Share Skrevet Mars 28, 2016 Fant ikke noen egen motor tråd for bensinmotor , så forsøker her Hei. Jeg lurer på noe om 116i motoren. N45 Kjedestrammeren ble ødelagt/sprakk og motoren stoppet.Dette skjedde mens bilen hadde lavt turtall/ingen belastning, så Ifølge Viking stoppet den av en nødfunksjon fordi oljetrykket forsvandt. (Oljetrykket forsvandt fordi kjedestrammeren lakk store mengder olje når den sprakk). Jeg ønsket å sjekke at registerkjeden ikke hadde hoppet før motoren ble snurret igjen, men Bmw verkstedet har mot mitt ønske og uten å informere meg byttet kjedestrammeren, fyllt olje, og forteller meg nå at motoren fremdeles ikke starter likevel. Dette har de gjort på eget initiativ selv om jeg hadde informert om at jeg ikke ville ha utført noe arbeid på bilen. De mener det ikke er noen sjangse for at de har ødelagt noe mere inni motoren. Stemmer dette? (Jeg fikk ikke vite at de hadde utført noe arbeid på bilen før jeg sto på verkstedet for å hente den med bilhenger jeg hadde med meg fra Bergen). Kan ikke si at jeg stoler på de med tanke på at de har utført arbeid på min motor mot min vilje. Er redd de har ødelagt noe/mere ved å forsøke å starte motoren uten å sjekke register timingen, og nå forsøker de å vri seg unna ansvar. Er det noen som har noen peiling på dette? Er det ufarlig å forsøke å starte en motor hvor kjedestrammeren har vært ødelagt? Har jeg rett i at motoren kan ha stoppet på grunn av lavt oljetrykk, og at kjeden kan ha hoppet i stansøyeblikket, slik at verkstedets forsøk på å starte motoren kan ha skadet både ventiler og Kam/veiv? PS: Jeg har spesialverktøy for å sjekke register timingen, så skal kontrollere den i morgen før jeg feilsøker videre, men synes bare verkstedets oppførsel har vært veldig merkelig. Misliker veldig å ikke få ærlige og konkrete svar fra verkstedet angående hva de egentlig har gjort med bilen min , og hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Mars 30, 2016 Share Skrevet Mars 30, 2016 Oppdaterer litt her jeg. Vet ikke om det burde vært plassert i en annen tråd eller eget emne, men kan godt flyttes hvis det blir riktigere. Tenkte dette kan ha interesse for andre ihvertfall. Har nå fått kontrollert register timingen, og det viste seg at kjede hadde hoppet 3 tenner på insugs drevet. Mekanikeren min hadde forhørt seg og fått noe erfarings-informasjon fra andre som har jobbet mye med disse motorene, og dette gikk blant annet på at denne motoren normalt sett tåler at registerkjedet hopper inntil 5 tenner uten at motoren tar skade av det. Register timingen på min bil ble derfor justert inn korrekt, og motoren ble forsøkt startet (Med ny olje, filter og kjedestrammer). Den startet med en gang og gikk strøken på tomgang Veldig lovende! Neste steg er å bestille nytt register. Kjede, glidere, strekkbolter osv. Jeg vil bytte alt så jeg vet at det er iorden før bilen bilr tatt av bukken og kjørt noe med. Men det ser ihvertfall lovende ut. Jeg kommer også til å sjekke silen i bunnpannen for å sjekke at det ikke ligger noe plast deler fra de gamle gliderene der. Gliderene som står på nå virket helt iorden på min motor, men jeg vet jo ikke om dette også er noe Bmw verkstedet har byttet uten å fortelle meg om det, så jeg tar ingen sjangser. Leste nettopp om en annen 116i som hadde fått byttet kjedestrammer og glidere hos bmw , og kunden fikk bilen tilbake. Like etter stoppet motoren hans, og det viste seg at plastdeler fra den knekte glideren som hadde blitt byttet var havnet i oljesilen og blokkert innsuget til oljepumpen. Resultatet ble ingen smurning til motoren og alle rådelagrene havarerte. Så det er vel best å gå grundig til verks nå så jeg ikke får noen ubehagelige overraskelser senere awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå